22 Aralık 1956 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 19

22 Aralık 1956 tarihli Akis Dergisi Sayfa 19

Suriye üzerinde güpegündüz dola- şan Ingılız uçakları, Bağdattaki Nu- ri Said'in istihbarat kulesi haberle- rinde yanılmışlardı. "Balon uçur- mak" sadece Tass ajansının ve Ka- hire radyosunun inhisarı altında de- gildi. İngiltere Elbe'den dönüş üveyş seferinden mağlüp çıkan Sir Anthony geçen hafta Jamaica adasında yerlilerin bizzat kendisi i- çin besteledikleri "Nâsır'ın cinayetle- ri artık sona evdi" serenadları ara- sında dönü ünü düşünüyordu. Zihni, 2 sene evvel İngiliz- lerin Elbe sürdükleri Na- polyon gibi, sadece iktidarın dizgin- lerini yeniden nasıl ele alabileceğini tasarlamakla meşguldü. Lady Ecen sıcak, güneşli Jamaica'da bile sevgi- li kocasını Mısır kâbusundan ayırma- ya muvaffak olamamıştı mafih — Mısırın eski tahlihsiz ikinci saltanat devri yüz müştü. Mısırın yeni talihsiz fatıhının. ikinci iktidarı acaba yüz günü aşabilecek — miydi? Muhafaza— kâr Partinin büyük ekseriyeti parti- lerinin düştüğü feci vaziyetin mesu- fatıhının gün sür. liyetini "Jamaica ric'ati"ne atfedi- yorlardı. Mısırdan palas - pandıras geri çekilmek mecburiyeti Muhafa- zakâr Partiyi parçalamıştı. Vakıa Muhafazakârlar, Parlamentoda hü- kümet lehinde rey vermişlerdi. Zira başka şekilde hareket, İşçi Partisine iktidarı sunmak olacaktı. Maamafih Eden'i affetmiş, değillerdi. Fakat E- den'in yerini - kim Alacaktı? — Butler de Eden kadar seviliyordu! MacMil- lan taraftarları henüz büyük sayıda değillerdi. Sir Anthony'nin iktidarda Anthohy Eden 1956 Napolyonu AKİS, 22 ARALIK 1956 kalabilme şansı, ancak yerini alabile- cek bir adayın bulunmasına bağlıydı. Fakat Mısır seferi 20 nci asır Napol- yonunun siyasi yıldızını söndürmüş- tü. Nitekim yakışıklı Başbakan ge- çen haftanın sonunda Londraya, ka- rısıyla beraber ayak — basarken pek süklüm püklümdü. Jamaica havası sıhhatine yaramışa benziyordu ama, kendisini kurtaracak olan sıhhati de- ğildi. Hersey gösteriyordu ki Dow- ning Street'deki 10 numaralı evin sa- hibesi dört sene için yerleştiği köşk- ten çabuk ayrılmak zorunda kalacak- Seçimlerin hemen yenilenmesi ba- hıs mevzuu değildi ama normal müd- detin beklenmıyecegı de açık bir hakikatti Fransa İktidara Mahküm ükümet devirmemekteki ınadıy— la tanınmış Ingılterede Sir hony sallantıdayken, ' hüküm virmekteki sabırsızlığıyla Fransada, ilhamını lan Sosyalıst Guy Mollet pot kırdığı halde hâlâ iktidardaydı. ezayir ve Mısırdaki büyük muvaf- fakiyetsizliğe rağmen, Guy Mollet'in devrilmesi çok zayıf bir ihtimaldi. Sosyalist Başbakanın talihi, — bir parlamento aritmetiğinin netice siydi. Fransız' Parlâmentosunda Sosyalist Partisinin iştirak etmiyeceği bir hü- kümet teşkil etmek mümkün değildi ve Parti Genel Sekreteri Guy Mollet, sıkı sıkıya partiyi elinde tutuyordu Başbakanı çekilmeye ikna etmek için ne yapmalıydı? Eski başbakanlar- dan bir hükümet kurmak fikri orta- ya atıldıysa da bu fikrin kabulü im- kânsız gibiydi t pot üstüne Diğer bir hal çaresi de Fransanın kurtarıcısı De aulle'ün tekrar iş başına gelmesıydı. Fakat Mendes- France hariç, bütün siyaset adamları De Gauwlle'ü istemiyorlardı. Bizzat General mevcut hükümet sistemi çer— çevesinde hiçbir şey yapmanın müm kün olamıyacağını, ancak geniş sela— hiyetlerle iş başına dönmeyi kabul edeceğini saklamıyordu. De Gaulle'- ün memlekette birçok taraftan var- dı. Fakat şimdilik işler parlamento- da hallediliyordu. Fransanın kurta- rıcısı Generalin Fransayı yeniden kurtarması için, yeni felâketlere ihti- yaç vardı. Mollet'in devrilmesi için tek zayıf ümit, onun sosyalist olmayan siyase- tine karşı, Sosyalist Partinin ayak- lanmasıydı. Fransız siyası İiderleri- nin istisnasız İ numaralı düşmanı, tek kabahati doğruyu herkesten ev- vel görmek ve söylemek olan Men- des-France idi. Mendes-France yeni- den iktidara geleceği Üümidiyle yaşı- yor, sosyalistlerin kalbini fethetmek tisi de Mollet'yi tutan bir karar aldı. Böylece o ümit de kaybo Avrupada, "Mısır Fatıhı mahalle DÜNYADA OLUP BİTENLER Guy Mollet Mesleği : Canbazlık Bonapartları" gozden düşmüş olma- larına rağmen, şimdilik bir müddet daha iktidarda kalacaklardı Amerika Tek giden Su eyş hadisesi aktörleri arasında sahneden çekilen tek adam Ame- rika Dışişleri Bakan yardımcısı Ho ower olmuştu. Sabık Cumhurbaşkanı Hoower'in oğlu, İngiltere ve Fransa'- ya petrolle şantaj yapmak taraftarıy- dı. Âsi çocuklar dize gelmedikçe, pet- role kavuşamıyacaklardı. Hoovver'in yerini Stassen'in Cumhurbaşkanı yar- dımcısı adayı olarak tavsiye ettiği Herter aldı. FHoovver'in aksine Her- r, Avrupanın dostuydu. Marshail planının kabulü için bır hayli emek sarfetmişti. Bir müddet sonra Dul- les'in yerini alacağı — söyleniyordu. Amerikada da Dulles bir müddet da- ha sahnede kalacaktı. Şimdilik elçi- lerin değiştirilmesiyle — iktifa olunu- yordu. Fakat Amerika ve Avrupa a- MELİH CEVDET EN GÜZENL ŞİİRLERİNİ YANYANA ADLI KİTABRINDA TOPLADI YEDİTEFE YAYINLARI F, K T1, İSTANBUL 19