23 Haziran 1930 Tarihli Yarın Gazetesi Sayfa 2

23 Haziran 1930 tarihli Yarın Gazetesi Sayfa 2

Amerika tarıfesınden zararımız Amerikaya ihracatımız ne kadar? İstatistikleri n'eşredıyoruz, Yunan |İBir tayyarecıyı bir akbaba İıovaladı mallarının bizim mallarımızın yerini alması tehlikesi var ! Amerika—İngiltere, Ameri- ka—Avrupa arasında son sene- lerde devam eden iktısadi re- | kahet nihayet memleketimize de tesir etmiştir. Bu rekabet Ame- rika hükümetinin hâriç erati: na karşı gümrük dıvarlarını ka' paması şeklinde kendini meyda- na vurmuştur. Vakia Amerika ile Avrupa” arasındaki rekabet daha fazla sınat mahiyettedir. Yeni Ame- rikan sanayicilerinin fazla istihsal- leri hariçte mahreç bulamayınca Amerika hükümeti bunların da- hilde istihlâki için gümrük tari- fe yüksekliğini kabulü esas itibarile $ınai mahiyyette olmakla beraber ham maddelere de tesir etmemiş değildir. Yani bu meyanda ham mad delerin gümrük tarifeleri de yük- seltilmiştir. Bu noktadan dolayı Ame- rika gümrük tarifesinin yükseltilmesi Türk ihracatı için oldukça zararlı olacağı alâka- darlar tarafından ileri sürülmek- tedir. Bu zarar, gümrük yük- sekliği yüzünden Amerikada mal- larımızın sürülemiyeceğinden de- gildir? Bu daha fazla rakipleri- miz derecesinde ihracat eğya- mizin maliyet fiatını ucuza mal edemiyeceğimizdendir. Bu nasebetle dün bir muharririmizi Amerika —Tütk ticaretinin tet- kikına memur ettik. Tahkikatın neticesini yazıyoruz. mü- İstatistiklere nazaran 927 se- nesinde Türkiyeden Amerikaya 24,580,280 liralık ve 47,350,908 kiloluk mal ihraç edilmiştir. 928 senesinde ise 27,583,574 liralık ma| gönderilmiştir. Buna mukabil 927 senesinde | Amerikadan Türkiyeye10,163,822 kilo mal ithal edilmiştir. 928 senesindeki ithalât miktarı ise | 18,210, 582 llra kıymetinde ve | 25,578,484 kilodur. 928 senesine nazaran Türki- yenin Amerikaya ihracatı şu şekildedir: 13 milyon küsür lira ile tü tün başta 6,815 ım( Hra ile yün ah ikin )0 Tira ile mişti. Mahsul zamanında mahsul toplamak üzere iskân müdiriye | tine gittim ve bir vesika İstedim. * Benden tapo tefyiz — evrakınığ | istediler bittabi verdim. Mahsulü topladıktan sonra evrakı iade etmediler ve Aarazinin yarısını I kesip başkasına verdiler. Bu arazinin tapodaki kaydın- dan fazla olduğunu söyliyorlardı En nihayet tekrar büyük bir | istida ile kaymakam beye mü- racâat ettim ve tefyiz evrakının kayıtlarını istedim derdimi şifa- hen de anlatmak istedim. Nihayet karakola! Fakat kaymakam bey beni azarladı. Sözlerini iade ettiğim için bir jandarma ile karakola ' sevketti. Yarım saat mevkuf bulunduğum — sırada jandarma kumandanı vasıtasile müddelu- | mumi beye haber yolladım. Der- | ride fındıktır. | 14 ten , İşgörmek - salahiyeti hal rııhlıyfe ham deri üçüncü, 2,448,000 lira ile dördüncü, 1,882,000 lira ile mamul deri ve kürkler beşinci gelmektedir. Buna mukabil Amerikadan itbalâtta 2,910,000 İira ile ara- otomobil birinci, 1,5380,000 İlira ile un,; buğday ikinci, )00 lira ile ve alâtı mihanikiye ü- kuru meyvalar ba, vesalre vesalre makine çüncü 1,150,000 lira ile mamul deri ve kürk dördüncü dedir. Amerika hükümeli. yeni tari- fesinde Fazlalık — yapmamıştır. Eskiden olduğu gibi yeni "tarife- de de bu kismın gümrük Binaenaleyh bü ki sımda zarardan © kadar kerkul 1,227 derece- 85 senttir. mamaktadır. Mütemadiyen geriye iade edi- len incirlerimiz de de gümrük resmi 2 sentten beş çıkarıl- mıştır. Halılarda 55 sentten 60 sente çıkmıştır. balı, meyan kökünde tarife ' ipka edilmiştir. Tiftiklerde