21 Mayıs 1955 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 19

21 Mayıs 1955 tarihli Akis Dergisi Sayfa 19

hükümet başkanları yaz ortasında, Temmuzun ikinci yansıyla Ağustos sonu arasında bir araya gelecek ve Dünya meselelerini görüşeceklerdi. Doğu Avrupa Şantaj Doğu Avrupada artık bir "Rus NA- TO'su" Bu, Sovyetlerle bera- ber sekiz deVletın kurmuş oldukları ittifaak manzumesidir ve Atlantik Paktı teşkilâtının bir kopyesidir. us Nato'sunun başında, bir de General Gruenther'i var: Bu, başı us- turayla kazınmış Mareşal Konieftir.. KİS geçen sayısında Varşova top- lantısından çıkacak kararlar m neler olacağını haber vermiş, hattâ Mareşal Konief'ten de bahsetmişti. Bunlar ta- hakkuk etmiş ve haftanın sonunda andlaşma imzalanmıştır. Bu, 20 sene müddetli bir dostluk ve askeri yardımlaşma paktıdır. Rus- ya, Polonya, Rumanya, Doğu Alman- ya, Arnavutluk, Bulgaristan, Çekos- lovakya bu pakt 1le bütün askeri kuv vetlerini Mareşal Koniefin emrine vermektedirler. Mareşal Koniefin ge- nel karargâhı Moskova'da buluna- caktır. Rusya bu andlaşma ile "müt- tefik" memleketlerde asker tutmak ve Us kurmak hakkını almaktadır. Tıpkı, Amerikanın NATO'ya dahil memleketlerde böyle bir hakka sahip bulunduğu gibi.. Fakat arada bir fark vardır: Rusyanın halen Rumanya, Macaristan ve Polonya ile Doğu Al- manyada miktarı bir milyona yakla- şan ordusu vardır. Şimdi bunların sıfatları değişecek, işgal kuWeti ol- maktan çıkıp müttefik kuWet ola- caktır. Zira işgal kuvvetleri, Avus- turyayla barış 1mzalanmad1gı müd- detçe kalabilirdi. Bu barış imzalandı- ğına göre, statüde değişiklik elzem hale gelmektedir. Müşterek komu- Molotof Müjdeyi verdi AKİS, 21 MAYIS 1955 tanlığa gelince, peyk devletler kuv vetlerinin zaten Rusların idaresinde bulunduğu biliniyordu. Buna muka- bil Rusyanın şimdiye kadar Çekoslo- vakyada, Bulgaristanda, Arnavutluk- ta askeri yoktu. Bundan böyle, pakt gereğince oralarda da üsler kurmak ve asker tutmak hakkına malik' bulu- nacaktır. Şantajın delilleri Fakat — pakt, şimdiye kadar bey- nelmilel münasebetlerde görülme- yen ve mutad olmayan bazı maddeler ri ihtiva etmektedir. Meselâ pakt 25 seneliktir ve 10 sene müddetle uzatı- labilecektir ama,' eğer bütün Avrupa- yı alâkadar eden bir "Güvenlik sis- temi" arada kurulabilirse fesholuna- bilecektir. Bundan başka, neşredilen teblıgde bilhassa belirtilen bir husus oğu Almanyanın şimdilik müşterek kumandanlığa dahil edilmiyeceğidir. DÜNYADA OLUP BİTENLER Zira Rusların gayesini herkes bil- mektedir: Almanyayı tarafsız hale getirmek ve memleketin birleşmesine o şartla razı olmak. Böylece Batılı- larla Doğu arasında muazzam bir boşluk husule getirmek.. Bu bakım- dan Ruslar Varşovada şu tezi orta- ya koymuşlardır: siz Batı Almanyayı silâhlandırmazsanız, biz de Doğu manyayı sılahlandırmayız Ama, siz onu NATO'ya alınca, biz de Doğu Almanyayı silâhlandırıp kendi kuv vetlerimiz arasına katarız. ir nokta unutulmakta- dır: Doğu Almanya Ruslar tarafın- dan halen silâhlandırılmış vaziyette- dir. Bir bakıma Varşova paktına a- lınıp alınmaması bir mâna ifade et- memektedir. Zaten bütün pakt, mev- cut bir durumu isimlendirmekten başka mâna taşımamaktadır ve ga- yesi batı umumi efkârı üzerinde şan- taj yapabilmektir.