8 Mart 1934 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 2

8 Mart 1934 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 2

— 2—VAKIT 8 MARTI 1934 SON HABERLER : TELGRAF - TELEFON - RADYO Velâyet, vesayet ve miras hukuku... Kanunu medeninin bu yoldaki hüküm- lerinin tatbik sureti tayin edildi Ankara, 7 (A.A.) — Heyeti ve- | ye ve idare memurları, belediye kilece kanunu medeninin velâyet, vesayet ve miras hukukuna müte- allik bükümlerinin tatbik suretine dair bir nizamnâme kabul edil miştir. Perşembe günkü resmi gazete ile neşredilecek olan bu nizamna- me 61 maddeliktir ve neşrinden bir gün sonra mer'iyete girecek. tir. Bu nizamnameye nazaran, nü- fus memurları kendilerine haber verilen ölüm vak'alarını haftada bir defa ölenin aile künyesiyle be- raber mahallin sulh hâkimine bil- direceklerdir. Akıl hastalığı veya akıl zayifli- ği sebebiyle işini görmekten aciz olinak veya daimi muavenet ve te kayyüde muhtaç bulunmak veya başkasını emniyetini tehdit et- mek gibi bir kimsenin haciri müs- telzim hallerine resmi muamele- leri, dolayısiyle muttali olan adli- Nafia işleri —— Vekil Ali Bey beyanatta Bulundu Ankara, -- Muhtelit nafia işle- ri hakkında beyanatta (bulunan Nafia Vekili Ali Bey demiştir ki: “ Devlet demiryollarının ıs lahı hakkmda Amerikalı »müte- hassısın vekâlete verdiği raporda memleketimiz için tavsiyeye şa- yan görülen iy$ şeyler vardır. Erzurum —Sıvas Ergani hattı ile şimal hatlarmm, evvelki sene « lerde başlanan esaslar dahilinde, muntazam ve ehemmiyetle inşala- larına devam edilecektir. Afyon — Antalya hattının inşa- sma bu sene başlıyacağız. Hattın inşası hakkındaki tediye şartlarını hazırlıyoruz. Bundan başka Fil- yos — Ereğli hattı ile (Ereğli ve Mersin limanları da inşa edilecek- tir. Bazı şirketler limanların in- şasına talip olmuşlardır. 934 büt- çesinin tesbitinden sonra bu şir ketlerle müzakereye girişilecek - tir. Izmir -Kasaba demiryolu Ankara, 7 (Hususi) — İzmir — Kasaba demiryolunun satin a- lmması esaslarını görüşmek üzere şirket mürahhasları bir kaç güne kadar buraya geleceklerdir. | Na- fia vekâletiyle yapılacak müzake- relerde kilametre esasının görüşü- leceği anlaşılmaktadır. Kanun lâyihaları Ankara, 7 (Hususi) — Meclisin kış tatilinden evvel müzakeresine başlanılan müzayede, münakasa kanun lâyihasiyle memurin kefa- let sandığı lâyihası bütçe encüme» nine verilmiştir. ——— Yeni vergi kanunları Ankara, 7 (Hususi) -— Yeni | reisleri ve belediye teşkilâtı olmı » yan yerlerde ihtiyar heyetleri, sıh- hi müessese idareleri kayfiyeti hemen bu kimsenin ikametgâhmın bulunduğu mahal sulh hâkimliği- | ne bildirmeğe mecburdurlar. Velâyetin nez'ine hüküm veren mahkeme verdiği kat'i karar ile evliliğin zevali hakkında verilen j kat'i hülemü gene sulh hâkimliği- ceklerdir. Muavenete muhtaç ve manen metrük çocuk ve (malöller, sulh hâkimliğinin iş'arı üzerine, bele- diye daireleri ya bir aile nezdine veya bir müesseseye yerleştirile | cekelredri, Nizamnamede, velâyet, vesayet j ve miras işlerinde tutulacak def- ter, dosya ve zabıtlarla diğer vesi- ka ve vasiyetnamelerin o hâkime İ tevdii, bunların açılması, resmi tasfiye ve paylaştırmıya müteallik hükümleri ihtiva etmektedir. i Halk Fırkasında İlisi Pro. Her Reayhvs, Umumi idare heyetinin yeni âzaları Ankara, 7 (Hususi) — Fırka umumi idare heyeti azalığına Mus- tafa Fevzi Beyden münhal yere Kocaeli mebusu Salâhattin, Kâzım Hüsnü Beyden münhal yere Elâziz mebusu Tahsin Beyler getirilmiş- lerdir. Fazlı bey” İkinci mıntaka umum müfettişi oluyor Ankara, 7 (Hususi) — Trakya: da teşekkülü takarrür eden ikinci umumi müfettişliğe, birinci. umu- mi müfettişlik baş müşaviri Fazlı Beyin getirilmesi