25 Mayıs 1957 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 20

25 Mayıs 1957 tarihli Akis Dergisi Sayfa 20

Süveyş Kanalından bir görünüş Dünyanın kılçık kaçan boğazı Bu, Fransız Hükilmetini çok güç bir durumda bırakmaktan başka birşey değildi Bir kere. İngiliz Hükümetinin kara- rı neticesinde, Fransa beraberce baş- lanılan bir işte en güvendiği müttefi- ki tarafından yalnız bırakılıyordu. Bundan başka, gene aynı karar neti- cesinde, Fransız armatörlerinin Hükü- met Üzerinde baskı yapmak imkânı artıyordu. Mollet, Süveyş Kanalın- Fransayı Batılı dostlarından avırmış. diğer taraftan da Fransız armatörle- rinin menfaatlerini baltalamış olacak- takip etmek, yani 180 derecelik bir dönüsle Mısırın zaferini tanımak düt- şilyordu. Halbuki Mollet prensiplerin- den kolav kolay vazgeçen bir insan değildi. Mısır'ın zaferini tanımaktan- Bâ iş başından çekilmeyi tercih eder- , di. Nitekim Fransız Başbakanı ge- çen Perşembe günü yapılan Üç saat- lik bir kabine toplantısından sonra, Cumhurbaşkanı Ren& Coty'ye i«tifa ettiğini bildiriyordu. Ancak Fransız Cumhurbaşkanına £göre Şşimdi istifanın sırası deği!di. Mollet Hükümeti Fransanın ekono- mik güçlüklerini halletmek Üzere Meclise bütçede kısıntı yapan ve bazı vergileri yükselten kanun tekliflerin- de bulunmuştu ve Fransanın menfa- atleri bu kanunların çıkarılmasını ıerektm)oıdu Sosyalist böyle bir zamanda çekilerek Fransa- yı ekonomik ve poht)k zorluklar içine atamazdı. Şu sırada Mollet'ye düşen iş çekilmek değil, fakat tek başına da olsa mücadeleye devam ederek meseleyi bir kere daha Birleşmiş Mil- letlere götürmekti. Nitekim Cumhur- başkanıyla görüştükten sonra gazetc- cilerle bir konuşma yapan Sosyalist lider de, istifasını geri aldığını açık- liıyordu. Ancak, gene Mollet'nin söy- lediğine göre, Fransa Süveyş Kana- lından Faydalananlar Birliğinin kara- ri ile Mısırın Birleşmiş Milletlerin 13 Ekim 1956 tarihinde ileri sürdüğü al- tı prensibi hiçe sayan deklârasyonunu Güvenlik Konseyi nezdinde protesto edecekti. Mısır “Zafer, bizimdir” Üüveyş Kanalından geciş mesele- ? aginde geçen hafta içinde vuku bu- lan gelişmeler, İngiltere ve Fransada karışıklıklar dnğururken, Mısırda da büyük se ınc yaratıyordu. Hakika- ten, bu gelismeler neııcesınde Mısır Bamıların karşısın çen sonbahar- den çok elverişli bir durumdıı çı- kıyord Bilindiği gibi, geçen sonbaharda M:- sır Birleşmiş Milletlerin altı prensibi- kabul etmişti ve Bıtılılarla bu maya var 1 olmuş görünü- yordu. Gene bu sıralarda ısır Ka- nal İdaresi geçiş Ücretini kendisine ödemeyi reddeden bazı Batılı gemile- rin Kanaldan geçmesine göz yumu- yor da değildi. Ancak müşterek İngı- sadece Kanalı geçiş ücretini kendisine ödemiyen ge- milere kapamakla kalmadığı gibi Fransa ve İngilterenin Mısırdaki bü- tün emlâkine el koymuştu. Bundan başka, bu ayın başlarında Kanalın Statüsüne dair yaptığı deklârasyon- da da altı prensipten ehemmiyetli in- hiraflar yapıyordu. Yapılan teviller ne kadar ustaca o- lursa olsun, son gelişmeler Batılıla- rın bu fiili durumu kabul etmekten başka çare bulamadıklarını bütün a- çıklığıyla ortaya koyuyordu. Bundan böyle geçiş ücretleri Mısıra ödene- El Şaab gazetesinin kullandığı bir de- yişle, “Mısır'ın bu su yolunda serbest- liği temin edeceği yolunda verdiği şe- ref sözil', olacaktı. Bu söze ne derece güvemlebıleceğıni ise ancak önümüz- deki günler gösterecekti. Danimarka Değişen İktidar G eçen Perşembe günü, aşağı yu- karı Fransız Cumhurbaşkanı Re n& Coty'nin Başbakan Müollet ile gö- rüşüp onu istifasını geri alınaya Ik- naya çalıştığı saatlerde, Danimarxa Kralı Fredrik IX. da Başbakan Han- sen'i kabul ediyordu. Bir gün önce yapılan genel seçimlerde Hangsen'in osyal Demokrat Partisi dört millet- vekilliği kaybetmişti ve en büyük coğunluk kendisinde olmakla bera- ber, diğer partılerin desteğini temin Danimarxa yı yeni ellere testim etmek Üüzere, istifasını veriyordu. Seçimlere giden günler içinde Sosyal Demokratların gittikçe itibardan mekte olduğun gösteren Kkuvvetli belirtiter vardı. Nitekim seçimler bu belirtileri doğruluyor ve Hansen.n partisi de imtihandan dört sandalye K, Tek-vergi Partı Üçer yeni mınetvekımğı kazanmışlar- dı. Eski Mecliste 30 sandalyeye sahip olan Muhafazakârlarla 14 sandalyeye sahip olan Liberallerin durumunda bir değişiklik yoktu. Hansen'in istifasından sonra yeni markn Ciftçi Partisinin başkanıydı seçimlerine kadar Başbı.kınlık koltuğunda oturuyordu. Çiftçi Partisi Çarşamba günü yapı- lan seçimler sonunda Meclisteki mev- cudunu Üç yeni milletvekilliği kaza- narak 45'e yilkseltmişti. Durumu Mu- hafazakârlarla birleşerek bir sağ ka- nat koalisyonu kurmasına elverişsiz sayılamazdı. Ancak, böyle bir koalıs- be erin bu koalisyona katılıp ka- tılmıyacaklan ise önceden kesin ola- söylenemezdi. Danimarkanın yeni ıkudarı. ancak Lıberallerın son BÖ- zünden sonra belli olacaktı. AKİS, 25 MAYIS 1957