26 Şubat 1934 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 6

26 Şubat 1934 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 6

—s—VAKIT 26 ŞUZAT 1934 Karamürselde okuma ve okutma işleri Fakir çocuklara yemek - Köy hoca- larına misafirhane - Tütün ve kaçakcılık Karamürsel, (Hususi) — Bura- ya geleli dört gün oluyor ki karın arkası gelmiyor. Sabah (akşam muttasıl yağıp duruyor. Bununla beraber ahali bu yağıştan Oçok memnundurlar. Çünkü karın, zey- tin ve meyva ağıclarma ve ekinle- re son,derecelerde faydası oldu- ğunu söylüyorlar. Sokaklar pzmuk | gibi bembeyaz karlarla. ötrülmüş, ihtiyarlar kahvelere çekilmişler, gençler büyük bir zevkle kir topu oynuyorlar. Bu kar halka bir zetk vasıtası olmuş ve kasabanın man- zarası değişmiştir. Maarit işleri Büraniın maarif Oo memurluğuna Geyvedeki Ibrahim Bey gönderil- miştir. e Mumaileyhin © ciddiye- t ve mekteplerle olan şiddetli alâkası sayesinde kazanım maarifi feyyaz” bir” istikamet ““almiter. Mektebin genç ve değerli mual- limleriyle el ele vererek çalışan İbrahim Beyi kaza halkı pek 2zi- yade sevmeğe başlamıştır. Bütün kazada 11 mektep var- dır. Köylerin adedi 48 olması na göre bu mektep çok azdır. | Merkezdeki mektepte 350 talebe okumaktadır. Bunlardan başka tahsil çağında bir çok çocuklar ( vardır ki mek- tepsizlikten sokaklarda o âvareser dolaşmaktadırlar. Feyziye kö- yünde < bir mektep yapıldığı gibi Akçat köyünde de yapılmakta o- lan mektep kurban bayramında bitmiş olacaktır. e Haliderede de bir mektebin yapılmasına karar verilmiş ve bunun için de Cümhu- riyet meydanı yakınında güzel bir arsa satın alınmıştır. Fakir çocuklara yemek İlk tedrisat müfettişi İhsan Be- yin teşebbüsü ve mektep - hocala- rmın müşterek mesaileriyle mek- tepteki (30) Fakir çocuğa her öğle vakti sıcak yemek verilmeğe baş- lanmıştır. Kuru ekmeği bile güçlükle bu- labilen bu çocukları mektep hima- ye heyetinin bağrma basarak on- ları öz evlatları gibi (düşünmesi ne kadar şayanı şükran ise bu ka- dar çocuğa her gün sıra ile yemek siri gönd lek raf ve esnaf haneleri de o derece- lerde takdir ve tebrike lâyıktırlar. Misafirhane Evvelce bir iş için merkeze ge- len köy hocaları yataksızlıktan dolayı akşam geriye dönmek mec- iyeti idiler, Şimdi ise mek- tep idaresi bu çetin işi de başar- mağa muvaffak olsrek mektebin içinde 5 katlı bir misafirhane yap- mıştır ki genç ve kavrayışlı mu- allimlerimizin bu derecelerde in- ce düşünüşleri şayan teşekkür dür. Muhterem muallimler kendi aralarında bir yardım sandığı te- sis etmişlerdir. İnhisarlar idaresi Kasabanın bir ucunda ve deniz kenarmdaki büyük inhisar bina- smı dehşetli; bir kar fırtınası için- de gidip gördüm. o Buradaki me- murlarla evvelce tanıştığımızdan dolayı beni yabancı bir misafir gi- gi tutmıyarak hepsi de güler yüz- lerle karşıladılar. Burası bir sene evvel müdürlük iken şimdi me- murlukla idare olunmaktıdır. Ge- rek memur Hikmet Beyle muame- lât memuru Mustafa Rahmi ve mamul tütünle tuz memurluğu ya- pan Ali Riza Beyler kantarcı Os- man Efendi çok iyi kalpli , çalış- kan ve namuslu insanlardır. Hik- met Beyin