9 Ocak 1935 Tarihli Zaman Gazetesi Sayfa 3

9 Ocak 1935 tarihli Zaman Gazetesi Sayfa 3

Künunusani 9 SÜTUNLAR — ARASINDA Ölümden kurtuluş Birkaç gün evvel şa haberi okudum : Londrada bir doğum iyen hareket eti u doğurtan doktor, ona bir Şırmga zerketmiş, çocuğun kab bi işlemeğe başlamış ve çocuk öümden kurtulmuş . Bu hadise bir. bafta içinde iki defa tekrarlanmaş, ikisinde de ölü doğduğu sanılan çocuk ölümden ölü sanlarak gömül- mekten kurtarılmış... Buna bir harika diyebiliriz. Fakat bunü, tatbiki ilmin bir harikası saymak daha çok doğ- Hadiseye doğan çocuğun gö- Züyle bakacak olursak bunu onun namına nimet saymak ge- rekledir. Çönkü çocuğa, bu şırın- gazerk edilmemiş olsaydı, onun gözlerini hayat alemine açmasına 'imkân yoktu. Bu çocuk bütün hayatını ilmin bu icadına borç- kudur. Bize kalırsa, Biz herkesten Fazla ilmin bu icadından istifa- deye koşmalıyız. Çünkü bu sayede ölü sayı- dan ve ölü olduğuna bükmolu- 'man bütün yavruaarımızı kurta- Nice babalar, analar vardır. ki bugün feanin bu icadı kar- gısında içlerini derinden çeke- reki — AH, diyecekler, keşke 'bundan haberimiz olsaydı da yavrucuklarımız kurtulsaydı.. Hele bunlar o zaman öğü ol- duklarına hükmolunan yavru- larının, küçük bir fenni mü- dahale ile kalbinin işliyeceğini hemen ciğerlerinin hava alma- a başlıyacağını, hemen pembe maklarının bayat ile ps akıllarıa — getirdikçe kadar Gzülecekler, 'ne kadar yas tutacaklar.. Geçen. geçmiştir. Fakat bu facinların — tekrarlanmamasım dilemek ve candan özlemek hakkımız olsa gerektir. Onun için ilmin ölümü yenen bu icadından biz de yararlık görmek isteriz. e Mısır kadınları Türkiye hükümetine teşekkür ettiler Misr — Kadınlarbirliği reisi Bayan Hüda Şurair, Türkiye | Cumhuri, aşağıdal miştir — Mesır Kadınlarbirliği 18 Tikkânunda yaptığı toplantıda, Türkiye Böyük Millet Mecli nin Türk kadınına verdiği yasal haktan dolayı Türkiye bükümetine teşekkürlerini be- yan eder. Türkiyenin bu bapta aldığı Adilâne ve vatanperverane ka- rar, Türk ulusunun eu ileri ulaslardan biri - olduğuna delil teşkil etmektedir. Misr kadınlar. birliği Türk kardeşlerine bu muvaffkiyetten dolayı, tebriklerini takdim eder. Türk kasınının kazandığı hak yüksek Türk ulusuna büyük hizmetlerde bulunacağınına şüp- he yüktür Bu münasebetle zatı Alinize teşekkürlerimizle hürmetlerimizi arzeyelerim., Türkiye elçisi Mısır kadınlar birliği — reisine - teşekkürlerini beyan etmiş ve bu mektubu Türkiye hükümetine tebliğ ede- ceğini söylemiştir. yetinin Misır Elçisine mektubu — gönder. Telefon kiraları geri alınacak Şirket halktan fazulen 80 bin lira almış! Telefon girketi öç sene erel beşbin tane Iöls makine ge- tirtmiş ve bunları arza eden abonelere ilk defalık |beş lira. her sene de dört lira kira mu- kabilinde vermiştir. Ba suretle girketin kasasına ilk defa ba- dan 90 bin lira girmiş, Üç sene zarfında da kira be- deli olarak. altmış bin lira toplanmıştır. Şir balktan — ak halka İçki aleyhtarı gençler Türkiye içki aleyhtarı genç- ler kurumu tarafından dün ak- ga Tokatlıyan — salonlarında kurüm . üyelerile ülkü — arka- daşlarının ailelerine eğlenceli bir vakit geçirlmek maksadile içkisiz danslı bir çay ver Kok ihtikârı anla- şıldıktan sonra Mahiddine verilecektir. Rapor bir Tiyatını, Bandan latihsal edilen — maddelere den elde edilen parayı, gimdiye kadar kömürün pahaaya verilme» ihcikârın miktas rısı, bundan sonra kömürün kaça datılması iktiza edeceği ve bu bur süsta e gibi tedbirler alınması mu- olacağını görteren bir çok çok derin ve çok pilarak bu ae hetle raporun da ileride her hangi 'kiç kimsenin itiram. Rapor belesiye kik edildikten gektir. Bittabi ba yalaır yerli kokkö- #ürlerine gamil olub ecaebi mem. ik defa gazetemiz tarafından yapılaa neşriyalın bele- diyece derhal aazarı d.kkate ah İediyenin alakadar. erkânına / te gekkür ederiz. Ancak; şimdiye kadar girketlin satmış olduğu kömürlerde haiktan başına yüzde atmış ni fazla bedelle antışlar dolayı de bu şirkin mühimet miktar bir mene faat temin eşlediği muhakkaktır. Holka ait yüzlerce liranın bir girkette kalmasından ise mevcut kömürleriyle tarihlerdeki Satış miktarl çetçe teabit dülmiş oldağa' cihetle, 'bu farkın hesabedilerek — geri gekre nit lüzumlu işle Mesi elbette daha doğrudur. Bu takdirde, belediye mezdana çıkarmakla halk lehine 'ne kadar doğra bir İş görmüş ve ahtesine me ifeleri bihalkın yapmış ise o nisbette da yerinde ve makul bir harekette bulunmuş olur, kanaatindeyiz. Bu meselenin de, fistlerde ibtikâr olduğu hake kandaki ilk neşriyatımız. gibi, tet Küt edileceğinden/ eminiz. ” ki 48 saat müthiş dalgalı olması makinelerinin birdenbire bozu- İüvermesi — içinde - bulunanları fena halde korkutmuştur. tehlikeli halden kurtulmak için çabalıyan vapur. bir türlü #ınacak emin bir yer bulama- miş ve bu süretle 36 saat mü- temadiyen deniz üzerinde dal- :galarla çarpışarak bocalamıştır. tali gibi nar rin yetişti mış ve buna Bid. hazırlı başlanılmıştı Makinaları a1 bozulan bir vapur 48 saat sürüklendi! Dalgalar vapuru Boğaza sürükledi “Spiros, isminde Yunan batmak Hadise şöyle olmuştur. banı dıralı bir gemi Karadeniz de tehlikesile pençeleştikten sonra dün mu- cize kablinden kurtulmuştur. 4 Kânunusanide İstanbuldan ıktan 80 eleri bi Fırtına — dölayesile Vapurda bulunanlar, bir tehlike daha baş hareket eden "Spiros, vapuru boğazdan dışarı çiktikt epeyice yol Jenbire — bozulmuş 've birdenbire deniz ortasında dürmüştur.. denizin yapur Bu tülü beyecanlı bir halde akibet- inne olacağını düşünürken göz Makinelerinin işlememesi yü- pur kendi akıntıya k: sürüklenmeğe zünden dalgaların elinde bir li- mon kabuğu gibi başıboş kalan aptı mış ve sahilden 20 mil açıkta tamamen suların emrine tabi olarak mıştır. Saatlerce sonra Kilyos önlerine - düşen - vapar: derhal iki demirini birden atmış ve bu süretle gelmekte olan. tel —- başla. Kanalizasyon Kalan kısımlar da tak- sitle yaptırılacak Şehrin beşte birininin İlk kısma ait borçlar dikten sonra müsald şerait dı meyan eden hür edi sırlarına sisatı da taksitle bir. gurup Yaz yemişleri şehrin diğer id kanalizasyon te- pürlacaktır. kana- Bzasyon tesisatı yapılmış beşte dördü kalmıştı. ödene Büyükderedeki meyva ensti- daima yaşar. Şerk ve izah: tüsünde kışın elma, erk, şefe yetişen yemişle- esi kararlaştırı- <| Tikeden korunmak — istemiştir, 48 saatlik bir didişmedem son- parça olsun ümitlenen korkuya düçar olmuşlardır. Vapurun demirlediği yer ta- mamen açık bir mahal / o'du. şondan dalgaların ve rüzgârın giddetli darbelerine dayanamı yan demirler kopmuş ve vapur- tekrar kendini akıntıya kap- tarmaştı Orada bulunmakta olan tah- lisiye gemilerinden biri vapuran feci bir akibete sürüklenmekte olduğunu — görmüş ve bemen yanına yaklaşarak muavenet etmek için çima vermek İste. mişsede çak fazla deniz oldu. iğundan Spiros'a bir türlü yak- laşamamıştır. Bu yırdımdan da mabrum kalan vapur sakinleri büsbütün