2 Mart 1957 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 11

2 Mart 1957 tarihli Akis Dergisi Sayfa 11

BASIN A Dâvalar Perşembenin gelişi haftanın ortasında, Perşem- sonra Ankara Mahkemesinin mübaşiri koridora çıktı ve adet yeri- ni bulsun diye seslendi: " akan Adnan Menderes, Başbakan Adnan Menderes!".. Mübaşirin Adnan Men- deres isminden sonra -daha yüksek sesle- tekrarladığı isimler ise Nihad Erım ve Safa Kılıçlıoğlu oldu. Anka— Mahkemesi ve Adna . Doğrusu bu ikisi arasın— nasebet kurmak çok zor- Fakat o gün kocaman salonu ve koridorları dolduran yüzlerce Anka- ralı bu isimlerin haykırılması karşı- sında en ufak bir hayret gösterme- Dâvaya karşı gösterilen büyük alâka karşısında duruşmanın bu küçük sa- yerine Bırıncı Ağır Cezanın geniş salonunda yapıl asına karar verildi. Fakat buna rağmen dinleyici sayısı, Ankara Adliye binasının en ik salonunu ayakta duracak yer kalmı- kadar doldurduktan başka ko- rıdorlara taşacak derecede yüksekti. übaşir dnan Mende- res, Nihad Eri Kılıçlıoğlu 1sımler1n1 koridorda haykırdığı sırada mahkeme salonuna iki jandarmanın refakatınde getirilen Metin Toker et- rafı parma ıkla çevrili - sanık mev- kiine geçmiş ve mü afaa avukatları lunuyorlardı. üdahillere yerde ise şöhretli profesörü Bülent Nuri Anayasa hukuku Esen nazarı barlarının kırıldığım, küçük düşürül- düklerini iddia ediyor ve 6334 sayılı sayılı kanunla değişti- rilen 1 inci maddesının tatbikini İsti- u. Bundan ba rulmedıgı halde AKİS'in sahibi bulun- duğunu iddia ederek adı geçen kanu- nun 5 inci maddesinin de tatbikini ta- lep ediyordu. İddianamenin okunma- sını müteakip suca mevzu teşkil etti- ği iddia edilen yazılar da okundu. ,' Toplu Basın Mahkemesinin başkanı Metin Tokerin isticvabına geçeceği sırada Müdafaa avukatı Prof. Feyzi- oğlunun ayağa arak söz istediği görüldü. Prof. Feyzioğiu usule ait bir meselenin halledılmesı gerektiğini ile- ri sürüyordu. Bu mesele halledilme- önce Metin okerın isticvabına geçilmesi doğru olmıyacaktı. Müda- faa avukatı savcının iddianamesinin Ceza Muhakemelerı Usulü Kanununun 193 Üncü maddesine uygun olmadığı- nı, noksan bulundugunu söyledi ve Metin diler. Zira herkes Cumhuriyet devri- nin en çok gazeteci dâva eden Baş- bakanı Adnan Menderesin, savcılığın Metın Toker aleyhinde bir dâva aç- sı ıçın muvafakatını bildirdiğini bıh ordu. Aynı mevzu hakkında mu- Vafakatları istihsal edilmiş iki mağ- dur daha vardı: Çifte ideal arkadaş- ları Erim ve Kılıçlıoğlu.. Geniş Ağır Ceza Mahkemesi salonunu ve Adliye koridorunu dolduranlar, o gün Anka- ra Toplu Basın Mahkemesinin bu dâ- vaya bakacağım da biliyorlardı. Du- ruşmanın alâka çekici safhalar ar- etmeşi muhtemeldi. Bu sebeble din- leyici sayısı çok büyük olmuştu Du- önce, ba- ruşma saatından çok daha sın dâvalarının görüldüğü üçüncü Asliye Ceza mesi salonunun önündeki koridor, yüzlerce dinleyici tarafından doldurulmuş bulunuyordu. AKİS, 2 MART 1957 Toker Toplu Basın Mahkemesi önünde Okuyucularının yerim, dinleyiciler aldı dıkkatı çekiyordu. Bülent Nuri Esen, Adnan Menderes, Nihad Erim ve Sa— fa Kıhçhoglunun avukatıydı. olan opu asın Mahkeme- si şu şekilde te i kan bizlioğiu ve Ahm aydın.. İddia amı savcı yardımcısı Sami Co- şarcan tarafından işgal ediliyordu. else açılır açılmaz Metin Tokerin müdafaa avukatları Prof. Turhan Feyzioğlu ve Doçent Muammer Ak- vekâletnamelerini mahkemeye tevdi ettiler. Sonra iddianame ve Ad- nan Menderes, Erim ve Kılıçoğlunun muvafakatnameleri iddianamesinde Ürk tezi" ve ” başhklı iki yazıyla Adnan Menderes, Erim ve Kılıçlıoğlunun şeref ve iti- şunları ilâve etti: "İddia makamı iddianamesinde suçun neden ibaret olduğunu izah etmekle mükelleftir. ir kaç yazının başlığının sayılm. ve 6334 sayılı kanuna bir atıf yapıl— mle ve ibareleriyle Adn resı sıfatı itibarıyla kü uk du ü ref ve itibarını hangi lediğini iddianame göstermeliydi. Suçun m, larım belirtmeğe makamı, ıddıanamesınde kasıt unsu- runa yer vermemiştir Prof. Turhan Feyzıoglu sözlerinin kısmına geldiği man Başkan Adil Güneşoğlunun avukatın sözünü kestiği görüldü. Metih To- ker hakkında Nihad Erim 11 sadece