temiz ahlâkı ve yüksek terbiyesi kendisini kasaba | halkı- ha ve maiyetindeki arkadaşlarına çok sevdirmiştir. : Memurlar ara- sında imtizaç ve ahenk gıpta edi- lecek bir haldedir. Dairenin oda» cısı da aklr başında çok değerli bir efendidir. Memur Hikmet Bey arkadaşlarından son derece* lerde memnun olduğu gibi onlar da Hikmet Beyi bir öz kardeşi gi- bi sevmektedirler. Tütünler Burada senevi (150,000) kilo tütün hasıl olmaktadır. En nefis tütün Merdigözede yetiştirilmek - tedir. o Yalakdere ve Kızdere bendinde de nefis tütünler yetişir- se de merdigöz kadar değildirler. Merdigö tütünleri “basma tütün itibariyle dünyanın en nefis ve kokulu tütüneliridir. Senede bu ( tütünlerden (40) bin kilo yetiştirilmektedir. Kilo- su birbir üstüne (80) ve en âlâşı 200—180 kuruşa satılmaktadır. Bunları işleenler Drima mübadil- leridir ve meşgul olanar da ( er- kekerdir. o Kızderbendiyle Par- lakderede ise kadın ve kızlar ça- ışıklarından Merdigözün terbiye- sini verememektedirler. Kaçakcılık Evvelce yapılmakta olan kı- çakçılığın şimdi önüne , geçilmiş- ti. Sebebi de ihtisas mahkemele- rinin şiddetli icraatidir. Bu icra- at kaçakçıların gözlerini yıldır- mışlır, Yalnız esrar üzerine biraz ka- çakçılık vardır. Tütün tabakaları içindeki cüz'i kaçaklar ise ağza a- lınmağa değmez. Köylülerin beş kuruşluk cigıralarına mukabil şe- hirliler için 7,5 kuruşluk cigara- lar çıkarılmış (o olduğundan artık mamul tütün kaçakçılığına da ha- cet kalmamıştır. Her köyün ihtiyacmı © görede cigara verilmekte olduğundan ev- velki gibi fazla cizara alıp sulisti- mal eylemeğe meydan bırakılma- maktadır. Eskiden fena tütünler zimmeti mukayyideye mahsuben merkeze getirilerek © ihrak edil- mekteyken şimdi hastalıklı ve fe- na tütünler zimmeti mukayyedeye mahsuben merkeze © getirilerek ihrak edilmekte iken şimdi hasta- Iıklı ve fena tütünler mahallinde bir heyet müvacehesinde © yakıl- makta olduklarından bu cihetten de kaçağa sarfolunmak fırsatı or- tadın kaldırılmış gibidir. Ragıp Kemal Memleket Hab Jnegölde Yangın Nasıl olmuştu? İnegöl, (Hususi) — Geçenler. de burada çıkan bir yangma dair “Son Posta,, ya mektup O yazan Ahmet Nuri Bey isminde bir ar- Zuhalci hakkında asılsız şayialar yapmak kabahatiyle takibat ya- pilmaktadır. Ahmet Nuri Bey yazdığı mek- tubunda itfaiyenin yangma geç geldiğinden, arozözün hortumsuz olduğundan Ve yangında daha ziyade itfaiye ile alâkıdar olmı- yan insanların iş gördüğünden ve nihayet yangın mahalle tulumba- ları tarafndan © söndürüldüğün- den bahsetmektedir. Mektup, hâ- diseyi, mahiyetini — değiştirerek başka şekilde naklettiğinden bu haberi tavzih O etmeği muvafık gördüm: Ksabamizın cuma mahallesin- de bir odalı küçük bir evde fakir bir aile ikamet etmekteydi. Karı koca her gün işe giderler ve iki küçük çocuklarını evde yalnız br- rakırlardı. Bundan bir ay kadar evvel çocuklar gene evde yalnız- ken saat on iki sıralarında odada bulunan mangaldan bir ateş sıçra- taraf Devi tutuştururlar. Kapı üzerlerinden kilitli olan çocuklar yangından O kurtulamıyacaklarını anlayınca bağırmağa başlarlar, o #ırada sokaktan (o