13 Mart 1934 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 8

13 Mart 1934 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 8

13 MART 1934 HiK — 3—VAKIT Ayân Kâtibiyken Bugün artık bir âyan âzasının | kâtibi değilim. İki ay kadar tutundum; sonra iş değişti. İstifa etmeği muvafık buldum, Mesele- yi anlatayım: Kâtibi olduğum âyan âzası bir sabah beni çağırttı. Bütçe Ohak- kındaki nutkuna bir iki tekerleme ilâve ettikten sonra karşısına çık- | tım. Kıravatı çözük, saçları dağındı. Kendini güç Elinde mektuplar vardı. Dedi ki: — Seni itimada lâyık bir adam i darma | tutuyordu. | sanıyordum. — Evet efendim. — Nevda vilâyetine bir posla- ne yapilması için, > müntehipleri- | min arzularını is'af etmek üzere kurnazca bir mektup yazmanı söy lemiştim. Bu mektupta, postane- | nin muhakkak lâzım olmadığını ihsas edecektik. Geniş bir nefes aldım: — Bunu yazdım efendim. — Dur öyleyse mektubunu o | kuyayım; “Yahu, orada postane açıp ta | sadüf... İzaak Nevton cenapları, | de geçen sene olduğu gibi bu sene | Yara" * bir elmanın yere düştüğünü gör: | de tenzilât yaptırılacaktır. ne yapacaksınız? İşinize maz. Eğer mektup gelecek olursa okuyamıyacaksınız, Sizin postane den geçecek olan taahhütlü mek- tuplar da yerine (o varmıyacak.. Başımıza deri açılacak. Hayır, ak | lınıza poslâne yaptırmayı koyma» yın. Bu delilik olur. Biliyorsunuz | sizin neye ihtiyacınız var? Büyük geniş bir hapishaneye bir de mek- tebe. Bu iki bina hepinizin işine yarar. Bu iki binanın yapılmasmı derhal teklik edeceğim. Ayan âzasından W. N namına: Mark Preain — İşte yazdığınız cevap. Simdi oradaki müntehiplerin, < bir daha | memleketlerine ayak © basarsam, behi yakalayıp asacaklarını söylü- yorlar... Bunu da yaparlar mı ya- parlar. İ sadüf ederiz. Netice itibariyle der ki; “Türkiye zayıflıyacak ve istis- mar edilecektir.,, İ Zamanlar geçti ve Osmanlı im- paratorluğu öldü. Fakat millet| sağdır ve başa Türk çocuğu geç- miştir. Gazi bu hali nutkunda pek güzel tarif eder. Yaşasın Türkiye... Türkiye yer yer toplandı. Sebe- bi, bir şey istemek için değil, kur- tuluş çarelerini bulmak içindi. Bandan sonra Erzurum kong- reis, Sıvas kongresi yapıldı. Bun- | lar siyasi olduğundan diğer arka-| | ları ikna etmek istedim. Fa-| bütün | daşlırım izah edeceklerdir. kat şunu da söyliyelim ki, bunlar umumidir ve milli misakın | 6 mcı maddesi buna misaldir. Biz istiklâlimiz; tam istiyorduk .. Ya hep, ya hiç:.. İktisat proğramımızı Gazinin | nutkunda bulabiliriz. Gazi 1135| murahhasın iştirak ettiği İzmir ik- tısat kongresinde bütün iktisadi proğramımızı izah etmiş ve Tüzus| mundan bahsetmiştir. Bugün Türkiyenin başında bir | dahi vardır. Gazinin iktısadi cep- | hesi, askeri cepheşi gibi kuvvetli- dir teri rr Müellifi : Mark Tvain — Ben ne bileyim efendim, on- — İkna etmişsin. İşte misali, Orada kilise hakkındaki arzuları: nın münasip olmadığını kendileri- ne anlatmak için bir mektup yaz- manı söylemiştik, Bak yazdığına: “Kilise ile siz meşgul olunuz. Ayan meclisinin dinle alâkası yoktur. Hem siz öyle budalasımız, ki dinden anlıyamazsmız. İstedi- ğiniz şeyden kendiniz utanınız. Benim fikrim bu...,, — Böyle bir mektup yazan! kimsenin, bir daha intihap edil mesine imkân var mıdır? San Fransisko belediye meclisinin bir teklifini verdim. Deniz kenarın- daki arazinin hudutları dahiline alınmasını istiyorlardı. Yaz ve bu işin olamıyacağını bildir, dedim. Bak ne yazdın! “Milletin babası George Va- şington öldü. Dünyaya o müebbe- den gözlerini kapadı. Öldüğü ta- | rih 14 Kânunuevvel 1799 dur, Bu | gün mü bize gelip sahildeki ara» ! İ ziden bahsediyorsunuz? İ “Muvaffakıyet nedir?.. Bir te- | dü. Haddi zatinde bu keşif adi bir şeydi. Fakat ailesi nüfuzlu oldu- ğundan, bunu büyük bir mesele yaptılar... Ve bu adam, göz açıp kapıyıncıya kadar meşhur oldu! “Bunu da unutmayınız! “Maahaza mektuplarınızı eksik etmeyiniz.. Daima, istediğiniz za man, sık sık yazinız.. Sık sık mek tuplaşmak, sıhhate pek nafidir.. Sık sık mektup yazanlar hastalan mazlar. “Sizin sakmanızı bahtiyar olacağım. “Hürmetlerle: Mark Pavain Bu mektup rezalet, kepaze- işitmekle Şaşırdım, kızdım, mâna vere- medim. — Anlamadım efendim. — Neyi anlamadın? — Neye kızdığınıza, bunda kı- zacak, hiddet edecek ne varı. — Daha ne olsun be adamı: Bu | ne biçim mektup! — Pek âlâ mektup efendim... Sahildeki arazi meselesine temas eden ve bu işin o olamıyacağını anlatan mis gibi mektup, bal gibi mektup! Çık buradan, defol... Ve ben kapıya doğru yürür - ken, o hâlâ haykırıyordu: | — Mahvoldum!... Şerefim kak madı.. Bu adamlar beni bir daha | intihap etmezler.. Bana rey mezler... ver- Ve peşimden koştu: — Defol buradan! Ben fırlayıp çıktım. Anladım, ki beni istiskal edi- yor. Pek usuletle, nezaketle yol veriyor. İmâ ile artık kâtipliğime ihtiyacı kalmadığını anlatıyordu. Ne yapayım, tabii yanında du- römazdım. İstifamı verdim. Bundan sonra, bir âyan azası nın yanında kâtiplik etmiyeceğim. O adamları insan memnun & demiyor. Çünkü insan kadri bilmiyor ve işten anlamıyorlar. Samsunda i üçüncü yerli mallar! sergisi açılıyor | Milli iktisat ve tasarruf yetinden: | Milli iktısat ve tasarruf cemiye- ti Samsun şubesi trafından 21 — Nisan — 934 te açılacak Oo üçüncü| cemi- | İ yerli mallar sergisine iştirak için İsikaların İ mezkür sergi komiseri tarafından kabul edilen esas şunlardır: | 1 —Serginin müddeti 15 gün- dür. İştirak edeceklerin üçte iki- sinin talebi ve komitenin karariy» | le temdit yapılabilir, 2— Fabrikacı veya imalâtçı ol- duklarma dair sanayi birliklerinin veya ticaret odalarının vesikaları- nı hâmil olanlar, 3 — Fabrika veya imalâthane- lerin vekil veya mümessili olduk- larıma dair muteber vesika ibraz edenler sergiye iştirak ederler. 4 — Sergi yerlerinin metre ka- resi 5 liradır, 5 — Sergiye gelenlerin elektrik ücretlerinden yüzde kırk tenzilât yapılacaktır, 6 — Sergiye getirilen malların satılanlarından iskele resmi alına» cak satılmıyanlar hiç bir resme tabi tutulmıyacaktır. 