5 Ekim 1934 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 6

5 Ekim 1934 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 6
Metin içeriği (otomatik olarak oluşturulmuştur)

— Arsen LâpaRi okuyan.. i İsmi Ahmetti. Ama ona kafa - © darları: Asilzade derlerdi. İşi gü- cü tünel gibi, bilet gişeleri gibi ka- labalık yerlerde dolaşmak, kay - bolmıyan, düşürülmiyen öte beri- yi bulmaktı. Bir gün eline bir kadın çantası geçirdi. Çanta şık, zarif, hiç değilse kırk elli liralık bir çantaydı. Asilzade: —Yaşadım! dedi. Fakat gizli bir köşede çantayı açınca, ümidinin boşa çıktığını an ladı. Çantada bir beşlik kâğıttan başka para yoktu. Mendil, dudak boyası, bir kutu pudra.. İki kart TAKViM— Ş CUMA | Cümartesi 8 Xei Teşrinj6 tci Teşrii 2 C Ahir |16C Ahir Gia doğuşu 601 002 Gün bası 1746 4 Sabah gamiz 500 sol Öğle Bamazı 1205 1202 İkindi samaz (4)7 15.(6 Nakleden : İzzetoğlu eğe İpe o Yatsı namazı 197 1946 — Mahvoldum... Mahvoldum., || '"*X — .. Yıl yeçen günleri Yil kalan günleri NI da — Hayır mahvolmadınız.. Si « is zin gibi bir hanımefendi beş yüz lira bulabilir. Elmaslarınız . yok Tt iğ 4 ma? RADYO | Başını salladı. Yoktu, Bugün — Peki, dostunuz . Selim Bey 823 Khz. BÜKREŞ, 364 m. sizi bu vaziyetten kurtarmaz mı?. 13-15 Gündüz neşriyatı. 18: Eğlendi- — Onunla çoktan münasebetis | Gi musiki, 19.15: Radyo orkestrası. 20 mi kestim... O sefil, rezil O adamın dey Sr vel Faran a biriymiş... musikisi eri EEE Konlerans. 21, Ğ Şarkılar. 'iyano konseri. 22, b ya Bag aa z ' aslza- | 523 Khz, VARŞOVA, 1345 m. enin yüreği yufkalaştı: 19.15: Tagannili konser, 19,45: Kon- — Haydi, dedi, ağlamayın. | ferans. 20: Hafif musiki. — Aktünlite. Ben de insanım. Benim de kal. | 20.30: Dans musikisinin devamı, 21,15: KR Tiyateo özi ve Ceza ' cu — Şehir tiyatrosunda mevsü İstanbul Şehir tiyatrosu, kış temsillerine başladı. “Çalgılı çen: gili oyunların eski varyete tiyatro» ! sunda verileceğini, Tepebaği ti- yatrosunda da ciddi san'at eşerle- rinin oynanacağını gazetelerde o- kumuşsunuzdur. Tepebaşı tiyatro- sunda sahneye konulan ilk eser, Dostoyevski'nin Cürüm ve Ceza- sıdır. Büyük Rus edibinin yetmiş dokuz yıl önce yazdığı roman, türlü dillere çevrilip dünyayı do- laştıktan sonra Gaston Bati tara- fından tiyatro haline' getirilmiş, Fransada uzun müddet üstüste oynanmıştı; daha bazı yerlerde bi Filharmonik konser, 23.30! Şiirler. 23. IR VAE, 40: Reklâm konseri. 23.40: Reklâm ve vizit... Bütün muhteviyatı bun 9 Elini cebine attı, o mektupları | konser. 24.05: Dans musikisi, dan ibaretti. çıkardı: 545 Khz. BUDAPEŞTE, 550 m. Orta gözü açtı. — Buyurunuz.. o Mukabilinde | , 1815: İşsizler takımının konseri. Orta gözde üç dört mektup var- dı. Okudu. Aşk mektupları idi. İmzaya baktı: Selim. Kart vizitlere göz attı: Mah - mut Cemil bey.. Bir köşede adres. Saime Cemil.. Adresi yok. Mesele sarihti. Bu Saime Cemil hanım, Selim bey isminde biriyle sevişiyordu. Bu mektupların kıy » meti olacaktı. Hiç değilse bu