February 12, 1954 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 6

February 12, 1954 tarihli Akis Dergisi Sayfa 6

YURTTA OLUP BİTENLER hassa Mümtaz Faik Fenik barut gibi makaleler kaleme almıştı. Bir de, şu son günlerde yazdıgı yazılar- dan parçalar alalım Gene rlı vefakâr unsurlar berrak ve tertemız bir halde üstte kaldı. Büyük bir memnunlukla mü- şahede ediyoruz ki, komşumuz Su- riye bu temiz, bu berrak nsurlar- dan biridir. Türkiye ile dostlııga ha- kikaten bir vefa göstermiştir.. Hangisine inanmamız istenili- yor? Politika, her rüzgâra göre de- gişebilir, ama halkı, umumi efkârı bu şekilde alay mevzuu yapmak hiç kimsenin hakkı olmamak gerekir. Kaldı ki Mısır tecrübesi orta- dadır. Yarın Suriye de dönebilir, orada da aleyhimizde cereyanlar tekrar başlayabılır O zaman, gene afer'de bugünkü satırların h beyanat verdirmek icap edebilir. Duşmanlıklarımızda olduğumuz gibi — dostluklarımızda da — ölçüyü muhafaza edersek çok iyi yaparız siyemiz, bilhassa iktidar partısının organı Zafer gazetesıne e onun sayın başmuharririnedir. Onunla beraber bütün "lıukumet sözcüleri" ne.. Meclis Kanun geliyor B ir tasarının matbaada basılması sona ermiştir. Hattâ tasarı, ge- rekçesi ile birlikte mebuslara dağı- tılmıştır. İlk müzakeresi, bugünler- de Adliye encümeninde başlayacak- tır. Tasarı Ceza Usulü Muhakemi leri Kanununu tadil adını taşımakta ve iki yeni tevkif sebebi getirmek - Halil özyürük Tasarıyı — desteklemeyecek Ordu Takımımız Suriyede Sonra süngülüler korudu tedir. Bu tevkif sebeplerı AKİS o mevzuu maddelerin tehlikesi husu- sunda umumi efkârı ve Meclisi ay- dınlatmayı elzem bulmuştuk. Haki- katen bugünkü şartlar altında iki yeni tevkif sebebi geldi mi, Türki- ye Cumhuriyeti hududu dahilinde vatandaşların ne zaman tevkif edi- İip ne zaman edilemiyecekleri me- selesi tamamiyle meçhul hale gele- cek, ortada emniyet diye bir şey kalmayacaktır. Zira bu yeni tevkif sebepleri şunlardır: Sanıkların tevkif olunmayarak serbest bırakılmaları halinde bu vaziyeti kötüye kullanarak daha da suç işleyeceklerinin anlaşılması -Sanığın işlediği suçun ağırlığının, kötülüğünün halkta husule getirdiği heyecan sebebiyle kendisinin ser- best bırakılmasına halkın katlana- mayacağının sezilmesi!- Hele bu son «.. hal kazanamayacagının se- zilmesi>» - kısmı bir şaka ile karşı karşıya bulunulduğu hissini veri- yorsa da tasarıda kullanılan tâbirler bunları Reaksiyon başladı. A ncak tasarının Adliye Encüme- ninde de Meclis Umumi heye- tinde de çok şiddetli bir muhalefet- anlaşılmaktadır. e te- buslardan gelecektir. Zira böyle bir kanunu hiç kimse, adı Demokrat olan bir partiye lâyık görmemekte- ir. Pek çok hukukçu -mebus hu- kukçu- kanunların haddi zatinde kötü olmayabileceği ama fena tat- bikatla korkunç neticeler doğurabi- leceğini söylemektedirler. Hakikat şudur ki demokrat partili hukuken mebusların yüzde yetmişi maddele- şiddetle aleyhinde bulunacak- lardır Hattâ bir kısmı şimdiden ha- zırlıklar yapmakta ve malzeme top- lamaktadır. Adliye encümeninde aza olmayan hukukçuların bile en- cümen müzakerelerine katılmaları beklenmektedir. Encümende bütün azalar söz aldıktan sonra reis Halil Özyörük konuşacaktır. Halil Özyö- rüğün, tıpkı Hamid Şevket İnce gibi yeni tevkif sebeplerinin tehli- kesi üzerinde duracağı anlaşılmak- Gerçi gerekçede, maddenin lü- zumu hakkında bir kısım vardır. Fakat bu kısım, okuyanları ikna et- mek kudretine sahip değildir. Bil- hassa maddenin, tasarıdaki şekliyle, yani hiç bir kayıtsız çıkmasına asla ve asla imkân — görülmemektedir. En mutediller, bunun basın suçları, siyasi suçlar veya mümasili suçlara tatbik edilmeyeceği hususunda sa- rih kayıt istemektedirler. Sanıkla- rın tevkif olunmamaları halinde bir takım mahzurların çıkacağı vakala- rın varlığını kimse inkâr etmemek- tedir. Fakat esas gayenin ne olduğu pek az mebusun gözünden kaçmak- tadır. Bu ba kımda Demokrat me- busların kısmı azaminin -serbest bırakılırlarsa- Mecliste aleyhte rey kullanacakları muhakkaktır. Bir ihtimal B u hava karşısında bir ihtimal daha vardır: tasarının geri alın- ması. Gerçi metin basılmıştır, ama Başvekil Menderesin borada yoklu- ğu islerin normal yolunda yürüme- sine sebep olmuştur. Pek çok kim- AKİS, 12 ŞUBAT 1955