5 Ekim 1934 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 4

5 Ekim 1934 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 4

. . 41, . Firdevsi ihtifali YA Baş tarafi inci küyilamızdadır şehinamesi İrandaki Arap dili is- tilâsı devrine nihayet vermiştir. Ondan sonra diğer İran şairleri ar- tik arapça değil, farsça olarak şi- irlerini söylemeğe başlamışlardır. İran diliyle beraber İran milleti de kurtulmuştur. Yalnız Firdevsinin büyük namt- nı anarken Gazneli Mahmut İs mindeki büyük ve kahraman Türk hükümdarının adını hatırlama- mak mümkün olmaz. Zira şehinameyi yapan Firdevsi olmakla beraber Gazneli Sultan Mahmut ta onun böyle bir eseri meydana getirmesine fırsat ve im- kân vermiştir. Sultan Mahmudun Firdevsiyi himaye ettiği, yahut şehinameyi yâzmağa memur eylediği şeklin- deki tarihi rivayetler doğru olma- sa bile Arap istilâsından sonra İranda Fars diline tam bir serbes- ti verdiği şüphesizdir. Hatırımda kaldığına göre bir kaç sene evvel Ankarada Halkevi salonlarında toplanan tarih kong- resinde Orta Asya ile Hindistan- daki Türk eserlerine dair entere- san bir konferans vermiş olan Ma- car profesörü bilhassa Fildevsinin şehinamesi üzerinde durmuştu. Bü eseri Türklerin eski kahraman- Irk devirlerine ait en kıymetli bir kaynak olarak göstermişti. De- mek oluyor ki Firdevsi şehiname- siyle İran dilini ve milleti diriltti- ği gibi eski Türk tarihinin kahra- smanlık devirlerini tenvire de yar- dım etmiştir. Bu itibarla Firdevsinin şehina- mesi bizim için hususi bir kıymeti haizdir. “İran edebiyarnm bu şa- heseri icap eden notlar ve izahlar- la türkçemize çevrildiği gün, bu kıymet filen takdir edilmiş ola- caktır. Mehmet ASIM Kısa Habil Kaçak et — Kadıköyünde Kurba- galhderede Ahmet oğlu Hilminin evin- de seksen bir kilo kaçak et bulunarak müsadere olunmuştur, Balatta Deniz caddesinde 6 numa- | rah evde oturan elli yaşmda Puntof | oğlu Yova dün Fatihte © bir arsadan geçerken : kalp durmasından ölmüş - tür. Muhtelit mahkemelerde — Yunan muhtelit hakem mahkemesi dün açıl. fış, doküz davanın müdafaası yâpıl- mıştır. Mahkeme bundan #onfa her hafta celse yaparak elindeki davaları sene sonuna kadar yetiştirmeğe çalı « şicaktır. Terziler Cemiyetinde — Terziler Cemiyeti, verecekleri balo ve yapa - cakları sergi hazırlıklarını bitirmek i- çin dün gece Turing Palas salonun - da bir toplantı yapmışlardır. Serginin ve balonun Teşrinisani içinde yapılması kararlaştırılmıştır. Gümrüklerde İmtihan — Gümrük- Tere örta mektebi bitirmiş olmak şar- tiyle 12 lira Maaşla 7 memur alına - caktı. Buna: 54 talep olduğundan ara- larında dün “bir müsabaka imtihanı yapılmiştır. Dün imtihana 41 kişi iş- tirak etmiştir. Bunların arâtında 3 ki- şi de eçnebi lisanı bilmektedir. Döviz tahdidatı Hariciye vekâletimiz Berlin res» mi makamlarından aldığı malö- mata istinaden Almanyadaki dö- viz tabhdidatının Türk mallarına teşmil edilmiyeceğini iktısat vekâ- İetine