tarife 31 sentten Afyonda Palamut sente Bundan başka meyan- 34 sente çıkarılmışlır tarife Ipka edilmiştir. ihracı serbesttir. Korkulacak maddelerden bi- Fındık içinde tarife beşten 10 sente çıkarılmıştır. Ka- buklu fındıklarda 2,5 dan 5 sente ceviz içinden 12den 15 e kabuk- luda 4 badem içinde sente yükselmiştir. ten Be; 1Ç Fransa prodesto hazırlıyor ! Paris 21 (A. A.) — M. Fian din matbuat müntesiplerine yeni Amerikan tarife kanunu hakkın da bazı beyanatta bulunarak demiştır ki: “Bu kanunun yapa- cağı tesirler salâbiyettar heyet- tarafından tetkik edilecektir. A- lmacak!neticeye göre Amerika hükümetine bir itirazname gön- derilecektir. Bazı resimlerin de ğişdirilmesini temin edilerek lu-n dimizi memun addedeceğiz. Fa- kat böyle bir tadil yaptırmağa muvaffak olmazsak bazı tedbirler alma p edecektir. Darülbeda yi için yeni talimatname Darülbedayiin yeni talimat- Lamesi murakabe encümenine | havale edilmiştir: Cemiyeti bele- | lediyenin ilk içtimaımnda müza- kere edilecektir. Diğer taraftan Darülbedayi temsilleri için yeni eserler maktadır. Geçen sene, rejisörün inadı yüzünden halk hiç eyi bir eser görmemişti. Bu sefer edebi bir heyet teşkil edilerek keyfi bir rejisörün kış elinden alınmıştır. edildim. — Bunun üzerine kaymakamla muhake- Memizin İcrası için — Balıkesir vilâyetine ve dahiliye vekâletine Müracaat ettim. Fekat heyhat ki oda hasırın altına gitti! Yedi senedir -tamam 1006 istida verişim yanıma kâr kaldı! resmi | IGenç muhtelitimiz İmacarlarla 2-2be- İEI.Ğ Mü ithiş —| lltalyan Buenos-Ayres, | 22 (AA.)—Dok- | Guillanme!'ye ı | | torlar — tayyareci Buenos-Ayres — seyahatini geri tavsiye etmişlerdir. Tayyareci bir cümudiye içine düşerek vücudu ezik ve bere içinde kaldıktan sonra - bir ak- baba takip | edildiğini, 100 stant kadar yaya yürümek mecburiyetinde kaldı- bir Arjantinli ka- dın çoban tarafından tedavi edil- diğini anlatmıştır. bırakmasını tarafından 5 saat | | ğını, nihayet | vmaramaramımımımamamamamamamamamamamamama Dünkü maç oe râabere kaldı | Birinci sabifeden devam | Adeta Muhacimlerimiz kalecilerinin pek şöursuz — oynayorlar. mahirane yer tutuşları den bir iki gol fırsatları tediyorlar. Mütemadi tazyik edi- yoruz. | Gene Muzaffer, rinın bocalayışından istifade e- Bgibi. bir. şütle çok şahane bir gol yapıyor. yüzün- fev müdafaa derek kurşan Biraz sonra Selâhattın k: le- nin dibinde topu havalandırarak bir” göl kaçitiyor ve daha ne ka- çırışlar.. İşte oyun bu beraber netice buluyor. süretle 2 - 2 Genç takımımız umumiyetle iyi oynadı ve galibiyeti hak etmişken keldı.. muhtelit takım oyuncularını ve 'bilhassa iki güzel gol yapan ve oyun üzerinde müessir olan Mu- zafferi bu muvaffakıyyetlerinden dolayı tebrik ederiz. Z. K. | yeni sermaye kayıt ea gazeteleri' mgıltereye kiziyor 1 (A.A) —halyan ga ıelılır! Fıııı hükümetinin milli müdafaaya ait projeleri ve malta hadiseleri münasebetile | İngilterenin aldığı vaziyeti şid- detle tenkit etmektedir Bulgar-yunan ihtilafı Lâhey, 21 (A.A.)