8 Mart 1934 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 8

8 Mart 1934 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 8

— 3—VAKIT 8 MART 194 HiKâayYe .. Jncilerin Uğruna ... MARE Selömi /zzet jig O gerdanlığı her ne pahasına o- | lursa olsun alacaktı... si yoksa satacaktı; yalnız gençli- | Ve şaka eder gibi genç adama Nesi var, ne- vurdu. İhtiyar kediler oynamasını, ş1- ğile gözlerini satamazdı. Onları | kalaşmaşmı bilmezler. İhtiyar ka- feda edemezdi. Onlar olmadıktan | dın ne diye elmas takar?.. sonra, süs neye yarar? İnsan hay- ret ediyor, ihtiyar kadınlar ne diye elmas tıkar? O güzeldi, inceydi, sarışındı. Bir gülüşle ufukları nu- ra boğan kadınlardandı. Bakışları, bir çağlıyan kadar berraktı. Hırsa kapılmıştı, süse düşkün. | dü, gösterişe düşkündü, paraya düşkündü. Her ne pahasına olursa olsun, o gerdanlığı sahip olmak istiyordu. Gerdanlığı evvelâ me- zatta görüp beğenmiş, sonra satın alan kuyumcunun camekânımnda bakıp bakıp hayran olmuştu, Haf- tada bir iki kere, camekânın ö- nünde durup seyrediyordu... Bu böyük bir gerdanlık değildi, Tek sıra incilerden ve büyük bir züm- rütle kapanıyordu. d Bu gerdanlığa sahip olmak için herşeyi fedaya hazırdı. O zaman iki senelik evliydi. Kocası dürüst bir adamdı... Karısına bazan hedi- ye alırdı, en büyük masrafi nihz- yet yüz lirayı geçmezdi... Nesi var- dı? Bir kuyruklu piyanosu... Şen - şilladan bir kürkü... Tek taş bir yüzüğü.. Bütün bunları overmeğe hazırdı... Ama kaç para ederdi.. O zaman hatırına ihtiyar bir| göstermemişti, zengin geldi. Bir gece Genç adım wrar etti: — Ben senden incileri bütün bü» tün istemiyorum. Bir kaç gün için rehin vereyim... Beni kurtar, — Kurtarayım mi?... Ne İ yor?.. Ne yaptın?.. Kaç para zım?.. olu- lâ- — Gerdanlığın lâzım. — Çocukluk etme... Kaç pars lâzımsa söyle.. Belki bulurum.. — Gerdanlığın.. — Çıldırdın mı?, — Gerdanlığını istiyorum... Se- ni tecrübe edeceğim. Bakalım be- ni ne kadar seviyorsun.. Bakayım bana itimadın var mı?, Benim için bir fedakârlık Eğer vermezsen, zorla alırım. — Sus... Bırak... Boğazımı çok sıkıyorsun... Boğulacağım... Yap- ma.. Yıpma.. — Yalancı... Bunak seni... Kadın yere yıkıldı. Kımıldama- dı. İhtiyar kadınlar ne diye elmas taşırlar... Derin sessizlikte, ölüm sessizliğinde, gerdanlık koptu. İn- cilerin cebe girdiği duyuldu. Genç adam, gelirken kendini kapıcıya “Hırsız o girmiş, yapabilir misin?.. sinemada | hükmünü verdirmek için ortalığı Samson ve Dalila oynanırken onu | altüst etti ve gene kapıcıya görün- ve kocasını locasını davet etmişti. Samsonla Dalila şarkı söylerler- ken, kulağına fıslamıştı: -— Eğer isterseniz... ğinizi veririm. O anda irkilmiş, ertesi günü a lay edip gülmüştü... Teklif bu ka- darcık bir tesir yapmıştı. Fakat bu, gerdanlıktan evvel olmuştu... Ger- danlığa sahip olmak arzusu gön- lünde yanınca düşünmeğe başla- dı: “Ucunda ölüm yok ya... Dişimi sıkar, gözümü kaparım... Cerrahi bir ameliyattan da ağır değil ya... Bu gerdanlığa sahip olmak için, ameliyat edilmeğe bile razıydı... Gerdanlığa sahip oldu. Kocasına dedi ki: — Bak, ne güzel taklit