bildirmiştir, vekâlet keyfi - yeti telgrafla Türk ofis müdür- Tüğüne tebliğ eylemiştir. Sirketlerde Rıhtım şirketile anlaşma imza ediliyor Rıhtım şirketi müdürü birkaç güne kadar Ankaraya gidecek ve adliye vekili Beyle esasları parafe edilmiş olan kati itilâfnameyi imza edecektir. Evelce de yazdığımız gibi yeni itilâfa göre hükümetin şirket mer- kezine faizsiz olarak vereceği pa- | ra kırk senede ödenecektir. Rıh - tım şirketinin bir kânunusani 935 ten itibaren hükümete intikali ve teşekkül edecek yeni liman idare» sine devri muhtemeldir. Şirkette tasfiye işlerine devam olunacak tir. Şirketin galata kaleminden ve muhtelif antrepolarda çalı - san memurlardan şimdiye kadar otuz kişinin işine (o nihayet veril. miştir. Bu memurlara iki maaş nisbetinde tazminat verilmekte » dir. Tramvay şirketile müzakere Nafıa vekâletiyle elektrik tramvay ve tünel şirketlerine ait muhtelif işler üzernide müzake - relerde bulunmak © üzere; şirket murahasları yakında : Ankaraya gideceklerdir. * Murahaslar şimdi müzakere mevzuları olan elektrik şirketinin sermayesi, yeni elektrik ve tramvay tarifeleri, . amele ve talebe için ucuz bilet ihdası, yeni hatlar inşasr gibi hususat üzernide mukaveleler ve bilânçolar üzerin- de tetkikatta bulunmaktadırlar. Şirketin Devlel Şürasına mliracaatı sebebi Tramvay şirketinin 926 tarıhlı mukavelesinin feshi üzerine dev * let şürasıria müracaat ettiği yazıl- miştı. Şirket, mukavelenin yalnız bir tarafın teşebbüsiyle feshedilemi « yeceğini bu hususta mahkeme ka- rarı almak icap ettiğini iddia et - mektedir. Tıp Fakültesi Bazı gazeteler İstanbul üniver- sitesi tıp fakültesinin Çapa kız muallim mektebine taşınacağını yazmışlardı. Dün de işaret ektiği» | miz gibi salâhiyettar zevatın söz- lerine göre bu haber doğru değil» dir. Üniversite rektörü Cemil Bey: “- Böyle bir nakil meselesi mevzuu bahsolmamıştır. Olsa, be- wim haberim olurdu.,, demiştir. ve 1600 sayıfalık tahkikat | evrakı Takas sujiştimaline ait tahki - katın bittiğini yazmıştık. Bu tah - kikat neticesinde 1600 sayıfadan fazla bir tahkikat evrakı meyda - na çıkmıştır. Fezlekenin tanzimi» ne başlanmıştır. Sterlin düşüyor İstanbul borsasında son gün » lerde sterling az fakat devamlı bir şekilde düşmektedir. Bundan üç ay evvel sterlinin değeri 621 di. Dün 616 ya düş - müştü. Sterlingin bu düşüşüne sebep alınan son ajans haberleri- dir. Bir madam yaralandı Madam Antovana şoför İsmai- lin idaresindeki 1833 numaralı o- Saraçoğla Şükrü | tır. kimlerde Neşriyat davası HAFTA mecmuasının imuhakemesi devam ediyor Morga dair yazılan bir yazıdan dolayı mahkemeye verilen Hafta mecmuaâsının muhakemesine dün | | üçüncü ceza mahkemesinde de - | vam edilmiştir. Bu davada şimdi- ye kadar devam eden celseler, ya” kimin o tarafından ya zının zıldığının tahkiki etrafın « da idi. Yazınn (imzası En- sarr O Bülent'ti. Mecmua sahibi İlhami Safa bey, biyazıyı Suat Derviş hanımı kendisine getirdi- ğini söylemişti. Geçen