2 Nisan 1955 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 8

2 Nisan 1955 tarihli Akis Dergisi Sayfa 8

YURTTA OLUP BİTENLER. Menderes - Karaosmanoğlu Ara bozuculara nanik raosmanoglunun davetlileriydi. Da- vetlilerden çoğu Salihliye trenle gel- mişlerdi. Fakat Başbakan Adnan Menderes otomobille seyahat etmiş- ti ve yanında daima Karaosmanoğlu İki eski ilk defa şılaşmışlar ve kucaklaşmışlardı. ce zıyafetı bu yeni paktı tesit edi- Hakikaten uçaktan ımldıgı zaman muştu. Maamafih Başbakan Adnan Menderesin bunu daha Ankaradan hareketınden önce hesaplamış olduğu * hiç olmazsa tahmin sine ısrarla davet edilmiş, fakat bu davete gıtmem ti Lütfi Karaosmanoğlu komp- na dahilmiş gibi gösteriyordu. Aslına bakılırsa ortada ne komplo mek isteyenler böyle bir manevradan fayda umuyorlardı. Şimdi ise kongre yapılmış, seçilenler seçilmiş, başkan- lığa getirilemiyeceğini anlayan Bur- han Maner de idare kurulundan isti- fa etmişti. Bu istifa üzerine İki hizip birbirine yaklaşmış, meselâ Osman min olunduğunu söyliyerek parti içinde yaptığı meşru muhalefeti dâhi bırakmıştı. Burhan Manerin is- tifası Adnan Menderesin kendisini İs- tismar ettirmemek — niyetini ortaya koyuyordu. Başbakan ile eski arkadaşı Fevzi etmiş bulundu- Lütfi Karaosmanoğlu arasında za- man zaman çatışmaların olduğu ha- O Noktada Oynadıgımız Demokrasi oyunu- kahramanlarından ikisi, aynı noktada bir defa daha buluş- muş durumdadırlar. Ahbap çavuş- lardan biri Ahmed Emın Yalman, i . - İhtimal öteki ismi görünce fena halde alı- aklar, — kızacaklardır Bu sefer noktayı koyan Burhan Belge, onun yanma giden Ahmed Emin Yalmandır. Burhan Belge savcılara isteme- : istenilme- tanınmasını teklif eden zat şında patronu Dr. Mükerrem Sarol hakkındaki tenkidlerin bir kam- panya halini aldığı ve Bedii Faik- in tevkif kedilerek — susturulduğu günlerde kalemi yakalamış ve meş- r Türk Sesi gazetesinde bu tezin şampiyonluğunu yapmı ana- atince savcılar, bir neşriyatı kes- tirmek selâhiyetini haiz bulunma- lıydılar. Burhan Belge dünyanın her tarafında antidemokratik ka- nunlarla a zincir vurulmaya çalışıldıgı sıralarda bol bol sarfe- dilen "namus", "şeref", haysıyet" gibi kelimeleri yazısında unutm yordu. Makalesinden öyle anlaşılı- yordu ki Belge bey bilhassa ba- kanların bu “"namus", "şeref" ve "haysıyet leri bahsinde çok titiz- dir. Ama varsın bu bahaneler altın- da vatandaşların hürriyetleri zede- lensin.. Te akanlar rahat nefes alsınlar da... Tez o zaman dahi il- tifat görmemiş, memlekette de- mokrasiyi gerçekleştirmek vaadile kikatti. Fakat D.P. nin iki liderini bir karakedinin daimi surette ayır- masını isteyenlerin de gayretleri in- kâr olunamazdı. Menderesin bunlara - Ankaradakilere ve — Egedekilere - bu defa iltifat etmemesi, Karaosman- oğlu tarafından hava — meydanında karşılanması, temel atma töreninde Osman Kibarın konuşması ve bütün ları intibamnı veriyordu. Çiftlikteki ziyafet dostluğu bir kat daha per- çınledı ve Egede bır gösteri mahıye dosttular ve birine dayanıp ötekini devirmeye çalışmak nasıl hayalse,ö- tekine dayanıp berikini ezmek de ay- nı derecede boş gayrett İhtilâfa gelince, Fevzı Lütfi Ka- raosmanoğlu hiç bir zaman Adnan Menderese gidip şu veya bu isi be- ğenmediğini söylememiş, daha ziya- mnuniyetsizliğin uyurmaya . Muhalif kaldığı tasarıların lerinde de kürsüye çıkmamayı tercih etmişti. Parti içinde Fevzi Lütfi Buluştular... iktidara gelen bir partinin basına böyle bir darbe indirmesine gönül- ler - veya politika zaruretleri - ra- zı olamamışt Şimdi daha üstadane bulunup aynı gayeye teklifleri" ile varılmak sırada Ahme min han Belgeye iltihak etmekte mahzurlu neşriyat önlenilmek is- teniyorsa "eski" ye dönülmesini is- temekledir Yalmanın teklifi şu- sad bir gazete tarafm- dan gırışılen ve adaletin ile zararlı — görülen bir neşriyat çığırına dava açıldıktan sonra de- vam edilmemesini teinin etmekse, dava ile beraber neşriyata fasıla verilmesi yolunda, eskiden mevcut bir şekıl maddenin ıhya edilmesi maksadı temin eder" Kimin maksadını? — Aleyhinde neşriyat yapılan, kirli çamaşırları ortaya dökülen, yaptığı yolsuzluk- lar alenıyete Vurulan hakiki huvı— eti umumi efkâra arzedilen ya- rının bakanının maksadını degıl mi? Teşekkür ederiz Ahmed Emin Yalman.. Bizim ona karnımız tok. Bu millet o neviden tahditlere, hürriyetlerin kısılmasına artı doymuştur. Demokrasi mücadelesi- ni de seneler senesi altında tutul- duğu baskıdan kurtulmak için yapmıştır. Yoksa baskıyı yapanla- rın ismi med değil de Mehmed olsun diye değ karardan önce tev- kiften veya karardan önce sustu- rulmadan vaz geçiniz.O, demokra- si olmaz!. AKİS, 2 NİSAN 1955