23 Haziran 1930 Tarihli Yarın Gazetesi Sayfa 4

23 Haziran 1930 tarihli Yarın Gazetesi Sayfa 4

Muhariri Biri İzzet paşa kulunuz Tamam delinin biridir. Fakat dira- yetli, fatin, cessur bir memurdur. Sultan Hamidin huzuruna çıkardilar. Abdülhamit, Mahmut Nedim paşay: görünce : — Bulabildinizmi., listayı ha- zırladınızmı? Diye sorda. Mahmut Nedim paşa : —İki ubudiyetkârınız münasip görüldü efedimiz.. Cevabını verdi. Abdülhamit: — Kimlermiş onlar bakalım? — Biri İzzet paşa kulunuz.. Abdülhamit gülmüştü: — Tamam, delinin biridir. Fakat dirayetli, fatin, cesur bir memurdir. İnha ediniz... Şimdi Hicaza gönderilecek askeri — kumandan — kalmıştı. Zaten Abdül Hamidin en ziyade ehemmiyet verdiği nokta da bu idi. Bulduğu kumandanın ismini söylesin diye sabırsızla- nıyor, Mahmut Nedim paşanın gözlerinin içine bakıyordu. Mah- mut Nedim paşa: — Çakerleri Osman paşa ku- lunuzu — münasip görüyor isem- de, irade efendimizindir. Diye mırıldandı. Abdül Hamit merakla sordu. — Nasıl, hanği Osman'paşa bu..? — Efendimiz, bu zat bir kaç mah mukaddem miralay bulunu yormuş. Lutfü atifet hazreti mü- lukâne neticesi olarak mirliva- lıkla Gümülcüne redifi özerine tayin buyurulmuş.. — Ya.. Üç ay evvel mirliva olmuş, öylemi... İşte bu zatı derhal feriklikla izam etmeli.. Üç ayda iki derece terfi hırsı.. Fakat paşa, Osman paşa dediğiniz zat Gömülcüneye gitmişmidir? ora- da bulunuyorsa, zaman geçe cek- tir. ü — Efendimiz, şu ara İstan- bulda — bulunıyormuş. Hususatı zatiyesini tesviye zımninda - bir aylık mezuniyeti var imiş.. — Âlâ, âlâ.. Hemen saraya celp ve davet edilsin. Kendisini bir defa görmek isterim, Mese- leden Serasker paşanın malümatı olmamalıdır. Osman paşayı mü- nasip görürsek doğruca bir ira- del seniye ile izam edilir ve Başkâtipten Seraskerliğe — tebli- gatta bulunulur. Bana yarın ge- ce için Osman paşa dediğiniz zatı hakikaten buldurabilirmisiniz paşa? Mahmut Nedim paşa, Padi- şahın huzurunda kapaklanarak dışarıya çıkmıştı. İşte Sultan Ha- midin en mahremi ve en emni- yet ettiği bir veziri olduğunu bir defa daha anlamış - oluyordu. Zaten Sultan Azize bir zamanlar böyle böyle sokulmuş, nüfuz et- miş, Sadriâzam olmuş değilmidi? İkinci fasıl Aradan bir gün geçmişti. 1298 senesinin temmüz ayı girmişti. Temmuzun birinci perşembe gecesi Mahmut Nedim paşa Yıl- diz sarayına gitmişti. Paşanın edilmiş olan Osman paşa idi. Mahmut Nedim paşa ile Sultan Abdülhamidi göreceklerdi. Bu gece başkâtip Rıza paşa sarayda değildi. Yalnız başma- beyiaci Osman bey vardı. Osman bey, Mahmut Osman paşanın etrafında pervane Nedim paşa ile *gibi dönüyordu. Paşaların saraya - geldiklerini | Abdülhamidi saniye söylemişler, o da Başkadın efendinin yanından | | hususi dairesine çıkmıştı. Yatsı mabeyinci ezanı okunurken, Baş Osman bey paşaları Musahip Behram ağaya etmiş, kendi onlarla birlikte git- mişti. Baş vaktile Abdül Hamidin hemşiresi Cemile Sultanın kâhyası idi. 95 ! Rusya muharebesinde Rus sefiri