mek- tupları kadına beş yüz liraya sata- bilirdi. Beş yüz liraya mukabil ia- de edebilirdi. Böyle de yapacaktı. Kısa bir tahkikatla (Mahmut Saim Beyin çok zengin olduğunu öğrendi. Sabahleyin erkenden işi- me gider, akşam a Tİ a im hiç bir şey istemiyorum. Perin e salin. Bu cömertliğine kendi de şaş- | 24: Pllâk konseri. tr. Kendi de coştu.. Az kalsın ağ-| 841 Khz. BERLİN, Tegel, 357 m. lıyacaktı. e 19.56: — - Saime Jianım mektupları almış, | e avalar. 20,48: Mü neşriyat. 2115: gülümsüyordu: “Arg, isimli piyes. 22: Yeni Alman mu- — Teşekkür ederim efendim. . | tikisi. 23: Haberler. 23.20: Schaubert Kalktı, elini uzattı. in eserlerinden tagannili konser. 2430 : x , | Medeniyetin sonu isimli skeç. Asilzade, sahiden kibar bir| 1450: Haberler vs, 2020: Musikili insan tavrı ile eğildi. Uzatılan eli | neşriyat, 21 Filharmonik konser. Os - öptü: vald Kabastanm emk 22.50: De — Hürmetler ederim haume- | Mar Sakbeher 2220: Haberler, 7350 fendi... Konserin devamı, 1 Viyana havaları. Yürüdü, kapıya gitti, sonra bir sey hatırlâmış gibi geri dön- B O R S A dü: >: ENE | Hizalarında yıldız iştreti olanlar üzer- federiini « | ; $ Af iniz, dedi, az 'kal- İl ierinde 4 - 10 da muamele görenler. unutuyordum... ir.) Rakamlar kapanış fiatlarını gösterir. zen verdi ve öğleye yakın kadını evde yalnız bulduğuna emin ola - rak, Mahmut Saim Böyin kapısı” |. nr çaldı... — Hanımefendi, dedi, geçen «gün tünelde düşürdüğünüz çanta- mızı iade için geldim. Saim Bey sevindi: — Size nasıl teşekkür edeceği mi bilmiyorum. Çantamın bulu - “nacağını sanmıyordum. Çaldılar diyordum. Bunları söylerken vaktiyle çan- tayı getirenin içtimai seviyesini anlamağa gayret ediyordu. Mü- kâfat diye para (vermesi lâzım mıydı, değil miydi!.. Asilzade onudüşünceden kur- tardı: — Hanımefendi, o çantanızın içinde bazı şeyler vardı ki, artık yek... — Biraz para vardı.. 5 — Hayır, başka bir şeyler daha | vardı. Mektuplar © vardr... Selim imzalı mektuplar. Kadın sarardı: — Selimin mektuplar. — Bu mektuplar hiç değilse... Etrafına bir göz gezdirdi: — Bin lira eder. Kadının cevap vermediğini gö- rünce biraz indi: — Beş yüz lira edeceğini inkâr edemezsiniz ya?.. Sözünün tesirini anlamak isti - yerek durdu. Saime Hanım ağlı- yordu. — Ağlamayınız . hanımefendi. Başka biri olsaydı, on para alma - dan belki de çantayı kocanıza ve- rirdi. Ben size geldim... İstedi - Çim para da mühim değil.. Ne ya- palım, 'biz de geçineceğiz.. Saime Hanım ağlıyordu, inli - yordu: e Ve çantadan aldığı beş Tirayı | 'Nukut (Satış) Saime hanıma uzattı, gene eğildi 015, | # Viyan a Londra ini öptü : Neryork — 135 —| * Main kadının elini öptü, çıktı. ş Nero Üz beee lk | » Milâso 211 —| « Varşova 24, Sultanahmet üçüncü sulh hukuk (| » Briksei © vir, —| e Budapeşte * Bükreş » Belgrat # Yokohama hükömliğinden: Fındıklıda Mollaçelebi camii . # Amsterdam 2s, -| #Altın avlusunda kâin vakfa ait arsanın (İl « praz 300. al « Maliye kuntrat müddeti mart 934 sonun- || 2 Stokhnim , 45 —| # Hankeor 8 5) | da hitam bulmuş olmasına binaen i Çekler (kap sa. 16) tahliyesi hakkında İstanbul Evkaf (izan sise Je Stekkim 21380 üdiriyeti üşsteciri İl « Nevyorr nace Je Viyana 4360 Er ti ei met * Paris 1206 (4 Mâdeir 58140 Ali Haydar bey aleyhine | açılan || bie, « var | Berlin 1,9740 dava üzerine gönderilen davetiye || « prükse O 34050e Vanora o 41949 i i - İli * Arin. 844737) # Badapeşi; o d98i6 varakasiyle zaptı dava eğ > | # Cenevre 24357 | Bükreş 7847 maileyhin adresi olarak gösterilen İ « Soya 463425) « Delçrar | 346973 ne mecuru mezkürda ne de Bah- (| « Amsterdam; |* Yokohama ri? çekapıda Selâmet hanmda i No: |) * Pr 19095 | Moskova (08875 lu yazıhande bulunamadığı gibi La H AM ikametgâh ve meskeni dahi meç- (b iç Bankası Terkük Kul olduğu şerhile bilâ tebliğ iade ||| dnadoie m » er 0s İ kılınmış olmakla mahkemece ilâ- (| mali elk e nen tebligta i işi ez i v — Şar . —,- rek muhakemesi 21 — 10 — 934 in e ir eğ tarihine müsadif pazar günü saat 10 a talik kılmmış (olduğundan müddeaaleyhi mumaileyhin yevm ve vakti mezkürda Eminönü Sul- Elektrik Tramray iş1933Türk Port 2940 n215 . « 117849) Ribtm -—-i tanahmet sulh üçüncü hukuk mah- | denen oz.00 ğa. Bİ kemesine bizzat gelmediği veya |leErgani istikraz 07.—İy, Anadolu 1 4870 tarafından musaddak vekili resmi (| ii Mü A 00 Anadolu ili —— a”, -—. göndermediği takdirde (davanın 9 li A wa hukuku usul muhakemeleri kanu- nunun 507 ve 509 uncu maddeleri mucibince basit usule tabi tutula- tak karari gıyabinin o kendisine İstanbul ikinci icra memurlu- İ ğundan: Mahcuz ve paraya çevrilmesi mukarer yazıbane eşyasının 9/10 934 tarihine müsadif salı günü sa- / at 9 dan itibaren Galatada Ömer | İ Abit hanında birinci katta 5 nu- (Tİ maral: yazıhanede açık arttırma suretiyle satılacağından taliple- rin muayyen gün ve satte mahal- linde hazır bulunacak memuruna | müracaatları lüzumu ilân olunur. (275) tebliğ edilmeksizin gıyabında rü- yet ve intaç edileceği tebliğ ma- kamma kaim olmak © üzere ilân | olunur, (2607) Göz Hekimi Dr. Süleyman Şükrü Babrâli, Ankara caddesi No. 60 Teleten 22566 de oynanıp rağbet gördükten son- ra şimdi bizim sahnemizde de temsil ediliyor; içinde ciddi san'at eserleri oynanılacağı ilân edilen Tepebaşı tiyatrosunun yeni sezo - nu için güzel bir başlangıç. Büyük roman ve tiyatro üstadı Reşat Nuri'nin bu eseri emek ve- rerek dilimize gevirmesi tiyatro - muz için değerli bir kazanç. Eski Rusya, dünya memleket- lâri arasında binbir bususiliği o - lan başlrbaşma bir âlemdi. Zekâsı hastalık nöbeti, hastalık ateşi için- de kızıl güller açan Dostoyevski, çocukluğundanberi sar'alı büyü - yen ve hitilal fikirlerini (şurada burada söyleyip yaymıya çalıştı- ğından doalyı Sibiryaya sürülen Dostoyevski, bu romanmda mem- leketiniz fevkalâde mahalli olan e, bütün areketl Me elm ettir. miş, bu memleket dekotu içinde insan öldürme sabit fikrinin tesiri altında hareket eden bir deli cani- nin ruhundaki manevi kangreni san'atkârane bir