21 Mayıs 1955 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 26

21 Mayıs 1955 tarihli Akis Dergisi Sayfa 26

KİTA ÇOCUK KÜTÜPHANELERİ İLE OKUL ve SINIF KÜTÜPHANELERİ (Yazan: Fahriye Kınalı. İstanbul 1955 Maarif Basımevi. 99 sayfa, fiyatı 99 kuruş). Maarif Vekâleti öğretmen Kitap- ları serisinden olan eserde A- merikadaki çocuk kütüphanelerinin kuruluşundaki gaye, bunların tanzim şekilleri, çalışma tarzları ve çocukla- ra ne derecede faydalı oldukları an- latılmak istenmiştir.. İçindekiler: go- cuk kütüphaneleri hakkında gene bilgi; çocuk kütüphanelerine ve u- mumi kütüphanelere kitap nasıl se- çilir, nasıl satın alınır, tasnif: idare sis temı müracaat kıtapları Türki- cuk kütüphaneleri ve Maarif Vekaletının bu hususta neşrettiği ta- mimle birliktte Çocuk Kütüphaneleri Yönetmeliği; okul kütüphaneleri ve sınıf kutuphanelerı Kitap resimlidir. GAYRIMENKUL TESCİLİ Refik Gür. Akşehir 1955 Nıısreddın Matbaası. 129 sayfa, f' iyatı 499 kuruş.) Eser, Medeni Kanunumuzun - mem- leket çapında çok mühim kazai tatbikat arzeden - 639 uncu madde- sine ait, yazarın on yıldanberi üze- rinde durdugu fikir ve müşahedeleri ve bugünkü netıcelerı toplu bir su- rette sunmaktadır. "Tarihçe, arazinin tasarrufu, — gayrimenkul — ihtilâfları gayrımenkullerın tescilleri dâvaları, Medeni kanun, çiftçiyi topraklandır- ma ve tapulama kanunlarının izahı, diğer hususi kanunlar ve mevzuat, yeni içtihatlar" başlıklariyle, yürür- lükte bulunan mevzular ve içtihatlar bir arada incelenmektedir. Halen yü- rürlükte bulunan hususi kanunların, Sicilli Kavanin, T. C. Mer'i kanunları ve Düsturdaki yerlerini gösteren bir tablosu da vardır. 3 kısımlık eserin 40 sayfa tutan ikinci bölümü, yaza- rın makalelerini ve Temyiz Mahke— mesi I. Reisliğine vermiş olduğu lâ- yihaları İçine almaktadır. Metinler- den Zziyade, 1çt1hatlar1a inkişaf eden bir sistemi bulunan medeni hukuk mevzuatımız için, hukukçularımızın insiyatifi daima elde bulundurmaları- nı da telkin eden eserde, pratik ön plânda gelmektedir. FOLUNU KAYBEDEN İNSANLIK (Yazan: Dr. Semih Sumerman. İs- tanbul 1955 Güven Basımevi. 452 say- fa, fiyatı 599 kuruş. Satış yeri: İnki- lap Kitabevi, İstanbul.) 30 yılı aşan devamlı bir çalışma so- nucu olduğunu önsözünden öğren- diğimiz eser, çeşitli hayat problemle- ri hakkı da, yazarın görüşlerini ihti- va etmektedir. Bu fikirlerle, Birleş- miş Mılletler hakikatinin "felsefi bü- tünü" ve buna bağlı "gerçek medeni- PLAR yet in veçhesi de tanıtılmaktadır. “Düşüncelerim! 1" seri kaydiyle ya- yınlanan eser, "bugün ve yarının en asil ümidi olan Bırleşmış Milletler Teşkilâtının manevi şahsiyetine" it- haf edilmiştir. Kitabın bölüm başlık- ları şunlardır: 1) İç dünyamızın mesnetleri, 2) Madde yapısının bazı vasıfları, 3) Genişliyen insanlık kab- ristanı, 4) eo-Euphorisme, 5) Neo- Euphorısme in hedefleri... Kitapta, fihrist, indeks, bibliyografya gibi, e- serden istifadeyi kolaylaştıracak un- surlar yok. Buna mukabil bir tertip ağırlığı var. Kemal Atatürk Dil inkılâbı günlerinde ATATÜRKÇÜLÜKTE DİL VE DİN (Yazan: Dr. Arın Engin. V. basım. İstanbul 1955, 65 sayfa, fiyatı 15$ Uuruş). Geçen yıl yayınlanmış olan "Ata- türkçülük ve Moskofluk - Türk- lük