celsede dinlenen Suat Derviş hanım, yazı- yı kendisinin yazmadığını, Ensa- ri Bülent imzası kocası Nizamet - tin Nazif beyin müstear ismi oldu- ğunu söylemişti. Dün, umumi ha- pishanede mevkuf bulunan Niza- mettin Nazif bey ifadesine müra- caat edilmek için mahkemey çağ- rılmıştı. Nizamettin Nazif bey, Hafta mecmuasındaki yazıyı tetkik etti. Yazının baştarafına ilâve edilmiş yazının kendisi tarafından yazıl - madığını, serlevhalarla da ken - disinin alâkası olmadığmı, diğer kısmını kendisi yazdığını, fakat bü yazıda morg dairesine (o karşt tahkir edici bir söz kullanmadığı" nr söylemiştir. Muhakeme, maznun mevkiinde | bulunanların sabıkalarının sorul - ması için başka bir güne bırakıl - —.. Mahmut Saim Ef. dolandı- | rıcılık' yapmadığıni söylüyor Bazı kimselere memur alacağı» nı söyliyerek ve kendileriyle mu- kavele yaparak para almak sureti- le dolandırıcılık yaptığı iddiasiy- le tevkif edilen Mahmut Saim e fendinin muhakemesine dün ikin- ci ceza mahkemesinde bakılmış * Dünkü celsede Mahmut Sa- im, iddia edilen şekilde bir dolan dırıcılık mevcut olmadığını söyle“ | miş, yapılan omukavelelerin de | müddeti bitmediğini söylemiştir. Muhakeme, evrakın müddeiumu * minin mütaleasına arzedilmesi İ- çin başka bir güne bırakılmıştır. Af kanunundan istifade Manifesto, harici mal getir - mekten mâznunen sekizinci ihti - sas mahkemesinde muhakeme € - dilmekte olan Zilbernan vapur a - centesi af kanunundan istifade ederek affolunmuştur. tomobil çarpmış, bacaklarından yaralanmıştır. Paşa, kendilerine Tokatliyan otelinde Hastalığı karşılayan aşı bulundu mu? Tunustaki Pastör müessesesin- ce sari humma için bir aşı keşfe" dildiği ajans haberi olarak yazıl: mıştı. Doktor Osman Şerafettin Bey bu mevzu üzerinde demiştir ki: “ Sari humma Afrikanın garp sahillerinde, vasati ve cenubi A - merikada vardır. Japon âlimle « rinden Nogoş tarafından bu has - talığın mikrobu keşfedildiğine da- ir bazı neşriyat vardır. Mikro- bu olmıyan hastalıkların da aşısı- nı yapmak kabildir. Çiçek aşısı bunun gayet aşikâr bir misalidir. Tunus Pastör müessesesi gibi cid- di bir müesseseden böyle bir aşı çıkarsa emniyet etmek mecburiye- tindeyiz.,, Odun, kömür fiatları etrafında Havaların soğumıya başlama- sı üzerine odun ve kömür fiatleri- nin de yükselmiye başladığı ya- zılmıştır. Bir tetkike göre İstanbul odun ve kömür piyasasında üç aydan » beri esaslr bir değişme görülme - miştir. Rumeli meşesinin (o çekisi kuruştur. Yalnız bu fiatler geçen seneye göre 70 kuruş kadar yük « sektir. Bu yüksekliğe sebep te o - dunu piyasaya sevkeden müstah » sillerin birleşik olarak hareket et- idir. A ğ “İki profesör izin alarak Avrupaya gittiler Tıp Fakültesi Profesörlerinden Şuvarts ile Lipman yirmi gün müddetle mezunen Avrupaya git- mişlerdir. Mısır konsolosluğunda 9 Teşrinievvel salı günü, Mısır Kralı Fuat Hazretlerinin yıldönü- mü olduğundan o gün Mısır kon- İ soloshanesinde * bir kabul resmi yapılacaktır. Zirai