13 Eylül 1934 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 8

13 Eylül 1934 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 8

sis olan — 3 VAKIT Dedikodu “ T8 EYLÜL 1934 “Bekâr kalanlar ömrünün sonuna kadar evlenmiyenler yaşadıkları yıllarda neler düşünürler?! Bütün hayatında bekâr kalmış olan erkekler ve kızlar pek o ka- | dar nadir değildir. Halbuki on- | lar da gençtiler ve gençliklerinde şu kız veya bu erkeği tahayyüret- mişler ve gönüllerinden geçir - | mişlerdir. Böyle olduğu halde a- | caba neden evlenmemişlerdir? | Bu sualin cevabmı Vermek için bekâr kalan erkekler ve kızlar i- çin birer barömetre tanzim etmek lâzımdır. Bu barometrelerden er- ! keklere dair olanı şöylece tanzim edilmek lâzım gelir: ! i 16 yaşında; genç kızları gördü- ğü zaman kalbi şiddetle çarpma: | ğa başlar, 17 yaşmda, kızlarla konuşur - ken yüzü kızarmağa ve dili keke- | lemeğe başlar. | 18 yaşında, muhavere esnasın- | oda şahsına itimadı artmağa baş - lar, daha sonra erkekçe hareket eder, — 19 yaşında, genç çocuk diye kızların kendisine ehemmiyet vers memelerine kızmağa başlar, © — 20 yaşımda, kendi cazibe > ve erkekliğini daha ziyade müd- | rik olmağa başlar. İ 21 yaşında, saatlerce aynanın | önüne geçerek kendisini tetkik et- ! meğe başlar, | 22 yasında, * erkekliğe yakiş - mıyacak tavırları hoş görmeğe ve kızları Beğenmemeğe başlar. 23 yaşında, genç kadınlara © karşı duyduğu gurur ve azamet ırtmağa başlar. 24 yaşında, birdenbire ve hiç “farkına varmadan aşk tuzağma ç Öytuluverir. , (25 yaşında, kendisini beğendi- ği icin sevgilisiyle nişanı bozar. 26 yaşmda, zengin bir kızla » İnmek hulyasına kapılır. 27 yaşında, zengin bir dul kadına kur yapmağa başlar. 28 yaşında, o kadından iltifat | eş için nevmit bir hale ge- | ir. İ 29 yaşmda hayatından son de- | ç recede bıktığı görülür, İ 30 yaşında, kadınların aley - hinde yazılan eserleri tercihan > okumağa başlar. 31 yaşında, hayatında hiç bir - zaman evlenmemeğe karar verir. ” 32 yaşında, karşısına çıkan “her kızım zevceliğe karşı lâkayt | olduğunu görmeğe başlar, İ © 33 yaşında, kendisinin evlen- | “meğe namzet olamıyacak kadar berbat bir insan olduğunu zanne- der, 34 yaşında, dünyanı en gü- zel meleğiyle evleneceği zehabı- na kapılır. 35 yaşında, 17 yaşında genç ve güzel bir kıza fena halde ka- | pılır. 36 yaşında, bu kızdan da yüz görmediğinden dolayı tekrar müt- | hiş bir yese düşer, 37 yaşmda, sefahate ve her İ türlü zevk ve safaya dalar, İ 38 yaşında, bu sefahet haya | İinr sürerken izdivacı tecrübe et- | tiğini zanneder. | 39 yaşında, vicdan azabı duy- © mağa başlar. © 40 yaşında, kendisinde yeni- | R evlenme arzuları duymağa | ir” nala, j 41 yaşında, yaşını başımı al süzelen his kadın kendir im ike ay. siyle evlenmek ister, 42 yaşında, düşünceye koyu- lur, aşk ile egaizmi mücadeleye başlarlar. 43 yaşmda, egaizmi galip ge- |- lir, kadına red cevabı verir. 44 yaşına; insanlarla olan ih - tilâtını Kesmeğe ve somurtgan bir adam olmağa başlar. iş birbirlerile | Yılın kalan gi Perşembe CUMA 18 Eyidi 14 Eylai “.C. Ahrij 4 C. Ahir Gün doğuşu gam saR Güp batısı 1805 18,24 dat vet m Damazı Ttjadi #smazı Akşam namaz" Yatsı samazı lansak Yılın geçen günle 24) 1543 18,04 1956 aga un . RADYO | Bugün ISTANBUL: 45 yaşında, , kadınlık namma İ ase Plak neşriyatı. 