—Yunanis- | tanın Paris sefiri ve beynölmilel adalet Gdivanındaki murahhası | cemaatlar mes'elesi- hakkında Yunanistanla Bulgaristan arasın- da çıkan ihtilâf bakkındaki yu- nan noktal nazerini bu sabah divanda izah etmeğe başlamış- bır"Mürakküz bu? tzakatini pif zartesi günü devam edecektir. Hücum ! | RAFI.AR!NEL Alfon; lspanya kıralı Pa- tiste ziyafet verdi Parls 22 (A. A.) — İspanyâ kıralı Alfons tarafından İspanyâ sefaret hanesinde bir öğle ziyafeti verilmiştir. Bu ziyafette relsicüm” | hür M. Doumergue de hazır bu* lunmuştur. Atinada afet Atina 22 ( AÇA ) — Gayet şiddetli surette yağan yağmurlar bütün memlekette; bilhassa buğ" day mahsulü için hakiki bir afet şeklini almıştır. KA MA MAR A KANA Umumi kadınlar için polis mer- kezlerine emir verildi ! —— Fuhuşun meni hakkındaki | | Dahiliye Vekâletince yapılan ta- limat İstanbul polis müdiriyeti ve polis merkezlerinde tatbik e- dilmeye başlanılmıştır. Beyoğlunda ve Galatada bu- | hunan umumhanelerin bir listesi yapıldığı gibi, kezalik - vesikalı kadınların, umumhanelerdeki ser- | mayeletin, hizmetçilerin isimleri yazılmış ve fotograflarıyla bera- ber umumhanelerin kabul oda- larına talik ettirilmiştir. Bundan böyle umumhanelere edilemeye- ceği gibi, bir evden diğer bir eve gidemiyeceklerdir. | mesi haricinde fuhşiyatta Kezalik genç ve zatülzevç ka- dınları iğfal edenler devu yapanların mıştır. gizli ran- listeleri yapıl- Emrazı zühreviye bizamna- bulu- nanlardan . bir çokları mahke- meye verilmiştir. Umumhaneler Beyoğlu ve Galatada ninayet on ikiye kadar açık bırakılması için sahiplerine tebliğat yapılmış, her gece kontrol edilmeye baş- Tanılmıştır. Ayni zamanda Tepebaşı civarında Glavani s0- kağındaki randevu otelleri de kmııml edllmıyc hıılınılmıılır Beyoğiunda, Musıkıişinasların teşebbüs Gözel sanatlar birliği yaban- c muzikacılar için bazı tedbir j ler almağa karar vermiştir. Me- sela diğer memleketlerde oldu ğu gibi ecnebi çalğıcıların mem- leketimizde de mahdut bir müd- detle kalmaları için teşebbüsat- ta bulunulmuştur. ' Maarif vekaleti bu müra- caatı muvafık görmüş bazı ted- birler almıştır. Ahır mes'elesi Şehremanetinin ahır mes'elesi halledilmemiştir. Ahır , tahipleri bu - takyidat üzerine emanet hududu haricine çıkmağa başlamışlardır. asri BÜYÜK TAYYARE PİYANGOSU (6) ıncı keşide I1 Temmuz 1930 DADIR üyük ikramiye 200 ,000) Liradır Ayrıca : (501000», - «40,000», (2 «100,000» Liralık bir mükâfat ile 5,000», «10,000» İiralık Büyük ikramiyeler vardır... Hiç kazanmamış Numaralara “ verilecektir. 30, zar Lira teselli mükâfatı Biletler: Bayilerden Temmuzun yedinci günü akşamına kadar talep edilmelidir. Koca di düşmanı! — ö Bergama kazasının Kozak nahiyesinde Aşağı Bey köyünde kadın yüzünden bir cinayet ol- Çmuştur. Mehmet oğlu kalaycı Nazifin cesedi bundan iki gün evvel bahçedeki kuyuda bulunmuş ve ölüm vak'asının bir kaza oldu- ğu zannedilmişti. Adliye ve zabıtaca tahkikata başlanınca müthiş bir cinayetle karşılaşılmıştır, Ceset; kuyudan çıkarılmış. ve tahkikat netice- sinde kalaycı Nazifin zevcesi tarafından boğazı iple sıkılmak suretile — öldürüldüğü — anlaşıl- mıştır. Gülsümü cinayete teşvik eden ve cesedi kuyuya atan- ların da evveldenberi kadınla münasebetleri bulunan — Şakir oğlu Kadir ile Hasan — oğlu Kâzım, Hasan oğlu Ali olduk- ları meydana çıkarılmış, hepsi birden yakal ştır. çe Dirilen ölü! Evelki gün İzmirde çok garip bir vak'a olmuştur. Faruk ismin- de bir zatta çocüğu Faruk bun- dan iki gün evel ağır surette has- talafimiş ve Musuvi hastanesine yatırılmış ve zatürreeden muzta- rip olan çocuk biraz sonra ağır- — laşmıştır. Evvelki gece hastane doktoru Krispin efendi çocuğu muayene etmiş ve vefat ettiği hakkında rapor — vermiş. Dün — sabah ailesi efradı ağlaşarak Belediye ye Mmüracaat etmiş, Üefin ruh- satiyesi istemiştir. Bunun üzerl- ne Belediye Üçüncü mıntaka doktoru İsmail Sırrı Bey çocuğu müayene etmiş vefat etmediği- ne ve hayatla bulunduğuna dair rapor vermiştir. Defin ruhsatiye- si de Belediyeye iade edilmiştir.