2 Nisan 1955 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 17

2 Nisan 1955 tarihli Akis Dergisi Sayfa 17

dare kurulunda — dinlenmemişlerdi. Mr. Bevan'ın da dinlenmemesi gere- kirdi. Zaten kendisi Partinin Meclis gurubu önünde konuşmuştu. — Yeni- den izahat vermesine lüzum yoktu. evan'ın düşmanları ve dostları vardı. Dü şmanlarımn başında lşçı hükümetin Maliye m Mr. Gaits- kell vardı. Eski Malıye bakanı, sol cenah liderinin mutlaka ihraç edil- mesini istiyor ve Parti içindeki birli- ği kurtarmak için başka çıkar yol ol- madığını sozlerme ilâve — ediyordu. Bevan'ın düşmanları da Mr. Gaitskell'in talebine iştirak etti- ler. Bunların arasında bizzat başkan da vardı. Bevan Partide ikilik çıka- rıyordu. Disiplinin bozulmasına mü- saade olunamazdı. Eski Sağlık baka- yaptığı sadece bir fikir müca- delesı degıldı Partinin seçilmiş lideri r. Attlee'yi devirmek ve partinin idaresini eline geçirmek — istiyordu. Bunu yıllık toplantıda yapmasına hiç kimse bir şey söyliyemezdi ama, Mr. Bevan kulislerde çalışıyordu. Attlee'nin müdahalesi Bu sırada hiç beklenilmiyen bir şey oldu ve lider Mr. Attlee, hayret u- yandıracak bir müdahalede bulundu. Mr. Attlee, kendisi aleyhinde çalış- makla suçlandırılan Sol cenah lideri- yon önünde bundan böyleki hareket arzı hakkında teminat — vermesini teklif ediyordu. Herkes şaşırdı. Zira Mr. Attlee eclis gurubunda r Bevan'ın ihracı için en fazla uğra- şanlardan biri vaziyetindeydi. Teklif bızzat ondan gelmış, hattâ bir ara o, ya ben" demişt vanı koruyordu ttlee ile Mr. Gaıtskell ara- münaka oldu e eğer bızzaı li- der böyle hareket ederse Parti için- de disiplin kurulamazdı. Attlee de sert cevaplar verdi ve Mec- lis gurubu tarafından alman kararı kendi zaviyesinden izah etti. Ortada bir teklif vardı, rey vermek gereki- . Şimdi ise Be- İtiraf etmek Jlâzımdır ki bizzat Parti liderinin en müda- halesi zıhınlerı karıştırmıştı. Her hal- ir düşündüğü var- dı. Fakat sendikaların temsilcileri sendikalarından Mr. Bevan'ın ihracı için talimat almışlardı. Bunun aksi- ğ rey kullanamazlardı. Hattâ lider istese bile... Nitekim kullanmadılar. Eller kalktı ve görüldü ki başkan hariç 14 âza Mr. Attlee'nin teklifini destekliyor, reddediyor. Yani evan, muvakkaten de olsa 1 tek rey farkla ihraçtan kurtulu 0 başkan ne yapacaktı rakla Dr. Edith Summerskılle baktı Eğer normal rey verirse - kendisi Be- van aleyhtarı oldugu Ööre - vazi- et 14 - 14 olacak ve bır karara va- rılamıyacaktı. una mukabil, baş- kanlığın verdiği a kullanır ve sahip bulunduğu İkinci reyi de is- AKİS, 2 NİSAN 1955 DÜNYADA OLUP BİTENLER Suriye Sabrımızı Tüketiyor Suriye vatandaşlarının büyük ekseriyeti Türkü ve Türkiyeyi sever, içiçe asırlar boyunca süren munasebetler bu iki memleket hal- kının örf, et, anane iştirâkini sağlamış ve birbirine bağlamıştır. ö ir ama, Suriye hü- kümetleri, Birinci Cihan Harbinden sonra hemen daima Suriye halkı- nın bu temayülüne tamamen aykı- rı olarak hareket etmiş ve Türki- yeyi rahat bırakmamışlardır. Dünyanın hiç bir tarafında gö- rülmeyen bir hudut hattı iki mem- leketi ayırır; bu hudut bir demiryo- ludur, hemen hemen bütün cenup hududunu bu demiryolu teşkil e- der. Suriye hükümetleri, edilebilen bütün fesad ve lamış ve bunları daima Türkiye a- leyhine tevcih etmiştir. azzam kaçakçılık