19:80: Ajans haber | ne varsa hepsinden nefret etmeğe başlar. 46 yaşında, romatizma alâ - metleri baş gösterir; 47 yaşında, ihtiyarlarsam ne olacağım diye endişe içinde dü - | şünmeğe başlar. 48 yaşında, mücerret yaşa - mak fena halde içini sikmağa başlar. 49 yaşında, işlerini görebile- cek kılığı kıyafeti düzgün bir hiz- metçi alır. 50 yaşında, hizmetçiden nef- ret ederek onu kovar. 51 yaşında, daha genç bir hiz- metçi alır. 52 yaşında, o genç hizmetçiye karşı fazla bir meyil duyar. 53 yaşında, “Aman şu kızla ! evleneyim!,, demeğe başlar, 54 yaşında, endişesi arttıkça artar. 55 yaşmda, nihayet © genç hizmetçi kızın esiri olur. 56 yaşında, bu halinden dola- yı çok betbaht olduğunu duyar. 57 yaşmda hizmetçi kızı başın- dan defeder. 58 yaşında, romatizma hasta- lığı gittikçe artmağa başlar. 59 yaşında, o hizmetçi kızımı tekrar yanına çağınmağa mecbur olur. 60 yaşmda, mirasını o kıza terk İ ettikten sonra öbür dünyaya çö - (| ** i küp gider. Dedikoducu Bir ihtida Evvelce Rum milletinden ve ismim Tiryanda Fila iken ahiren kendi arzumla ihtida ettim ve is- mimin Leylâ olarak tesmiye edil- diğini ilân ederim. Beyoğlu Süruri mahal- lesi Emin camii caddesi No,5 Leylâ Gündelik, Siyasi Gazete İstanbul Ankara caddesi, (VARIT) yurdu! TELEFON NUMARALARI: Yazı işleri telefonu: 14879 İdate telefonu | 1 24570 Telgraf adresi: Istannul — (VAMITI Posta kutuyu Na we ABONE KEDELLERİ; “Mirkiye Senelik & aylık 8 aylık taya İLAN CORETLERİ, Fcart Ulnların (iz sayfalarında sag veni 30 kuruştan başlar. İk sayıfada 980 karuya kadar çıkar. Büyük, fazla, devami: Hin verenlere ai ayrı tengilat vardır » sat!) Unniarın bir esti 10 kuruştur. BGÜÇÜK İLANLAR: Bir datnsı 20, Li data 50, öç defa 60, dört defam 15 ve on defası 100 kuruştur. İ deri 18.80; Türk mwsiki meşri İ Niyazi, Azmi Beyler ve Hayr Matbaamıza gelen eserler: İİ davası batıl mıdır? ve: İlk mektep mu- (Kemal , Müzeyyen hamımlar), 21 Selim Sirer Rey tarafından Konferana. 21.30; Biüdyo orkestrası. 215 Khz, VARŞOVA, 1345 m. | çıkartmağa bakıyordu. Bilhassa 10: Tagasnili konser. — Muaahabe, 23.80: Konserin amm. Musahabe, 2: Bafif mu all. 11.45: Haberler. 32: orkestra kanseri, Yt 45; arelei rektâmlar, 23.135 Eönebi dille kenferams, 24: Duns musikisinin devamı, 545 Khz. BUDAPEŞTE, 500 mi. 10,56: Siçan vwsikisi, 30: Viyanadan nakil, 45: Hava sporu, SE20: Yaylı sazlar takımmun konseri, 833 Kh. PRAG, 470 m, #010: çocuk! Musahabe. 20.50: Ostravadan dans neisikisi, 22: Musnhahe, 2215: Popüler Furvat şarkı İ ları, 22,45; Serenatlardan mürekkep konsere Muaahabe, 23.15: Salon orkestrası, 592 Khz VİYANA, 507 m. 30.10: Haberler ve slre, 70.40: Hafta bae berleri, 20.55: Piyano konseri, 21.30: Max Sehiinherr'in idaresinde hafif wasiki, 23 : Eva Hadrobeva ve Erichhmeller | (piyano) tarafından tazannili konser, 75.10: Huber « Ter, 24: Dans mosikisi, BORSA Hizalarında vildiz işareti olanlar üzer. | | İerinde 19 Ey'ülde ” muâmele görenler. | | diri Rakamlar kayımığ Matlarım gösterir. Nukut (Satış) nkiendi emen ” “ » Londra » Nevvork » Paris » Milâno | « Brükse « Atita » Cenevtr «Sofya v1 «|» Blairir » Berlin Varşova Budapeşic Bükreş * Belgrat -İ # Yokehama. 45. 