geçen belediye korucusiyle diğer bir zat telefona koşarak itfaiyeye haber verirler. İtfaiye yangını haber aldıktan iki dakika sonra yetişerek işe baş- lar. Arozöz işlediği esnada hiç bir arızaya uğramadan vazifesini bi- tirir, on dakika sonra yangın çr- kan evle bitişiğindeki evin bir ©- dası yandıktan sonra : Yangın arozözün tam vaktin- | de yetişmesi ve muntazam galış- ması sayesinde söndürülebilmiş- tir, Şayet yazıldığı gibi geç gelsey-| , di ve bir arıza vaki © olsaydı pek yakında bulunan Ziraat bankasiy- le Hükümet binasmın tehlikeden kurtulacağı şüpheli idi- Mahalle tulumbalarma gelin- ce; kasabamızda böyle bir teşki- lât yoktur, Evvelce dağık bir halde bulunan tulumbelar 7—8 sene evvel belediyeye alınarak it- İ faiye teşkilâtı vücuda getirilmiş- tir, Arozözün hortumsuz olduğu da doğru değildir. Hamdi ŞE ay Gönende elektrik ve su meseleleri Gönen belediyesi Soysallı oğlu İsmail Suphi Beyle © memleketin tenviri için kunturat © yapmıştır. Direklerin Gönen ormanlırından kesilmesine hükümetçe müsaade edilmiş ve hazırlıklara da başlan» mıştır. Halk Gönenin bir an evvel ten- virini - sabırsızlıkla » beklemekte- dir. Memleket, su meselesinden çok | sıkıntı çekmektedir. Bu ihtiyacı i gören belediye beton künk ima- | line başlamıştır. Havalar smır ısmmaz yeni oOkünklerin ferşine başlanacaktır. Mahmut Esat Aydın, (Hususi) — Aydın mu- hitinin en mühim ihracat malla- rından incir fiatlarının son aldığı şekil ile müstahsillerin mütavas- sıtlar ellerinden kurtulması husu- sunda tedbir ve çareler ittihaz €- dilmek gayeleriyle incir müstah- silleri Halkevi (o salonunda vali Fevzi, meb'us Mazhar, Adnan, ve Fuat Beylerin o huzurlariyle mıntakalardan gelen mümessille- rin iştirakiyle bir kongere yaptı- lar. Kongrede İzmir Ziraat Bankı- sı müdürü Aşki Naili, OAyndm Bankası müdürü Nedim, inhisar- lar baş müdürü Sırrr, İzmir Ti- caret mmtaka müdüriyeti namına Aydın oda başkâtibi Mazhar Bey- lerde bulunmuşlardır. Kongreye Bozdoğan, Köşk, Kermencik, Karapınar, Sultanhi- sar, Pınarbaşı, (Erbeyli, Umrlu mıntakaları mümessilleri iştirak etmiştir. Öğleden sonra heyeti müteşeb- biseden doktor Sabri Bey hazırun ve mümessilleri selâmlıyarak kon- greyi açtr, kongre reisliğine Sab- ri ve Avukat Neş'et Beyler, kâ- tipliklere de İsmail Hakkı ve Os- man Ragıp Beyler seçildiler. İncir fiatlarınm son aldığı va- ziyet üzerine ne gibi tedbirler alı nacağı bahsi etrafında mümessil- ler birer birer söz aldılar. dertleri- ni döktüler, fikirlerini söylediler. Kooperatifin 20 senelik hayata malik olduğu bu müessesenin da- ha kanuni imkânlar olmadığı za- man ayni zihniyetle anonim Ola- rak teşekkül etmiş olduğu ve cüm- huriyet devrinde tam mânasiyle gayesine vasıl olan bu kooperati- fin çok işler ypatığı, bugün ortak- armı memnun edecek “vaziyette olduğu izah * edildi. Çok süren samimi münakaşalar neticesi üç fikir tebellür etti: ? 