10 Temmuz 1954 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 11

10 Temmuz 1954 tarihli Akis Dergisi Sayfa 11

DÜNYADA OLUP BİTENLER bir hayli taraftan olan Sir John'un çok varlıklı bir adam olduğu biliniyor. Kendisi halen işleri yolunda giden müteaddit kumpan yala rın sahibi, muduru, his- sedarı vesaire... Yani on para maaşa ihtiyacı yok. Fakat yine de böyle iken yapılmasını ve “mesleki — masraflar" namı altında yardım sisteminden vaz i — istiyor. Bu sure e zam yeri " 1 Mmasraflar" mine taraftar olan diğer — muhafa karların hakiki fikirlerini de açığa vurmuş o- luyor. afazakâr mebusların çoğu- . Zam muayyen bir haddin üzerinde olduğundan, İn- gilterede cari gelir vergisine göre, bu zammın hemen hepsi vergiye gidecek. Halbuki "mesleki masraflar" namı al- tında yardım görülürse, bu yardımın sureti sarfı hakkında hesap verilecek- S olmazsa meblâğ vergiden ak. muhafazakârların istemedikleri bu suretle men anlaşılıyor. Sefil işler albuki Sir Winston'un bu işe mu- halefetinin resmi izahı şu: Bugun niçin kıs- akisler uyandırabilir. şansı da bundan zarar görür. İşçiler ise zam istemeyen mebusla- rın, başka geliri olmayan kimseleri hayattan uzaklaştırmak ve ervi erbabının imtiyazı halıne getirmek istediklerini söylüyorlar. 12 yetişmiyor!" Bu münakaşa içinde Sir Winston susuyor. İhtiyar Başvekil en geniş öl- çüde insaniyet meseleleriyle o kadar meşgul ki böyle sefil, maddi mesele- lerle uğraşacak hali yok. Fakat ko- pan bu kavga, — muhafazakârlardan mühimce bir grupun, her ne sebeple olursa olsun, lidere baş kaldırmaları, parti saflarında uzun zamandır — de- en huzursuzlugu biraz da- vam edegele ha arttırıyor. Partn en kuvvetli adamları adeta sınmış gıbı Maliye Vekili böyle — açıkladı. en Butler kanaatini ancak — şöyle ise büsbütün Winston ile tesanüdünü Fakat partinin mühim bir açıkça cephe almak da en azdan is- tikbal için ustalıklı bir hareket de- gil. Ya sefaretet masrafları Bu arada — muhafazakârlardan Ker- by, Avam —Kamarasında, kancayı Paris ve Vaşington sefaretleri — mas- raflarına taktı. —Haşmetlü kraliçenin in esbabı ne ımış. Bundan baş- o üyük Elçisine verilen yılhk 29.185 — İngiliz lirası — tazminat tekrar gözden geçırılemez mi imiş ruları — Hariç yı Müsteşarı cevaplandırdı: Ingıhz hrası yat 330 nisbetinde artmıştır. çinin tahsisatından — yapılan indirme sadece yüzde 77 dir. Müsteşar rakamlarla bu hesapları verirken, birdenbire aklına başka tür- lü bir izah şekli gelmiş olacak ki, şu suretle kesip attı: Haşmetlü kraliçenin hükümeti, ris ve Vaşington Büyük — Elçilerinin muayyen bir hayat seviyesi muhafaza etmelerini lüzumlu görmektedir: Hikmeti hükümet. Güney Amerika Guatemala kaynadı G uatemala'da komü- nist hükümete karşı - 19 haziranda başlayan # askeri harekât son G bulmak Üzeredir. Al. © bayların — anlaştıkları | bildiriliyor. Yani ko- | münist aleyhtarı kuv - — vetler kumandanı Al- bay Armas ile Guatemala'nın muvak- kat hükümet başkanı Albay Monzon. Komünist aleyhtarı kuvvetlerin Hon- duras'dan gelip Guatemala hudutları- na girmeleri ve "hüviyeti meçhul" u çakların şehirleri bombalamaya başla— malarını müteakip Başka enz hü- kümetinin güvenlik kons eyine müra- caatları netice vermedi. İşe Amerikalı- lararası teşkilât el koydu. Bu teşkilât, üç üyelik bir sulh tahkikat komisyonu- nu Guatemala'nın komşulariyle olan hudutlarındakı durumu incelemeğe göndermek teşebbüsünde bulunduysa da Arbenz bunu kabul etmedi. Bu arada Amerikalılararası teşki- lât, durumu incelemek üzere Hariciye Vekillerinin 7 temmuzda Rio'da toplan- malarını kararlaştırdı. Bütün bunlar olup biterken askerı harekat ınkışaf ediyordu. Hava üstün lüğü münakaşa edilmez bir açıklıkla komünist aleyhtarlarında idi. Guate- mala kuvvetleri ise petrol sıkıntısı çekmeğe başlamışlardı. Arbenz Sakıt Başkan AKİS, 10 TEMMUZ 1954