13 Kasım 1954 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 3

13 Kasım 1954 tarihli Akis Dergisi Sayfa 3

Haftalık Aktüalite Mecmuası M. M. arkası Ardıç Sok. Desen Matbaası — Anka 582 — Tel: 18992 Fiyatı: 60 kuruş * * AKİS Ortaklığı adına imtiyaz sahibi ve yazı işlerini fiilen idare eden : Metin TOKER * Teknik Sekreter Cüneyt ARCAYÜREK * * * Ressam : İzzet ÇETİN — AYHAN Fotoğraf : Muammer TAYLAK Klişe : Cemal YENAR Abone Şartları 3 aylık (12 nüsha) : 6 lira 6 aylık (25 nüsha) : 12 lira 1 senelik (52 nüsha) 24 lira İlân Şartları 4 Renkli arka kapak (Tam sayfa) lira Kapak içi ve metin sayfaları Saatimi 4 Lira Dizildiği ve Basıldığı yer : Desen Matbaası - Ankara Kapak Resmimiz Florence Nightingale Hemşireliği kuran kadın AKİS, 13 KASIM 1954 Kendi aramızda Sevgili AKİS okuyucuları bir devreye giriyoruz. Daha ayatımız — yeni Türkiye Büyük tamamladı ve çarşamba günü yeni- den faaliyete geçti. Anayasamız politikanın sıklet merkezini Türkiye Büyük Millet Meclisi olarak tayin etmiştir. — El- bette ki, Meclisin tatil aylarında da memlekette her nevi siyasi faaliyet durmaz, Ankarada veya İstanbulda iktidar veya — muhalefet — çalışmakta devam eder. Ama asıl «civcivli za- man» Türkiye Büyük Millet Mecli- sinin açık olduğu günlerdir. Gayet iyi hatırlanabileceği — gi- bi, bundan on sene evvelice kadar vaziyet biraz başka türlüydü. Mec- lis gene siyasi hayatın siklet — mer- keziydi ama — siyasi sönük olduğundan Meclis müzakereleri de bugün uyandırdığı alâkayı uyandı- ramıyordu Hadiseler öyle gösteriyor ki, ye- ni devreye liderler arasında bır dü- ello ile başlanacaktır. lç sayfalardır bu düellonun sebebini, — gelişmesini ve hazırlıklarını tafsilatile — bulacak- sınız. Sebep, pekala denilebilir ki, hakiki bir sebep —olmaktan — ziyade Halkçı ma midir meselenin milleti alâkadar eden tarafı bu olamaz. Böyle bir bahane, doğrusu istenilirse — lâzımdı ve millet önünde tarafların bir de- fa ve kati olarak hesaplaşmalarında tabir caizse kurtlarını — dökmelerin- de fayda vardı Karşılıklı olarak fi- m durumdan kurtulur. İtiraf etmeli ki, bu durum, bir demokrasi için normal bir durum ol- maktan çok uzaktır. Başlıca iki par- tı birbiri ile münasebetlerini — kes- miştir. Böyle şey olmaz. Elbette ki iktidar, muhalefeti tanımaksızın da işleri yürütebilir muhalefet, iktida- ra aldırış etmeksizin - kanunlar da- hilinde çalıştıgı müddetçe - hayatı- nı ve mesaisini idame ettirir. Ama o takdirde millet, şimdi olduğu gi- bi iki düşman cepheye ayrılmış va- Bunun sebebi, temas- Sızlıktan başka şey degıldır Yoksa partilerin başında — olan zatların, kendi telâkkilerine göre memleketin r tinde de olsa iki Turkıye Büyük Millet Meclisinde, yani umu- mi efkâr önünde kozlarını — paylaş- maları ancak fayda verir. Bir tek şartla: ikisinin de bir muayyen öÖl- çüyü kaçırmamalara şartile. nyanın demokratik her par- lamentosunda iktidar ve muhalefet liderleri bazen çok şiddetli tartış- malara girişirler. Bu arada, — parla- mento taktikleri denilen — taktikleri de kullanırlar. Ama orada bir takım kanunlar, bir t a daima gel olur. Bizde duru böyle — değildir. Bizim — memleketi- mizde hakiki demokrasinin ne ka- nunları tamdır, ne müeyyidesi var- ır, ne esi teessüs etmiştir. Doğrusu — istenilirse bu — demokrasi bizde, şahısların üzerinde — durmak- tadır. İpler kopuk kalmakta devam ettiği veya bağlanamaz hale geldiği takdirde zarar görecek olan ne sa- dece Adnan Menderes'tir ne de İsmet İnünü. Zarar görecek olan, bu iki şahsiyetin her fırsatta hizmetinde bulunduklarını söyledikleri ve ifti- har ettikleri Türk milletidir Adnan Menderes'in Ismet İnö- nü'ye, — İsmet nönü'nün — Adnan Menderese söyleyecek leri bulunabilir. Ama bunları — zera- fetle soylemelerıne birbirlerini kır- amalarına, vatanseverlik ve kibar lık olçulerım gözden uzak malarına hiç bir mani yoktur. Ten- kit demek mutlaka kaba söz demek değildir, mutlaka bir başvekilin — ve- ya bir muhalefet liderinin — ağzında iyi kaçmayan kelime, ima, isnat demek değildir. Kızmaya, sinirlen- meye, hislerine mağlup olmaya ve- ya «cynigue» — bir tavır takınmaya asla ve asla lüzum yoktur. büyük bir sükünet, ıtıdal içinde ve şülebilir ve inanınız daha Iyi netice verir. zi, bu bakımdan böyle bir hatırlatma yapmayı faydasız — kılma- maktadır. İki lider Türkiye Büyük Millet Meclisinin kürsüsünde — müte- addit defalar karşı karşıya — gelmiş- lerdir; Fakat ekseriya lıareket etme- leri gerektiği şekilde hareket etme- ye muvaffak olamadıklarından — çok güzel fırsatları sefer, hiç şüphe Ierıle kavga etmeye çıkıyorlar. O rsüden millete huzur ve teyen kimselere bile hiç bir zaman zarar vermemiştir Ne Adnan Menderes, ne İsmet İ unutmamalıdırlar - ki, omuzlarında Türkiyede i yi kanunu, müeyyidesi ile kurmak vazifesi vardır ve henüz bu vazifeyi başarmış olmaktan her ikisi Bizden, en halısane temenni- Saygılarımızla, AKİS