edilmiş. — Evet... Hayatım hep iyi günleri yok- tur... Fena günler gelip çaltı... Ko- cası öldü... Dul kaldı. Dostları fa- kir düştüler.. Kala kala boynunda bir o inci gerdanlık kaldı. İhtiyar, çirkin kadınlar ne diye elmas takarlar?. Yüzü, vücudu üs- tünde, bir harabeye dikilmiş bay * | ileri hakkında muhtelif hükü- ölmüş, gözlerinin alti ürümüş | metler tarafından serdedilen mü- çökm eri akları çu rağı andırıyordu. Ama avurtları ve porsumuştu. . Bir de gence â- İ zere dün öğleden sonra M. Sizin | şiketr... — Ben senin gibi delilikler ya- pamam yavrum.. Senden on yaş büyüğü — Peki, bana hiç para vermiye- cek misin? — Veremiyeceğim... Eğer dola- | kemda kılan parayı görsen acırsım | bana... Korkarsın. — Neden? — Açlıktan öleceğim diye... Ganç adam, incilerin züsirüdü - ne dokundu: — Bu varken insan açlıktan ö- lür mü? Kadın sıçradı, titredi: Ö inciler hay atandan kıy» metlidir. meden çıkıp gitti... Cinayetin faili meydana çık- madı. Ama altı ay-sonra, ihtiyatlı, Her istedi- | kurnaz, bir genç, her zaman ötebe- ri sattığı bir kuyumcuya girdi. Bir kaç inci'satmak istedi. Kuyumcu incilere baktı: — Metelik etmez, dedi, sahte!.. italyada pamuk ve ipek sanayii Rema, 6 (A.A.) — Son nazır meclisi toplantısında ittihaz edi- len mühim kararlar arasında, pa» muk ve ipek sanayii lehinde alı- nan tedbirler mevcuttur. Bu tedbirlerle, pamuk istihsalâ- tında daha sıkı bir disiplin ve ham maddelef' yetiştirilmesini — teshil İ şareleri ve İtalyada istihsal edilen | ipek için de fiat tayini derpiş edil | mektedir. Kauçuk istihsalâtı Londra, 6 (A.A.) — Amerik sefiri M, Bingham, Kauçuk istih- salâtına tatbik edilen tahdidat ted» lâhazalara dair malâmat almak ü- ! ile görüşmüştür. M. Hitler Berline döndü Berlin, 7 (A.A.) — Layipzigde bir tiyatroda oynıyan bir piyesi seyrettikten sonra (o başvekil M. İ Hitler 23,30 da tayyareye binmiş ve 23,59 da Berline gelmiştir. Bu İ suretle iki sehir arasındaki mesa- feyi başvekil 29 dakika © gibi bir zamanda yaparak rekor kırmış- tır. Şiddetli bir zelzele Frankfort, 7'(A.A.) — Zelzele | hepsi | MEMLEKET DIŞINDAN TELGRAF HABERLERİ ingiltereyi müdafaa İmparatorluk komitesi gizli bir surette içtima- larına başladı Londra, 6 (A-A.) — Havas bildiriyor: | İmparatorluk müdafaa O komitesinin Makdonaldın riyaseti altında, dominyon-! lar müessislerinin iştirakiyle | toplandığı, bildirilmektedir. Mutat veçhile gizli 2 surette müzakeratta bulunan komite iç timama, silâhlanma meselesinin vaziye- tine istisnai bir ehemmiyet verdirmekte. dir. | Bundan başka silâhsızlanma işi için nazırlar komitesinin de bugün için içti- maa davet edildiği öğrenilmiştir. Bi thon'm son beyanatının, Fransız vaziye- tine müzaheret için kâfi derecede vazih olarak telâkki edikniş olması muhtemel-! dir. Komite Edenin raporunu ve şifahen | İvereceği izahatı dinliyecektir. Siyasi mehafilde Fransanın silâhların- dan yapacağı fedakârlıklara mukabil em- niyet sahasında tatmin edilmesi mesele- si mütalea edilmekte ve fakat böyle bir! siyasetin, İngilterenin Avrupada © ber- hangi bir taahhüde girişmesine muhalif” kalmakta