30 Haziran 1956 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 12

30 Haziran 1956 tarihli Akis Dergisi Sayfa 12

SANA T Resim Birleşmiş Milletler Bundan bir ay kadar önce Ankarada bir resim sergisi açılmıştı. Sergi- de yeni Büyük Millet Meclisi binası- nı süsleyecek resimler teşhir edili- yordu. Şimdiye kadar açılan sergiler hılafına bu sergiye girenlerin ekse- riyetini gençler teşkil ediyordu. Bu yüzden sergideki resimlerin büyük bir kısmı modern resim hüviyetini taşı- yordu. Genç ressamların — modern çizgileri bazı büyüklerimizin hoşuna gitmemişti. Jürinin satın aldığı bütün tabloların çerçevelerindeki "Satın a- lınmıştır" etiketleri kazındı. Sergi bir aç gün sonra böylece kapandı. Neye karar verilmişti? Bunu kimse bilmi- yordu rada Paris'te, Birleşmiş Mil- letlere baglı UNES Teşkilâtının erkez binası inşa ediliyordu. İnşa- at hayli ilerlemişti. Bu binanın de- korasyonunu, — salonlarına — asılacak tabloları şimdiden düşünmek lâzım- dı. Gecen hafta başında altı büyük artist kendilerine yapılan teklifler ü- zerine bu işi üzerlerine aldıklarını bıldırdıler Bu sanatkârların adları ablo Picasso, Paris resim ekolün- den oan Miro ve heykeltraşlar Henry Moore, Jean Arp, Alexander Calder ve Isamu Noguchi idi. Dün- yaca tanınmış bu sanatkârların eser- lerini daimi olarak ve bir arada U- NESCO Merkezinde görmek müm- kün olacaktı. Fransız Milli Müzesi Müdürü ve UNESCO Sanat Müşavir- leri Komitesi İkinci Başkanı Georges Salles bu artistlerin UNESCO bina- sını süslemeyi kabul edışlerı hakkın- da söyle diyordu. "Bu, yme' sanatkârların UNESCO ıdeallerıne inandıklarının sarih bir ifadesidir. A- lacakları ücretler hayret edilecek de- recede küçük olmasına rağmen, bü- yük bir karşılıklı itimad ve anlayış havası ıçersınde heyecanla çalışmak- tadırlar." Dünya çapında şöhrete sa- hip olan bu artistlerin şimdiye ka- dar bu çeşit âmme hizmetlerinde ça- lıştırılmamış olmaları hayret edilecek bir şeydir. Bu şöhretli artistler ara- sında sadece Moore daha önce bu türlü işler almıştı. -— Bina ve dekorlar nşaat bir hayli ilerlemiş olduğuna göre altı sanatçının yapacakları de- korların nerelere ve nasıl konacağı, mimart ile nasıl imtizaç ettirilecek- leri şımdıden tespit edilmiş olmalı- ESCO binası üç tanınmış mi- marın, Amerikalı Marcel Breuer, İ- talyan Pier Nervi ve Fransız B.F. hrfuss'un eseridir. Bina projede üç bölüm olarak tasarlanmıştır. Esas ön cephe muhteşem bir kavis halinde- ina "trapezoidal" beton sütun- lar üzerinde durmaktadır. Bu kutlevı sütunlar eski Mısır mımarısım hatır- latmaktaysa da yukarı doğru incele- rek devam edişleri çok zarif bir gö- rünüş temin etmektedir. Beton dö- kümlerinde kullanılan tahta kalıpla- rın özel olarak yapılmış olması neti- cesinde beton kısımlarda dekoratif iz- ler meydana gelmiştir. bir geçit Merkez bölümüni rans bölümüne — bağlamaktadır. Bu Picasso bir tablosunu tamamlıyor Sihirli çizgiler bölüm muazzam bir akordiyonu ha- tırlatmaktadır. Çatı keskin bir ters arzetmektedir. Picasso'nun Konferans binasında, kori- dordan görünen bir duvarda olacak- tır. Picasso'nun bu mürali 122.5 met- rekarelik bir sahayı kaplıyacaktır. Picasso'nun heykeltraş Zehrfuss'a an- lattığına göre, bu fırsatın eline geç- mesi kendisini son derecs heyecan- landırmaktadır. EN zor iş Heykeltraş Moore'a verilen iş hep- sinden zordur.Kendisinden binanın önündeki alandaki yeşil sahanın or- tasına bir heykel yapması istenmek- edir. Sanat Müşavirleri Komitesi- nin işaret ettiği gibi, bu heykel abi- devi bir karakter taşımalıdır. Birin- ci kattaki kütüphanenin arka duva- rına yapılacak kabartma kompozis- yonu da Arp üzerine almıştır. Kendi- si beton sütunlara ve Traverten üç duvara bir kontrast olarak bu ka- bartmayı yaldızlı bronzdan yapmak istemektedir. İki binayı birleştiren geçidin arkasındaki sahada Noguchi bir "Delegeler Meydanı" yapacaktır. Bu ananevi Japon bahçelerinden il- ham alınarak yapılmış bir yirminci asır bahçesi olacaktır. Bu bahçede havalandırma sisteminden gelen suyu kullanan havuzlar, kayalar, agaçlar, çiçekler ve delegelerin oturması için kanapeler bulunacaktır. Bahçeye hey- keller de serpiştirilecektir. Noguchi geçenlerde Parise giderek bu bahçe- nin bir modeli üzerinde — çalışmağa başlamıştır. Diğer — sanatkârlar Bu altı sanatkârdan başka binadaki işaretler, afişler ve levhalarla bina- ma içinde kullanılacak renkleri ha- zırlamak ve seçmek üzere Herbert Bayer ile Nizzoli vazifelendirilmişler- dir. Bütün bu sanatkârları tespit e- den Sanat Müşavirleri — Komitesine gelince, bu komite Milletlerarası Sa- nat Münekkidleri Birliği tarafından gösterilen adaylar arasından seçilmiş- tir. Komiteyi teşkıl eden şahıslar şun- lardır: Başkan Perraperez Vene- zuella temsilcisi, İkinci Başkan Geor- ges Salles, Sir Herbet Read, sanat münekkidi, Francisco Javier Sanchez Canton Madrid Prado Müzesi Müdü- rü, Pakistan temsilcisi H.E. Shadid Suhrawdry. Komitede — bunlardan başka müşavir mimarlar Ernesto Ro- gers ve Sven Markelius ile UNES- CO — kültür faaliyetleri müdürleri Breur, Zehrfuss ve Jean Thomas bu- lunmakta Bu komite UNESCO ile ilgili bü- tün sanat faaliyetlerinde selahıyetle karar vermektedir. anaate göre UNESCO Merkez binasının de- korasyonu için seçilen artistler ken- di sanat alanlarında büyük başarılar kazanmış kimselerdir. Sanat Müşavir- leri Komitesinin UNESCO Merkezi- nin salonlarında gelecek nesillere ka- lacak eserleri bu sanatkârlara yap- tırmakla çok isabetli bir karara var- dığından şüphe edilemez. AKİS, 30 HAZİRAN 1956