21 Nisan 1956 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 14

21 Nisan 1956 tarihli Akis Dergisi Sayfa 14

Yurttan Akisler İktidar çevrelerinde HÜKÜMET — Bu hafta Menderes IV. kabinesi “vekil bakanlar kabinesi" manzarası gösteriyor- du. Hakikaten Başbakana Içışlerı Bakanı, Dışış- leri Bakanına İşletmeler Baka ilk Sav Bakanına Devlet Bakam, Ekonomı ve Tıcaret Ba- kanına Gümrük ve Tekel Bakanı vekâlet etmek- teydi. Şimdi Ekonomi ve Ticaret Bakanlığına kuvvetli bir talip aranmaktadır. Bıı makam D.P. den Hür. P. ne en fazla bakan veren makam ol- muştur. 'Muhlis Ete, Enver Gü relı ve Fethı Çe- likbaş orada bakanlık yapmışlardır. Kendilerini son halefleri Fahreddin Ulaşın da takip etmesi pek gayrı mümkün değildir. EĞİTİM — Milli Eğitim Bakanlığı son aylarda pek müşkül bir mevkide kalmıştır. Başbakanın Orta Okullara din dersleri konulacağı yolundakı sözleri his bir hazırlığa istinat etmediğinden, üs- telik seçimlerin arefesinde o yola gidilmesi gere- keceğinden bakanlık telâş içindedir. Zira bu plâ- nın tatbıkı için yeter sayıda eleman mevcut de- ğildir. ara müsbet ilim tedris eden hocaların aynı zamanda dın dersleri vermeleri duşunulmuş- a, kimin din dersi vereceği hususu halledılemedıgınden başka bir çare aranması ter- cih olunmuştur. ELÇİLİKLER — Bu haftanın başında İsrail dev- letinin yıldönümü mnnasebetıyle elçilikte verılen ko de hukumet imizi daha ziyade bak msil ediyordu. İsrailin hususi azıy dolayısıyle elçi, bir de bakanın gelip gelmiye cegi- hususunda müteredditti. Kokteylın sonlarına doğ- ru bir bakan kapıdan içeri girince İsrail temsil- cilerinin yüzü güldü. Üstelik gelen Mili Savun- ma Bakan Vekili Şem'i Ergindi. GENEL KURMAY — g Genel Kurmay Başkam OÖrgeneral Nureddin Baransel tamamiyle iyileş- miştir ama, vazifesine iade edilmiyecektir. Genel Kurmay Başkanlığı vekâletle idareye devam olu- nacaktır. ÖOrgeneral Baransel için bir Büyükelçi- lik düşünülmektedir. O büyükelçiliğe tayin edil dikten sonra, vekili Orgeneral Tunaboylu asil p- lacaktır. DIŞ TEMASLAR— Sovyet Hükümeti Türkiye- den bir parlamento heyetini henüz resmen Rus- yaya davet etmemiştir. Sovyet Büyükelçisinin ge- çenlerde Refik Koraltanı ziyareti sırasında yaptı- ğı, bir istimzaçtan ibarettir. Büyükelçi Meclis Vekiller hükümeti Baransele elçilik Nota bilen eşek K ve B Cenazede polisler Başkanına böyle bir davetin duşunuldugunu bil- dirmiş ve bunun nasıl karşılanacağım öğrenmek ıstemıştır Rusya, eğer kabul cevabı verileceği kendisine hissettirilirse böyle bir daveti resmiyete intikal ettirmek nıyetındedır Fakat teklifin akis- eri pek cesaret verici olmamıştır. EKONOMİ — Pamukçular Ekonomi ve Ticaret Bakanlığına yapılacak tayini merakla beklemek- tedirler. Zira pamuk ihracatında prim verilip ve- rilmiyeceği henüz belli değildir Gerçi Fahreddin Ulaşın istifaya mecbur kalması pamukçular için ilk zaferdır ama onun halefinin kim olacağı bi- linmeden hangi bir spekülasyonda bulun ak kabil degıldır Mesele bakanlıga tayin yapılırken bahis mevzuu edilecekti Muhalifler arasında HÜR. P. — Muhalefet partılerı arasında "bekle- nen sevgılı vaziyetinde üç sabık D.P. mi l- letvekilinden Ziya Te rmen (Kastamonu) C.H ile kısa fakat sıkı bir flört devresi geçırdıkten sonra Hür. P. ni bu haftanın başında seçmiştir. Geriye kalan iki Zonguldak milletvekilinden Hü- seyin Balık C.H.P. ye, Cemal Kıpçak Hür. P. ne meyletmektedır Fakat her ikisinin de Ziya Ter- meni takip etmesi daha muhtemeldir. . M. . den çıkarılmış olan milletvekil- lerı muhalefet partileri arasında rekabete yol a- çarken aynı vaziyette bulunan bir tanesi hiç kim- seden davet almamaktadır. Bu, Hamid Şevket İncedir. Hamid Şevket Incenın partisinden nüfuz ticareti yaptığı ithamiyle çıkarılması üstelik bu muameleyi hazmederek böyle bir k: Haysiyet Divanı aleyhinde hareket muhalefet partılerını dikkatli davranmaya sevket- mektedir .P. — Partilerinin kendi kendıne yola gelme- yecegını hele devlet adamlığı y miş - mensuplarının bizzat harekete geçmiyeceği- ni anlamış olan genç Halkçılar kolları sıvamış vaziyettedirler. Bunlar ocak veya bucak kongresi günleri sabahleyin erkenden bu gibi zevatın evi- ne giderek onları almakta» sonra kongreye götü- rüp konuşturmaktadırlar. Aynı cereyanın Kurul- tayda kendini göstereceği ve böyle şahısların a- deta zorla partinin mesul teşekküllerine sokula- cağı, üstelik de mazeret dinlenmiyeceği anlaşıl- maktadır. AKİS, 21 NİSAN 1956