itidallerini kaybederek neticeye intizar etmeğe başlamı kullanması sayesinde akıntıdan ayrılarak kuytu bir mahalle gelebilmiş ve feci bir akibet- ten kurtulmuştur. Spiros vapuru ayın “dördün- de buradan hareket etmiş ve altısında boğaza girmiştir. O öüretle 48 aat Karadenizin sında sallanmış ve Wapur şimdi boğazda tamir editmektedir. Yarin imana ge- lecektir. Yeni vapur Bu ay sonunda sefere başlıyacak Vapurculuk şirketinin aldığı iki vapurdan bir tanesi geçen- derde iimanımıza gelmişti. Bu papura “Aksu,, ismi kon- muş, yeni baştan smuml bir tamirat ve temizlik yapı ve vapurun bacası şirketin fir masına boyanmıştır. Vapurun resmi muameleleri Gümrükçe niz ticaret siciline kaydi yapı- İacak ve müayenesi / yaptırıla- rak sefere çıkmasına müsaade alınacaktır. Yeni vapurun bu sonunda ilk seferini yap- Hiçbir iyi şeyin kaybol- madığı ve ölmediği gölürmez bir - hakil Her şüphe attir. yi şey, ebedi bir haz yata namzettir. Her hangi bir iyiliği yapanların ileri ölür, cesedleri ken- top- bir iz bırakır ve gel nesillerin inkişafına dım eder. İyi Tecek yar- asil hareketlerin ömrü zamanla ölçülmez. Her devi; her zaman onun / iyiliğini hissederek zevkini duyar. Nice vakalar, bir tek fa- zilet, bir köyü veya | bir Hiçbir iyi iş, hiçbir iyi örnek ölmez, belki | #ehiri, yahad bir- mülleti gükseltmeğe hizmet eder. İnsanın en / değerli ve- | rimleri, hayata tatbik olu- nunca, özü bozulmadan ya şıyan ve her gün yeni bir bereket kazanarak kat kat artan düşüncelerdir. En gü- zel mahsuller, gere ekilen | minimini tokumların eseri W olduğa gibi vicdan ve va- zifenin ilhamı olan düşün- celer, ve bunların hayatta fatbik olunmasından doğan ı ivilikler de, en güzide se- Giyeleri doğurar: | Şüphe yok ki hiçbir iyi | iş, hiçbir igi örnek ölmez. | Daima ve dalma yaşer. OZAMAN — | Huseyiıı nasıl yaralandı? Kendikendine hasta- neye gelen yaralı bir köylü Evvelki ukşam saat onsekir doğru Şehremini pel telefonu çalmıştır. Merkez hi telefonu açınca şu sözlerle karşılaşmış- br : “—Burası Guraba bastanesi gimdi — bastanemize — tabanca kurşünü ile yaralanmış biri gelerek tedavi edilmesini ist di. Bizde kendisini yatırdıl Malümat veriyoruz., Telefonda bü haberi alan komiser, yanına — birde poli alarak doğru Yenibahçede bu- lunan guraba hastahavesine git- miştir. Komiser, hastahaneye girmiş yaralının bulunduğu — koğuşa gitmiş sağ kolu sarğılar içinde yatmakta olan yaralıya kim olduğunu sormuştur. Yaralı; — Ben Bakırköye tabi Ç fıtburgazı köy abalisinden Hü- seynim. Vidos köyünde de kah- vecilik ederim, demiştir. Komiser, Hüseyine namıl ve kim tarafın vurulduğunu / sor- muş, Hüseyin de: — Beni kimse vurmadı. Ta- bancamı - temizliyordum. İçin- deki kurşunları almıştım, fakat bir tanesi namluda kalmış, bir aralık tetiği çekerken —ateş aldı ve çıkan kurşunla kolum- dan yaralandım, kalktım. to- davi olmak üzere şehre gel d İlk ve en yakm . hastane burası olduğu için tedavi olmak üzere müracat ettim demiştir. Zabıta, Hüsyinin bu ifade- sinin doğru olub o'madığını bir defada mahallinden öğrenmek istemiş ve Çıfıtburgazı köyüne bakan Bakırköy jandarma ku- mandanlığına / telefonla mürü- aat ederek keyfiyetin tahki- Hüseynin dediğinin doğru olup olmadığını araştıracaktır. Yaralı Guraba bastanesinde Zelzele Felâketi Birinci sahifeden devam İeler Marmara sahillerinde, bilham €a Erdek köyleri ile Mars arada büyük tahribat yapmış, bir Çok evler yıkılmıştır. Marmara adası nahiyesinde