13 Mart 1934 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 6

13 Mart 1934 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 6

— YAKIT cevap Sular idaresi — Hastaneler masrafı — Yeni pavyonlar İstanbul şehir meclisi bu devre içtimalarını martın 17 inci günü bitirecekti. (Bu itibarla (Omeclis eldeki işleri çıkarmak ve haziran- da başlıyacak olan 1934 mali se - | nesi bütçesini tetkik etmek ( için her gün toplanmaktadır. Dün iki uzun celse yapılmıştır . İlk celsede birinci reis vekili Sa- dettin Ferit Bey reislik etmiştir. Sular idaresinin alım işleri nasıl olacak? Bu celsede sular idaresinin alım satım, kira, inşaat, nakliyat iş ve hizmetlerinin yapılması için hazır- lanmış olan talimatname ve bu- nun hakkındaki iktisat encümeni mazbatası müzakere (edilmiştir. Önce iktisat encümeni reisi Galip Bahtiyar Bey izahat vererek tsli- matnamenin ilk şeklini sular ide resini pek fazla kayit alt Jr ve mes'uliyetin tecezzi etmesini intac eder mahiyette gördüklerini, sular müessesesinin ticari (o mahiyette idare edilebilmesi için talimatna- mede tadilât yaptıklarını söyled Vali ve belediye reisi Muhiddi; Bey, söz alârak talimatnamenin heyeti umumiyesi hakkında encü- menle mutabık olduğunu, ancak bir kaç noktaya itiraz edeceğini söyledi. Bu abonelerden biri talimatna- menin birinci maddesindeki alım satımın kapalı zarf usuliyle da ya- pılabileceğine dair olan (o kaydin tavzihini istedi. Iktısat encümeni ve heyeti umu- miye bu isteği kabul ettiler. Mad- de “İdare kapalı zarf usuliyle fi- at ve şart istiyerek alım ve satım yapabilir, şeklinde değiştirildi. Muhiddin Bey İstanbulda mü- messili bulunmıyan © bazı büyük müesseselerin avans almadan $i - pariş kabul etmediklerini ve bu » na mukabil teminat ta gösterme- diklerini, fakat bu müesseseler sa- halarında rakipsiz oldukları için bunlarla iş yapılması mecburiyeti olduğunu söyliyerek sular idare- sine yüzde otuza kadar teminatsız avans vermek selâhiyetinin veril- mesini istiyordu. Galip Bahtiyar, Nazmi Nuri, Fortun zade Murat Beyler bu teklifin aleyhinde bulun dular; Muhiddin Bey teklifini is- rarla müdafaa etti. Reye konul du, kabul edilmedi. İktısat encümeni ,talimatname- ye son bir madde koyarak burada su idaresinin defter tutması lüzu- munu kayit ve bu defterin şeklini tarif ediyordu. - Muhiddin Bey Obunun esasen kanuni bir mecburiyet olduğunu söyliyerek maddenin lüzumsuzlu- gunu ve kaldırılmasını ileri sürdü. | İktisat encümeni © namına Galip Bahtiyar Bey maddenin kalmasını müdafaa etti, Mehmet Ali Bey, maddedeki defter tutulması kaydinin kalma: sını, defterin nasıl tutulacağına dair olan izahatın kaldırılmasını teklif etti. Bu teklif kabul edildi. Talimatnamelerin diğer maddeleri iktisat encümeninin tadil ettiği şe- kilde kabul olundu. Takrirlere cevap Muhittin Bey, muhtelif zamanlarda - meclis azası tarafından verilen takrir - 13 MART 1934 © hir Mesli Vali, birikmiş takrirlere İNMİra meselesidir, bütçe encümenine bava-| Mehmet Ali, ! inde verdi Jbunlara birer birer cevap verdi. Rana Sani Yaver Hanım takririnde dilenci « lerin çokluğundan şikâyet ediyordu. Muhittin Bey — Bu işle mücadele- deyiz. İçtimai bir vak'adır . Esas sebep- İleri izale edilememekle beraber müca İdeleye devam edeceğiz. Mustafa Bey ve arkadaşları takrir. İlerinde Çatalca kazası nahiyelerinden Jöirindeki dispanser ihtiyacına işaret e- Jdiy rd EN m Bey — Pek münasiptir, pa- le ediniz, imkân