3 Ekim 1934 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 9

3 Ekim 1934 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 9

Artvinden dönerken pr «ay tarağı £ inci sayıfadı) sısından kopya ediyorum. Bu el | müdafaa ediyor yazısı bizzat Gazi Hazretlerinin- dir. Samsuna üçüncü gelişlerine ait kiymetli bir hatıra olarak ya- «p oraya bırakmışlar. Bu yazıhane vaktile bir otel odası imiş: Gazi Hazretleri milli mücadeleye giriş- | nik kararile Ik defa Samsunu $€- reflendirdikleri zaman işte bu © dada oturmuşlar. Bu odanm bir köşesine yerleştirilmiş olan bir karyolada yalıp kalkmışlar. Bu karyolanın yanıbaşmda bulunan bir masa üzerinde milli mücadele- ye ait ilk emirlerini yazmışlar. O güne kadar vicdanlarının hari- ninde bin bir türlü düşman teces- süslerine karşı muhafaza ettikleri mukaddeş sırrı burada arkadaşla rına ve vatandaşlarına açmışlar. Orun için bu odanm çok bü- yük tarihi kıymetini takdir eden Samsunlular oteli almışlar, Gazi- ye hediye etmişlerdi. Gazi Haz- retleri de bu milli kadirşinaslık hediyesini gene Samsun Halk Fır- kasına verdi. O gündenberi Ga- zinin oturduğu oda gene Gazi na- mına bir yazıhaneye çevrilmiş, 0- nun yanına bir yatak odası ile bir banye dairesi ilâve edilmiştir. Bu odalar Türk kurtuluş tarihine ait mukaddes bir hatıra olarak muhafaza edilmektedir. Burada yatak odasında kırmızı renkli bir koltuk var. Üstüne iş- lenmiş olan bir kitabe, Gazi Haz- retlerinin Samsuna ilk gelişlerin- de belediye dairesinde bu koltuk | üzerinde — oturduklarını yor. git Hiç şüphe yok ki büyük Türk vatanı içnide Gazi ismine nispet edilemiyecek bir yer yöktur. Va- tan topraklarının her parçası 0- nun yüksek varlığından kendine gösteri” mahsus bir kiymet almıştır. Fakat | Gazinin Samsuna ayak basışı mil- li kurtuluş savaşının başlangıcı ol- duğuna göre Samsunluların Gazi- yı ber yerden evvel kendi kucak- larına almakla iftihar eylemekte bii tarihi tekaddüm hakları var- Ar, 19 Mayıs 1335, Bu tarih büyük İ karşı şiddetle müdafaa ediyor. İ 4 Attila'nın tarihi Reşit Saffet Bey Reşit Saffet Bey geçen Mayis içinde Budapeşte'de vermiş oldu- ğu tarihi bir konferansı bir kaç gün evvel fransızca olarak bir ri- sale halinde bastırmıştır. Muhte- rem Kocaeli mebüsu bu güzel tet- kiklerinde Türklerle Macarların | eski babaları olan “Attilâ,, yı garp tarihçilerinin haksız hükümlerine Malümdur ki “Attilâ,, zama” nında hemen bütün Avrupayı em- ri altına almış, Roma imparator- luğunu kökünden sarsmış büyük bir kumandandır. Maksadı yalnız Avrupayı değil, Asyayı da hükmü altına alarak bir cihan imparator- | ulğu kurmaktı. Hayatının son günlerinde bunun için hazırlıklar yapıyordu. Fakat bayatı buna müsaade etmedi. Ölümünden | sonra da oğulları arasında çıkan | ihtilaflar neticesinde Avrupanın göbeğinde kurmuş olduğu büyük imparatorluk dağılmıştır. Avrupa tarihçileri (Attila) hakkında o kadar çok haksız is natlarda bulunmuşlardır ki