13 Kasım 1954 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 23

13 Kasım 1954 tarihli Akis Dergisi Sayfa 23

mide, ıshal faydalıdır Çünkü — vücut- gelmesi ya- hud da tansiyonu yüksek bir kadında aybaşlarının fazla olması hayırlı birer reaksiyondur. Böylece hasta için çok tehlikeli olacak beyin - kanamasına or- ganizma engel olmağa çalışmakta, âde- ta buralarda birer emniyet supabı kur- maktadır. Akciğer veremine — tutulmuş hastalarda ciğerin delmerek gogus boş- kan için hava vermemizle bunun arasında bir fark yoktur. Hararet de böyledir. Bedenin in- tanlara ve iltihablara karşı savaş çare- sidir. Harareti, ilâçlarla veya başka va- sıtalarla birdenbire düşürmekten kaçın- mak Jlâzımdır. Hattâ tansiyon yüksek- liği bile bazı durumlarda — yararlıdır Herhangi bir sebeble büzülmüş ve sertleşmiş olan böbreklerden — vücud için zararlı olan ve mutlaka dışarı suretile süzülür ve idrarla dışarı çıkabilir. Bunun gibi aort dediğimiz dama- rın bazı hastalıklar dolayısile genişle- diği ve geriye, kalbe doğru kan kaçır- dığı hâllerde tansiyonun — yükselmesi, hastanın hayatını emniyete alan lü- zumlu bir muhafaza işidir. Zamansız ameliyatlar Modern şirürjinin derhal ameliyat bir temayül vardı. Çabuk ve tam şıfa fikri hem cerrah hem de hasta için Fakat artık bu acele ameli- hattâ zararlı oldukla- Şimdi geniş ve büyük başlangıçlarında apmağa çekici idi. yatların faydasız, rı anlaşılmıştır. bir kansere ameliyat yapmak — istenil- miyor. Yine had safhada bir — kansere de ilişilmiyor. Bu had gidişin durakla- ması bekleniyor. Yaşı ilerlemiş kimse- lerde kanser o kadar yavaş gelişiyor ki, ameliyat yapmaktansa hastalığı kendi seyrine terk etmek tercih edili- yor. Tüberkülozda da vaziyet böyledir. Yersiz ve erken bir ameliyat hastalığın daha vahim bir şekil almasına — sebeb olabilir. Safra kesesi koliklerinden şi- kâyet eden bazı hastalar da hemen ameliyat olmak için baş vu- rurlar. Halbuki hastalığı kökünden iyi etmemekle beraber az brütal olan tedavileri ameliyata tercih etmek lâzımdır. Bazı yaralar, fistüller, süp- pürasyonlar da daha vahim bir hasta- lığın seyrini hafifleten faydalı bir role malikdirler. Meselâ tüberkülozda — fis- tülün, hastalığın gidişini ve hızını dur» duru r tesiri vardır. Bu fistülü te davi etmeğe uğraşmamak lazımdır Döküntülerin — içeriye — dönmesi K ızamuk çıkaran çocuklara aileler ilâç vermekten i sakınırlar. Hekim Operasyon İyi eden eller verse de kullanmak ıstemezler Kıza- kulak iltahabları sırasında ortaya çıkan yılancık buna bir misâldir. — Yılancığı tedavi etmek isterken asıl hastalık şid- detlenir. Deri hastalığı — uzmanları bu gıbı hallerde derı hastalıgını kendi ha- Egzema Egzemayı tedavi — eder niz, karaciğer yetmezliği belirtileri, ha— zım bozuklukları, ishaller başlar. Bun- lar iyi olunca egzema ortaya çıkar. Mutenavıb hastalıklar ynı ada, bazı hastalıklar müte- navib bır şekilde görülür tma ve ekzema buna bir misâldir Astma kesilir. Ekzema başlar. Ekzema durur Astma ortaya çıkar. Buradaki asıl bo- zukluk hastanın allerjik oluşudur. Ek- zema tedavi edilirse muhakkak — arka sından astma — başlayacakdır. Bu tak- dirde ne yapmalıdır? H zararsız hastalığı bir tarafa bırakacak, ekzema- ya hele çok geniş değilse ilişmiyecek, hasta için daha can sıkıcı ve — yoruc olan astmayı tedavi edecekdir. İstenilen hastalıklar da vardır aza ut bir hastalığı muhafa- za etmek degıl mevcut — olmıyan bir hastalığı provoke — etmek de gere- kir. Bu surede daha korkunç bir hasta- lıkdan sakınmak veya onu — gidermek için hastaya hafif bir hastalık aşılanır. Zaten bütün aşıların dayandığı prensib budur ılamada o kimseye ölü mikropla hafif bir hastalık aşılıyor, sonradan yakalanacağı korkunç ve teh- hastalıktan kendisini — koruyoruz. Çiçek aşısında daha da ileri gidiyoruz. canlı mikrop aşılıyarak «vac- cine» dediğimiz hafif bir çiçek hasta- lığı tevlid ediyoruz. Bu suretle de da- ha vahim olan hakiki çiçeğe karşı ken- dısınde bağışlık uyandıı'ıyoruz Se Hastaya malarya — aşılamak bir takım genişleme- - E; sine engel olmağa çalışılır. — Dr. E Sizin gibi satmak, firmanızı Malınızı tanıtmak, isminizi duyurmak için siz de AKİS'e ilân veri- niz. Müracaat : AKİS İlân Servisi P.K. 582 — Ankara