1— Mevcut kooperatife dahil olmak, 2— Zirai kredi kooperatiflerin- den istifade edilerek satış koope- ratifleri haline ifrağ eylemek, 3 — Mıntakada satış koopera- tifleri teşkil etmek. Bu fikirlerden birincisine mü- messillerin çoğu yanaşmadılar, bu kabul edilmedi. Zirai kredi koo- İ peratiflerinden istifade edilerek satış kooperatifleri yapmak keyfi- yeti epey münakaşayı mucip oldu. Halihazırda nizamname ve mev- zuata göre merasimi kanuniyey€ muhtaç olan bu işin zamna mu- tavakkıf olduğu kanaati hasıl ol- duğundan bu da kabul edilmedi. Münakaşa esnasında bu şık ka bul edilecek olursa, mevzuata gö- re bu yeni işte Ziraat Bankaları nm yardım keyfiyeti (mevzuu bahsoldu. : İzmir Zirant Bankalarının zür- raa ve müstahsillere (her zaman yardıma âmade olduğunu yalnız halihazır zirat kredi kooperstif- lerinin satış kooperatiflere geç * mesi işinde bankanın bir sey ya- pamıyacağını, çünkü teşekkül işi- erleri Ay yg yy Aydın incircilerinin top” lantısında konuşulanlar Kongreye gelenler-üç fikir - Karar - Beyin telgrafı nin merâsimi kanuniyeye tabi olduğunu ve teşekkül halinde her zaman yardım imkânları bulun duğunu izah etti, Neticede zirai kredi ve Aydin incirciler kooperatifinden, yeni teşekkül etmiş olan Bınarbaşı sa- tış kooperatifine dahil © olmıyan ve teşkilâtı olmıyan müstahsille- rin mıntakalarında satış koopera- tifleri teşkil etmeleri kabul edildi. Ve bu işin kuvveden füle ge- tirilmesi için Sabri, Hasan Kâ- mil, İsmail Hakkı, Mustafa ve Nu- ri Beylerden mürekkep bir heyeti faale seçildi. * * Meb'us Mazhar ve Adnan Bey- ler iktisadi mesele (üzerinde çok vazih ve müdelle! izahatta bulun- dular. Mazhar Bey bu cihetleri düşünürken müstahsillerin bahçe- lerini imar © etmelerini, ağaçları daimi tedabiri fenniye © ile koru" malarını temenni etti, Bu sıradı meb'us Mahmut E sat Beyden şu telgraf geldi: “Bütün gönlüm ırkımdan olan yiğit ve cesur Türk müstahsilleri- ledir. o Günler oldu, hastayım, yatıyorum, bu (ayrı kalış bana büyük kederdir. Sizin dilekleri- fiz benimdir, hepinize derin say- gılırla selâmlar.,, Kongre heyeti o Mahmut Esat Beye teşekküre karar verdi. Kongre neticesi alâkadarlar mu- hitinde memnuniyet uyandırmıştır o. S. Diyarıbekir valisine takdirname verildi Silvan ve havalisinde çapulcu- luk yapmak, köylüleri zorla hara- ca kesmekten ve adam öldürmek» ten suçlu Şeyh Fahri ile 14 avene- sini bizzat idare ettiği takibat ne- ticesinde tenkil ve imhaya muvaf- fak olan Diyarıbekir valisi Faiz Bey Dahiliye Vekâleti tarafından takdirname ile taltif edilmiştir. lr e Adapazarında bir cinayet Adapazarında . pazar yerinde bir cinayet olmuş, Fehim isminde biri Saniye Hanım isminde birini omuzundan bıçakla yaralamıştır . Fehim 25, Saniye Hanım 45 ya» sındadır. Cinayetin sebebi henüz belli değildir. Fehim yakalanmıştır. Yaralı kadın da hastahaneye kaldırılmış» tr. * . e Bir köyde yedi ev yandı Keşan kazasma bağlı Altmtaş köyünde bir o bacanm tutuşması yüzünden çikan yangm, rüzgârın şiddetile dağılmış neticede 7 ev. iki siğir ve bir eşek yanmıştır. emi Sıvasta su işi Sıvas, (Hususi — Sıvası içile- cek temiz sularından Kepenek su- | yu belediye reisi Hikmet Bey tara- fından şehrin muhtelif yerlerine birer çeşme yaptırılarak taksim e- dilmektedir. Belediye, bu suret- “le memleketin hr ihtiyacına cevap : vermektedir.