2 Nisan 1955 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 4

2 Nisan 1955 tarihli Akis Dergisi Sayfa 4

YURTTA OLUP BİTENLER Celâl Bayar Acil şifalar Cumhurbaşkanlığı Bayar rahatsız Cumhurbaşkanlığı köşkü çevrele- rinde söylenildiğine göre Cumhur- başkanı Celâl Bayar bir müddetten beri rahatsız bulunmaktadır. Pakis- tan ve lraka yaptığı uzun ve yorucu seyahatin sonun mhurbaşkanı Bagdatta hafif atlatılan bir kriz ge- çirmiş, fakat büyük bir metanetle protokolun icaplarını yerine getir- Cumhurbaşkanı Celâl Bayar bun- dan İki hafta kadar evvel yeniden rahatsızlanmış ve Çankaya — köşkü- ne doktor celbedılmıştır Ayrıca kon- sültasyon için İstanbuldan da Dr. Ali Eşref uçakla getirilmiştir. Cum- hurbaşkanının prostatdan rahatsız bulunduğu anlaşılmaktadır. Doktor- lar kendisine sıkı bir pehriz tavsiye etmişlerdi Bugünlerde, iyi bir tesadüf eseri olarak, tanınmış lngılız mutehassısı Dr. Mıll r Atinayı zi e- decektir. Mütehassıs oradan Turkıye— ye de gelecek ve Cumhurbaşkanını i Bir ameliyat gerektiği bu ameliyatın lngılterede her hangi bir endişeyi mucip değil- dir. KİS, sayın Cumhurbaşkanına acil şifalar temenni eder, 4 Demokrasi Arap saçı Bu sayının çıktığı akşam, 2 Nisan umartesi günü saat 20,15 te Ankara Palasta iki çift — karşılaşa- caklar ve böylece bütün memleketin aylardan beri yürekten arzuladığı buluşma şeklen gerçekleşecek. Çift- lerden biri davet eden çifttir: Bay ve Bayan Adnan Menderes Öteki, davet edilen çift: Bay ve Bayan İs met İn nü. Böylece, Lübnan Cumhurbaşkanı şerefine verilecek ziyafet — iktidarın ve muhalefetin hakıkı liderlerini kar- şı karşıya getir olmazsa o akşam 1çın, bir "sosyete ' hududunu, iki taraftan hu- yapacakları gü- kabıl olabı- urbaş- - Celal Bayar ve eşi Çankaya bir suvare vermişlerdi. rbaşkanı, eski Cumhur- başkanı ve yeni Muhalefet liderini yemeğe değil, sadece yemekten son- raki kabul resmine çağırmıştı. İnö- ünü davetlere icabet bilindiğinden, — gelmiyeceği de aşağı yukarı malümdu. Demokra- tik protokolu başbakan tatbik etmiş ve kendisinin de hakikaten arzuladı- şamı karşılaşmaları da ilk adım atılmıştı. lar, ancak hakiki demokrasi yolunda ' fıılıyata geçilmekle ortadan kalkabi- irdi. Eğer bu yapılmazsa Ankara Palas buluşması akissiz ve devamsız kalacaktı. Zira bir müddetten beri etrafında bir hava yaratılmaya ça- lışlan meşhur "yumuşama" nın iç yüzü şundan ibaretti: Sun'i — gayretler iki hafta kadar evvel bir gün okrat Partinin basınla alâkalı işlerini tedvir eden Dr. üker- rşısına gene Demokrat Partili bir gazeteciyi almış, alabildi- ğine haşlıyordu. Gazeteci, Ankarada çıkan bir gazetenin sahıbıydı ve ga- zetesi iktidarı daima hulüsu kalple destekliyordu. O halde, bu hiddetin sebebi neydi? Basit! Başmuharrir Bahadır Dülger (Erzurum - D.P.) Nihad Erimin giriştiği manevranın hakiki mahiyetini belirten ve üstadı itham eden bir makale yazmıştı. Dev- let bakanı son derece hiddetliydi: — Nasıl olur, efendim, diyordu, nasıl olur da siz Nıhad Erime hücum eder, bize bu kadar faydası dokunan bir adamı iki ateş arasında bırakabi- lirsiniz? Bu, partiye ihanettir. Za- vallıya kendi tarafi zaten alabildiği- ne yükleniyor. Bari biz, işini kolay- laştıranın..." Tez şuydu: Cumhuriyet Halk Par- tisi Halkçı gazetesınde şampiyonluğu yapılan poli ayı benimsedi- ği gün, iktidar ıçın bir tehlike olmak- Bundan tan çıkacaktı. Onun için Nihad Erim manen desteklenmeliydi. mevzuda Dr. Sarolun bir aza- daha evvelce Mümtaz nik yemişti. Zaferin talihsiz başya- zarı da, gene hulüsu kalple üstad hakkında fikirlerini yazmış, "oh, ne âlâ" emişti "her şeyi yap et, bütün zarar senin başının altından çıksın, ondan sonra zeytınyagı gibi üstte yüz!" ale üzerine de Devle bakanı telefonu açmış ve Feniği yola gelmeğe davet etmişti. Zaferın baş- yazarı işte o gün dahili meselelerde kl yurulmemekte hıncını Suriyeden almaktadır katen Devlet bakanının, Niha min manevrasına mani olacak her taşı üstadın yolundan kaldırmak için sarfettiği gayretler artık Ankarada hiç kimsenin meçhulü değildir. Bu arada büyük İstanbul gazete- leri de unutulmam ve "hatır sa- yan" muhabirlere havadisleri hangi hava içinde vermelerinin iktidarca memnuniyeti mucip görüleceği Dr. tarafından telkin olunmuştu. Ancak - Dünya bir tarafa, - Hürri- yet hadiseleri hakiki veçhelerıyle tef- sire devam ediyor ve Niha rimin manevrasını, O manevra ile ılgılı ha- berleri başka zaviyeden veriyor, üs- ve mevkiini — dosdoğru çizıyordu Öteki gazetelerden bir ço- ğu Cumhuriyet Halk Partisinin Erim polıtıkasını benimsediğine efkârı u- mumiyeyi inandırmağa — çalışırken rını, Hürriyet meselâ Parti Meclisi tebli- Cemil Said Barlas Papiyonlu adam AKİS, 2 NİSAN 1955