7 — Vapurlarda şimendiferler- | 8 — Sergiye iştirak etmek isti- | yip te yalnız eşya göndermek arzu | eden firmalar eşyalarını sergi mü» dürlüğüne gönderebilirler. Bu eş- yayı komite kendi mes'uliyeti tah- tında teşhir ve satış yapacak ve sergi hitamında masrafları sahip- lerine ait olmak üzere mahallerine iade edecektir. 9 — Serginin idari inzibatı işle- ri müdürlüğe aittir. 10 — Sergiye iştirak edecekler taf, camekân ve sair ihtiyaçlarını bizzat tedarik ve imal ettirecekler- dir. Vesait ve malzeme bulmak- ta komite kendilerine yardım ede cektir. 11 — Sergiye iştirak edecekler için Samsunda her türlü teshilâta mazhar olmalarmı (temin etmek komiteye aittir. 12 — Sergi komitesi sergideki ihtilâflar için hâkem vazifesini ifa edecektir . 13 — Sergi teşhir ve satış sergi- sidir, 14 — Sergiye iştirak etmek isti- yenler martın (o yirmisine kadar mektup veya telgrafla müdürlü- ğe müracaat etmeli ve alelhesap bir miktar para çıkarmalıdır ki an- gaje olunduğu bilinerek kendile- rin yer ayrılsın. Şimali Anadolumuzun bir çok vilâyetlerinin en mühim bir ihra- cat ve ithalât iskelesi olan ve ikti- sadi Faaliyeti büyük bir hızla art- makta bulunan bu şehirmizin mu- yaffakıyetle açmakta bulunduğu yerli mallar sergileri milli mahsul ve mamullerimizin orta Anadolu kasabalarında tanınması ve sürül mesine pek müessir bir vasıta ol- makta bulunduğundan sanayi ve ziraat müesseselerimizin mezkür sergiye iştirakleri temenniye şa - yandır ve beklenir. Bir Duşes öldü Roma, 12 (A.A.) — Luksordan Düşeş Anna d'Aoste'un ölümü bil- dirilmektedir. Bu kadın, Guise dukasının ü- çüncü kızı idi, 1906 da doğmuş, Velâyet, vesayet ve miras hukuku Vekiller heyetince hazırlanan yeni nizamnameyi aynen neşrediyoruz e Alacak borçluların verdikleri ve Madde 46 — İlân üzerine müracaat eden alacaklı ve borçluların * alacak ve borçları bir deftere kayıt olunarak ib « raz ettikleri vesikalar mahkemenin kıy - metli evrakının mahfuz bulunduğu ma - halde hıfzolunur ve kendilerine teslimi natık bir makbuz verilir. Defterin durulması : Madde 47 — Alacak ve borçlarını kaydettirmeleri" için tayin olünan; müd. detin inkizasında kayıt muamelesirie hi: hayet verilir. Yukarıda yazılı esaslar o deiresinde siyet vaki olan kimseler gibi alâkadar - ların tetkik etmeleri için en aşağr bir ay aşık bulundurulur. Defter tutma Sıraamda idari 'tasar ruflar: kında zararı mucip olan (müstacel ta - mirat, müruru zamanı kesmek için der- hal dava açmak, iflâs masasına müte - İveffanm alacağını kaydettirmek, tarla - da kemale gelmiş mahsuller (biçilmek, çapa mevsimi ise çapalamak ve ekilen şeylerin muhafazan temin olunmak gi - bi) idari tasarruflar yapılabilir ve bu i- dari tasarrufu ifaya hâkim tarafından müsaade edilen mirasçı teminat ver - mez. Defter tutma masrafları; Madde 49 — Terekenin mevcut'pa- rası defter tutma: masrafını temin ede - cek derecede bulunmazsa bu o masraf, bilihara mahsubu icra edilmek