0.5030 1205 Nevşoru Paris Milâno Beükse Atina 34193 Cemevi 14360 Solya 0505 Amsretdamı L4735 Prg 16,1995 Badapesı. © 5085 » Bükreş sone » Nelgra M7718 * Yokohama 268 Maskova 409275 ——— ai EŞSHAM İ zi akm me asan! vetler bir gün bir araya İ etmek ne kadar zor olursa | artıyordu. İslâm ve hıristiyan orta | İ sarfettikleri siyasi mesailer de in- Terkos « Çimento as * İş Bankas Azadn'u « Reji | Sir. Hayriye Merkez Bankası * U. Sizorü | e iemont "ele'on tahviller Bektrik i Tramu'as .. . vi Makim İstilerâzı Dahili 1 0 Ergani istikrazı 9m Mü A Bağdat Asadolu Yeni Adam Yeni Adam'ın 37 nci sayısı çikti. İçindekiler: İsmail Hakkı: Hürriyet! allimini üniversiteleştirmek © lâzm — Cami: Siyaset âleminde olanlar — Ab- dülfeyyaz: Yıldırıma karşı — Gümüş, kabza (Hikâye) — Zühtü: Misir sana; ti — Vahdet Gültekin: Şiir aleyhin- de — Bedi Ziya: Halin icaplarma wy- İ mum bir ihtilâlin zuhuruna mu » İ ; : İletin manevi gun bir tedris tarzı — İsmail Hakkı: Çelebi (Piyes) — Kısa tetkik ve tenkit- ler — İlim, teknik, sanat ve cemiyet ha- berleri... Fiati 10 kuruştur. iii Golç Paşa Türkiyede Harbiye mektebine ve harbe ait hatıralar... mp çeviren: A C.. maya Yazı No.sı 1 Her hangi bir kimse o zamana dar giden yoldan ayrılıp yeni bir iş yapmak isterse derhal bir irade erkânı harbiye reisi Etem Paşa böyle iradeler çrkartmak için se - bep bulmakta mahirdi. Etem Pa- şa bu iradelerle Golç Paşanın te- şebbüslerini -muattal bırakmağa çalışıyordu. Etem paşanın bunu kıskançlık tan mr, yoksa Abdülhamit tarafın- | dan teşvik edildiği için mi yaptı- | ğını tayin etmek mümkün değil -| di, ihtimal ki her iki ihtimal de birer rol oynuyordu. İşler bozuk gitmeğe başladığı zaman Golç paşa istifasını dayı” | yor ve derhal Anadolu dahilinde yeni bir seyahate çıkıyordu. Bu suretle kendisini kaybedeceğin » den korkan Abdülhamit (o Alman paşasının istediklerini (oyapmıya mecbur olduğu gibi Golç paşa da fırsattan bilistifade Osmanlı dev- letinin bir iki vilâyetini daha ta - nrmış oluyordu. Golç paşa bu gezintileri esna- smda şoseler ve demiryolları gü - zergâhlarından ayrılarak o zama” na kadar hiçbir Avrupalının ayak basmadığı yerlere dalıyordu. Ara- zi ne kadar yoldan âri ve rahat Golç paşa da o nispette keyifleniyordu. Gpolç pasa nihayet kendi ida - | resi altmda Türk « Yunan hudu - duna, bir erkânıharbiye seferi ya- | pılması için müsaade almıya mu- vaffak olmuştu. Bu seyabat hazi- ran 1894 te yapılmış ve onun se - mereleri birkaç sene sonra 'zuhur eden Türk « Yunan harbinde gö - rülmüştü. Golç Paşa Türkiye dahili siya- setine ait ahvalin inkişafımı müte- zayit bir endişe ile takip ediyor - du. Abdülbamidin idaresi devam ettikçe halkın hoşnutsuzluğu da devre lâyık olan Abdülhamit is - tibdadını ortadan kaldırmak hu * susunda müttefiktiler. Bu siyasi gayelere Makedonyadaki milli a- | kalliyetlerin, Ermenilerin ve Ye-| menlilerin devletten ayrılmak için zumam ediyordu. Bütün bu kuv - gelerek padişahın idaresini yıkabilirlerdi. Onun için 1894 te İstanbuldaki diplomasi mahafilinde Abdülha - midin sukutunu intaç ettirecek w- bakkak nazariyle bakılıyordu. Golç paşa bu fikre istirak et - miyor ve diyordu ki: “Bütün fır- tma alâmetlerins rağmen Abdül - hamit için şimdilik hiçbir korku yoktür, İslâmlar arasmdâki hare- ketin hedefi ve plânı yoktur, mik kuvveti bozuktur. Abdülhamit bütün mühim şabsi - yetleri işlerinden çıkarmış; nef - yetmiş veyahut öldürtmüştür. İda- reyi eline alabilecek bir kimse yoktur. Abdülhamit bu buhranı atlatmak için, eski Bizans usulüne riayet ederek halkın biribirine karsi tahrik edecektir.,, Hakikat halde Abdülhamit is- lâmlar arasmdaki hoşnutsuzluğu gidermek için 1894 te onları er - | menilere karsı sevketmişti. 1892 aonbaharmda ermenilerle meskün olan dağlık arazide zuhur eden kanlı hadiseler o Abdülhamidin emri üzerine gaddarane bir şid - detle bastırılmiştı. Hürriyet hareketi Makedonya» da dahi başgöstermişti. Türk me- murlarının aldıkları mukabil ted” birler Makedonyayı eskidenberi kendi malı telâkki eden Bulgaris- tanda şiddetli bir isyan uyandır » mıştı. Bulgarlar Makedonyayı kür tarmak için Türkiyeye karşı harp açmağı tasavvur ediyorlardı, Golç paşa hatırat defterine yazdığı not- larında bu Makedonya meselesi - nin bir gün Avrupa harbine sebe- biyet vereceğini yazmıştı. Filha - kika 1912 de Balkan devletleri bu Makedonya meselesinden do * İ layı Türkiyeye hücum etmişler ve iki Balkan muharebesi de bu yüz- den çıkmıştı. Halbuki bu Balkan muharebeleri 1914 - 18 Avrupa harbinin bir mukaddimesiydi. Yunanistan vaziyeti de en * dişe uyandırıyordu. Yunanlılar, hasta adamın mirasından (kendi hisselerine isabet edecek kısmı al- mak için silâhlanıyorlar ve ha » zırlanıyorlardı. Rusya hıristiyanların himaye » sini behane ederek Ermenistanı istilâ edecek gibi görünüyor, İtal ya ise Türkiyenin şimali Afrika - daki arazisinden göz ayırmıyor » du. Bundan dolayı Türkiyenin 894 95 senelerinde gerek dahili ve ge- rekse harici vaziyeti çok fena ve çok tehlikeliydi. Onun için Golç paşanın tavsi- yesi üzerine gerek Makedonyada, gerekse Ermenistanda birçok fir“ kalar silâh altına alınmış, Erzw- rum kaleleri tedafüi bir hale ko - nulmuştu. Bu hazırlıkları gören Makedonyalılar, Rumlar ve Bul « garlar tecavüz fikirlerinden vaz » geçmeğe mecbur olmuşlardı. Ay- ni zamanda Ruslara da, Erme - | nistana duhul'etmenin kolay bir sey olmıyacağı anlatılmıştı. Golç paşa, tehlikeye maruz ka lan vilâyetlerde seferberlik işle - rinin bir intizam altında yürüdüğü nü görerek memnun olmuştu. Pa şa hatıratdefterinde diyordu ki: İ “Bu redif kanunu hakikaten mü” him bir eserdir ve askeri teşkilât noktai nazarından büyük bir te * rakkidir. Fakat bunun için lâzım olan iradeleri ; çıkartmak hayat kuvvetimin bir kısmını sarfa mal oldu. Golç paşa bu satırları yazdığı zaman artık kendisinde oldukç# rahatsızlık duyuyordu. Haziran nihayetinde zatürreeye tutulmuş “ tu. Trautenanda aldığı yara tesi * rini göstermişti. Ayni sene teşrini” evelde siyatiğe de tutuluncr uzun müddet yerinden kımıldıyamıya” cak bir hale gelmişti. Tedai için İzmit körfezindeki Yalova kaplı * calarına gitmişti. Paşa burada de boş durmamış ve Türkiyeye) bir veda eseri bırakmak için bir de askeri nakliyatın sahra vazi le * rine dair bir nizamname kalem? almıştı. Artık Golç Paşanın Alman or” dusunda terfi zamanı gelmişii. 0* Bun icin Türkiyeden ayrıl . Paşa Kontes Oriolaya yazdığı, bi mektubunda diyordu ki: “Buradan gidersem. bu gözel memleketi çok arıyacağım. Fakat vatanıma geri dönmek içini ken * dimde büyük bir istiyak döyyuyo” (Devamı fvar)