olan ekseriyetin hissiyatına uy- gun olmıyacağı anlaşılmaktadır. ———— Vergilerin azaltılmasını | istiyorlar | Sarrebrucken, 7 (A.A.) — Sar- | re Diyet meclisinde Alman cephe | si hükümet komisyonu tarafından | teklif edilen vergileri protesto et- | miş ve bilâkis vergilerin tenzili lâ» ' zım olduğunu söylemiştir. ——— Hindistan felâketzede- * lerine yardım Moskova, 6 (A.A.) — Salibiah- mer ve Hilâliahmer icra komitesi Hindistanda son defa vuku bulan İ Baltık denizinde zelzeleden müteessir olan halka yardım için Hindistan Salibiahme- rine 5000 Amerikan doları gön- dermiştir, ———— Almanya — Lehistan ticaret mukavelesi Varşova, 6 (A.A.) — Yarın im- zalanacak olan Alman — Lehis- tan ticaret mukavelesinde dokuz senedenberi iki memleket arasın- da devam eden gümrük harbinin tasfiyesi hakkında bir takım ah- küm bulunacağı gibi Lehistan ve Almanya limanları arasında deniz münakalâtını kolaylaştıracak bir takım tedbirler de vardır. ——— Ispanyada yeni kabine Madrit, 7 (AA..) — Yeni hükü- met meclise gelmiştir. Fakat ey- i velece kararlaştırıldığı veçhile, başvekil beyanatta bulunmamış. tir. M. Lerroux yakında bir affı u- mumi projesi vereceğini bildir. miş, meb'usları siyasi ihtirasları- nı uyutmağa, iktısadi Ve içtimai meselelerin halli için kendisine yardıma davet etmiştir. eğiliminiz Buzlar arasında kalan gemi Königsberg, 7 (A.A.) — İçinde iki kişi bulunan bir balıkçı gemisi muazzam buz kütleleri arasında kalmıştır. Ba- Havan'du Vaziyet hâlâ düzelemedi Havana, 17 (A.A.) — Kabine- de 8saat hararetli bir münakaşa- dan sonra, Reisicümhur Mendiya- ta kanunu esasi teminatını ilga et- miştir. Reis, İspanya kanunu esasisin- deki ihtiyati o idareye benzer bir tarzda bir emirname (ve kanun imza etmiştir. Reis ayni zamanda ecnebi tah- rikâtçılar derhal hudut ( baricine çıkarılmaları için bir emirname imzalamıştır. Sendikalar nerede ise feshedile- cektir. Diğer taraftan grevin ortaya çı- kardığı vaziyette değişiklik yok- tur. Amele federasyonuna baskın Havana, 7 (A.A.) — Zâbita, a- mele (sendikaları (federasyonu merkezine bir baskın (yapmıştır. Altmış kişi kadar tevkif olmuştur. Reisicümhur M. Mendieta hü- kümete muhalefet eden sendika- lar, gazeteler ve bilümum siyasi ve | hakkında eden bir ve içtimai teşekküller ! şiddetli mücazat tayin Kararname imzalamıştır. İspanya ve Türkiye arasında ticaret Madrit, 6. (AÂ,,) ..— Nazurlar meclisi Türkiye ile ticaret muahe- desi müzakeresi için verilmiş olan talimatı tasvip etmiştir. Pl Alman ceneralı Çinin askeri müşaviri mi olmuş?) , Berlin, 7. (A.A.) — Saat 1Z gazetesi, ceneral Seecktnin dün, Çine hareket etmiş olduğu istih- bar etmektedir. Sabık Reichsvhr baş kumanda- nın Çin hükümetine askeri müşa- vir olarak istihdam edileceği ©v- velce şayi olmuştu. Alman istihbarat bürosu daha pek yakında bu şay'ayı tekzip €- derek, cenerelin sadece, mareşal Çon—Kai—Çekin daveti üzerine Çine gideceğini tasrih etmiştir. —— Bir maden kazası Berlin, 7 (A.A.) — Karsten— Senta Mandeninde (bir çöküntü neticesinde 11 madeni işçisi toprak altında kalmıştır. İmdada giden- ler işçilerle