üzere, vans olarak alınır. O ALTINCI BAP 1 İNCİ FASIL RESMİ TASFİYE Resmi tasfiye talebi: Madde 50 — Resmi tasfiye talebi, mine yazı ile veya şifahi beyan ile olur. Şifahi beyan zapta derç olunarak be - yanda bulunana imza ettirilir. Yapılacak defterin muhteviyatı - ve muayyen bir şey vasiyeti halinde ihti. yati tedbir: Madde 51 — Mirasçı mirası Yet ey. lediği veya tutulan (defter mucibince kabul etmediği surette yapılan defter esas tutularak tasfiye yapılır. Alacaklarını istifa veya teminat is tihsal edemiyen alacaklılar kanunen te- yin olunan müddet içinde tasfiye tale - binde bulundukları o tekdirde evvelemir de (defter tutma) babasında yazılı oldu fu veçhile ölenin menkul ve gayri men- kul mallarının vaziyet ve o müfredatını ve ilinen davet üzerine vesikalarile mü- Facaat eden alacaklılar ve borçluların kaydettirdükleri alacak ve börçlarm mik tarını göstermek üzere yapılacak def - ter csns tutularak tasfiye yapılır. Kendilerine muayyen bir şey vasi fazast için ihtiyati tedbir talebinde bu- Vandukları surette ihtiyati t cüm lesinden olmak üzere Sulh Hâkimi vasi- yet olunan şeyi muhafaza altına alır ve. ya yeli söle tevdi eder, cami taşi i €- eli fiycyi yapmıya memur Madde 52 — Resmi tasfiye, | Salk Hâkimi Yeya müralabesi altında ola - rak bu vazifeyi ifaya memur edeceği kim se tarafından yapılır. Malların satılması ve şekilleri Madde 53 — Resmi tasfiye için ih- zari muameleler yapıldıktan sonra tere- kenin mevcudu borca yetişeceği anla. ulırsa ölenin alacakları tahsil, menkul mallar Sulb Hâkiminin mürakabesi al - tında ve tayin edeceği memur huzurile satılarak nakte tahvil olunur. Bu mallar diğer kazu dairesi dahi - linde olup ta resmi tasfiyenin yapıldı - ğı yerde satılması daha faydalı olacak: sa mallar oraya celbolunur. Aksi tak» 1927 de Pouilles dukası ile evlen- mişti, dirde bulundukları mahal hâkimleri is - İtinabe ettirilmek suretile sattırılır. alâkadarlara açık bulun :| raj tanzim olunan defter, alacak ve börçle| rın mevcudiyetinde maddi bir menfaati | jolan varislerin, alacaklıların, lehine va * / o Madde 48 — Defter tutma muame »| lesinin devamı müddetince tereke hak © defter tutma. talep, eden, mirasçıdan A, |, ölenin son ikametgâhmdali Sulh Hâki.| sjistenir. yet edilen kimseler haklarının muha -| | Gayri menkpl mallar açık arttirma jile satılır. Ancak-mirasçılar üyüşür - İlarsa satış pazarlık suretile yapılır. Di» * İğer bir kaza dairesi dahilinde “bulunan gayri menkul malların o yerin adetleri. , ne göre en elverişli tarzda satılmasını temin için satış şart ve mahal ve surct- K leri tesbit olunur ve gayri menkulün İbulunduğu mahal sulh hâkimine istina - be suretile sattırılır. Terekenin mevcudu bu suretle pas; a çevrildikten sonra borçları ödenir, - Vasiyetleri tenfiz Tasfiyoden artan miktar mirasçılara hisseleri nisbe- tinde paylaştırılır. Mevcudun borca olunur. yetişmemesi Ba - © İli: , Madde 54 — Mevcudu borcuna ye.» İtişmiyen terekenin, icra ve iflâs