ceneral İğnatiyeften Cemile Sul- | bin altın aldıkları söylenmiş durmuştu. o Cemile Sultanın tanla müştereken otuz zaman, zevci damat Mahmut paşa Ös- | manlı orduları baş kumandanı gibi bir şeydi. Her şey onun elin- de idi. Sonra da Tophane müpşiri olmuştu. Zaman icabı, Behram ağa Padişaha sokulmuş, damat Mahmut 'paşa Mithat paşa ile birlikte mahküm olarak Taif zin- danına sürülmüştü.! Behram ağa, şimdi de eski efendisinin muha- fızlığına tayin edilmesi ihtimali bulunan Osman paşayı, Abdülha- | | atla alacak ve kerimeye ait ma- midin huzuruna götürüyordu.. İşte siyaset oyunları böyle idi. Reis memnun ! —i-omfte Şoförler aynı kıyafete girmekten şikâyetçi Köprü parasının kalkması üzerine vesaiti nakliyeye bir mik- tar zam yapıldığı malümdur. Bu meyanda otomobillerin taksi üc- retleri 6 kuruş fazlalaştırılmış, yani 26 kuruş yapılmıştır. Dün temas ettiğimiz şoförler bunun pek nisbetsiz olduğunu - söyle- mekte ve hele arabaların aynı renge boyanmasından, yeknasak elbise yaptırmaktan şikâyet et- mektedirler. Şoförler cemiyeti reisi Nihat B. ise dün şu fikirde bulunmuştur : — Taksi ücretlerine yapılan zam nisbetsizdir. Arabaların ay- nı renge boeanması ve şoförlerin yeknesak kiyafetleri bizim le- Pek yakında idare heyeti intihabatı yapılacağından şimdilik hiç kimse ücretler hakkında müracaatta bulunulmamış demiştir. Hâlbuki şehremaneti... Emanet şehirde bir çeşit ta- ksl işletmek için ötedenberi uğ- raşıyordu. Bu mes'ele kuvvel ka- ribeya gelmiştir. Şoförler buna itiraz ediyorlarsada emanet ka- rarını vermiştir. Yakın bir atide himizedir. tarafından yanında liva rütbesinde bir paşa | taksı otomobillerinin yerine tek da yardı. Bu zat üç ay evvel Gü- mülcüne Redif paşalığına tayin çeşit taksı otomobilleri işleyece- ktir. izahat 1 — Üçaylık maaşların te- | diyesine 24/6/980 Salı günü baş | lanacaktır. Ve ajtı günde hitam bulacak- tır. 2 — Maaş tevziatında balâ- daki numaralar esastır. - Nunarası ve günü gel- meden hiç bir kimseye maaş ve- rilemez. 4 — Maaş tevziatında bulu- nan polis jandarma ve saire hiç bir kimsenin maaşını almağa tavassut edemez. Ve bunlara maaş verilmez. 5 — Erkeklere mahsus gün- lerde kadınlar, kadınlara mahsus günlerde erkeklere maaş verile- mez. 6 — Kanun ahir mucibince ! (25) yaşından (45) yaşına kadar bakir ve dul babasından maaş alan kızların maaşı tasfiyeye tabidir. A Bunların tesbiti için en w teslim | musahip Behiam ağa, | fak yaştan en yüksek yaşa kadar merkezde bir yaş yoklaması icra edilecektir . Biz için edecekleri vesaik yunlardır. C — Resmi senet, nufuz tezleresidir. Yoklama ibraz cüzdan Kanunun (65) inci maddesine pazaran maaş tahsisi tarihinden sonraki nufus — tezkereleri rinde yapılan tin tashihatı | teber değildir. üze- mu- 7 — Her kaç yaşta | Olsun yoklaması icra edilmeden olursa ! hiç bir kıza maaş verilmiyece- ğinden beyhüde şubelere müra- caat olunmaması 8 — Bir cüzdan üzerine hem zevce hem kerime olanlardan yanlız zevceye ait maaş tahak- | kuk ettirilmiş olduğundan elde bulunan cüzdanla zevce veya mahdum maaşı şubeye müraca- aşın yoklamasını icra ettirilm *k üzre ayrıca merkeze edecektir. © — Gene bir cüzdan üzerine kerimesi olursa bu kerimelerden birisi tasfiyeye tabi ise yanlız şubeden zevce valide ve mahdum maaşı verilerek gerek tasfiyeye rimeler maaş tevziatının mından sonra merkeze müracaat edeceklerdir. 