bulurlarsa bütçeye tah- İsisat koysunlar, yapalım! Mustafa Bey ve arkadaşları başka bir takrirlerinde oÇatalcadan istasyona kadar olan yolun yeniden yapılmasını istiyorlardı. Muhitöin Bey — Bu yolun bozuk ol- duğunu biliyoruz. Oo Maalesef evvelce yapmış olduğunuz beş senelik yol inşa- İatı Programına dahil değildir. Bütün İyol inşaatı tahsisatımızı eski kararmız jve hile o programın tahakkukuna bas İrediyoruz, . Çatalca yolu iki buçuk (kilometre - dir. Enazonüç binlira lâzım. Para yok. Şimdilik muvakkat tamirine gay - İret ederiz. İsmail Sıtkı Bey bir takririnde Kaz- eşme civarında deri fabrikaları çoğal- 'dığından , burada kanalizasyon olma - dığından , oradaki müessese sahipleri - nin yarı masrafı vermeğe hazır olduk - larından bahsediyor, belediyenin Kazlı - çeşmede kanalizasyon © yaptırmasını iş - tiyordu. Muhittin Bey — Bir kaç yüz bin li- ralık iştir, yeni tahsisat ayıramayız. U- mumi kanalizasyon işi arasmda yapa - bilir miyiz, bilmiyorum. Tetkik ede - İyim. Yarı masrafı müessese sahipleri verse bile biz de öteki'yüz binleri he - men vermeliyiz; mahcup oluruz! İsmail Sıtkı Bey başka bir takri - rinde Karagümrük ve civarında su sı - kıntısı çekildiğinden, çeşme sularının bostanlara akıtıldığından O bahsediyor; akmıyan çeşmelere su getirilmesini is - tiyordu. Muhittin Bey — Çesme sularının bos tanlara verilmesini derhal omenederiz. Sokak çeşmeleri ne kadar olsa mikrop- ludur, herkes ağzını dayayıp oradan su içiyor. İleride her eve su vermek ve sokak çeşmelerini büsbütün kaldır - mak tasavvurundayız, Cevdet Kerim Bey — O mintaka - larm fırka kongrelerinde bu su işi en mühim mevzular arasında ve ehemmi - yetle konuşuldu. Filhakika su idaresi ihtiyacı gidermeğe çalışıyor; fakat bu mesele buradaki bu beyanatla bitmiş Jolmasın. Muhtelif semtlerin fırka kon- elerinde tasbit edilen ihtiyaç ve di - İlelderini makamlarma arzedeceğim, ça- relerine elbette tevessül ederler. | o Kemal Bey, takririnde Yedikule ka - pim yanındaki dükkânların yolu darsi- tup tehlikeli bir vaziyet hasıl ettikle. rini söylüyor, bunların istimlâkini isti. yordu. Muhittin Bey — Pek doğrudur. An- cak bu seneki bütçeye bir tek kuruş! istimlâk parası koymadık; buna bütçe) encümeni tahsisat bulursa yaparız. ikinci celsede İkinci reis vekili Necip reisliği altındaki ikinci Beyin celsede bey evvelce kendisine havale edil- | miş olan takrirler cevap vermeğe | devam edecekti. Cevdet oKerim Bey Tramvay şirketinin senelerden beri aldığı fazla para Ohakkında verdi- ği takrir okundu, (Bu takrir bu- İlar iki köylüyü hemen yere cansız ter: İCevdet Kerim Bey ayni şeyi teyit etti, İbüslere geçildiğini bildirdi. vali ve belediye reisi Muhiddin /kadasları evvelce verdikleri takrirlerin -| bakkaktır; fakat hukuki bir Meseleyi vilâyetin yüksek sıhhat mec - Kan davası Nezipte bir çocuk üç kişiyi öldürdü yünden 10 yaşında Mehmet isminde bir çocuğun sekiz sene evvel babası, am . cası öldürülmüş, kız kardeşi do dağa kal dırılmıştır. Mehmet 16 yaşına basınca intikam ve kendisini babasız bırakan katilleri ta» “İkibe başlamıştır. | Beş kişi Nezibe gizince 16 yaşm - daki Mehmet bir köşe başmda durup konuşmaya başlıyan beş kişinin üzeri- ne tabancasını boşaltmıştır. Kurşun - miş, diğerleri kaçmağa başlamışlar - dır, Merraet bunların peşine takılmış ve birini daha yolda öldürmüştür. Diğerlerinin de peşlerinden koşar ken jandarmalar tarafından yakalan - mmeştr. —— Samsunda kadınları öldü- renlerin muhakemesi Samsun, 10 (Hususi) — 933 senesi ağustosun baftaşmda Terme pazarına gitmek üzere Çarşambadan hareket €- den seyyar satici altmış yaşmda Hay- riye elli yaşımda Ayşe ve otuz beş ya- şında Raifenin yolunu keserek para ve eşyalarını gasbettikten sonra her üçü- NEZİP, 9 — Nezibin Kircili kö .| alma zamanının geldiğine karar vermiş| Hereke fabrikası güne tekemmül ediyor günden Iki sene evel yanan fabrika yeni baştan yapılmıştır, örücülük ve Hereke, (Hususi) — Hereke de- resinin senelerdenberi sürükledi de bıçakla parça parça edip cesetle. rini ormana saklıyan Termenin Gerfi köyünden Salih çavuş, oğlu Murat ve hizmetçileri Ordulu Ali ve © kardaşı Mehmedin mahukemelerine © bugün Samsun ağır cezamahkemesinde bakıl- dı, Müdeiumumi Davut, Ali ve Meh- medin idamlarını Salih çavuşun da teş- vikten dolayı tayini cezasını talep etti, Mahkeme müdafaa ve karar için talik edildi. şirket mümessilleri (o tarafından tetkik olunur. . Diğer hususlarda Nafia Vekâletini ve mukaveleyi alâkadar eden işlerdir. Hastahaneler işi Maarif vekâleti belediyeye bir tez * kere göndererek bu sene bütçesinde has tahaneler masrafının © azaltıldığını ha: ber aldığını bildirerek şikâyet ediyor. Tıp fakültesi için Haseki ve Cerrah- paşada yapılması bâzim pavyonlar İçin de tahsisat konulmasını istiyordu. Be- lediye reisliği tezkereyi bütçe ©ncÜ * İmenizde ikluğu için Braya , bavele/n!» dilmek üzere meclise göndermişti. Avni Bey hastaheneler masrafında on paranın bile azaltılmadığını söyledi, “Geçen seneye nazaran yiyecek, İl ucuzladığı için ayni hizmetin bu sene daha az para ile yapılabilecği anlatı! - dı, ona göre tahsisat konuldu!, dedi. kendisinin Ankaradaki temaslar! Eğ * sında bu hususta izahat verdiğini ilâve etti, bu tezkerenin daha evvel YAZI - topraklarla dolmus olan taş iskele- nin etrafmı temizlemek için (bir tarak dubası mütemadiyen çalış- maktadır. Bu tarak makinesinin memlektimizdie bir mi pılmış olan bu dsv cüsseli geminin iskele önündeki vaziyeti bir drit- navı andırmaktad:”. Mustafa beyin ifadesine göre eğer derenin önüne bir sed yapılıp ta bunun arkasına bir kuyu kazı- lacak olursa derenin © getireceği kum ve çakıl taşları orada toplanır ve sonra kuyunun içi temizlenir ki buradan çıkıcak kumlar da para eder. Fabrikayı ziyaret İki sene evvel yanan fabrika şim di daha mükemel ve daha (mo- dern) bir şekilde yapılmıştır. Müdür Reşat beyin müsaadele- ri üzerine baş mühendis Nihat bey beni baştin başa gezdirerek ima» lâtn sıralarını bilfiil gösterdi. örücülük Fabrikanın bir dairesinde kar şılıklı dokuz tezgâhta ikişer hanım Oturarak ve önlerindeki (o kumaş toplarını kendilerine doğru yavaş Yavış açarak bunları büyük (O bir dikkatle muayeneden geçiriyorlar Ve gördükleri hataları tashih edi- yorlardı. Memleketimizde henüz mış olması lâzım geleceğini söyledi. belediye bütçesinden para ayırmak üm kün olmadığını, falrat telefon şirketin- den ği takdirde bu işe harcanması müna » sip olacağını söyledi. Muhittin Bey, Bu meselenin kanuna uygun şekilde helledilmesi için teseb - Doktor Hulüsi Ertuğrul Bey ve ar - de evlerdeki kafeslerin kaldırılmasını is temişlerdi. Muhittin Bey — Sıhhi faydası mu -; meseledir. lisine terirlerse kanun yoluna girer. Hulüsi Ertuğrul Bey — Yeni zabı- tai belediye talimatnamesinde nazarı! sevkedeceğiz, onlar lüzum gös | gün ayrı bir sütunumuzda neşre- dilmiştir.) Muhiddin Bey bu takri- rin tetkik