30 Ekim 1954 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 6

30 Ekim 1954 tarihli Akis Dergisi Sayfa 6

YURTTA OLUP BİTENLER mekteyiz. Bu borcu, kendi imkanları— mızla ödememiz ise pek güçtür. «mucize» bekler bal sezıl <<Mucıze» olsa olsa dış yar- mdır. ğer hükümetimizin başında bulunanlar bu mucizenin gerçekleşece- ğine dair müsbet delillere istinat eden bir kanaat sahibi iseler söylenecek söz yoktur. Bu kanaati millete de izah et- mek çok faydalı olur. mucizeyi sadece mucize diye beklıyorlarsa hesap- larını daha dikkatli yapmalarında bü- yük fayda vardır. Zira lacaklılaıımız alacaklarını tahsıl için bizim hoşlani yacagımız çarelere başvu rabilir. b OrÇ mekte devam için tatsız şartlar ileri surebılırler. New York Tim Türkiye- den alacaklı petrol şirketlerının bu yol- da tatsız tasavvurlarını açığa vurmuş- tur. Dikkatli olmak mecburiyetindeyiz. Bunun için ilk şart, Muhalefetin de İktidarın da sadece kendisini hüsnüni- yet sahibi sayıp kendinden başka her- kesi samimiyetsizlikle itham etmekten vazgeçmesidir. Karşı partinin <<duşman parti» oldugu mülâhazası fikirlerden daha mühimi vicdanlardan sılınmehdır Rekabet, hüsumet demek değildir. E 'e g Beliren iyi temayüller uhalefet Paıtısının lıderı 1ktıdarın uşamı unun başlıca saiki 2 Mayıs se- çimlerinden bu yana memlekette bir Dr. Goebels rolüne özenen ve şahsi menfaatlerini — «<liderin arzusu» kisvesi altında tahakkuk ettirmek isteyen Zzeva- tı muhteremenin ipliklerinin pazara Fatin Rüştü Zorlu Artık makamına yerleşsin çıkmak Üüzere bulunmasıydı. Başvekil Adnan Menderes İstanbulda bulundu- ğu sırada muhtelif kimseler kendisine bazı hakikatleri izah etmişlerdi. Bu iza- hatı verenler arasında vekiller, başmu- harrırler şahsı dostlar ve parti ileri ge- lenleri de vardı. Anlaşılmıştı ki bir ta- kım hadıseler kendılermı istikbalin baş- vekili olarak gören ve bir yandan ha- lin başvekilinin golgesınde yürürken di- ğer taraftan daha yüksek makamlara hülüle çalışan zevat tarafından Adnan Menderese bambaşka şekillerde nakle- ilmiş, bazı uçurumlar açılmak istenil- miştir. Başvekil Adnan Menderes Demok- rat Parti Meclis Grubunun en sevilen ve — bir menfaat gozetmedıgı için ıtı— mad edılen azalarından b olan mebusu Kasım Kü davet ederek kendısıle görüştü. Bu iş Küfrevi'nin — hoş nükt elenle süslendi. Kasım Küfrevi — Mecliste daima itidal unsuru olmuştur. Başvekilin Kasım Küfrevi ile görüş- mesi bazı kimseleri endışeye düşürdü. Ağrı nda Mebusunun kendi gurubu kür- süye, elinde dosya ile çıktıgı zamanlar olduğunu — hatırlayanlar «acaba neler Kasım rif Vekâletine getirile- görüştüler?» diye duşun rle ken Küfrevinin Maa ceği dedikodusu da telaşa yol açtı. A- KİS'in geçen hafta da belırttıgı gıbı bir kabine değişikliği bahis mevzuu değilse de-hiç olmazsa şimdilik-bu, — istenilme- azı vekillere istifalarının iyi ola- cağını hissettirmemek manasına gelmez. Seçimlerden bu yana alman sert tedbirlerin ne partı ıçınde ne parti dı- şında ve ne de D.P.nin Meclis gurubun- da iyi karşılandıgı bir hakikattir. Bu tedbirlerin bir zarurete tekabül etme- diği de artık anlaşılmış bulunuyor. Dev- le yukle nın gıdış ve gelışlerınde bazı rafın kışkı ve teşvik yoluyla hadiseler başka türlü gösterilerek tertiplenen merasimlerin de bizzat bu buyuklerın halk — arasındaki ji verdiği — anlaşılmıştır. nadolu kasaba ve köylerine de sirayet etmesi, oralarda tam bir karikatür ma- hıyetını alması doğru söyleyenlerin kim- ler olduğunu ispat etmiştir. Ankaradaki siyasi havada bir yu- muşama vardır. Başvekil Adnan Men- deres'in İzmirde bir C. H. P. ocağında nutuk vermeye gittiği günkü gibi bir iyi sürpriz hiç kimseyi şaşırtmamalıdır. İş, bir müddetten beri «etraf> 0- larak ortaya çıkmak fırsatım bulan sah- Goebels'lerin hakiki mahiyetle- Tİ nıhayet anlaşılmış olsun! Hükümet Altüst olan protokol Anadolu Ajansı bir kaç gün evvel şu haberi verirken, ne «feci» bir proto- kol hatası yaptıgının farkında değildi. İstanbul, AA) — Devlet Vekili İ Yardımcısı Fatırı Rüştü rlu Prof. Fuad Köprülü beraberlerinde Harıcıye Vekâ- leti Umumi Kâtibi Büyükelçi Nuri Bir- Fuad Köprülü Niçin Başvekil muavini değil gi ile Hariciye Hususi Kalem Müdürü Sadi Eldem olduğu halde 22 Ekimde toplanacak NATO Konseyı'ne ı'ştı'rak et- mek üzere bu sabah — saat 10.30 da uçakla Paris'e hareket etmışlerdır Başvekil — Yardımcısı — ve Hariciye Yeşılkoy hava alanında Istanbul Proj: Gökay ıle dıger sıvıl ve askerı erkân kimlerdi? Fatin Rüştü Zorlu, Köprülü, Muharrem Nuri Birgi. Fatin Rüştü Zorlu Kimdi? Başvekil muavini. Fuad Köprülü? Hariciye Vekili. Muhar- rem — Nuri Birgi? ariciye — Vekâleti Umumi kâtibi.. O halde protokol, haberde evvelâ Fatin Rüştü Zorlu'nun, harrem Nuri Birginin isminin yazılma- sını âmirdi. Muhabir de öyle yaptı. Muhabır öyle yaptı ve büyük bir pot kırdı. Zira giden, Başvekil muavini de- ğildi Yâni Anadolu Ajansı Fatm Ruştu Zorlu gıtmedıgı halde, gi havadis vermişti? Hayır' Zorlu gitmişti ama, gıtme işti. İşleri yine karıştığını kabul ediyoruz. gitmiş olmuyordu. Fatın Rüştü Zorlu aşvekil Muavinliğinden ayrıldı mı? da hayır! Fakat yine de Fatin Rüştü Zorlu gittiği halde, — Başvekil muavini gitmiş olmuyordu. — Fatin Rüştü Zorlu bu seyahate sadece Fuad Köprülünün degıl ustelık Muh arrem Nuri Birginin de maiyetinde katılıyordu Yanı protokol kâleti umumi kâtibi Muharrem Nuri AKİS, 30 EKİM 1954