2 Nisan 1955 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 20

2 Nisan 1955 tarihli Akis Dergisi Sayfa 20

BUNLAR HEP HAKİKATTİR New—Yorkta bir ay kadar evvel a- çılan bir mağaza, kısa zamanda dünyanın en çok iş yapan müessese- lerinden biri olmuştur. Burada uy- kuyu kolaylaştıracak ve rahat uyku- edecek aletler satılmakta dır Dünyada bir eşi olmayan bu ma- n bir hususiyeti de, rahat uy- ku lemın eden eşyalar uzerınde yapı- lan her türlü keşif ve fikirlerle ilgi- lenmesi ve fikir sahiplerine paraca (A. yardım yapmasıdır. P.) * Amerikada, bilhassa Miami yarış mahallesinde Ççok meşhur olan . Jokey Munzio Pariso ebedi boykot ce- zasına çarptırılmıştır. Munzio Pari- so'nun bu cezaya çarpılışının sebebi yarışlarda bileğinde bulunan ve ince bir telle saatine raptedilen küçük bir motorla cereyan vermek suretiyle al- tındaki atı tahrik etmesi ve çılgına dönen atı anormal şartlar altında koşturmasıdır. Munzio bu şekilde bir çok yarış kazanmıştı. (Reuter) * Geçenlerde Pekının buyuk meydan- larından bir 'in tanınmış * ve çok sevılen şaırlerınden biri olan an-Sun-Kun eski an'anevi âdete u- ularak başı gövdesinden ayrılmak suretiyle Öldürülmüştür. B metli şairin radyoda tığı tarihi konuşmalar Çinliler tara— fından büyük bir alaka ile takip edi- lirdi. Zira hemen bütün konuşmala- rını manalı espri ve şiirlerle süsler, bu da halkın çok hoşuna giderdi. Bir çok halk şairleri gibi Çan-Sun-Kun da devlet ileri gelenlerinin hatalı ha- reketlerini ele arak hıcvıyeler ya- zardı. Bu yüzden Çan-Kay-Şek ik- tidarda iken, hapsedilmiş, fakat son- ra serbest bırakılmıştı. Komünist Partisi iktidara gelip Mao Tse-Tung idareyi ele alınca, ona "Halk artisti" unvanını vermişti. Mao-Tse-Tung ile ahbaplık çok sürmemişti. Zira Çan- Sun-Kun Komünist Partisine girme- yi reddedip, bu parti aleyhinde de hicviyeler yazmaya başlamıştı. Bu- nun üzerine Mao-Tse-Tung da şaırı tevkif ettirmişti. Aradan bir müd- det geçtikten sonra, ıslah oldu zannı ile serbest bırakılan şair, bir gün Pekinin büyük meydanlarından biri halkla dolu iken yüksek bir yere çı- karak şu hikâyeyi anlatmıştır: "Bir gün köylüler kuvvetli, ayni zamanda vahşi bir kediyi yakalamış- lar ve onu öldürmek için bir kaya parçasına çarpmağa başlamışlar. Bü- yük hayvan kayaya çarptıkça (Ma0o!. diye acı acı bagırmaga baş- lamış ve nihayet ölmüştür." Çan-Sun-Kun'un bu sözleri halkı çılgın gibi guldurmuş, fakat Çin li- sanında ayaya ek" dendiği gibi an-Kay- gibi) bu manalı sözleri sarfeden şair hicvinin cezasını hayatı ile odemş ir. (New-York Times) 20 Kuzey kutbundan güney kutbuna Ya boynuzları da yer değiştirirse.. Kuzey kutbunda yaşayan Ren ge- yiklerinden iki çift, oradan alı- nıp Güney kutbuna nakledilmiştir. Hadise şöyle cereyan etmiştir: Fran- sanın. Güney kutbunda bir arazisi vardır. Bu arazi, Kerguelen adaları- dır. Orada bulunan Fransız heyeti her yıl değiştirilmektedir. Bu sene de yeni heyet Orly hava meydanından Güney kutbuna hareket etmiştir. Ancak, hareketi sırasında uçağa iki çift de Ren geyıgı almıştır. Bu hay- vanlar bir gün evvel gene uçakla Kuzey kutbundan Parise getirilmiş bulunuyordu. Fransız başkentinde bir gece geçirmişlerdir. Göeyiklere Jannok adında bir lapon refakat et- mektedir Geyıklerın Kerguelen adasında da yetiştirilmek — istenilmesinin sebebi, bu hayvanların kızak çekmekteki meharetleridir. Güney kutbunda ma- alesef Laponyanın Ren geyikleri mevcut değildir. Şimdi, tecrübenin vereceği netice merakla beklenmek- tedir. (İIntercontinentale) * Birinci Dünya Harbinde Avustur- ya ordusunda vazife gören Angelo Montibeller isminde bir er, 1917 se- nesinde Rus cephesinde esir düşmüş- tür. Bu asker, esaret hayatında iken, İtalyanın Lugana vâdisindeki Roce— guo kasabasında bulunan kız karde- şine müteaddit kartpostallar gönder- iştir. Bu kartlardan 15 Mart 1918 tarihlisi tam 36 sene sonra kardeşi- nin eline geçmiştir. Rus çarının res- mi bulunan pulun üzerinde 15 Mart 1918 tarihi bulunmakta, İtalyan Postahanesinin Aralık 1954 damga- sı da gayet vazıh şekilde okunmak- tadır. (U.P.) Amerikalılar, kadınları analığa ve ocuk ba ik kımına — teşv etmek maksadıyle türlü müsabakalar ter- tip ederler. Bunların belli başlıların- dan üçü de "Yılın annesi", "Sene- nin kadını", "Senenin katolik annesi" ve "Dünyanın annesi" müsabakası- dır. Bunlardan birincisi Amerikada ikamet eden bütün anneler, ikincisi de yalnız katolik olan anneler ara- sında tertip edilir. Üçüncüsü ise ci- han şümul bir mahiyet arzetmekte ve dünyanın herhangi bir tarafında çocuklara şefkat ve alâka gösteren, onları himaye eden anneler namzet listesine ithal edilmektedir. Bu seneki müsabakada "Senenin nnesi" ünvanını Maceo Thomas a- dında 48 yaşlarında bir zenci kadın kazanmıştır. "Dünyanın annesi" Üünvanı ise Şili Cumhurbaşkanının zevcesi Rosa Markınanu de Gonzales - Videla'ya verilmiştir. (New-York Times) * Almanyanın Hesse eyaleti Dahili- Vekilinin açıkladığına göre, bu eyalette grip yüzünden 27 kişi öl- üştür. Eyalette bu yüzden — mektepler kapatılmıştır. (A.P.) AKİS, 2 NİSAN 1955