edilmek üzere kendisine i verilmesini istedi. Eski takrirler- den Senihi beyin tramvay takriri- | ne cevap verdi: İ — Tramvay Şirketi U tarifesi! dikkate alırsın. Muhittin Bey — Talimatname en « Yapılması istenilen pavyonlar için! almacak para belediyeye verildi 1 İ bütün incelikleri öğretilmektedir. bilinmiyen fabrika örücülüğü için | Avusturyadan mütehassıs bir ka- dın getirilmiş ve bir çok örücü kız- lar yetiştirilmiştir. Bu kızlar kur maşların hitalarını hiç bellisiz ö- rerler, ve delik deşiğini büyük bir maharetle kapatırlar, Çarşukapı- sındaki örücüler yalnız yırtılan ku- maşları örerler. Fabrika örücülü- ğü ise kambzşkadır ki henüz mem- leketimizde m-lüm değildir. Gerek örücülük ve gerekse do- | kumacılığın tekâmülü için ayrı ayrı kurslar açılarak bir çok işçi ler yetiştirilmekte ve bu sanatın Fabrikada tekâmül Fabrikanın işçileri sanatlarında mahir ve çok kabiliyetli gençler cümeni tetkik etsin, hukuki imkân gö“ rürse koysun. Ruznamede muhtelif işlere nit encü- menlerden gelen mazbatalar vardı. Bun- lar da okunup kabul edildikten sonra! geç vakit içtimaa nihayet verildi. Bu- leri toplanmış gelmişti. Ayağa kalkarak| muntazaman nafia, (belediye ve | gün on dörtte gene toplanılacak. den iberettir. Müdür Reşat Obey İ bu gençleri yetiştirip diğer fabri- | kalara göndermekle iftihar eden kıymetli bir şahsiyettir. Kayseri mensucat fabrikası fen | memuru ve işletme şefi eskiden bu | dokumacılıkta inkişaf var Mike Hereke fabrikasının umumi manzarası rada imalât şefi olan bir gençtir. Karamürsel fabrikasınm temel di- reği mesabesinde olan genç te He- rekede yetişmiştir. o Feshane fab- rikasında da bir çok ( Herekeliler vardır. Memleketimizin o eskiden beri mensücat mektebi burasıdır. Bo- ya ustaları hep buradan çıkmışlar dır. Fabrikadaki mini mini kız ve erkeklerin arı gibi nasıl çalış- tıklarını görmek milli zevkler na- mına büyük bir temaşa . sahnesi görmek kadar kıymetlidir, Kumaşların kıymeti Herekede yapılan kumaşların kıymeti Avrupa kumaşlarından a“ şağı değildir. Bu kumaşların bo- yaları sabit, dayanıklıkları mükem mel ve harcıâlem kumaşlara ehem- miyet verilmediğinden hep lüks ve fantazi mallar çıkarılmaktadır. Mü düriyet dairesi civarındaki mamul anbara girdiğim zaman şaşırdım. Dağlar gibi yığılmış cins cins ku- maş topları arasında kayboldum gittim ve hangisini beğeneceğimi bilemedim. Orada fabrika mamu- lâtından çok zarif ve çok ucuz her türlü battaniyeler de var idi. Tezgâhlar ve iplikler Mensücat kısmındaki (101) tez- gâhın çıkardıkları gürültüler insa na musiki nağmelerinden daha tatlı geliyor. Bizi milli gayeleri- mize yaklaştıran bu emsalsiz sana- tm memlektimizde günden güne ilerlemiş ve kalplerimizde istik- bal için büyük ümitler uyandırma- ması itibarile bu gürültülü sesler bize mus'ki havaları kadar (zevk vermektedir. Memleketimizdeki dokuma sa- natında bir noksanımız varsa o da yapacak bir fabrikanın bulunma” masızlır. Onun için bu ipekler Av- rupadan getirtilmektedir. Bizim fabrikalarımızda ancak Streih- garn iplikleri yapılabilmekiedir. Memnuniyetle hâber aldığıma i göre (Sümer Bank), Bursada bir Kammgamn ipliği fabrikası yapar caktır, Müdür Resat beyin bunun projeleriyle meşgul olduğunu söy- lediler. Bu fabrika (o yapıldıktan sonra artık Avrupadan iplik ithal olunmıyacaktır. Bu (fabrikanın Bursada yapılmasının sebebi o ise İ orasının (Merinos) koyunlarının mintakası olmasındandır. Ragıp Kemal ;