2 Mayıs 1957 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 22

2 Mayıs 1957 tarihli Akis Dergisi Sayfa 22

kılıp arpacı kumruları gibi düşünür. a bu hal de Bahriyelinin dikkati- ni çeker, bir akşam sarhoşken Re- cebi sıkıştırır, tekme tokat Recebin ağzından lafı alır. Lâfı alır ama, bir gün önce Hulusi gelmiş, Kemali al- mış götürmüştür. Sekizinci bölümde sözü, Rıza Bey Aile Evinde oturanlardan ve hemen o civarda bakkallık yapan Doğruluk Bakkalı alır. Doğruluk Bakkalının kendi ağzından kısaca hayat hikâye- sini öğreniveririz. Doğruluk Bakka- h Erzincanlıdır. Büyük zelzelede ora- daki evi barkı yıkılınca çoluğu çocu- ğuyla beraber büyük oğlunun mezarı olan bu memleketten ayrılmış, karı- ----n akrabalarının — yan İzm gelmiştir. Bir müddet karısının ak- rabalarının yanında oturduktan son- cıvarında bir bir oda bulmuş yerleşmiştir. Kazan- cı da yerindedir. Bir gece sabaha kar- şı Doğruluk Bakkalı her zamanki gibi işçiler için dükkânını açmak için oda- sından çıkarken, ulut gibi sarhoş birisiyle karşılaşır. Bu bahriyeli Ce- maldir. Hulusinin — odasını aramak- tadır. Küfürün nâğranın bini bir pa- radır. Cemalin gürültüsüne —Hulusi ad çıkar, bakar ki Bahriyeli sarhoş, aşağıdan alır, Buyur Cemal Abi falan der. Ama Cöemal ille Fâtmaya el uzatmış olan Kemali gör- mek istemektedir. Bahriyelinin Ke- male bir kötülük yapacağım yan Hulusi mani olmak ister. K Hi teslim etmez. Cemal de çeker ta- bancayı Hulusiyi vurur. Böylece sona eren Troman, sekiz ayrı kahramanın ağzından hikâye edilmektedir Okuy culara bu romanı okumala- rım, "yeni ve kabılıyetlı bir yazarın ilk romanım tanımalarım tavsiye e- deriz. A S K E R LİK Silahlar Yeni bir devrin eşiğinde Son zamanlarda milletlerarası si- yaset ve strateji sahasında yeni bir "korkunç silâh"tan sık sık bah- sedildiğini duyuyoruz. Bu silâh uzun menzili balistik — mermidir. Süveyş buhranı sırasında Rusya, İngiltereyi bu silâhlarla bombardıman etmekle tehdit etmişti. Her ne kadar bu, "ku- ru sıkı" bir tehdit diye karşılandıysa da kısa bir müddet sonra Bermuda Konferansında Amerikanın İngilte- reye bu silâhlardan hazır olduk- ları zaman vermeyi — vaadetmesi, İngilterenin güvenliği bakımından büyük bir teminat olarak kabul edil- di. Balistik mermilerin İngiltereye ne zaman teslim edileceklerine ge- Tince; bu pek anlaşılamadı. Çünkü henüz Amerikada da imalât safha- sına geçilmemişti. Önce 5 senelik bir süreden bahsedildiyse de geçenlerde Amerikan Senatosunun Silâhlı Kuv— vetler Komisyonu Başk Sen Russell, bu silâhların kullanılabılır hale gelmesinin bir ay meselesi oldu- ğunu iddia etti. Ama hemen arkasın- dan da ay meselesi demenin mutla- ka bir ay demek olmadığı, bu süre- nin bir iki seneye çıkabileceği ilave edildi. Bir sene veya beş sene, muhak- kak olan şudur ki, binlerce uzakta- ki bir düşman memleketi bombardı- man edebilecek — mermiler artık bir hayal olmaktan çıkmış v büyük devletlerin savunma gayretlerınde esaslı bir yer tutmaya başlamışlar- dır. e Balistik mermiler, güdümlü mer- milerin büyük kerdeşleridir. Bir gü- "Nike" güdümlü mermisi Uçakların 22 azraili. dümlü mermi, jet veya Troket moto- ruyla işleyen ve yola çıkışından hede- fe varıncaya kadar bütün hareketi es- nasında radar veya enfr cihaz- lâriyla kontrol —edilebilen, — hedefin durumuna göre daima yolu değişti- rilip ayarlanabilen bir mermi damek- tir. İkinci Dünya Harbi Sonundan beri havadaki ve yerdeki — hedeflere karşı kullanılabilecek çeşitli güdümiüü. mermiler geliştirilmiş ve bunların seri imalatına — geçilmiştir. Mesela günlerde Amerikanın NATO mütte- fiklerine vermeyi kabul <«ettiği "Ho- nfest J . "Matador** ve "Nike" si- lâhları boyle güdümlü — mermilerdir Bunlardan ilk ikisi 10—20 kilometre menzıllıdır ve karada kullanılırlar. “Nike" ise uçaksavar olarak kulla- nılır ve menzılı 40 kılometreyı bulur. lâhlara yer verilmiştir. Yerden atılan güdümlü mermiler içinde çok daha uzun menzilli olanlar da vardır. Me- selâ "Snark" 8000 kilometreden daha uzağa gidebilmektedir. Bu mermi de imalât safhasındadır. — Yalnız “snark" in hızı ses hızından daha azdır ve bu sebeble düşman uçakları tarafından yakalanıp düşürülmesi ihtimali vardır. Asıl korkunç olan silâh, hatta bazı mütehassısların ta- biriyle "nihai silâh", saatta onbinler- ce kilometrelik bir süratle gittiği için yakalanması ihtimali — olmıyan, balistik mermidir. "Nihaft silâh" B alistik mermiler, yalnız yolları- nın başında, yani roket motorları işlediği müddetçe kontrol edilip isti- kametlerim seçebilen — mermilerdir. 'Roketin yakıdı bittikten sonra, mer- minin infilak maddesini taşıyan kıs- mı aldığı bu hızla tiıpki bu top mer- misi gibi yoluna devam eder. Uzun menzilli bir balistik mermi atmosfe- rin en yüksek tabakalarına kadar yük selecek, hızı saatta onbinlerce kilo metreyı bulacak ve ucunda bir hid- rojen bombası taşıyacaktır. Bugün üzerinde çalışılan uzun menzilli balis- tik mermiler başlıca iki gurupta top- lanıyor: Menzili 9 bin kilometreyi ge- çen kıtalar-arası balistik mermi (kı- sa adı İCBM ile menzili 2.000-2 bin 500 kilometre olan orta - menzilli ba- listik mermi (IRBM). Gerek Atmerika, gerek Rusya bu silâhları bir an önce gerçekleştirmek için büyük gayret- ler sarfetmektedirler. — İngiltere de IRBM ile uğraşıyor, fakat henüz Amerikadan geride olduğu anlaşılı- yor; çünkü Bermuda Konferansında Amerikanın vaadetdiği mermiler iş- te bu IRBM tipi mermilerdir. Balis- tik mermıler sahasında Amerikanın durumu hakkında birçok çekleştirilmesi için sarfedilen para ile AKİS, 4 MAYIS 1957 önümüzdeki beş