şekilde teşrih et- miştir; zekâ ve irade hastalığı ve içtima duygular buhranı bu ruhu yakıp kavuran şeylerdir. Demek oluyor ki Cürüm ve Ce- za, Rus dekoru içinde geçen bir insanlık faciasmı anlatır; her mil- lete ve herkese hitap eder, beynel- mileldir, Bu eserde anlatılan hayâtin acı doğruluğunu, tiplerin canlılığını, vak'anın hazırlanış ve akışındaki ustalığı gören her seyirci, tiyatro- 'dan zekâ ve hassasiyeti doyurul- muş olarak çıkıyor. Cürüm ve Ceza, Türk tiyatro- sunda Avrupai bir teknikle güzel ve san'atkârane bir şekilde sahne- ye konuldu. Yirmi tablo seyirciyi sıkmadan, kolaylıkla değisti, sah- neler birbirinden güzeldi. Eserin kahramanı Raskolnikof, bizim genç ve değerli san'atkârı- mız Talât'ın hüviyetinden yeni bir varlık aldı diyemeyiz, fakat Talât Raskolnikof olmuştu diyebiliriz. Bu farkı şöyle de söyliyebilirim: Role hüviyet veren sanatkâr var- dır, rolün hüviyetine giren san - atkâr vardır. 4 Talât, birinciyi yapmak için he- nüz daha gençtir, fakat ikinciyi çok iyi yaptı ve muvaffak oldu. Temsilde İ. Galip, M. Kemal, Emin Belig, Bedia, Neyyire gibi ustalar vazifeli idiler, (aldıkları vazifeleri de iyi yaptılar; ama e- serde otuz üc kisinin rolü vardır. Bunun, eserdeki bir çok roller amatörler tarafından yapılıyor ilk temsili — demek olduğunu elbette 4 sunuz. i Cürüm ve Cezada bir rolün etrafında birçok “kat fevkalâde iyi ve ması lâzım roller vardır. | Eseri seyrederken zel ve kuvvetli intibam araştırırken eserin kendisi! sahneye konuluşundaki ten ve ustalıktan gelen yanında eserin oynanışın©* len güzel tesirin ötekiler * Dün kuvvetli olmadığını söyleme <Şüd Bunun sebebi ortadadır: GÖK “e. kendilerine verilen işi çok ÖL. | li ve iyi yapmışlardır amâ * yi doldurmıya ve seyircide şünme ve tenkit etme | İl bırakmıyacak kadar kuvvetli tesir yyandırmı ne yaşları, nede sahne 5? müsait değildir. Fakat beki! ğiz ve ümit edeceğiz. Gençler arasında Cahide miye Hanımların ilk b çarpan üstünlüklerini borçutr. Cürüm ve Ceza'yı gidi mek dimağ ve hassasi: REBESELERRE: BEEF iv e sz e tün lüzumlu ve değerli bir 3i Mü lur. gil Refik Al i TEPEBAŞI! £ ŞEHİR TIYATROSX. sü TEMSİLLERİ ii Bugün akşam © uza MU ZU İst Cuma günleri ye Ni matineler saat . lü 14,30 dadır im vet sus Cürüm yi ö ve Ceza İ li - 20 Tablo den ma Yazan: F, M. Dostoye' bel Terceme eden : Reşat i Eski Fransız Tiyatro el 11-10- 935 Perşembe gün şamından itibaren saat 7“ c YARASA" OPERET 3 PERDE (z Besteleyen : Yobann Şta! bin Terceme eden : Ekrem K Şe mi Tim hil da rir bi ril da Ir. ve R til ” fa Yazan : Birabeau & Nakleden: M. Feridun bı Dekorlar : (d) grupu Fi Gişeler her gün ” a ” 2 İstanbul ikinci icra, me © ğundan: * “i Mahcuz ve paraya çe! m mukarrer ev eşyası 10/10” rihine müsadif çarşamba ya saat dokuzdan itibaren sz tırma suretiyle satılacağın©”. : liplerin muayyen ogün VE. Beyoğlunda Kalyoncu iu da Narçil sokağında Ali 1 y şa apartmanında hazır bü memuruna müracaatları 1/8. nur, Ee

Bu sayıdan diğer sayfalar: