17 Eylül 1934 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 3

17 Eylül 1934 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 3

İŞARETLER Oz dilimizle Sınangı Vakit kütüphanesinin bastığı bu küçük, fakat özlü kitap İstanbul oli- yucularmın Topl ulğne adiyle tanı - dıkları güler yüzlü ve mizahı elinde hakikaten bir toplu iğne gibi kulla - nan Mehmet Nurettin'indir. Mehmet Nurettin son sene işinde | üç eser neşretti. Üçü de keyfiyet it» bariyle birbirinden farklıdır: Çocukluğunu — ve ilk gençliğini harpte öldüren neslin hislerini şiirle * rinde anlatan “Varım yoğum”, Boğa- zın sükümu içinde kendi kendine çe - kilen, münzevi hisleri anlatan mensur, Boş saatler. Nihayet yaylâ koku- sunu, yaylânın rüzgütm kokliyan si- nangı.. Nurettinin bu üçüncü eseri Hüki- miyeti Milliyede basılan yazıların bir araya gelmesiyle cilt haline gir - miştir. : Smangı'da ne Varım yoğumdaki nazim akıntısını, ne de - Bot sonhlerin serin Boğaz havasına benziyen hisler rini bulacaksmız. Sınangı sert, me i bir yaylâ rüzgürma benziyor. Yi İ nn rüzgâr çetin bir tnbiat davasının | dilir. Fakat bir realitedir. Snangıda da çetin bir tabiat vasının hakikati var. Bu hakiket keskin hatlariyle Sı - nangıda göze batıyor: Öz dile sün çetinliği ve doğruluğu ve mevkii. Sımangı dil davasınm artık mai riye halinden çıkıp müspet eser ne geldiğini" gösteren güzel bir smisal- dir. Dil etrafmda nazariyelerden kur - tulop eser halini alan Saner dil sa - vaşında bir Öncü hareketidir. Mehmet Nurettin hakikaten bu iş- te ön safa geçti. Dil hareketi, dil sa - vaşını kademeli bir yürüyüş halinde ta- savyur ederseniz, bu vaziyeti daha i- l Yi anlamak imülernmi bulursunuz. Sınangı ile, (kıymeti mühamme » ne) li ve (kezalik) hi, Çeneselei mü - himmei hukukiye) Ji, (mekfalün leh) Ti Ösmanlı dili arasındaki mesafeye in- : da - “san bir kaç Atlantik sığdırabilir. .. Bugün bir Sınangı var, Fakat bir deikmal imtihanı Orta mektep ve liselerde Hukuk Fakültesin- Üniversitede ikmal imtihanları- na başlanmıştır. İlk imtihan hukuk fakültesinde üçüncü sınıfın kara: ticareti dersinden yapılmış ve imti hana 16 kişi iştirak etmiştir. İmti «| handa on bir talebe muvaffak ol - muştur, Bundan sonra ikinci sını- fın devlet umumi hukuku imtiha- ni tahriri olarak yapılmıştır, yarın birinci smıfn hukuk © başlangıcı imtihanı tahriri olarak yapılacak- ur Bu imtihana dört yüz kişi gi - recektir. Orta mektep ve liselerde talebe yazımına bir teşrinievele o kadar | devam edilmesi için vekâleten e- mir gelmiştir. Haydarpaşa lisesi Haydarpaşa lisesinin hazırlık - ları bitmek üzeredir. o Yazılmak için müracaat — edenlerin yazımı şimdilik, Tise kısmının Kadıköy lisesinde, orta kısmının da Üskü- dar orta mektebinde yapılmakta - dir. Yeniden imtihan Gazi Osmanpaşa lisesinin riya- ziye imtihanında dönen 72 talebe- nin tekrar imtihan edilmeleri için vekâlet tarafımdan emir gönderil: | diğini ve suallerin bu defa vekâlet tarafından hazırlandığını yazmış* tık. İmtihan önümüzdeki çarşam- ba günü sabahr mektepte Gakli cektir. Seyyâhlar Müdürleri Pire ve İskenderiye güm- rüklerini tetkike gidiyorlar Gümrük ve İnhisarlar Vekâle- tince görülen lüzum üzerine İstan- bul gümrükleri baş müdürü Seyfi ve gümrük