10 Temmuz 1954 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 9

10 Temmuz 1954 tarihli Akis Dergisi Sayfa 9

YURTTA OLUP BİTENLER Kuvvetlenen zincirler akat bu, elbette ki, liderlerin müşa- virlere ihtiyaçları bulunduğu haki- katiyle tezad teşkil etmez. Durust bil- gılı kendısıyle ıstışare edilen mevzuda rTübes fi kr olan, bu fıkırlerını mudafaa kudret deni cesaretıne sahip bir müşavir, lıderın çok kıy li bir yardımcısıdır. Menderesin dış politika sahasında böyle bir yardımcısı, müşaviri vardır (Fatin Rüştü Zorlu); bu yüzden dış politikamız — müstakardır (zira Başve- kil, Fatin Rüştü Zorluya emniyet duy- maktadır) ve liderin küçük teferruatla ki verdiği ana prensipler dahilinde ga- yet iyi şekilde yürüyüp — ditmektedir. Darısı iç politikanın başına.. n son misali, Balkan andlaş- masının bır 1tt1fak hahne getırılmesı hususunda son hafta zarfında üç B kanlı devlet temsılcısımn Atınad dıkları mutabakattır. U mamalı dır ki bu sağlam bina 1 ralı 1 Türkiyedir ye Yugoslavyayı fiilen Batı camiası içine almak o saye- de kabil olmuştur. Türkiye, Amerika- nın dünya üzerinde yaptığını, kendi çapı icabı. muhitinde — yapmaktadır: Müdafaa sahalarının gittikçe daha zi- yade teşkilâtlanmasına ve taazzuvuna gayret etmek! Atinada memleketimizi temsil eden Hariciye Vekâleti Müsteşarı - Muhar- rem Nuri Birgi (Teşkilâtın temel dire- ği) Ankaraya dönmüş bulunuyor. Bu ayın sonlarında üç Devletin Vekili Yu- goslavyada — muhtemelen Bled'de — toplanacak ve ittifak muamelesi resmi kâğıt üzerine geçecektir. İttifakın esası şu olacaktır: İttifa- ka dahil memleketlerden herhangi bi- rine karşı vuku bulacak "tahrik edil- Menderes Alman nişanını alıyor Yükselen millt itibar miş" bir taarruz, diğer ortaklara da muteveccıh sayılac ak ve oto şe- kilde müşterek müdafaayı derpış ede- çektir. Yani taraflar, aralarından her- hangi birine tecavüzü kendilerine kar şı tecavüzmüs gibi cevaplandıracaklar— dır. Nişan haftası T ürkiyede bu hafta, bir nişan tevzii haftası olarak geçti. Arjantinin en büyük nişanı, Albay Peron adına, Arjantin Elçisi tarafından Reisicum- Köprülü - Zorlu Vekil - Diplomat hur Celâl Bayara takdim edildi. sölye Adenauer'in Türkiyeyi münasebetiyle Şan- ziyareti Alman Reisicumhuru vini Fatin Rüştü Zorlu, Hariciye Ve- kili Fuad Köprülü, Nafia Vekili Ke- mal — Zeytinoğlu ve İşletmeler Vekili Fethi Çelik başa verildi Nihayet İşlet- meler Vekili Fethi Çelikbaş, D. P Meclis Grupu Reisi Hulusi Köymen, Kastamonu Milletvekili ve Mareşal Ti- tonun bazı profesörler Yugoslav Büyük Elçi- sinin elinden Yugoslav nişanlarım al- dılar. Daha evvelce de verilmiş bazı ni- şanlarla devlet adamlarımızın — gö- ğüsleri olmasa bile — koleksiyonları gittikçe zenginleşmektedir. Bu nişanlar, bir kısmı mutad neza- ket işaretleri de sayılsa, Türkiyenin yabancılar nezdindeki itibarının küçük bir denlini teşkil etmektedir. İşin burasında, bir noktanın üze- rinde durmak J1âzımdır. Kendilerine nişan tevcih edilen Türk devlet adam- ları ne ile mukabele etmektedirler? Ya hedıye ya kuru Madalyasından nişanı yoktur ve İstiklâl Madalyasının da ve- rilemiyeceği tabiidir. Nişan verme usulünün bir zaman- lar için mahzurlu bulunduğuna ve bunların kaldırılması ile hayırlı bir iş yapıldığına şuphe yoktur. Fakat o yandan bu güne köprülerin altından pek çok su akıp gıtmış, mahzurlar or- tadan kalkmış, günün icapları yeni zaruretler ortaya çıkarmıştır. AKİS. 10 TEMMUZ 1954