Savaşları" adlı eserin, dil ve din'e ait bölümlerinin "düzenlenmiş" üçün- cü basımıdır. Yazar, Atatürkçülüğün en mühim iki unsuru olan "Türkleş- mek ve Çağdaşlaşmak" ülkülerinden ilkinin en büyük devriminin dil dev- rimi, iknicisinin din devrimi olduğu- nu belırterek kitabının ilk bolumunu teşkil eden 49 sayfa içinde "Atatürk dil devriminin gerekçeleri nelerdir?" başlığı altında dılı 14 sayfa tutan ikinci bölümde "Din özgenliği (lâik- lik) nedir ve ne değildir?" başlığı ile din devrimini inceliyor. Kitabın so- nunda "azınlıkları kendimize nasıl kaynaştırabılırız ilkokullarda eritme azam usulü" başlıklı bır ilâve, şiir- ler ve metin içinde geçen Tür rkçe sözlerin Osmanlıca karşılıklarını ve- ren bir sözlük vardır; Dr. Arın En- gin, öztürkçecilikte 1935 yılını yaşı- yor. O yılların heyecanı, öz Türkçe için hepimize kuvvet ve ilham kay- nağıdır. Ancak, İstanbula "Atatürk- kent" demekte, devam etmek lüzum- suz bir ısrardır. Gayede kendisiyle beraberiz. Fakat, vasıtaların tekarrür etmiş usullerinden uzaklaşılarak tek- lif edilen kelimeler şahsilikten kur-' tulamıyacak ve öz Türkçe için de zararlı olacaktır kanaatindeyiz. Kul- lanılan kelimelerde hiç olmazsa dilin fonetik estetiğine uygunluk görmek istenir. Angılak (muhtıra), (imza), — bellik (traktör), (coğrafya), enginer (mühendis), gü- zelyazın (edebiyat), gönderge (pos- ta), görünge (fotoğraf), ılım (itidal), kaldırak (asansör), (iftira), (o tobus) kımıldak (makina) gibi ke- limeler birçok bakımlardan çok mü- nakaşa götürür. BASIN KANUNLARI VE BASINLA İLGİLİ MEVZUAT (Hazırlıyan: Hami Kartay. Ankara 1955 Yıldız Matbaası. 135 sayfa, fiyatı mevzuatı 1950 yılından son- ra yemlikler geçirdi ve birço ğişikliklere uğradı. Bu kitap, en son tadillerine göre basın kanunlarını ve basınla ilgili mevzuatı bir araya top- mış bulunmaktadır. 1.1.1955 tari- hine kadar olan basın mevzuatının ta- mamım içine almaktadır: "Basın Ka- nunu, Matbaalar Kanunu. Fikir ve Sanat Ezerleri Kanunu, Basın Mes- leğinde Çalışanlarla Çalıştıranlar A- rasındaki Münasebetlerin Tanzimi Hakkında Kanun, Edebiyat ve Sanat Eserlerini Koruma için Kurulan Bern Birliğine Katılma Hususunda Hükü- mete Yetki Verilmesine dair Kanun, Bern Sözleşmesi, Basın-Yayın ve Tu- rizm Genel Müdürlüğü Kanunu, öğ- retici ve Teknik Filimler Hakkında Kanım ve nizamnameleri, Küçükleri Muzır Neşriyattan Koruma Kanunu, Basma Yazı ve Resimleri Derleme Kanunu, Neşir Yoliyle ve Radyo ile [şlenecek Bazı Cürümler Hakkında anun, Vicdan ve Toplanma Hürri- yetinin Korunması Hakkında Kanun, Türk Ceza Kanununun ve Milletvekil- leri Seçimi Kanununun basınla ilgili maddeleri, Basın Kartları Talimatna- mesi, Resmı ilân ve Reklâmlar Hak- kında kararname". SAVRULAN ZAMAN (Jozef Habib Gerez'in şiüirleri. An- kara 1955 e& İstanbul Güzeliş Matbaası. Kapak: Hüseyin Mumcu. 61 sayfa, fi- yatı 199 kuruş.) S airin, Gönülden Damlalar (1952), Renklerin Akını (1954) adlı ki- taplarından sonra üçüncü şiir kita- bıdır. İlk kitapları yayınlandığı za- man Türk basınında haklı bir alâka uyandırmıştı Bu eserin de aynı alâ- kayı göreceğine şüphe yoktur. Türk kültürü ile yetişmiş azınlıklar ara- sından şairler, bestekârlar çıkmıştır. AKİS, 21 MAYIS 1955