tari- bin büyük adamına (Allahım be- lâsı) lâkabını vermişledrir. Resit Saffet Bey bu haksızlığı yazıların da tebarüz "ettiriyor ve “Attilâ, YI müdafaa ederken şu sözleri söylü» yor: — Avis yalnız papazlar ile bir çok esaretleri altında tutmakta resi için Allar milletleri menfaat bulan Roma ida hın belâsı 4 Haki dahil olduğu halde bi dünya millet Veri için büyük bir halâskâr olmuştur. Bunun içindir ki &er geçtiği yerlerde zulüm gören milletlerin yardımını gör müştür. Tarihçiler tarafından kayde - dilen hadiselerin mahiyetleri tetkik ve tahlil edilirse bu hakikat pek kolay ai: kaşılır. Tarihi vakalar milletlerin ken di ihtiyaçlarından doğar. Vaktiyle | Hunlarm Avrupaya gelerek buradaki milletleri sarsması da hıristiyanlık ta- assubu ve Roma idaresinin ablâksezirk- ları içinde uyuşmu$ olan Avrupayı w yandırmıştır. Bu sayede tamamen yeni bir dünya meydana çıkmıştır... Reşit Saffet Bey derin bir tet- kik eseri olan bu kıymetli yazıları Üçüncü. İ kuvvetlidir. 4 ağ Bugün şehrimize gelecek Yugoslav güreş takımı Bu hafta spor faaliyeti pek ge-| miştir. Balkan güreş şampiyona” | & yarm akşam başlamaktadır. Bohemyans adını taşıyan kuvvetli bir Çek takımı cuma günü şehri- mizde Fenerbahçe ile ilk karşıla$- masını yapacaktır. Yeni mevsimin şilt maçlarına da gene bu cuma | günü başlanacak, maçlar muhtelif sahalarda yapılacağı için bir gün- | de yirmiden fazla futbol maçı sey- redilecektir. Güreşler Bu seneki güreş şampiyonası - nm çek sıkı olacağı anlaşılmakta - dır. Çünkü evvelâ gelecek ta - kımlar daha iyi hazırlanmışlar - dır. Çünkü kazanmak ümitleri Daha sonra bu şam- piyonanın gelecek yıllarda başka memleketlerde yapılması ibtimali kuvvetli olduğu için güreşçileri- mizin Balkan güreşçileri karşısın- da bir daha görmemiz için belki | bir kaç yıl beklemek icap edecek» tir. Balkan güreş şampiyonasına yarın akşam başlanıyor Cuma günü Fenerbahçe — Bohemyans “ karşılaşması başta tam 12 futbol işi üzerine almış ve bilet gişeleri- ne kadar kendi memurlarını yer» leştirmiştir. O gün belediye ta- rafından seçilen gişe memurları ellerine tevdi edilen plâna (o göre bilet satacaklar ve bu numaralar biter bitmez o gün için bilet ver- meyip ertesi günün plânma göre satış yapacaklardır. Şu halde içe- ride herkes evvelden aldığı bilet- lere göre tahat rahat yerlerinden maçlarını seyredebileceklerdir. | Bu sebepten halkın vaktinde bu biletleri elde edebilmeleri için ya” rm sabah saat ondan ; itibaren Fransız tiyatrosu gişeleri — satışa | başlıyacaklardır. Numaralı koltuklar olduğu gi- bi, elli kuruşluk bileti bile evvek den almak mümkün olabilecektir. Tiyatroda yer kâfi miktarda oldu- ğundan bütün meraklıları alabile- ceği tahmin edilmektedir. Şehrimizde bulunan Yunan gü- reşçileri dün kilolarını kontrol etmişlerdir. “Gelen kafile arasın da geçen seneye göre yalnız “bir maçı var * ' Her halde Fererbahçenin bu maç | kazanan bu takım son ay içinde İ İspartayı