13 Kasım 1954 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 33

13 Kasım 1954 tarihli Akis Dergisi Sayfa 33

kaydettiği üzere amatördür. Sporu spor olarak kabul ettiği kadar bir eğlence nalı bir cevap vermiştir: Doktor yasak edinceye kadar». Tabııdır ki, 54 yaşında 3 gün de- rakamaz; İki dünya harbine iştirak et- miş, üç defa düşman eline esir düşmüş ve her seferınde kurtularak vatan mü- dafaasında tekrar cepheye koşmuş bu» askerlıkte Albaylıga tiyar yaşına rağmen hâlâ spor yapmak- tadır. Capoeria Elle değil ayakla boks F erdi sporlarda bır üstünlüğe sahıp ulun. a yeni bir sporu branşı dogmaktadır. Bilindiği gibi boks ma Bilhassa Brezilyada ya- pılmaga başlanan bu spora CAPOERTA adı verilmektedir. Boksa benzemekle beraber bir boksörden daha a kuv- vete ve normal bir bale artıstının daha çok çevikliğine, bir dansörün kıvraklı- gına ihtiyaç gösteren CAPOERİA, Gü Amerikalıların en çok sevdıklerı bır spor olmuştur Vakıa bu sporun ta- rihçesi yeni değildir, ve mazisi bir hayli eski tarihlere dayanm tadır. Capoeria orman sakınlerı mânasına kullanılmak- tadır. 18 inci asrın başlarında Brezilya çıftlıklerınde çalışan Zencı esirlere ve- rilen isme izafe edilmi Ücretleri bır haylı pahalı bulunan bu esirler, za n işleri ağır- lığı ve gorduklerı fena muamel yüzün- den kaç ve Brezılyalı muhafızlar ile aralarında daimi bir mücadele mey- dana gelmektedir. Kendilerini, suç işle- eden müdafaa etmek, diğer taraftan muhafızlar da mevcudu az olan ve ye- tiştirilmeleri: de çok güçlük çekilen bu Zenci esirleri ölmeden ve sakat bırak- madan yakalamak için, her iki taraf da CAPOERİA'ya baş vurmuşlardır. Fakat Brezilya gibi kam ateşli bir milletin gençleri arasında pek çabuk yayılan CAPOERİA sporluktan çıkarıla- vahşi bir boğuşma haline getirilmiş, 1890 yılında Brezilya hükümeti tarafın- dan yasak edılmı tir. Son anlarda tekrar yapılması- na musaade edilmiştir. Ancak, Capoeria bir spor branşı haline getirildikten son- ra, bazı kayıtlara tâbi tutulmuştur. Me- selâ müddeti tâyin edılmış ve belden aşağısı yasak olmak üzere tekme ile cudun üst kısımlarına ıstenılen şekılde darbe indirmeğe müsaade olunmuştur. Hâlen bilhassa Brezilyanın San Salve- AKİS, 13 KASIM 1954 SPOR Büyük başın derdi.. I stanbul lig maçları ile bunun dert- lerı de başladı büyük başın derdi olur. Lig maçları da fut bolumuzun en kesif bulunduğu İs- tanbul dertlerini bütün çıplaklığı ile meydana vurdu. Stadlar küçük, fut- bolun kalitesi düşük, seyirciler ba- zan şamatacı ve küfürcü, hakemler kifayetsiz. Bu sonuncu dert şimdilik hepsinden daha muhım gozukuyor çünkü hakemsiz maç yapmağa tali- matnameler müsait değildir. Bu gi- dişle bir gün lig maçları için hakem bulamamak ihtimali de — mevcuttur. Profesyonel kümede Od haftada on Başka memleketlerde, ya mı meydan vermemek içi —ki hake- min suiniyetinden şuphelenmek an- cak aşırı kulüpçülerin aklına gelebi- lir— iki hafta üstüste ayni kulübün maçına konmamağa dikkat edilir, hattâ hakemler arada bir hafta isti- rahate tâbi tutulurlar; çünkü hakem ç idare ederken futbolcudan fazla yorulur. Bir İngiliz hakemin müsa- baka esnasında 75 dakika, oyuncu- 5 a koştuğunu meraklılar tesbıt etmışlerdır Bizde ise, ekseriya akemler santre yuvarlagı içinden icrayi hüküm ederler. Böyle olunca da, hakem b hranı devam ederse, ustuste dört maç d çıkarabılırler Ama maçları çığırından — çıkarırlar, beynelmılel kaideleri çiğnerlermiş, ne yapalım, begenmıyen hakemlik tevcıh etmesi ütün şartların aleyhlerinde olma- a rağmen birkaç hakeme bağ- li olarak müsabakalar devam etme tedir. Bugün İstanbul profesyonel dor ve Rio de Janero klüpleri tarafın- dan yapılmakta olan CAPOERİA birlik halinde ilk defa geçen yıl tertip edil- miştir. Ve ilk CAPOERİA şampiyonlu- ğunu 18 yaşında genç bir talebe olan Rio de Janerolu Rudolf Hermany ka- Brezilyada oldugu kadar Fransada da büyük alâka gören bu tu- haf spor da Fransızlarda Sabatier, don, Babtiste gibi zamanın şöhretlerini yetiştirmiştir. Voleybol Voleybol'un hayat hikâyesi M emleketimizde olduğu gibi bütün dünya gençliği ndb krag— betine mazhar olan daha dogrusu eğ- lencesini — teşkil eden bir spor vardır; Voleybol. Tevfik ÜNSİ ligi üç hakeme baglı kalmıştır Bir dördüncüsü yok! vardır da hiç bir kulup ıdarecısı hepsı kritik bır hal almakta olan maçları kendi- sin edememektedir. İki se- nedır Istanb lda mevcut hakemlere emnıyetsızlık ise busbutun artmıştır. Evvelâ mühim maçlar için hariçten hakem celbi ile başlıyan cereyan, büs- bütün genişledi. Şimdi küçük lup— ler de kendi aralarındaki mi lar için hiç değilse başka şehırlerden hakem getirtmek istiyorlar. İstanbul profesyonel kümesinde, memleketin en ileri futbolunun şehrinde, çetin maçlar için taşra hakemleri! Sıra sura beynelmilel hakem sıfatını haiz İs- tanbul hakemi dururken neden taşra hakemine başvuruluyor ve bir bölge hakemı veya mıllı hakem Istanbullu— cih Bu İstanbulun beynelmılel sıfatlı hakemlerını renci- de etmiyor mu acaba? Istanbuldan başka şehirlerde de pekâlâ mük, mel hakemler bulunabilir ye belkı de vardır; fakat mantıkan İstanbu- lun bu bakımdan da ileride olması icap eder. Futbolun, ecnebi futbollar ile en kalitesini hakemler burada gormuş, burada idare etmişler, bura- da nebi hakemler görmüşlerdir, daha çok ve daha sıkı müsabakalar idare etmişlerdir, tecrübeleri fazla- dır, kabiliyetleri de takdir edilmiş ve beynelmılel hakem payelerine ulaş- mışlardır. Şu halde begenılmıyerek kulüp ıdarecılerınm başka taraflar- dan hakem aramalarının sebebi ne- dir Blgiye ıtımatsızlıktan ziyade, hıslere itimatsızlık olac İşte hakem davasının en büyük mikrobu: ltımatsızlık Hakemlerimiz- de seyirciye, —münekkide, sporcuya, idareciye bu hissi verdıkten sonra, hakem davasının halline imkân yok— tur ve bir gün liglerimiz hakemsiz de kalabilir. Okul bahçelerinden mahalle aralarına kadar geniş bir saha- yılmış sına rağmen voleybol çok yakın bir zamana mleke- timizde sadece bir oyun olmaktan ileri gitmiyordu. sporun zevk ve heyecan tarafı oldugu kadar sportıf hususiyetlerinin de plajlara ve mıza yetişmesi tabiidir. bu işe gereken önemi vererek son za- manlarda yaptıkları temsili ve milli karşılaşmalar bunu göstermektedir. Voleybol, yapılan bir ankete gelen cevapların tasnifinin - ortaya koyduğu hakikate göre, 1895 senesınde Ameri- Gençlerimizin rge Tİ tarafından 1900 — yılında ki geçen Voleybol inde bir keşfedılmıştır Amerikadan day: buradan sonra Güney 33