muhafaza baş müdürü Hasan Beyler, yarın Ege vapuru ile Pireye hareket edecekler ve oradan İskenderiyeye geçecekler- dir. Baş müdürlerin bu seyahat - leri Mısır ve Yunanistanda güm - rük ve muhafaza teşkilâtmı tet - kik etmek içindir. Mısır ve Yunanistanın muaye- ne usulleri, rıhtımlarda muhafa- za tertibatı ve gümrük muamelâtı Seyfi ve Hasan Beyler tarafından tetkik edilecektir. Bu hususta gümrükler baş mü- Polis haberleri: am ER RE İZ Kömürlükteki kömürler tutuştu | Dün öğle vakti Sinem köyünde | Kozmanın tasarrufunda bulunan | ve üç bin liraya sigorta ettirilmiş olan 50 numaralı evin kömürlü - günde kömürler tutuşmuş, evin kaplamalar; yanmış olduğu halde yangın söndürülmüştür. Burnunu yaralamış Dün sabahleyin Ortaköyde Ca- bi sokağında 5 numaralı evde ça- lışan Mehmedin burnunu inekçi Kerim taşla yaralamış, yakalan - mıştır. Sarhoşlukla Beyoğlunda Yeni çarşı soka - ğında 10 humaralı dükkünda aş- çılık eden Vasfi Efendi fazla sar- hoş olarak evine dönmüş, kapının seç açıldığını görünce kapıyı tek- dürü Seyfi Beyle görüşen bir mu- harririmiz Seyfi Beyden şu malü- matı almiştır: — Salı günü ben ve muhafaza baş müdürü Hasan Bey, Ege a- puru ile, tetkik maksadile Pire ve İskenderiyeye hareket ediyoruz. Seyahatimiz on bir, on iki gün kadar sürecektir. Gene Ege va- puru ile döneceğiz. Seyfi ve Hasan Beyler İstan - bula döndükten sonra yaptıkları | tetkikler hakkında bir rapor ha - zırlıyacaklar, Gümrük ve İnhisar- düm an bal olan memuriyetlere imtihanla memur almacak ve bu imtihanlar Dün Çar Ferdinand vapuru ile | dün yapılacaktı. Gümrük baş Varnadan 120 kişilik, Leh ve Ma | müdürü Seyfi Beyin tetkik seya - car seyyah kafilesi gelmiştir, Gene | hatine çıkması üzerine bu imti « Romanya vapuru ile elli iki Po- | hanlar on beş gün sonraya Kal - lonyalı seyyah gelmiştir. Salı günü İtalyan üniversitesin- den büyük bir kafile şehrimize ge- İ lecektir. RR ent ilan ve ya» | Birkaç gündürşehrimizde bulu: zanlarn bunu realite haline koyma » nan Polonya izcileri yarın memle- ları ile mümkün olabilir. - Onun için | ketlerine döneceklerdir. çoğalma: tabii görüyerüm. Çirki: | Uyuşturucu maddeler Osmanhen gibi yapmacık bir dil bile yazıcılarının gayreti ile nice yüz Yıl Tara hükmetti. inhisârı müdürü geliyor Uyuşturucu maddeler inhisarı Şimdi bile bu yapmacık dilden | müdürü Sami Bey on beş günden kurtulmak için me kadar çok uğra * | heri Pariste idi ve Türkiyeden male, didişmek mecburiyetinde kalıyo- ruz, Miele İde il denen v0 al yol Mehmet Nurettinin tuttuğu yol - Afyon almak için yapılan talep - lerle meşgul bul Sami Beyin bugün gelmesi beklenmek- tedir. Yapılan talepler ve bunla ra dair olan konuşmalar hakkın- da henüz hiç bir haber yoktur. mıştır. Gümrük hamallarına elbise Gümrük hammallarınm bir ör- nek kıyafette olmasını düşünen İstanbul gümrükleri baş müdürü Seyfi Bey bu hususta bir şekil hazırlamıştır. Gümrük hammallarına Kahve- rengi birer elbise yaptırılacaktır. Bu elbiselerin yakalarma Kamma- ln numarası ve tabi olduğu güm- rük merkezinin ismi yazılı bir marka konulacaktır. Hüseyin Ragıp Bey Yeni Roma elçimiz Hüseyin Ra- gıp Bey bir iki güne kadar vazife- si melemeğe başlamıştır. Vasfi E- fendi, gürültü çıkarıp mahallenin