2 Mayıs 1957 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 19

2 Mayıs 1957 tarihli Akis Dergisi Sayfa 19

Silâhtarağa Elektrik Fabrikasından görünüş Kömür Zaman ve para kaybedildiği muhak- kaktı. Meselâ Kurtulup meydanının ortasındaki öbek kaç defa yapılmış, kaç defa bozulmuştu. Çünkü ne yapı- lacağı önceden kararlaştırılmamıştı. Yapıyorduk, — beğenmezsek yıkıyor yeniden yapıyorduk. — Yalnız bunun bir faydası olduğu söz götürmezdi: Bitip tükenmez bir imar faaliyeti iktidarın yapıcılığına, çalışkanlığına bir delil olarak gösterilebilir, belki de birçok kimse buna inanırdı. Sanayi Yeni bir bakanlık Geçen hafta içinde B. M. M. Bütçe komisyonu bir kanun tasarısını kabul etti. Tasarı bir bakanlıgm kal- dırılmasını, yerine başka isimde yeni bir bakanlığın kurulmasını temin tein hazırlanmıştı. Kaldırılacak olan ba- kanlık işletmeler, kurulacak olan da Sanayi idi. Sanayi Bakanlıgı İşletmeler Ba- kanlığı yerine" geçecekti. Bu bakan- lık memleketin maden,sanayi ve ener- ji işlerini düzenliyecek, bu arada ken- disine bağlı devlet işletme ve tesisleri ile iktisadi devlet teşekküllerini kont- rol edecekti. Sanayi mamullerinin ka- litelerini kontrol edecek, sanayi, madencilik ve enerji sahalarındaki resmi ve hususi yatırımları ayarlıya- cak, bunlarla ilgili kredi işleri ile meşgul olacaktı. Sümerbank, — Eti- bank, Makina ve Kimya Endüstrisi Kurumu, Türkiye Demir ve Çelik İş- letmeleri, Türkiye Sellüloz ve Kâğıt Fabrikaları İşletmesi, Maden Tetkik rama Enstitüsü, Elektrik İşleri E- tüd İdaresi Sanayı Bakanlığına bağ- lanacaktı. Yapılacak değişikliğin AKİS, 4 MAYIS 1957 sadece bir yakmağa devam!, isim değişikliğinden ibaret kalıp kal- mıyacağı zamanla anlaşılacaktır. Ta- sarının Mecliste görüşülmesinin bu bakımdan alâka uyandıracağı muhak- kaktır. Fakat şimdiden — söylenmesi gereken bir şey varsa birbirlerinden habersiz olarak aynı sahalarda iş görmeğe çalışan âmme müesseseleri arasında bir irtibat kurma zamanının artık geçmekte olduğudur. Hakika- ten bugün gördükleri vazifeler birbi- rine çok benzeyen, hattâ aynı işi gö- ren bazı müesseseler arasında en kü- çük bir işbirliği, en küçük bir anlayış havası yoktur. Bunun milli ekono- mi bakımından bize çok tuzluya pat- ladığı muhakkaktı. İşte bir küçük ör- : Bugün enerji işleri ile uğraşan müesseseler birden fazladır ve ara- larında gerektiği gibi bir işbirliği yok- t u müesseseler bir amme hiz- meti görmek için kurulduklarını ba- zan unutmakta ve rekabet halindeki iki ticari müessese durumuna düş- mektedirler. Kuzey Batı enerji sant- ralları kurulmuş, — çalışmağa başla- mıştır, İstanbula kadar direk dikil- miş, teller gerilmiştir. Artık İstanbul Sarıyarın. Çatalağzının istihsal etti- ği elektriği kullanacaktır. Bol ve ucuz elektrik bir büyük şehrin en büyük ihtiyaçlarından biridir. Her şey ta- mamdır fakat İstanbul daha uzun Batı santralarının e- lektırıgını kullanamıyacaktır. Çünkü iki amme müessesesi pazarlıkta uyu- şamamışlardır. İstanbul Belediyesi kendisine teklif edilen elektrik fiya- tın! çok yüksek bulmaktadır. Çünkü Silâhtarağa fabrikasında maliyet, ki- lo vatsaat başına, kendisine teklif e- dilenden çok daha düşüktür. Kucey Bati şebekesinin enerjisi İstanbul ka- pılarında beklerken Silâhtarağa fab- rikası kömür yakmağa devam eder. İKTİSADİ VE MALİ SAHADA Kömürün bu şekilde kullanılması is- rafların en büyüğü sayılabilir. Bütün dünya kömürden çeşitli şekilde fay- dalanır, çeşit çeşit tâli mahsuller elde ederken biz onu zaten mevcut olan bir malı yeniden istihsal etmeğe ça- lışırız. Kuzey Batı elektriğinin İstan- bula verilmemesi sebebi yakında İs- tanbul Belediyesinin teklif edilen fi- atı kabul etmek zorunda kalacağının tahmin edilmesi olsa gerektir. Şüp- he yok ki bu, kâr etmekten başka maksatlar gütmesi gereken bir âmme müessesesinden beklenecek bir — şey değildir. Belli bir zaman, âmme mü- esseselerinin maliyet tîyatlarının al- tında satışta bulunmalarında milli e- konomi bakımından zarar değil fay- da vardır. Bu bilhassa elektrikte daha açık bir şekilde görülebilir. Bilindiği gibi elektrik enerjisi depo edilemez. İstihsal edilir edilmez kullanılmalıdır; Fiat yüksek tutulursa istihsal edilen elektrik kullanılmaz. Çünkü talep e- lâstikidir. Tersine fiat düşük tutuluı- sa istihlâk çok büyük ölçüde artabilir., Belki de müessese bu şekilde artan - istihlâk sayesinde yüksek fiat zama- nında elde edemediği bir gelire kavu- şacaktır. İşte yeni kurulacak bakanlık bu gibi aksaklıkları giderecekse şimdi- den alkışla karşılanmağa lâyıktır. EMNİYET SANDIĞI 1957 Yılı Tasarruf Hesaptarı ikramiyeleri Çiftte havuzlarda APARTMAN DAİRELERİ Bahçelievler'de ARSALAR Zengin PARA İKRAMİYELERİ 1kişiye 120000Liralık AYLIK GELİR ikramiyesi ÖĞRENCİ Hesaplarına 35.000 Liralık TAHSİL İkramiyeleri olarak en az 500.000 Liralık Ayrıca 2 Milyon Liralık Mesken Edinme Kredileri (İpotek Karşılığı)