teşkilâtı, Haco ve emsali eşkiya tabiyecileri, e komünist tahrikçileri, muzun birkaç yüz metre gerisinde tahşit edilmiş bir haldedır Bu hududun gerisinden (He-vi) gibi, bu teşkilâ- tın naşırı efkârı varakpareler so- kulmak istenir, Suriyenin büyük şehirlerinde hafta geçmez, Türki- aleyhinde yapılan nümayişlerin bu teşekküllerle Suriye hükümet- lerinin elbirliği ile yaptırıldığını da bilmeyen yoktur. kalan milyonlar ve milyonlarca Türk emlâki üzerinde- ki Suriye hükümetinin haksız ta- sarrufları mağdur ve bizar etmiştir. bunlara Türkiye daima hoşgörür- lük, sabır ve tesamühle atfı nazar etmış, şuurlu ve makul bir nıha— yet beklemiştir. Ara sıra Suriyed makülâta dönüş istidatları belır— miş, Surıye halkının hakiki menfa- atlerini müdri ükümet kare geçmiş ise de bunların ömür- leri daima kısa olmuş, şer ve fe- sat unsurları bunlara galebe etmış bu sebeple de Suriyenin iç ve timal ederse Mr. Bevan İşçi Partısın- den çıkarılacaktı. Başkan, hiç r vermiyeceğini bildirdi. Mr 'Attlee ra- kibini kurtarmı an, hususı bir komisyon ku- ruldu. Komısyon sekiz kişiden müte- şekkildi. Bunlardan dördü, Bevan'ın ihracı taraftarı olan D um- merskill, Mr. Gaitskı Mr. Knight ve Mr. Cooper idi. Uçu ise uzlaştırma taraftarı Mr. Attlee, Mr. Griffiths ve Mr. Haworth idi. Sekızıncıye gelınce Dr. Aziz URAS (Eski Mardin Milletvekili) sıyasetı istikrar kaydetmemiştir. Bütün orta ve yakın şark mıl— letlerinin hayır ve nefine matuf o lan ve hükümetimiz tarafından te- şebbüs edilen son siyasi harekete karşı Suriye hükümetinin göster- diği tepki bu sebeple bir sürpriz değildir. Hele hükümet ricalinden birisi Halid El-Azm olunca bu tep- ide kırk sene evvelki Aliye diva- nı harbi kararlarına karşı nen kinin nu duym mümkün değildir. Bu hal ne kadar devam edecektir?.. Suriye bizden ne ister Bütün bu tavırların, aleyhimize yaptırılan suni numayışlerın tek hedefi Hataydır. O Hatay ki, cüzü- ferdlerine kadar haliskan Turklur hâlâ ve hâlâ Ha- tayı ister. Milletlerarası siyasi ik- im bu kabil taleplerin ortaya ata- masına müsait olsa Türkiyenin is- iyecekleri, hem de haklı olarak is- tıyeceklerı Suriye zimamdarlarını <: k Bir defa yalnız Hamrin - Abdül - Sincar ları zirvelerinden gecen hattın şi- malindeki toprakların üstünde ya- şıyanların halısuddem Türk olduk- larım Sur! ükümetleri pek âlâ bilir. Elcezırenın ve hele "ördek gagası" adı ile maruf ve ta Hakkâ- ri vilâyetinin burnuna kadar soku- lan Suriye topraklarında yaşıyan- ların etnik olarak Suriye ile bir munasebetı ü Hatay degıl Turk halkın zirai hınterlandı olan ir siyasi hata eseri olarak alelâde bir demir- yolunun geçiş hattı ile kesilip a- tılmasının Türkiyeye çektirdiği ız- dırabı da Suriye bilmese bile biz çok dermden duymaktayız bunlara katla- nır, ıyı ve vefalı bir komşunun bü- neklerini verir ve fakat rıyeden karşılık olarak bu kem meleyi görürse, bu sefer Türk vatandaşı haklı olarak kendi hü- kümetinden sorar: ? Ve ne zamana ka- dar...? o Mr. Bevanın muavini vaziyetinde bulunan meşhur Mrıs. Barbara Castle idi. Komisyon Mr. Bevan'ı dinliyecek, ondan istikbal için teminat alaca ve durumu Genel İdare Kuruluna bildirecekti. Kurul da ona göre bir karara varacaktı. Seçim endişesi Mr. — Attlee'nin hareketini anlamak o kadar zor Hakikaten çarşamba günkü toplantıdan üç gün 17