Gün doğan köyü temaman denecek de- gecede yilalmış, barab. olmuştur. Köylüler telüşa — düğmüşler, bir kismi motorlara binerek denize açılmışlardır. Aynı adada bulunan Aamalide- ve köyü halkı da, kendilerine pek yakın olan nahiye merkezine İ Çarak canlarını — kurtarmışlar Bu köyde de ehemmiyet yapan zelrele Marmara Merkezindeki bütün yapıları #a uğratmıştır. Bu / arada bi oğul da yıkılan evleri altında ka- farak ölmüşlerdir. Eeleri yıkılmıyanlar korkudan açık sahada - dürmakta, / bütün köy ve mabiye halkı açıkta bulume amaktadır. Erdek ile Marmara v undaki telefon ve teb graf muhaberati şiddetii fırtınalar dolayisiyle kesilmiştir. Bu yürden Behiyeden malümat alınamamak- tadır Felâketzedelere yardım Erdek ve civarındaki felâket- zedelere yardım. için Hilâllahmer Şiyecek tedarik etmişt Bandırmadan binlerce kilo el- mek toplanmış, bu yüzden *Ban dirma, n birkaç anat ekmek baluamamıştır. Bundan baş firul ceniri Si dzrem gönül c İşsizlere yardım değil, iş gerek! Büyük savaşdanberi bütün medeniyet dünyasını altüst eden derdlerden biri işsizliktir. Düne yanın her memleketinde iş buh- Yanı var. Milyonlarca insan iş- sir dolaşıyor, işsiz dolaştığı içim 'ekmek parası kazanamıyor, ka- zanamadığı için aç kalıyor. Aç kalmak ise en büyük tehlikedir. Aç adam İnsanlıktan cana- varlığa döner. Bu sebeble her devlet alay alay canavarlar. karşısında kalmas — mak için tedbir almağa mecbur oldu. igsirlere yardım, yani ekmek yiyecek parası vermek, bu tedbirlerin başındadır. Bu sa- yede işsizliğin büyük bir Felâ- ket olmasına karşı geçildi. Fakat iş görmiyen, kazan- amıyan insanlara açıktan para bulup vermek de çok çetin bir iştir.Ba müthiş yük, en sıyor. İngillere, Amerika gibi büyük devletlerin beli bile bir yök altında çatırdıyor, fakat bu derde bir derman buluna. miyorda. “Ruzvelt,, bir iki gün önce “hiş — bir iş görmiyenlere iane yokl, iş vereceği işsizlere vereceği iş memleket- teki “sefalet yuvası olan izbe- leri — temizlemek, — memleketi elektrik eştirmek, memleketin elektrikten istifade etmesini temin etmek, met deketi ağaçlandırmak, memle- ketin bötün yollarını yaptır- mak,, bır. Bu kadar büyük işi başar- mmak elbet ki büyük sermayeye — bağlıdır. “Ruavelt,, bünü harç elmeyi göze alıyor ve bur eli ayağı tutan işçilere iş verik yör, çalışarak ekmek kazanmak — fırsatını bazırlıyor. Sefalek yün memleketi faydalı teşebbüsler Amerikanın bu yıl içinde canlı bir faaliyete zahne olmasını temin edecek 've bu yüzden Amerika adeta yenileşecek ve gençleşecektir. Bütün bir memleketin içinde sefalet yuvası olan izbeleri tes — mizlemek, bütün bir memleke- — tin elektrikleşmesini temin et | mek gibi işler, ettikten başka esseselerin, yeni iş ocaklarının vücud bulmasını ve yerleşmesini temin cder. Buda, işe yasda azaltır, belki | Rüzvelt,in dediği doğradarı | işlezlere dilenci muameles yapıp evvel Erdek ve havalisinden şehrir gelen memürlar, aynı zaman. a Lataabulda. küçük alım satıoa le ği civar köylüleri, elzelenin “Erdek, de ve *Marmaz dasıpda tahribat yaptığını dun ve dün aa ürnihal,, Yapurile ve Bandırma tarikile “Er dek,, © hareket etmişlerdir. Ankaraya gelen malümat Ankara 8 (Hususi ) — Zelzeler min fazla tahribat yaptığı arhanım Kapıdağ yarım adası ile Marmı adasına ve Salkaraya iahisar eti Ki buraya gelen malümattan anlan şılmakctadır. Maamafih vaziyet haka kında daha sarih ve kati malümat | gelmesi beklenilmektedir. ka yine Hilâlishmer, açıkta kas