satış kooperatifleri Zirai satış kooperatifleri ve heyetleri teşekkülü hakkında zi- raat vekâleti bir kanun © İâyihası hazırlamaktadır. Bu kanunda is tihsal maddelerinin uygun şartlar içinde satılması ve köylünün çok ucuz alivre (satışlarla müraba- hacıların elinden ( esaslı surette kurtarılmasını temin edecek mad- deler vardır. PR kekeli hekküdkieieniziidelidzziizzkiniezi Çin Heyeti Harp Akademisinde N İd Çin heyeti Harp Akademisinde kumandanlariyle heraber.. Şehrimizde bulunan Çin askeri he yeti, dün mihmandarları Binbaşı Nahit Beyle Harp Akademisini gezmiştir. Öğleden sonra, İstanbul kumandanı Halis bir çay ziyafeti vermiştir. “Askeri hay mağlübiyeti as tanımıyorum» Gazi Hz.nin bir Jİ denizcisine beyanat Geçenlerde İstanbul gelen Edvin Keliher ismin İngiliz denizcisi, Deyli gazetesine Gazi Hazretleriy” sadüfen nasıl görüşmiye m fak olduğunu anlatmıştır. İngiliz denizcisi İstanb zel nezaretli bir otelinde rmdan bir kaç kişiye zi diği sırada Gazi Hazretlerini? burayı şereflendirdiğini ve # lâde hararet ve sevgi ile dığını, kendisiyle arkad da bu sırada nazarı dikkati * bederek refikası ile birlikte Hazretlerinin masalarma d lunduklarını anlattıktan sofi rada geçen konuşmayı $ü hulâsa etmektedir. “Gazi Hazretleri kon rmda bilhassa iki noktaya miyet veriyorlardı. “Türkiyenin bütün mili dost geçinmek arzusu, ü yükseltici siyaseti ve halkın © ve terbiyesi, Gazi Hazretleri Yunan © sunun imhasından ve İzmirin masından şu şekilde bahsetti: “Kendileriyle artık çok iyi olduğumuz Yunanlılar bir a Cumhuriyetin kalpgâhı olan karadan bir top atımı (me! gelmişlerdi. Milli varlığımız! rumak için onları atmak bana tevdi olunmuştu. Vazil muvaffakiyetle (yaptım. F sonra Yunanlılarla tekrar de duk. Bunu Türkün e ETTE man kalmadığını Masap, ie ve yeti asla tanrmıyorum. milli tamamlığımızı müdaf: başka bir şey için harbetmet Gazi Hâzretleri | İngil karşı büyük bir teveccüh diklerini ve iyi hislerle müte! olduklarını söylediler ve şu natta bulundular: “Milletinizin mertliğini ve rüstlüğünü takdir ediyorum. Beşinci Corca karşı büyük bir gı ve sevgiyle mütehassisim. nakkalede İngilizlerle hai miz zaman bile onlarla dah# sut şerait içinde karşılaşmay” temiştim. İngilizlerin de bil bele Türkiyeye ve Türk Tidi ne karşı ayni hislerle müti olduklarma kan'im.,, Gazi Hazretleri daha sonra ları söylemiştir: “Ben ve arkadaşlarım ©” ve en süratli yoldan meml y fah ve saadete götürmek içif lışıyoruz. Bir çok döisiklikler mıya muvaffak olduk. Yak” minâreler sayısınca mekteplef * receksin'z.,, 4 Bursa ipeklileri Bursadan gelen bir haber! re ipekli kumaşlarımızda her gi bir hilekârlik yöprimen nüne geçmek ve ipeklerin'rU & derecesiyle diğer bazı kontrol ve tesbit edecek ola misyon müessesesinin a için ticaret odasında bir ( yapılmıştır. Mütehassıs heye misyon tesisatı hakkında 1 Fransa ve Almanyadan gelen” jeleri tetkik etmiş, bir iki mf seden daha proje istemesin€ w vermiştir,