istirahatini bozduğu için yakalan- mıştır. © Tramvaydan düştü | $ Dün sabahleyin Bebek — E- minönü. hattında işliyen 674 nu- maral tramvaya atlamak istiyen Ortaköyde bakkal Todori Efendi, atlarken dümüş, kulağımdan ve a- yağmdan yaralanmıştır. İ Todori Efendi tedavi edilmek | üzere Beyoğlu hastanesine kaldı « Fındık ihracatımız 1934 Eylülünün ilk haftasında Trabzondan 53265 liralık fındık ihraç edilmiştir. Satış fiyatları geçen seneye nazaran düşüktür, Tombul iç fmdığm kilosu ge- çen sene eylülün ilk haftasında 50 kuruştu. Bu sene ayni tarihte 34.5 — 37 kuruştur. Kapuklu tombul fındiğm kilo- su geçen sene eylülünde 23 — 40 kuruştu. Bu sene 16 — 18 ku Yuştur. Bu sene bilhassa en fazla fın- dık ihrac edilen memleketler, | Fransa, Almanya ve İtalyadır. Belçika ve İngiltereye de az mik- tarda fındık ihraç edilmiştir. Re Bir Romen âlimi geldi Bükreş fizyoloji enstitüsü mü « dürü doktor Rene ve zevcesi, dün Romanya vapuru ile şehrimize gel- mişlerdir. Enstitü müdürü şehrimizi ge - zecek ve bu ara İstanbul üniversi- tesine de gidecektir, | «e İşsizlere yardım tabsisatından para istiyecek kadar fakirleşmesi, #a- slacak şey değil mi?., | atin dünya işleri üzerinde hiç bir bü » | değer. Türkiye Cümhuriyeti âiktiri. i 3 — VAKIT 17 EYLOL 1984 senn | SOHBETLE Kim inansın? Ermeni vatandaşlarımız harekete | geldiler. Medeni kanınlarıtıtza uy - | gun bir cemaat idaresi kurmağa karar verdiler. Artık, Patrikhanenin, cama « fuzu kalimıyacak. Patrik Efendi sade ve sade din işlerile uğraşacak, ruhani meclis, Ermeni ötmaatini temsil 4» demiyecek... Ne güzel, ne yerinde bir karar, Biru az geç kalınmış olsa, gen& de takdire Lâik bir Cumhuriyetin akalliyet tüm. releri de lik olmalıdır. Türkiye hu « dutları içinde, din ve dünya işleri ay. rılmıştır. Ermenilerin Patriği, ne sp'« fatla mensup olduğu cemaatin dün ya işlerine karışır?.. İşte Ermeni vatandaşlarımız da nihayet böyle düşündüler ve Patrik » hanenin kendilerini temsil salâhiyeti. m Fe karar verdiler. o Bundan öyle Patrikhane yalnız din işleriyle meşğul olacak... 3 Arapçanın bir tahtında o müstetir hüve'si vardır. Biz bu hüve'yi yalmez A Taplarda var sanmdık. Meğer Ermeni vatandaşlarımızın da böyle gizli hü - veleri varmış... n Ermeni öemaati, Sürp Agop me « zarlığınm belediyemize ait olduğunu. anlayınca, Yahudi kurnazlığına baş « g lamışlar. Belediye aleyhine davayı a- çan kim? Patrikhane. Bu davayi ne sıfatla açıyor? o Ermeni o cemaatinin mümessili olmak sıfatiyle.. o Yanlış, Patrikhanenin artık o böyle bir sıfatı kalınıyor. Dünya işlerine karışmıyor. Onun açtığı dava kaybedilmiş bile el. sa ehemmiyeti yok. Yeni toplanacak vü 4 a # J : J ş 4 Yahudinin Katolik olması hikâyen si malümdur: — İsa Peygamberdi. — İnandım. — Merdivenle göğe çıktı. — Ona sen inan... Ermeni cemaatinin, . din ile dünya: Romanya vapurunda (| kaçak ipekli yakalandı . Dün şehrimize gelen Romanya i bandıralı Prenses Marya vapuru araştırılmış ve içinde kaçak eşya bulunmuştur. va Prenses Marya vapuruna Selâs nikten binen Maksut Haydar is. minde bir yolcunun eşyalarını &- rıyan muhafaza ve muayene me- murları 11 kilo ipekli kumaş bul- muşlardır. Bu ipekli kumaşın mühüm bir kısmı bir yorgan çar» safı gibi kaplanmış, diğer Bir