12 Şubat 1954 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 18

12 Şubat 1954 tarihli Akis Dergisi Sayfa 18

İKTİSADİ VE MALİ SAHADA dir. 1954 senesinin eylül ve ekim aylarında bu maddelerden ihracına müsaade edilenlerin kıymeti 585896 dolara baliğ olmaktadır 1954 sene- sinin ilk doku: memleketlerle birlikte - yapılan ih- racat ilk dokuz ay zarfında 1732000 dolar değerinde olup bunun 850000 dolarlığı haziran ayları arasında ih- raç edilmiştir. Bu ihracata mukabil Birleşik Devletlerinin s ya ve blokundan ithal ett ığı malların değeri 30595000 do- lardır. 10983000 dolarlığı haziran - eylül ayları arasında ithal edilmiş- tir, İthal edilen başlıca maddeler: Polonya menşeli gıda maddeleri, ham Rus derileri ile doğu Almanya menşeli fotoğraf makinalarıdır. 1951 senesinde meriyete girmiş olan Battle act'le Amerika Birleşik devletleri Rusyaya stratejık mad- delerin ihracını menetm Ayrıca stratejik maddelerin nelerden iba- ret olduğu da bir listede tadat edil- mişti. Bu listede stratejik olarak gösterilen maddeler 298 e baliğ olu- yordu. Siyasi münasebetlerin Doğu- Batı arasında gün geçtikçe gergin- leştiği bir devrede iktisadi ve ti- cari münasebetlerin de çok fâzla tahdit edilmiş olması pek hoş neti- celer tevlid etmiyordu; kaldı ki A- merika Birleşik — Devletlerinde de 1953 - 1954 senelerinde iktisadi ha- yat biraz tıkanıklık arzetmeğe baş- İste bu sebep ve saiklerle 1954 senesi ağustos ayında Doğu - Batı ticareti yeniden gözden geçi- rildi. Evvelce stratejik maddeler a- rasında gösterilenlerden seksen ka- darı bu listeden çıkarıldı. Bunu üzerine Doğu - Batı Ticareti eylul ayından itibaren biraz gelişme im- kânları gösterdi. Çünkü stratejik maddeler üzerindeki tadilat 6 ağustos gunu yapılmış idi. Fakat buna rağmen Doğu - Batı ticare- tinin yukardaki rakamlardan da gö- rüleceği üzere hiç de büyük hacim ve meblâğlara ulaşamadığı görülür. Çunku batılı devletler erika Bırleşık devletlerı polıtık alanda olduğu gibi iktisadi ve ticari Sahada da Rusya ve blo- kuna fazla guvenememektedır İk- tisadi ve ticari münasebetlerin ne dereceye kadar politik meselelere bağlı olduğunu göstermesi bakımın- dan Doğu - Batı ticaretinin işgal et- tiği küçük mevki hakikaten bizlere müşahhas bir misal teşkil etmek- Beynelmilel Teşkilât Tediye birliğinin lağvı mı? İ ktısadı İşbirliği Teşkilatının on vekiller toplantısında, Bey nelmılel tediye Birliğinin, 30 Hazi- ran 1955 tarihinden itibaren bir se- ne müddetle temdidi takarrur et- mişti. Aynı toplantıda, Birliğin idare 18 Fatin Rüştü Zorlu Tediye birliğimizdeki delegemiz komitesinin değıştırılmesı karar al- tına alınmış, bir vrupa Fonu" nun ihdası için luzumlu tetkıkatın ifasiyle mevcut tediye birliği siste- minden Avrupa Fonu sistemine ge- çirilmesini mümkün kılacak tedbir- ler hakkında 16 nisan 1955 e kadar teklifler yapılması derpiş edilmişti. örüşmeler ve alınan ka- rarlar hakkında tam tafsilat her ne kadar temin edilememekte ise de, mesele, umumi hatları itibariyle paraların birbirleriyle kabili tahvil bir hale getirilmesinden ve tali ola- rak da, bu zaviyeden frenleyici bir unsur olarak telakki edilen Tediye Birliğinin ılgası imkânlarının tes- bitinden ibaretti İhdası tasavvur- edilen "Avrupa Fonu" na gelınce bu müessesenin esas gayesi olarak, önümüzdeki in- tikal devresinde her hangi geçici bir müşkilâta maruz kalan memle- ketlere muvakkat bir yardımı teinin ederek konvertıbılıteye geçişi ko- laylaştırmak olacakt Hal böyle olduğuna göre, Tedi- ye Birliğinin, bu günkü esaslar dai- resinde faaliyetine devam etmek ü- zere temdidinin caiz olup olmadığı münakaşayı mucib bir husustur; zira ilerde Avrupa Fonu sistemine geçilme gayesi takib edildiğine göre mevcut mekanizmanın bazı aksamı ve meselâ, Birliğin halen başlıca hususiyetini teşkil eden kredi tahsi- sinin otomatikliği üzerinde tadilât yapmak zarureti vardır. Birlik statülerinin mali yardı- ma müteallik hükümlerinin — meri- yette bırakılması, âza memleketle- rin çoğunun malı kalkınmaları ba- kımından eristikleri seviye muva- cehesinde mantıksız ve oldukça anakroniktir. Bu hususa layık ol- duğu ehemmiyeti atfetmek her hal- de faydadan halı olmayan bir ted- bir olsa gere Bin aenaleyh 1950 senesınden beri devam ede gelen otomatik m dahale usulünün artık cari olamı- yacağı cihetle, mutasavver Avrupa Fohu teşkilâtının bilhassa bu ba- kımdan Tediye birliğinden farklı ol- ması İâzımdır İhdası takarrur etmiş bulunan Avrupa Fonunun inisyal sermaye- sinin teşkiline gelince, bu sermaye- nin, Tediye Birliğinin tasfiyesinden sonra artacak meblağile ayrıca or- takların vaz edecekleri miktarlar- dan husule geleceği anlaşılmakta- dır. unu da zikredelim ki, Beynel— milel Para Fonunun hikm vücu- u olan kısa vadeli kredılerden ih- tiyaç sahibi âza memleketleri isti- fade ettirmek vazifesi müstakbel Avrupa Fonuna geçtiği takdirde, Milletler arası Para fonunun lüzum- suzluğu kendiliğinden ortaya çıka- caktır Bu ara akla bir de şöyle bir sual geliyor: acaba hakikaten yeni bir Fonun ihdası lüzumlu bir tedbir midir ve ilerde yapılması icab ede- cek müdahelelerin, bu hususta in- kar olunmayacak bir tecrübeye sa- hip Beynelmilel Tediye Bankasının marifetiyle icrası daha isabetli ol- mı B ütün bunlar bıze, Türkiye'ye ne getirecektir. Ötedenberi bilinen bir hakikattir ki, tediye birliği ile aramızda -hiç bir uzlaşma yoktur. Bu anlaşmaya dahil olmadığımız, 0- lamadığımız manasına alınmamalı- ır. Tediye birliğinin bir üyesidir. Fakat garıp bir üyesidir. Fakat ga- rip bir üye... Çünkü Türkiye daima borçludur. AKİS, 12 ŞUBAT 1955