13 Kasım 1954 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 21

13 Kasım 1954 tarihli Akis Dergisi Sayfa 21

suzluklar büyüklerden öç almak arzu- sunu yaratır, en fenası, bilhassa hilka- ten asabi çocuklarda yaşamaya — karşı bir isteksizlik ve dolayısile — «intiharla müdafaa» denilen hali ortaya çıkarır. Sanki çocuk karar Verebılırmış gi- bi onun isteklerinden teksizlikle- rınden bahsedıyoruz Gerçı çocuk bi- ığımız manâda düşünüp ka- rar vermez fakat bu küçü toplaz- ma parçası, müşahede edildiği veçhile, kadar huzursuzluk ve ızdıra- bın hayata yaşamağa değersiz kıldığına kara r. Ruhen huzur sahibi bir çocuğun 1ştahsız olduğu pek görülmüş degıldır Mes'ud çocuklar kıskanç da r. Küçük bebek kardeşinin kısk lıgın— tini kazandıracak aynı zamanda çocuk mes'ud bir hava yaratmak için uğraşa- cak, muhtemelen menfaatperest, men- fi ve —antidemokratik hisler taşımıya caktır. hhat ve saadet daima ınsanlıgın erişmeğe uğraştıktan en iki mühim ga- ye olmuştur. Bunlar kafamızı ar birbirine karışmıştır ki, bunları hemen hemen hayat, hürriyet ve din hürriyeti gibi en ilk ve tabii haklarımız sayma- ğa başladık. Mes'ud olmak için sıhhatli olmağa çalışırız, fakat içimizden kaç kişi sıh- hatli olmak için mes'ud olmağa çalı- şır! Bu size tuhaf gelmesin; bu gün artık anlaşılmıştır ki, doktora baş vu- ran hastaların üçte ikisine konan teş- his betbahtlıktır. Psikolojik bir prensip olarak Ortaya çıkan netice şudur: İn- sanların çoğu bedbaht veya hasta ol- dolayısile «hasta» nun netıcesı olarak artık hastalıkları sadece hasta olan uzuv bakımından değil şahsıyetıle ilgili olarak tedavi et- meğe çalışmak lâzımdır. Fakat daha evvel yapılacak — şey ruhen mes'ud hissetmeğe muvaffak ol maktır. Bunu kendi kendine başarabil- menin bir çok yolları vardır, fakat or- taya çıkan hakikat şunu 1fade etmek- tedir ki, kültür sahibi ve n bir in- san kendı maddi ve manevı problem— lerını kendı halledebilir, hangi hadise- mmiyet Verılmelıdır hangi ha- dıse uzerınde durulmağa degmez ka- rar Verebılır mes'ud olmak için Alla- nın İutuflarını beklemez, kendi kendi- ni mes'ud edebılır Mes k için — sarfedilecek gayret asla boşa gitmez. — A. C. Sosyal hayat Kadınlar çalışmalıdır Uzun münakaşanın kısa bir hıkayesı «— Hanımlar çalışmalıdır. <— Hayır, çalışmamalıdır AKİS, 13 KASIM 1954 «— Kadının yeri evidir... Çalışan kadın, kadınlığını kay- beder erkekleş Hem efendım erkeklerle aşık atmaya ne lüzum v Bu kabil sözler her ün, ve her yerde işitilmektedir. Hakıkaten güzel bir münakaşa mevzuu.. Geçen nesil ile neslınuzm devirle- asında muazzam bir fark olduğu herkesın malümu dur. Ce 1yet bir- çok hareketleri yinı i eder. Geçen nesilde lıse tahsılını mış kadınlar parmakla gösterilirken ve daha da mühimi kaç göç varken, ka- dınların cemiyet içinde aktif rol oyna- ması beklenemezdi. Asırlardanberi yer- leşmiş bir an'ane devam edip gitmek- KADIN teydi. Kadın erkeğinin kölesi, hanımı idi. Okumaktan, serbest hare- ket etmekten mahrum kılınan adım - devirler kalkınma devri olmayıp bol uk zamanı olduğundan, ev ışı yapmaz çocuğuna bakmazdı inde — bir süs olarak kabul etmekten başka çare yoktu. Başka da ne beklenebilirdi.. Kı- sacası cemiyetin takriben yarısı atıl bı- rakılmıştı. evinin ugün, kanun muvahecesinde ve cemıyet 1ç1nde kadınlar erkeklerle mü- i haklara sahip olduklarından, eski- sı gıbı atıl bir hayat sürmeleri Treva mıdır? Hayır! Mademki artık o pasif rolden sıyrılınmıştır, yeni hayat ve ce- miyet şartlarının ıcapl na uymak lâ- zımdır Yem cemiyet her ferdin şu ve- ya bu şekilde çalışmasını icab — ettir- mektedir. Bilhassa, Türkiye gibi geliş- me halinde olan bir memlekette yapıl- makta olan binaya bir taş taşımak el- bette faydalıdır. Diğer taraftan fert menfaatleri gözönünde tutulursa, kadın erkek her- kesin çalışması hayat standardını yük- seltir. Ferdin alm; kabıhyetım arttırır. Medenı dünyanın — doğurduğu yeni ıhtıyaçlann bugun bir memurun butçe ile karşılanaı cagım zannetmek mserlik olur. Memur maaşları ancak, hayatı 1ht1yaçlan karşıhyac ak — kadar- dır. miktarın misline — çıktığını kabul edersek, bir ailenin tiyatro, kon- ser, opera gibi sanat faaliyetlerine da- ha sık gidebileceği, daha fazla seyahat edebileceği, çocuklarına daha iyi tahsil verebileceği, — velhâsıl, her - balamdan daha iyi yaşıyacağı muhakkaktır. Yani d bakımdan kadının çalışması Çalışmanın kadının fiziki hayatın- da da faydaları vardır.. Muntazam bir hayat sürmek, günde dört defa açık havaya ç kmak devamsızlıktan — kaçın- mak için sıhhatıne iyi bakmakla, ken- disini daha zinde hisseder. — Doktorla- rın müşahadelerine göre, kadınlarda bazı sinir hastalıkları ve asabi — haller çahşmakla bertaraf edilebilmektedir. Çalışan veya çalışma! arzu eden kadın bırçok guçluklerle karşılaşmak- tadır. En mühimi, çalışan de ev hanımlığı vardır. Ev sarfmazar etmek istemiyen kadın, işlerine engel teşkil — etmiyecek yapabılır meselâ, hususi ders ir, yünişi, elişi yapabılır kitap tercü- me edebilir. Dışarıda çahşan bir kadının iş sa- atlermden sonra sevimli bir eş ve müş- nne olabılmesı için ev işleri- yükün bü- omuzlarından — alın- ması lâzımdır. Bunu ancak iyi bir hiz- metçi temin edebilir. Bugünlerde hiz- metçinin iyisi mum mla Aaranıp buluna- müesseseleri, ne olduğu belirsiz, iş bilmez, lâf din- lemez kadınları gondereceklen yerde, ev işlerinde çalışmak isteyenlere hiç olmazsa kabataslak ev işleri hakkında eğitim verse, ve bu müesseseler kanalı 1le tutulan adamlardan — mes'ul ki, büyük bir problem hal— Makul fiatlı, — kalitesi — yüksek 21 ledılır.