10 — Bu ay maaşlarda mü- tekaldin ve mensubini askeriye- den derece üzerine terfih zam- mi hariç yüz on iki buçuk ve diğer — mütekaidini — askeriye ve mülkiye ile bunların bil'umum eytamının maaşlarına yüzde beş zamla maaş tahakkuk ettirilmiştir. Tayyare cemiyeti Teisi geldi Tayyare cemiyeti relti Rize Fuat- B. Ankaradan şehrimize gelmiştir. Fuat bey, burada tayyare işleri hakkında tetkikatta bulunacaktır. İstanbul şubesi müdürü H. Fehim bey de dün Silivri ve Çatalcaya teftişe gitmiştir. meb'usu 1200 Şilin ve 50 lira Avusturya tabaasından Mr, Valter dün Beyoğlunda Fındık sokağından geçerken üç kişi yanına sokulmuş mantarcılıkla 1200 Avusturya Şilini lirasını dolandırmışlardır. ile 55 müracat | bir zevce iki veya daha fazla | tabi, gerek maaşa müstahak ke- | hita- | WÜÇ ayhklara dair'Knmşul:ıı*ımnd;ın ibret alalım : | — Balkanlarda iktisadi hareketler Yugoslav;îa_ı’da kâğıt fabrikaları Yugoslavya'da 9 adet kâğıt fabrikası vardır. Bu fabrikalar: yazı kâğıdı, matbaa kâğıdı, resim kâğıdı, sigara kâğıdı, ipek kâ- ğıdı, paket kâğıdı v.s. imal ey- lemektedirler. Senelik imalât 4.000 vagona takarrup etmektedir" En mühim kâğıt imalâthanesi Slovanyada Vevçe, Medvod, ve Goriçani müttehit fabrikalarıdır. Senede 1,400 vagon telif kâğıt imal etmektedir. Piatnik — fabrikası, 50 vagon :irincl cins kâğıt imal etmekte- ir. Zagreb'deki “Mira, Fabrikası ise 260 En sistem tesisata malik bulunan Belgrad'daki Vapa fa- brikası 430 vagon birinci sınıf kâğıt imal etmektedir. Sigara kağıdını Suşak fabri- kası imal etmektedir. Bu fabri- kalardan mada, Yugoslavyada iki adet sellüloz fabrikası vardır. Biri Drvar'da, diğeri Goriça- ni'dedir. Drvar'daki fabrika gon sellüloz imal eyleyebilir isede ancak bu miktarın mısfını çıkar- maktadır. vagon çıkarmaktadır. son 2400 va- . . nazarı dikkatina —ası |Tütün bayileri vergi tar- hiyatından müşteki Millet Meclisi bütçe encüme- ninin 24 Mayis 927 tarih 151 karar numaralı mazbatasile tas- vip olunan Başvekâletin 21 Ni- san 927 tarih 6-1607 nümrolu esbabı mucibe lâyihasında mu- sarrah olduğu veçhile 20 Şubat | 841 tarihli ve 855 numaralı tütün idarei muvakkatası hakkındaki | kanunun birinci maddesindeki hükme tevfikan tatbik ahkâmı kabul ve devamı meriyeti teyit olunan 2 Nisan 330 tarihli in- hisarı — dihan nizamnamesinin 64 üncü “ tütün dükkâncıları ve gezgincilerden tütün ve yerli tünbeki satıcılığı kârından dolayı temettü vergisti aranmaz, ancak tütün ile beraber emtial saire satanlar mezkür eşya üzerinden hüsüle gelecek — menafii — için temetlu vergisine