yenmiş, Slavya ile bir * siktaştan Şerefle İstanbulspordan Salâhattini Fenerbahçe saflarm - da oynatacağı ( söylenmektedir. için takımına azami kuyveti vere- ceği muhakkak sayılıyor. Bohemyans çok kuvvetli bir Çek takımıdır. İşaret edildiğine göre, memleketinde üçüncülüğü bire berabere kalmıya muvaffak olmuştur. Kuvvetli bir Çek takımının ne olacağını, nasıl olacağını bildiği miz ve unutmadığımız için bu ma» çın büyük ve zevkli bir spor hâdir sesi olacağını tahmin ediyoruz. Bisiklet birincilikleri İstanbul muıntakası bisiklet he- yetinden: 1 — 1934 senesi İstanbul bisik- let sür'at ve mukavemet birincilik- leri 12 — 10 — 1934 cuma günü saat 9 da yapılacaktır. 2 — Müsabakalar Şişli — Meci- diye köyünde Likör fabrikasının önünde başlıyacak ve ayni yerde bitecektir. 3 — Sür'at için mesafe 1000 melredir; mukavemet için mesafe 50 kilometredir. 4 — Bu müsabakalara yalnız li- sansiye kumüp azaları girebilece- ğinden müsabakaya girecek olan” ların lisanslarını almak üzere her gün öğleden sonra ve g—10— 1934 aksamına kadar iki fotoğraf- la mintaka merkezine müracaat- ları lâzımdır. NOT: Bu yarışlar Balkan turu- na çıkacak olan takmım esasa da hazırlık mahiyetinde olacak» Ur Şild maçları İletini i i ihi bir hiz- İRİ Üci Türk milletinin hayatında hiç bi ie vü tarihine de eyri Z İ değişiklik mevcuttur. Bu değişik- vakit unutulmamak lâzım SU met etmiş oluyor. : Bey Kl Beş lik te meşhur güreşçileri Zamot'un İstanbul Futbol Heyetinden: bir gündür. O gün Türk milleti R z unda Fremdiz tiyatıosunda e takıma iltihakıdır. Bü güreşçi 5 10 1934 cuma günü “me harbin Gi bir akibeti | 200 bin franklık Mk Non yalnız hususi mahiyette . ilk Yur / la şilt maçları aşağıya ya” ile karşılaşmış bulunuyordu. Düş- . . : Şe nanlıların şehrimize geldikleri za- Ailmıştır: man çizmeleri vatanımızın en mu- bir miras meselesi sabah ta Romenler şehrimize var | man maç yapmış ve Kumkapı gü” 1 — Fenerbahçe stadında, saha mış bulunacaklardır, komiseri Nüzhet bey. İstanbul kaddes köşelerini nakaretle çiğ- niyordu. O gün Türk'milletinin kalbi matem içinde inliyordu. O gün cihan tarihine binlerce sene şeref vermiş olan bu millet belki ilk defa olarak ümitsizliğe düş- müş gibiydi. reşçilerinin Yunanistan — turnele- ! rinde Adnan: mağlüp etmiştir. Bizce Yunan ekipinin en kuvvetli bir güreşçisidir. Spor — Ortaköy, saat 10, hakem Cafer bey. Fenerbahçe — Haliç, saat 11,45, hakem Halit Galip bey. 2 — Beşiktaş Şeref stadında, saha komiseri Basri bey: Beykoz Matbaamıza gelen Mesrup Su- koyan Efendi adında biris dikka” te değer bir maccr# anlattı. Bir ayağı tahta olan bu adamın sözle- rine göre kendisini bir kaç ay ev” | vel patrikhaneden çağırmışlar ve Haber verildiğine göre halkın ! şimdiden bilet aramak için göster” dikleri tehacüm nazarı dikkate a- İmarak, rahat maç sayredilebil- mek gayesiyle bizzat belediye bu — —— Yarın akşam saat tam yirmi bir | de vali beyin nutku ile üçüncü