22 Aralık 1956 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 11

22 Aralık 1956 tarihli Akis Dergisi Sayfa 11

Universite Kanun mecburiyeti Akis Mecmuası Yazı İşleri Müdürlü- -üne - An erginizin 1 Aralık 1956 tarihli sayısının 11 inci sahifesinde çı- "Törenler" başlıklı kozasız ya- yı okudum. Bu yazıda Fuzuli'nin 400 üncü fittim yıl dönümü münase- betiyle Dil ve Tarih- Cografya Fakül- tesi adına yaptığım açış konuşmasın- da hiç de alâkası olmadığı halde kal- kınmadan bahsetmek suretiyle politi- ka yaptığım iddia edilmekte ve Fu- zuli lâflar ettiğim kaydedilmektedir. Fakültemiz tarafından tertiplenen ve gayesi büyük Türk şairini anma ile birlikte Fuzuli ile ilgili araştırma- ları teşvik olan bu törende Fakülte Dekanı olarak müessesemiz tarafın- dan şimdiye kadar yapılmış olan araştırma faaliyetinin bir muhasebe- sini yaptım ve memleketimizde son yıllarda büyük bir hızla gelişen imar ve kalkınma hamleleri ile araştırma faaliyetlerimiz arasındaki muvaziliğe işaret ettim. Bütün memleketin gözü önünde ce- reyan eden kalkınma hareketlerinden bir kaç cümle ile bahsetmemin sayın yazarınızı memnun etmediğini ve Fa- kültemizin bu ilmi faaliyetlerinin ne- ler olduğunun okuyucularınıza akset- tirilmediğini üzüntü ile müşahede et- tim Konuşmamın son kısmım Fuzuli yı- lım ilândan maksadımızın ne olduğu- nu belirten sözlere tahsis mın başında söylenmiş sözler gibi göstermekte ve beyanatımın diğer kı- sımlarının açış konuşması bittikten sonra söylenmiş Trabıta ve insicam- dan mahrum lüzumsuz sözler olduğu- nu ispat etmeğe gayret etmektedir. Ankara radyosu tarafından aynen yayınlanan ve yazınızın tekzibi ma- hiyetinde olan konuşmamın tam met- ni şöyledi "Fakultemız Türk Dili ve Edebiya- tı kürsüsünün teşebbüs ve teklifi üze- rine Profesörler Kurulumuz Büyük Türk Şairi Fuzulinin ölümünün 400. yıl dönümü münasebetiyle bir anma töreninin tertibini ve 24 Kasım 1956 dan itibaren bir yıllık,müddeti "Fu- zuli yılı" olarak ilân etmeyi karar altına almış bulunmaktadır. Türk Dili ve Edebiyatı bölümü- müz uzunca bit zamandanberi Fuzu- li ile ilgili araştırmalarına ve neşriyat hazırlıklarına hız vermiş bulunmak- tadır. Bu çalışmalar hakkında arka- daşımla Prof. Kenan Akyüz gerekli izahatı verecektir. Bu işte emeği do- kunmuş olan arkadaşlarıma, yüksek huzurunuzda teşekkür etmek isterim. mleketimiz son yıllarda mitli görülmemiş kalkınma hamlelerine sahne olmaktadır. Bundan kısa bir zaman önce yurdumuzun her gün artmakta olan mühendis ihtiyacını karşılamak üzere kurulmakta olan rta Doğu Teknik Üniversitesinin AKİS, 22 ARALIK 1956 Ankarada açılmasına büyük sevinçle şahit okluk. Iktısadı kalkınma ve yurdun ima- rı sahalarında, müşahede edilen bu mesut gelişmeye — muvazi olarak memleketimizin manevi sahadaki in- kişafı da hızla ilerlemektedir. Büyük Millet Meclisimizin çok isabetli ka- rarlarıyla kurulmuş ve kanamakta olan Ege ve Atatürk Universiteleri bu sahadaki Üümitlerimizin de yakın gelecekte daha geniş ölçüde tahak- uk edebileceğini göstermektedir. Yurdumuzun manevi cihazlarına- sında eski Üniversitelerimize — şüphe yok ki ağır bir sorumluluk payı düş- mektedir. Bu üniversitelerimiz bir taraftan yeni kurulan üniversiteleri- mizi tedris elemanı ile desteklemek diğer taraftan kendi inkişaflarını hız- landırmak zorundadırlar. Bu vesile ile burada musaadelerıyle Fakülte- mizin faaliyetinden kısaca bahsedece- ğim. Dil ve Tarih-Coğrafya — Fakültesi bundan 20 yıl önce milli kültürümüzü onun esas temelleri olan dil, tarih ve diğer sosyal ilim kollarında objektif bilim metodlarına göre incelemek ve bu alanlardaki gerçek değerlerimizi belirterek çeşitli konularımızı millet- lerarası ölçüde aydınlatmak gayesiy- le kurulmuştur. Fakültemiz bir ilim müessesesinin tarihi için kısa sayılabilecek bir za- man zarfında emsalsiz kurucusu Bü- yük Atatürkün tâyin ettiği hedefe sadık kalarak gayenin tahakkukunda uzun mesafeler katetmiştir. Bugün Fakültemiz mensupları ara- sında eser ve makaleleri sahalarına ait beynelmilel literatürde — yüzlerce defa zikredilip değerlendirilen bir pı- ra ilim adamımız vardır. Aynı müel- liflerimizin kitap ve makaleleri . ba- tının tanınmış ilim serilerinde veya en önde gelen meslek mecmuaların- da yer almaktadır YURTTA OLUP BİTENLER Son yıllar zarfında ilim adamları mız Avrupa ve Amerikanın tanırımı üniversitelerine masrafları ilgili mü esseseler tarafından Öödenmek sure tiyle konferanslar vermek veya der ermek Üzere çağrılmış oldukları gıbı yurt dışındaki yabancı araştır ma heyetlerine mütehassıs olarak iştiraka davet edilmiş bulunmakta dırlar. Bu arkadaşlarımızın yurdumuzun sesini beynelmilel ilim âlemine du- yurmakla milli kültürümüze büyük ölçüde hizmet ettiklerine kaniiz. Bu çalışmalardan iftihar ve gurur duymakta haklı isek de erişilen mer halenin hiç bir suretle kafi olmadığı m biliyoru üyük bır mütefekkirin veya şai rin hâtırasına ithafen bir yıl ilânın dan maksat o yıl zarfında yapılan araştırma ve neşriyatın o mütefek kir veya şair üzerine teksifi ve bu su retle kısa zamanda daha verimli ne ticelerin elde edilmesini sağlamak ır. "Fuzuli yılı" münasebetiyle Fakül- temiz tarafından yapılmış olan ve yapılacak olan — araştırmaların ve neşriyatın batıda benzer münasebet lerde vücuda gelen neşriyat hacmin de olabileceğini iddia etmiyoruz. Bu arada Maarif Vekâletimizin, Istan bul Üniversitemizin ve diğer ilin müesseselerimizle ilim adamlarımı zın yapmakta oldukları ve yapacak ları çalışmalara güveniyoruz. Anma törenini' Fakültemiz adını açar ve önümüzdeki bir yıllık devre- yi "Fuzuli yılı" olarak ilân ederim. İşbu tekzibimin mecmuanızın çı kaçak ilk nüshasında neşrim matbu at kanununun ilgili hükümlerine da yanarak talep ederim Dil ve Tarih-Coğrafya Fakültesi Dekanı Prof. Dr. Sedat Alp SİYASAL BİLGİLER!