10 Temmuz 1954 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 12

10 Temmuz 1954 tarihli Akis Dergisi Sayfa 12

Armas'ın karargâhı Yakında u şartlar altlıkladır, ki 28 haziran Başkan Arbenz'in istifa ettiği di. Arbenz'in Bu istifa haberini AFP ajansı şu şe- kilde ver yor M uatemala radyosunun Meksıkada zaptedılen bir neşriyatında Başkan Arbenz'in istifa etmiş olduğu- nu bildirmiştir. Arbenz 1stıfasma sebep olarak, hü- ünist olduğuna dair a- önleyememiş oldu- Arbenz demıştır ki: kimiyeti altında geçırılecegı yirmi yıl- lık dıktatorluge mürcecalıtır. rbenz'den B an Arbenz istifa haberini verir- ken idareyi Albay Carlos Enriguez Diaz'a devrettıgını bildirdi. Bu Diaz, o zamana kadar siyasete karışmamış dürüst bir asker olarak ta- myordu. Albay Diaz üç kişilik bir askeri ko- mite kurdu, fakat iktidarı ele alır al- maz ilk işi mesuliyetleri defedeceğini bildirmek oldu Albay işi tam mânasiyle askeri cep- heden ele alıyor gibiydi. Netiçe: dev- rildi. Yerine diğer bir albay geldi: Albay Monzon u zat komünist aleyhtarı kuvvetlerle müzakereye girdi ve — bir anlaşmaya varıldığı bildirildi. Arbenz niçin çekildi? Diaz niçin daya- namadı. onzon nasıl muvaffak olu- yor? rbenz'in istifası, Vaşingtonun na- zarında manevradan başka bir şey de- AKİS, 10 TEMMUZ 1954 üniformasını o giyecektir ğildi. Başkan, dürüst bir askeri sürerek bir mütareke teminine çalışı- DÜNYADA OLUP BİTENLER yordu. Halbuki Diaz mesuliyetleri def edeceğini, söyleyivermek suretiyle işle- rıştırdı. Diaz, askeri durumun bozulması ü- zerine ordudaki komünist aleyhtarla- rının ilk mümessili olarak mı meyda- na çıkıyordu. Yoksa Arbenz'in ada- mı mıydı? Bu iki şahsiyetin 1944 ihti- lâlinde beraber oldukları ve uzun za- man dost kaldıkları düşünülecek olur- da ikinci ihtimal daha yakın geliyor- du. Herhalde Albay Diaz, Vaşingtonun istediği adam değildi. Daha sert bir komünist aleyhtarı mümessü lâzımdı. Alb Monzon bu sıfatla meydana çıktı. O da üçlü bir askeri komite ku- rarak işe başladı. Fakat aynı zaman- da komünistler arasında temizliğe de tevessül etti. zon'un matlup şahsiyet olduğu şuradan da belli ki, onun Armasla giriştiği müzakerelere — Amerika'nın Guatemala elçisi de iştirak - ediyor Salvador mümessili de toplantıda ha- Bu suretle Guatemala'daki komü- nıst hükümet son bulmuş ve komü- meselesinin üzeri muvakkaten sıvanmış bulunuyor. b mücadelenin tamamen bastırıldıgını ne dereceye kadar ifade eder, meçhul. Hele lâtin Amerikanın gelecekteki durumu büsbütün şüpheli. Mamafih meşhur "United Fruit" aley- hinde Amerikada bir cereyan uyandı. Harp! ateşler Guatemala içinde