30 Ekim 1954 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 3

30 Ekim 1954 tarihli Akis Dergisi Sayfa 3

Haftalık Aktüalite Mecmuası B. M. M. arkası Ardıç Sok. Desen Matbaası — Ankara K. 582 — Tel: 18992 Fiyatı: 60 kuruş * * * AKİS Ortaklığı adına imtiyaz sahıbı ve yazı işlerini fiilen idare eden : Metin TOKER * Teknik Sekreter Cüneyt ARCAYÜREK * * . Ressam Ş İzzet ÇETİN — AYHAN Fotoğraf : Muammer TAYLAK Klişe : Cemal YENAR * * * Abone Şartları 3 aylık (12 nüsha) 6 lira 6 aylık (25 nüsha) : 12 lira 1 senelik (52 nüsha) 24 lira ** İlân — Şartları : 4 Renkli arka kapak (Tam sayfa) 350 lira Kapak içi ve metin sayfaları Santimi 4 Lira * * * Dizildiği ve Basıldığı yer : Desen Matbaası - Ankara Kapak Resmimiz Refik Koraltan Meclis açılıyor AKİS, 30 EKİM 1954 Kendi aramızda Sevgili AKİS okuyucuları S ehirlerimiz donandı. Yollardan 5 geçmek çok zor, her tarafta tak- lar var. Gerçi taklara artık alıştık. Evvelâ Reisicumhur Celâl Bayar için hazırlanmıştı, sonra — Başvekil Adnan Menderesin geliş ve gidişle- rinde kullanılmaya başlandı, nihayet Büyük Millet Meclisi Reisi Refik Ko- raltan'ın bazı kasabaları ziyareti es- nasında da kasaba halkı zafer âbi- deleri yükseltip, yollara halılar ser- mek suretiyle dileklerim duyurmak usulünü buldular. Bir ajans haberi de Güney Bölgemizde Dahiliye Vekilini güney bölgemizde Dahiliye Vekilini bir kaza olduğunu ve jandarmaların yaralandıklarını bildirdi. Demek ki vekillere kadar tâk kurulması, son haberlere göre, caiz görülmektedir. Fakat bu seferki donanma, baş- ka sebeptendır Türk milleti, Cum- huriyetin kurulmasının 31 inci yıldö- nümünü kutlamaktadır. Cumhuriyetle yaşıt olanlar, se- nelerden beri Ekim aylarının sonla- rına doğru bulundukları şehirlerde bir takım hazırlıkların - yapıldığını Örürler. Senelerden beri bu hazır- lıkların ne mahiyetinde, ne de şek- linde bir degışıklık olmuştur. Cum- huriyet Bayramı yaklaştı mı sokak- lara yeşil dallarla süslü taklar yapı- lır, artık ezberlenmiş ve çoğu mâna- sını kaybetmiş Vecızeler kırmızı bez üzerine beyaz harflerle yazdı olarak asılır, geceleri de bazı binalar dün- yanın en iptidai tarzında, yâni üzer- lerine ampuller sıralanarak aydınla- tılır askerler fener alayı tertiplerler bir geçit resmi yapılır halk yollara dökülür ve sonra Anadolu Ajansı «Cumhuriyet bayramının bütün yurt- ta coşkun tezahüratla kutlandığını» radyo ve gaz zetelerle ilân ed H kikaten üç gün müddetle daıı'eler ka- palı kaldığından, — coşkun tezahürat yapılır mı yapılmaz mı bilinmez ama bayramın farkına varılır. Milli bayramların artık «sıra bayramları» haline geldiğine şüphe yoktur. Ajanslar ne derlerse desinler çok zaman bütün şenlik, o bir kaç taka münhasır kalmaktadır. Belki bir de, yollara dökülen kalabalığa.. Fa- kat bir eğlence, bir fe kaladelık Hayır, bunları boşu boşuna arama- yınız. Bundan tam 31 yıl önce, tarihi- mizin en büyük hâdisesini idrâk et- tik. Cumhuriyet demek, mukaddera- tımızın değişmesi demektir. Bir 29 Ekim günü Öyle bir dönemeç dön- dük ki, —arkamızda kalanlar tarih, önümüz istikbal oldu. Tarihimizle alâkamızı bir bakıma kestik ve ümit- le, cesaretle, şevkle istikbale atıldık. Bütün bir millet, kanı ve cam paha- sına eşsiz bir liderin kumandası al- anda bu harikulade hâdisenin yapı- cısı oldu. Onun yıldönümleri, böyle iki fener, iki tahta tâk ile mi kutlan- malı? Başka milletlerin de bayramları Vardır Amerikalılar 4 Temmuz gü- kent için ayrı bir eğlence teşkil etti. Fransızlara gelince, — onlar bütün dünyayı 14 Temmuz bayramlarına davet etmektedirler. Bu milli günü, bir turizm vâsıtası olarak kullanmak- tadırlar. O gece, sabaha kadar so- kaklarda — orkestralar çalar ve halk danseder. Seine nehri üzerinde bir «havai fişeği saati» tertiplenir ki eşi- ne emsaline kolay kolay rastlanmaz. Avrupanın pek çok şehrinden pek çok turist sırf bu 14 Temmuz bay- ramında hazır bulunmak üzere Pa- tise alan eder ve Fransız bütçesine bir kâr sağlar. O kadar ki Amerika- dan gelirken bile 14 Temmuzu he- saba katanlar sayısızdır. Bütün bun- lar milli bayramların nasıl kutlan- ması gerektiği hususunda bir fikir verebilir. Demiyoruz ki, bizim Cumhuri- yet Bayramı da dunya çapında bır şenlik olsun, demiyoruz ki bu ramlara katılmak üzere Avrupa'dan Amerikadan turistler memleketimize alan etsin.. Ama, Allah rızası için bir yenilik bulalım, 29 Ekim günlerini korkunç monotonluğundan kurtara- lım. Eğlenceyi taklarda, ampullerde aramayı bırakalım ve halka indire- lim. Torenın resmi tarafı elbette kı bulunsun, sadece resmi tör: le iktifa edilmesin. Geçit resimleri, bandolar sahici neşeden dağıtırlarsa bayram, hakiki — mânasiyle bayram olur Geçenlerde İstanbulun sevim- li valisi Fahreddin Kerim — Gökay mutad veçhile bir gaf yapıyor, baş— Vekıle kurdurdugu takların müdafa- illeti ancak demok- —s bevl B v ©o 5 B ©o — Gi - n g - € a ge Bi ©o büsbütün arttı. Ama, asıl bayram o takların altından geçen halkın yapacağı bayramdır. Asıl onun — eğlenmesi lâzımdır. Vaktile bir balo verilirdi. O bile kaldırıldı. Halbuki yeni ye- ni eğlenceler — bulmak Halk eğlenceleri tertiplemek — icap ederdi. Cumhuriyetin ilâm yıldö- nümlerinde biz, resmi daireleri iki buçuk gün tatıl eder, sonra da sırtüstü yatarız denılırse çok — daha doğru bir lâf edilmiş olur. Saygılarımızla, AKİS