Fakat bu umumi ümitsizlik içinde milletin hakiki kuvvetini herkesten iyi bilen ve gören bir göz, İstanbulun karanlık ufukları Karadenizin arasından çıkmış, heyecanlı dalgaları Türk milletine kurtuluş yolunu göstermişti, O vakte kadar karanlıklar için- de çırpınan yürekler birdenbire aydınlığa çıktı. O günden itiba- ren Türk milletinin varlığına ina | nan bütün vatandaşlar bu büyük kurtuluş örderinin arkasına düş- tü ve ondan sonra artık bu yolda | mütemadiyen ilerliyerek milli ha- lâs ve istiklâl gayesine erişti. Mehmet ASIM arasından geçmiş, Samsuna gelmiş, burada Sanfransiskoda büyük bir mağa” za işleten kardeşi Karabetin hiç bir varis bırakmadan denize dü * şerek boğulduğunu, 200 bin frank | tutan servetini oradaki mümessil- lerinden alarak kendisine verecek lerini söylemişlerdir. Mesrup E- fendi ihtiyar ve alil olduğu cihet - İ le kardeşinin ölümünden müte - essir olmakla beraber bu mirası Allahın lütfü telâkki etmiş. Fa- kat aradan aylar geçmiş. Şimdi patrikhane, müracaatlarına: “Da- ha gelmedi,, cevabını vererek ken disini baştan savuyormuş. Hal - buki kendisi parasmın geldiğini duymuş! Mesrup efendiyi dinledikten | bu adamın üç ay evvel patrikha - neye müracaât ederek kardeşinin öldüğünü söylediğini, mirasını almak için patrikhanenin tavas » sutunu rica ettiğini, kendilerinin de Amerikaya yazdıklarını, kat daha henüz cevap alamadık - larını söylediler. fa - Görülüyor ki Mesrup efendi .! nin sözleriyle patrikhanenin 'ce - vabı arasında bir hayli fark var. Bununla beraber Amerikadaki alâkadarlara müracaat edildiği ve işin hakikatini anlamak için ora” dan gelecek cevabın beklenmesi zaruri olduğu anlaşılıyor. Miras tahakkuk ettiği takdirde Mesrup sonra vaziyeti patrikhaneden sor- mayı favdal: bulduk. Oradan da efendiye hakkının verileceğine ta- bii hiç şüphe yoktur. Balkan güreşleri açılacak ve bu - yu mütenkip olimpiyat yemini e » dilecek, misafir milletlerin marş - ları çalınacak ve müsabakalara başlanacaktır. Maçların devam ettiği günler * | de yapılacak olimpiyat kongre - sinde, bundan sonraki Balkan gü - reşlerinin devam edeceği şehirler tespit edilecektir. Bohemyans- Fener- bahçe maçı Fenerbahçe ile anlaşarak yarın şehrimize geleeck olan Bohem - ! doluhisar, saat 14,30, 13,15, hakem | — Bakırköy İstiklâl, saat 12, ha vans takımı ilk maçinı cuma günü Fener stadında yapacaktır. Fe - nerbahçe takımının bu maçta Be - — Beylerbeyi, saat 10,15, hakem Basri B. Beşiktaş — Sumar Spor, saat 12, hakem Şazi bey. Topkapı — Kasımpaşa, saat 13,45, hakem Rüştü bey. Süleymaniye — Ana- hakem Ah- met bey. 3 — Taksim stadında, saba ko* Kemal bey. Eyüp — Kara" 11,30, hakem Suphi Fener Yılmaz, saat İzzet Muhiddin bey. Galatasaray — Doğan Spor, saat 15,30, hakem Saim Turgut bey. o | 4 — Üsküdar Anadolu sahasin- da, saha komiseri Nuri bey. Hilâl miseri gümrük, saat bey. Vefa — kem Nuri bey. Anadolu — Altı- nordu, saat 13.45. hakem Ali Rıd- van bey