muhabere etmeye mu- vafak olmuşlardır. (Kendilerinin kurtarılması için hararetle çalışı » lıyor. Tahlisiye memurları hafif ya- raları olan bir maden amelesini ve bununla birlikte, diğer bir amele- nin cesedini toprak altından çı- karmışlardır. Ocağın içinde daha dokuz a » mele bulunmaktadır. m ip Annam imparatoru nişanlandı Saygon, 7 (A.A.) — Annam imparatorunun Koşenşşinli Mat- aletleri pazartesi günü buraya 15 | lıkçılar tayyare vasıtasiyle iaşe €- | mazel Yenhuaho ile nişanlanmış | gün bin kilometre mesafede şiddetli arz sarsıntıları kaydetmişlerdir. dilmişlerdir. Buz kıranlar balık- çıları kurtarmağa çalışıyorlar. O | / olduğu resmen haber veriliyor Düğünleri 20 martta yapılacaktır. | Amörikada | | bir ihtilâf Ordunun çoğaltılmasına bütçe komisyonu itiraz ediyor Vaşington, 6 (A.A.) — Meclis bütçe komisyonu ile ordu rücsası arasında ih- tilâf vardır. Komisyon, umumi erkânı harbiye reisi ceneral Mac Arthur'ın mun- tazam ordu mevcudunun O 130.000 den 165.000 ne ve muhafız kıtaatı mevcudu- mun da -90 binden 210 bine iblâğı hak kındaki talebini reddetmiştir. Komisyon gelecek ordu bütçesini . is- tenilen 349.523 dolar yerine 279.541.000 dolar olarak tesbit etmiş ve fakat hava işlerine ayrıca 52.591.000 dolar (o tahsis eylemiştir. Nafın işleri parasından alınan Oo yedi | milyon 500 bin dolar yeni tayyare satın alınmasına tahsis edilmiştir, Komisyon paranm kıymetten düşme- si sebebiyle yeni tayyare adedini — ordu |; tarafından derpiş edilen 348 yerine 290 olarak tesbit eylemiştir. | Lâyihada merbut bir raporda komis- yonun son tayyare mubayiatında haber verilen öntizamsızlıklar nazarı dikkate | almış olduğu zilredilmektedir. Rapor, nafia ve mülki işlerden alman | tahsisatın orduya tahsisine şiddetle itiraz ederek bunun ancak normal bir suret, “İğ kongreye ait olan vazifeleri icra kuvve- tiyle veren fevkalâde müstacel ballerdeği 1 mümkün olduğunu bildirmektedir. Almanyadan giden ç Yahudiler Prag, 7 (A.A.) — 60 kişilik bir Alman yahudi muhacir kafilesi / Filistine hareket etmiştir. — a di Bir milyon işsize iş bulmak için.. Vaşington, 7(A.A.)— M. John- sonun ilk hedefi en az bir milyon işsize sanayide derhal yer bulmak» tadır. Mümessiller “meclisinin iş ko- misyonu, sanayi için milli kalkın ma mücssesesinin nezaretinde ve | bazı ahval müstesna olmak üzere / 30 saatlik çalışma haftasmı itti” v fakla kabul etmiştir. — a — Çetelerle çarpışma Tegucigalpa, 1 (A.A.) — genlerde öldürülen Nicaragin leri reisi Sandinonun evi civarın da muhafız kıtatı ile bir âsi çete den yirmi kişi ölmüştür, ——e—— Amerikada bir tayyare kazası i Petersburg, 7 (A.A.) — İllincis hükümeti dahilinde bir kar fırtına” sı esnasında büyük bir tayyarenin yere düşmesi neticesinde dört kir şi ölmüştür. Bunların oarasındi Chicogo — Tribune gazetesini” hava işleri muhabiri de bulunuyor | du. 5 A—— 2 k ©) Amerikanın fevkalâde komiseri Londra, 7 (A.A) —M. Nor man aDvis bugün Londradan bolme gidecek orada birkaç haft9 kalacaktır. Amerikaya dönmeden evvel M- / Ruzveltin fevkalâde sefiri bir k?9 2 gm silâhler” müzakereleri bn malümat alacaktır.