kuvvetle mevzu u bahsolmaktadır. Fazlı B. şimdi izinli olarak İzmirde bulunuyor. Divanı muhasebatın vazife ve salâhiyetleri | Ankara, 7 (Hususi) o — Divanı İ muhasebatın vazife ve selâhiyetle- İ ri hakkımdaki kanun Jâyihasınm İ maliye encümeninde müzakeresi- ne devam olunmaktadır. Hususi idareler kat'i hesapları « nın divanca tetkiki esası kabul & dilmiştir. Divanın yeni teşkilâtına müte- allik lâyiha da bugünlerde tetkik İ olunacaktır. Bir kanun teklifi Ankara, 7 (Hususi) — Muğla #nebusu Nuri Bey nüfus kanunun- ! da zeyl olmak üzere bir kanun tek- lifinde bulunmuştur. Sümer bank'ın obligas- yonları Ankars, 7 (Hususi) — Sumer Edirnenin | Bayrağımız altına gire- cek gemilerin evsafı Mütehassıslar tet- | Vekiller heyeti bu husustaki nizam- kiklerine başladılar namenin bazı hükümlerini değiştirdi imarı Edirne, 7 (A-A.) — Edirnenin müstakbel imarı hakkında © fenni Ankara, 7 (A.A.) — Vekiller) 14 mil süratinde olması ve uzun tetkikatta bulunmak üzere davet | Heyeti Türkiye bayrağı altma gi- | sefer gemilerinde bulunması lâ- edilen Berlin bediiyat mektebi â- | recek gemilerin evsafını tayin € | zm gelen seyir tahlisiye (o alâtile refaka- tinde kanalizâsyon O mütehassısı Her Prohve, mühendis Kisling olduğu halude bu sabah ki ekse presle şebrimize gelmişlerdir. Profesör Reayhvs bugün vali Özdemir İbrahim, belediye reisi Ekrem, (o Alpullu şeker fabrikası müdürü Şefik ve bahçe mütehas- sısı Lütfi Beylerle birlikte şehrin Kiyakköprü başı ve İstanbul yolu semtlerini gezerek tahkikatta bu- lunmuşlar ve ayrıca Selimiye mi- narelerine çıkarak umumi vaziye- ti gözden geçirmişlerdir. Roma mülâkatı 3 Başvekilin görüşmeleri etrafında mütalâalar Peşte, 7 (A.A.) — Gazeteler Macar Başvekili M. Gomboes'in Roma seyahatini uzun uzadıya neş riyata mevzu etmektedirler. “Fu- egslensaz,, gazetesi, bu seyahatin; bir senedenberi Avusturya Maca- ristan arasında cereyan eden mür zakereleri idame ettirmek maksa- dile vuku bulduğunu © yazıyorlar. M. Musolini, Delifuss ve Gömbö- şün üç devletin iktisıden | teşriki mesaileri hakkında doğrudan doğ- ruya ve şahsen fikir teatisine böy- lece fırsat bulmaları bu seyahatin ehemmiyetini artırmaktıdır. Seyahati esnasında, ziraat, ti- caret, ve maliye nezaretlerinin sa- lâhiyettar memurları Mzcsr baş- vekiline refakat edeceklerdir. Macaristan efkârı umumiyei si- yasiyesi, M. Gömböşün Roma se- yahatini büyük bir memnun! karşılamaktadır. Krallık taraftarı “Uy Nemae- dek,, gazetesi de, Macar siyasi mehafilinde, bilâistisna bütün fır- klar, Musolini - Dollfuss - Göm- böş mülâkatmın neticeleri hakkın- da çok ümitvar bulunduğunu, zira bu mülâkatm, Macaristanın iktı- saden ihyası hususunda kati te sirler husule getireceğini yazmak- tadır, “Neyoles Oraj Ujsaz,, gazetesi ise, bu mülâkatın orta Avrupa va- ziyetini aydınlatmak hususunda vereceği neticeler dolayısiyle, Av- rupai büyük bir hâdise olduğunu söylüyor Von Papen Romaya gidecekmiş Paris, 7 (Hususi) — Burada dolaşan rivayetlere göre, Alman ya başvekil muavini von Papen 14 Martta Romaya gelecektir. Doll- fuss, Gömböş ve Musolini konfe- ransınım arifesinde vukubulan bu ziyaret burada büyük bir alâka u- yandırmıştır. Muamele vergisi Ankara, 7 (Hususi) — Muame- den nizamnamenin bazı hükümle- rini değiştiren bir nizamname ka- bul etmiştir. Yeni nizamname ile 14860 nu- maralı nizamnamenin üçüncü ve dördüncü maddesi tadil edilmek- tedir, Buna nazaran A sınıfı gemiler 3500 gros tonilâtodan aşağı olmı- yacak ve nizamnamenin meriye- tinden itibaren 1914 « 1929 sene- leri arasinda inşa edilmiş olan ge- miler alınmamak şartile bu sene İ zarfında alınıcak gemiler 27 ve bu senenin hitammı takibeden iki sene zarfında almacık gemiler 