tabidir, mad | desi serahaten vaz ve maddeye tevfikan tütünle beraber emtaai saire satan bayilerden tütün kâ- rının tefrikile sattıkları sair eş- ya üzerinden vergi tarhı lâzım gelirken tahakkuk şubelerince bu ahkâma riayet edilmiyerek faraza yüz kuruşluk başka bir emtaa satsa 100 kuruş dahi 100 kuruşa ilâve edilerek 101 ku- ruş üzerinden vergisi tarh ediyor- lar. Binaenaleyh serahatı kanu- niyeye rağmen devam edegelen ve esnafı şaşkin bir vaziyette bırakan bu halin esbabı avamili hakkında Defterdar beyden iza- hat isteriz. * liki ecnebiyeye ve bilhassa € muh- | Defterdar İBeyıri | İmalâtın kısmı âzamı memâ” ywar memleketlere sevkedilmektedir: Goriçani'deki fabrika ise İslo” vanya' daki müttehit kağıt imalat” haneleri hesabına çalışmaktadi/- Senede 200 vağondan fazlâ imal eylemektedir. 1929 senesinde, Yugoslavya: | min kâğıda ait ihracatı berveçli zirdir: 12,3 5382 24 1,813 198 95 ton sellüloz mukavva paket gâğıdı alelâde matbaa kâğıdi parlak —» » muhtelif cins kâğıt yazı kâğıdı yaprak olarak siğart kâğıdı 281 bobin Ğ - Buna karşı, Yugoslavya 19 senesinde : 1,178 6868 104 29 29 Ton 7116 Kâğıt hamurü mukavva paket kâğıdı rotativ » parlak kâğıt yazı kâğıdı ithal eylemiştir, Adanac sergisi Reisi cümhur Hz.nin himaye” lerinde ve İsmet paşanın riyâ” setinde Adanada bu sene 7 Tef rinisanide hayvanatı ehliye ser" gisl küşat olunacatır. Beyoğlu 5inçi icrasından: Bey” oğlunda, Ferediyede, Çaylak s0” kağında No, 25 hanede mukim iken elyevm ikametgâhı meç” hul bulunan Eliza binti Yorgiye: Apostel veledi Hariton efen” diye maa masarif (600) lira olati borcunuzdan dolayı Apostol e“ fendi icraen takip talebile mü” racaat etmiştir. Namınıza dol” durulan ödeme emri ikametgâ” hınızda bulunamadığınızdan dor layı tarafınıza tebliğ edileme” miştir. Ödeme emrinin 45 güf müddetle tarafınıza ilânen tebr liğine karar verilmişlir. Alacak” — lının takip talebine bir itirazını? varsa işbu ilân tarihinden bir mah geçtikten itibaren yedi güf içinde daireye müracaatla şifa” hen veya yazı ile bildirilmesi: Borcun bir kısmına itiraz halinde bunun açıkca gösterilmesi akti takdirde itiraz edilmemiş sayıla” cağı onbeş gün içinde borç öden” mezse hakkınızda cebri icraa& tevessül edileceği malüm olmak ve ödeme emri tebliğ yerine geç” mek üzere ilânen tebliğ olunur. Beyoğlu ikinci icra dairesin” den: Bir deynin temini için mab” cuz bulunan yazıhane takım! daktilo ve halı 26/6/930 tarihin€ müsadif perşenbe günü saat 15t€ Galata Voyvoda hanında bilmü” zayede satılacağı, mezkür güf ve #aatte mahallinde hazır bulu” nacak memuruna 930-1825 nü” mara ile müracaatları ilân olunur" Slğa ra kâğldl püskülleri satılması: Tütün inhisarı umum müdürlüğünden Cibali fabrikası ile Levazım abarında bir sene zarfında birikecek olan sığara kâğıtları püskülleri pazarlıkta satılacağından taliplerif yüzde yedi buçuk teminatı muvakkateleri ile 25/6/930 Cümarteti günü saat 10,30da Galatada mübayaat komisyonunda bulunmalar!: