30 Ekim 1954 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 16

30 Ekim 1954 tarihli Akis Dergisi Sayfa 16

DÜNYADA OLUP BİTENLER Macaristan'da kızıl tören olduğu — itiraf — edildi Hepsinin — sahte yarılmış ve General Peter Gabor Peter içine girmişti. Gazeteler adını unutmuş- lardı, ziyafetlerde, merasimlerde görün- mez olmuştu, üstelik akıbetini hiç kim- se merak etmek cesaretini de göstere- miyordu. Nihayet bu. sene kudretli polis mü- dürünün akıbeti hakkında resmi bir açıklama yapıldı Devlete ve halka karşı işlediği suçlardan dolayı ebedi ha- pis cezasına çarptırılmıştı. Bu sırada — Macar Dahiliye Vekili Budapeştede verdiği bir nutukta Gizli Polisin sahte ithamları yüzünden birçok «yoldaş» m boş yere mahküm edilmiş olduklarını «üzülerek» açıklıyordu. An- laşılıyordu ki Rusya'dan sonra Macaris- tanda da — tasfiyeciler — tasfiye edilmek üzere bulunuyorlardı. Pazar günü bir komünist toplantısında söz alan İstvan Kovacs'ın dedikleri şunlardır : «— Açıkça itiraf etmeliyiz ki bir çok yoldaş eski gizli polis teşkilâtı ta- rafından baştan aşağı uydurma ithamlar altında mahkemelere — verilmişler — ve mahkemeler kendilerini yine aynı teşki- lâtça düzülen delillere istinaden mah- yalan ifşaat elde etmiştir. devletimize ve halkımıza karsı çok ağır bir suç işlenmiştir. Fakat hükümetimi- zin kudreti şuradadır ki, bu durum, Pe- ter vak'asından sonra ortaya çıkınca kurbanlar derhal tahliye edilmişler ve kendileri — haklarına, hürriyetlerine ka- vuşturulmuştur. Buna mukabil suçlular 16 en ağır şekilde cezalandırılmışlardır.» ahiliye — Vekilinin — itirafı — yalnız Macaristanda değil, bütün batı me mle- ketlerinde derin akisler uyandırmıştır. Mühim olan itirafın — mahiyeti değildi. Demır Petde gerısınde tertiplenen her mizliğin arifesinde bulunulduğunu ispat ediyordu. 1947 ile 1951 arasında Ma- caristanda — mahküm edilenler arasında eski Dahiliye vekili Janos Katar ile eski Hariciye Vekili Laszlo Rajk da vardı. Şimdi bunlar —idam edilmiş olmaları- ğ — ben suçsuz mu ilân olunacaklardı? Sebebi neydi? Değişik- lik nereden geliyordu? Demir Perde gerisinde olan biten- leri en iyi tefsir edenler bunu, Beria'- nın peyk memleketlerde kurduğu şebe- kenin tasfiyesi yolunda yeni bir adım sayıyorlar. Fakat tasfiyenin, hayli geç kalmış olduğu da muhakkaktır. Bu bakımdan hâdisenin, Macaristanda gün geçtikçe artan iç huzursuzlukla ilgili olduğunu inkâra da imkân yoktur. Demir Perde gerisinde âdet, işler iyi gitmeyince der- hal kurban bulmak ve bu kurban kim olursa olsun tereddütsüz harcamaktır. Çok zaman bu kurban, halkın en ziyade husumetini çeken gizli polıs teşkilâtının müdürleri oluyor. Komüni tarihi, en sonda idama mahküm edilen cellâtlarla doludur. Anlaşılan Macaristan da aynı yolda ilerliyor. 13 Şube Müdürlüğü 56 Ajans 101 Temsilci 12 Sabit Tamirhane 18 Seyyar Tamirhane 49 Bakım Ekibi Her çeşit ziraat alet, ma- kine ve malzemesi Kimyevi gübre, mücadele ilaç ve malzemesi Yurdun her yerinde satış Garantili tamir Daimi bakım Bol yedek ödemede kolaylık AKİS, 30 EKİM 1954