23 ve Bündan-sonra almacaklar 15 yaşından yukarı bulunmıyacaklar» dır. Mahmut Esat Bey geliyor Ankara, 7 (A.A.) — İzmir me- busu Mahmut Esat Bey bu akşam- ki trenle İstanbula hareket etmiş- tir, d v iderlöze wd Mahmut Esat Bey yarın saat 117,30 da İstanbul Üniversitesinin inkılâp enstitüsünde “Türk ihtilâ- Tinin hukuk ve adliye tarihi,, mev- zulu ilk dersini verecektir. Hüseyin Ragıp Bey geliyor Ankara, 7 (Hususi) — Moskova büyük elçisi Hüseyin o Ragıp Bey bir kaç güne kadar (o mezuniyetle buraya gelecektir Dahiliye vekili rahatsız Ankara, 7 (Hususi) — Dahiliye vekili Şükrü Kaya Bey soğuk al gınlığmdan rahatsız bulunduğu için bir kaç gündenberi evinden dışarı çıkmamaktadır. Maamafih sıhhati iyileşmektedir. Türk—Yunan mahkemesi âzası İzmirde İzmir, 7 (A.A.) — Muhtelit Türk — Yunan mahkemesi âza- ları şehrimize gelmiştir. e Bugün bazı davalara ait şahitleri dinliye- cektir. Mahkeme âzaları akşama kadar işlerini bitirerek İzmirden Atinaya gideceklerdir. Edirneliler, Gaziye bir çiftlik hediye ettiler Edirne (Hususi) — Vilâyet umum. meclisi toplanarak (Hacı Doğan) çayı- rı namiyle anılan ve muhasebeci husu- siyeye ait olan Nümüne çiftliğini Gazi Hazretlerine hediyesini kararlaştırmış- tır. Toplantıda şehrimiz meb'usla- rından M. Şeref, Faik ve belediye re- isi Ekrem Beyler de hazır bulunmuş- lardır. Muğlada iki kadın dondu Muğla, 6 (A.A.) — Dün gece burada şiddetli bir soğuk vardı. | Civar dağlara çok kar yağmıştır. | Bu sırada Bayır köyile Kestencik vergi kanunları biriki güneka” bank tarafından çıkarılacık obli- | Je vergisi kanununun tadili hak- | köyü arasında yolda bulunan iki : dar encümende müzakere edile- gasyonlar üçer buçuk milyon İira- ! kındaki lâyiha vekiller heyetine | kadm karlara saplanarak donmuş» | izde edilecek farkın hesapların" cektir. lık olacaktır, ie İiesileçişiir. lardır. beynelmilel itilâfnameye © uygun telsiz cihazı ile mücehhez olması lâzımdır. : B. Sınıfına dahil gemiler 2000 tondan süratleri de 12 milden aşa- ğı olmıyacaklar ve A smıfı gemi- lerin vasıflarını haiz bulunacak» lardır. C Sınıfı gemiler de yeniden in- şa edilmiş ve işliyeceği denize ta» hammülü olacık evsafta buluna- caklardır. Bunların sürati 9 mil süratte bulunacak olan Haliç © vapurları müstesna olmak üzere İZ mil sür- atte olacaklardır. Bu nizamname hükümlerinden 150 gros tonilâtodan aşağı gemi“ ler istisna edilmişlerdir. Firka divanı toplanıyor Ankara, 7 (Hususi) — Cumhü: riyet Halk Fırkası divanı yarn . (bugün) saat on yedide. toplana- caktır, Kâzım Paşa Hz.nin çay ziyafeti Ankara, 7 (Hususi) — Büyük Millet Meclisi reisi Kâzm Paşa Hazretlerinin kerimesi hanrmefen- dile Maarif umumi müfettişlerin” den Reşat Şemsettin Beyin evlen meleri münasebetile Kâzım Paşa Hazretleri geleeck perşembe günü Halkevinde bir çay ziyafeti vere- cektir, 5 Ruşen Eşref Beyin Tiran elçiliği Ankara, 7 (Hususi) — Riyases tcumhur umumi kâtibi Ruşen Eş ref Beyin bu ay içinde Arnavüt“ luk hükümeti nezdinde elçi olarak Tiranı gitmesine muhakkak wii rile bakılmaktadır. Antalya Fırka reisliği Ankara, 7 (Hususi) — Antalya fırka reisliğine Halkevleri umumi müfettişi Şerafettin Bey tayin « lunmuştur. İ Hariciye vekili bir ziyafet verdi Ankara, 7 (Hususi) — Yeni Al manya ve İngiltere elçileri şerefi” ne bu akşam Hariciye Vekili Tev* fik Rüştü Bey tarafından bir ziya” fet verilmiştir. Maarif vekili Ankarâda Ankara, 7 (Hususi) — Maarif vekili Hikmet Bey bugün İstanbul dan gelmiştir. Hikmet Bey Gazi istasyonunda trenden inmiş, şehr# otomobil ile dönmüştür. Telefon şirketinin geri vereceği para Ankara, 7 (Hususi) — Posta “6 telgraf umum müdürlüğü, İsta” bul telefon şirketince sahpileri?* j tetkike başlamıştır.