12 Şubat 1954 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 12

12 Şubat 1954 tarihli Akis Dergisi Sayfa 12

DÜNYADA OLUP BİTENLER bir namzetten bahsedilmiştir : - Pi- n . Pinay de bundan bir kaç sene evvel kuvvetli bir başvekil ol- muş, fakat sonradan Meclisin hış- mına uğramıştır. Fakat bu sefer dünyanın asıl alâkasını çeken nokta, Londra ve Paris Aantlaşmalarının akıbetidir. Bunları ndes - France bin güç- lükle tasdik ettirebilmişti. Şimdi onların müdafaasını kim IZ_apacak, tasdik katiyet kesbederse | bik edecek? Bunlar, bütün hafta zarfında düşünülen meseleler ol- ransa, dünya umumi efkârı önünde bir defa daha çok fena im- tihan geçirmiştir. Memleketin en zi- yade, istikrara muhtaç bulunduğu sırada Meclis, kendisine düşen va- zifeyi idrak edememiştir. Şimdi, Uzak Doğu Mahut barut fıçısı B ütün bir hafta boyunca, dün- îl(anın özleri, Uzak Doğuya ta- kılı kaldı. En bedbinler bir harbin ıkmasına her an intizar ediyorlar- ı. Durum hakikaten vahimdi ve eğer doğrusu istenilirse muharebe- ler, harp çıkmadan da devam edi- ordu. Kızıl Çin ile Milliyetçi Çin ormoza boğazında birbirine gir- mişti ve Çan - Kay - Şekin kuvvet- ı yardım ettıîı, hem de bunları fiili şekilde destek- lediği hiç kimsenin meçhulü değil- di. Milliyetçi Çinin tayyareleri sa- hilleri mütemadiyen bombardıman ediyordu. Formoza'daki hava kuv- vetleri Amerikanın teknik ve mal- zeme yardımı ile geliştirilmiş bu- lunduğundan komünistlere hayli zayiat verdiriyordu. Buna mukabil kızıllar, Çin kıtasına yakın adaları teker teker ele geçiriyorlar ve bu- ralarda kanlı savaşlar cereyan edi- yordu. Barut fıçısının fitili, ucun- dan alev almıştı bile... Fakat asıl bedbinlerin korktu- ğu harp bu değildi. Dünyada öyle ir kanaat vardır ki Uzak Doğulu- ların birbirlerine girmeleri mühim bir hadise teşkil etmez. Adeta ah- vali adiyedendir. Harg sayılmaz. Asıl Harp, işe bir de batı memle- keti karışınca çıkar. İşte böyle dü- ünenler, ika ile Çin arasında akiki bir çatışmanın başlamasına bütün bir hafta intizar ettiler. Bedbinliğe sebep Formoza ve Pescadores adaları civarındaki A- merikan kuvvetlerinin bir taarruz karşısında bu adaları fiilen müda- faa için aldıkları emirdi. öylece bu kuvvetlerin kullanılması otoma- tik olarak Amiral Radford'un selâ- hiyeti dahiline giriyordu. miral Radford ise, Kızıl Çinin ablukasına taraftar olanlardan biriydi Her hangi bir vesileyle Amerika ve Kı- 12 Uzak şarkın barut fıçısı Fitil ateş aldı bile... zıl Çin kuvvetleri karşılaştı mı, har- bin başlamaması için hiç bir sebep kalmazdı. unun üzerine General Eisen- hower bir açıklama yapmak lüzu- munu hissetti. Amiral Radford, an- cak Kızıl Çin kuvvetleri Formoza, Pescadores adaları veya Amerikan kuvvetlerine karşı doğrudan doğru- ya taarruza geçerlerse selâhiyetini AKİS, 12 ŞUBAT 1955