kanu - nu hükümlerine göre sulh hâkimi tara- | (fından menkul ve gayri menkul malla - rı nakte tahvil ve alacakları tebsil olu. narak alacaklılarına garameten 'dağıtıl -“ mak suretile tasfiyesi yapılır. YEDİNCİ BAP KİNCİ FASIL Terekenin paylaştırılmasından evvel yapılacak muamele. N Miras şirketine mümessil tayini tâ - lebi ve dermeyanı tarzt: Madde 55 — Miras şirketine mü - wessil tayini talebi, ölenin son İkamet * güâht sulh hâkimine yazı veya şifahi bir , beyan ile olur. Şifahi beyan zapta derç Jolunarak beyanda bulunana imza ettiri. lir. Defter tanzimi mümesilinmirâsçı -* lara hesap Vermesi “ve *alların mi3 Madde 56 — 'Birden ziyade miras »-. İçılar tarafından müştereken tasarruf ye“ İlanamıyan terekeye, talep üzerine, hâ : (kim tarafından bütün mirasçılar namma terekeyi veya müayyen malları İdare'ct. İmele üzere © tayin olünan © immeiiile," mallar hâkim veya tayin edeceği! mermin-s huzurile işbu nizamnamenin. 36 inci mad... desi hükmüne göre yapılacak defter mu: ., cibince teslim olunur. > Mümessil idaresine tevdi olunan mal larm her üç ayda bir vesikaya müste -” niden hesabını miratçılara verir ve bir İsuretini sulh hâlimine tevdi eder ve şi - küyet halinde hesap, muhasip, marife - - öle gördürülerek tebeyyün edecek hale İgöre vasi halıkındaki hükümler daire - sinde müamele olunur. * İKİNCİ FAST PAYLAŞTIRMA Pâylâştırma talebi ve şekli! Madde 57 — Mirasçılar arasında” * İyazılı, bir mukavele ile o paylaşılamıyan İterekenin paylaştırılması talebi ölenin... *on ikametgâhmdeki Sulh Hâkimine. ayzı veya şifahi beyan ile yapılır. Şi - ifahi beyan zapta derçolunarak Böyanda © bulunana imza ettirilir. * Paylaştırma davasının tebliği ve 4a- pudan liste istenilmesi; İtün mirasçılar ve müştereklere tebliğ Jolunur. Paylaştırma gayri menkule ta- İallük ettiği takdirde gayri menkul üze - rindeki hak sahiplerinin listesi tâpu |. Paylaştırma suretove tarzınm İdefterine kaydı: Madde 59 Paylaştırma bitince, * hisselerin teşkili, hissedarlar uyuşama - dığı surette teşkil olunan hisselerin mi- rasçılara tahsisi, paylaştırılması kabil ol” mıyan eşyanm hissedarlar arasında ves” ya herkesin . iştirak sedeceği açık arttıi- ma ile satılarak bedelinin paylaştırılma. © w, hata kabilinden olan eşyanın hi sesinden mahsubu icra olunmak üzere. inirasçılardan birine bırakılması; iktısa- di vahdet halinde işletilmekte olan zi - raate mahsus arazi ve buna Mülhak si * nai malların işletmeye - muktedir olan İmirasçıya tahsi sicil defterine kayıt. ve derç ve ziri Sulh Hâkimi de alökadarlardan barcı alınarak ni > | İsaddak sureti verilir. “si Madde 60 — Şürayi Devletçe gö“ rülmüş olan bu nizamnamenin :mer'iyi ti neşrinden bir gün sonra başlar. Madde 61 — İşbu nizamnamenin Kümlerini icraya Adliye ve Da kileri memurdur. 8 ; tesi 0 7 İni hi de mi da sö rik İra ak . cü tar Ve: 20 Madde 58 — Paylaştırma davası büs, ,; tüp Tü eri Aİ sicil | Mae ve kâtip İ teş tarafmdan imza olünür. Ve talep halin- “e. ye Ve Ji.