22 Haziran 1957 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 20

22 Haziran 1957 tarihli Akis Dergisi Sayfa 20

DÜNYADA OLUP BİTENLER, toplaması — gerekmektedir. — Halbu- ki Muhafazakâr Partinin geçen Pa- zartesi günü yapılan seçimler so- nunda kazandığı miilletvekili sayı- sı 110 dan ibarettir. Bu ım- dan, John Diefenbaker'in —Muhafa- zakâr Partisi, memleketi bir azın- bk hükümeti olarak idare edecektir. Ge nı seçimler sonunda 24 mil- letvekilliği kazanan Sosyalistlerle, 19 milletvekilliği kazanan Sosyal Kredi artisi, bir koalisyon kahinesi kurul- masına yanaşmamakla heraber, dilerini tatmin edecek b.r pri tesbit edildiği takdirde, Muhafazakâr iktidarı destekliyeceklerini bildirmiş bulunmaktadırlar. Liberal Parti tarafından cizilen dış politika verinili neticelere doğru iler- lemekte olduğu icin Muhafazakârla- rın bu mevzuda bir değişiklik yapmı- yacakları muhakkaktır. Gene aynı se- beble, diğer partiler de “kendilerini nndnn sonra da iatikrarlı bir mekanizmasının kurula- bilmesi icin'en gec bir sene içinde ye- hi seçimlere gidilmesini derpiş ede- cek bir programdan bahsediyorlar. Secim kampanyasını esasen bu nok- ta iizerine kurmuş olduğu için, Die- fenbaker'in, — Sosyalistlerle Sosyal Kredi Partisinin parlemanter rejimin ihyası mevzuundaki isteklerini prog- ramına almak zorunda olduğuna şüip- he yoktur. En geç bir vıl içinde #eni i ha ziyade ilerdeki gelişmelere göre bir hal tarzına bağlıyacağı sanılıyor. Fransa Gelen gideni aratır Frnnsanın en genç başbakanı Bo- urgös-Maunoury (Yaş: 42), niha- yet gecen haftanın sonunda kabinesi- ni teşkile muvaffak oldu. Yeni kahbi- nenin eskisinden pek farkı yoktu: Bi- raz daha fazla Avrupacı, Cezayirde biraz daha fazla sıddot taranarı tarı Daladier de yeni hükümete dahil edilmemişti. Lacoste'un Cezayirde ta- kip ettiği kuvvet siyasetine baş kal- dıran 3 eski bakan yeni kabine almamışlardı. terand, Lacoste' S naklı şartiyle kabıneve girmeye raâazı . Ama Lacoste, Cezayiri ter- ketmemis. Mitterand ıle birlikte De- erre ve Masson da yeni Başbakanla çalışmayı reddetmişlerdi. —Mendös- France'a yakın bakanlar da yeni ka- bineye girmelnişlerdi. Buna muka- bil, Mend&s-France'ın en azılı rakibi, Cezayırde Lacoste'un en hararetli ta- raftarı Andr& Kiorice Savunma Ba- kanlığına geliyor Kabine buhranı hıç bir şeyi hallet- Robert Lacoste Zulme devam!. memişti. Lacoste Cezayirde 16 aydan beri hiç bir netice vermiyen kanlı si- yasetini hir müddet daha, hem bu se- fer rahatça, devam ettirecekti. İtalya Buhran üstüne buhran Gecen haftanın başında Salı günü bu ayın başlarında kurulan Zoli kabinesi, daha bir haftalık ömrünü bile tamamlamadan çekilmek zorun- da kaldı. Başbakan Zoli, İtalyan Par- lâmentosunda aldığı güven oylarını tatmin edici bulmadığı için cekilmiş- Bilindiği gibi, tıpkı kendisinden önceki Başbakan Segni gibi bir Hris- tiyan Demokrat olan Adone Zoli, ik- tidara, 1946 yılından bu yana İtalya- yı idare eden merkez partileri - Sos- yal Demokrat, Cumhuriyetci, Liberal ve Hristiyan Demokrat Partileri - koalisyonun çözülmesi Üzerine gels miş ve kabinesine, diğer üç partinin iştirakini temin edemediği için, yal- nız Hristiyan Demokrat Partisinden adam almıştı, Ancak bu parti İtalyan Parlamentosunda mutlak çoğunluk sahibi olmadığı içi dece ona da- yandığı mıîddetce Lolımn güven oyu- V | Bahçelievler' DÖRT MEVSİM ANA OKULU İYİ BAKIM . MODERN TESİSAT - TEMİZ VE BOL GH Bahçelievler, 19 cu Sokak No: 21 ANKARA — TEL: 33425 nu kurtarması pek Zordu. Diğer Üç Merkez partisi kabine dışında kal- makta inat ettifi müddetce, yeni Baş-, bakan, güven oyunu sağlıyabilmek i- çin sağ cenah partilerinin, yani Kral- cılarla neo-faşistlerin desteğtine muh- taç olacaktı. Başlangıcta Zeli'nin bu aşırı sağcıların desteğini kabul etmi- yeceği sanılıyordu. Fakat işler sa- nıldığı gibi çıkmam kan, iktidarda Kralcılarla neo-fasistlerin kabul etmekten kacçınmamış vi cak bu destek sayesindedir ki 4 Ha- ziran günü Ayan Meclisinde gilven oyu alabilmişti, Ancak Zoli aynı tavrı Mebusan Meclisinde takınamamıştı. Yeni Baş- bakanı iki gün içinde tavır değiştir- meye zorlayan ÂAmil, bizzat — kendi partisi ileri gelenlerinin israrı olmuş- tu. Hristiyan Demokrat Partisi ileri gelenlerine göre, maksadı ne olursa olsun Zoli'nin Kralcılar ve neo-faşist- lerle işbirliği yapması ile komünist- lerle işbirliği yapması arasında hic- fark yoktu. Bu ısrar karşısında Zoli tavır değiştirmek zorunda kal- mış ve Mehusan Meclisinde güven o- yuna başvurulacağı zaman, aşırı sağ kanattan verilecek oyları hesaha kat- mıyacağını beyan etmişti. Mebusan Meeclisinde Zoli hükü- ında kullanılan oylar sayıldığı zaman yeni kahine- nin, bu kanadın verdiği oylar hesabı katılmaksızın da Meclisi . Hakika- oylama sırasında 305 millet- vekili oyunu lehde, 255 kişi'de aleyh- te kullanmış, 11 kişi ise çekimser kal- mıştı. Bu 305 oydan yeni Başbakanı destekliyen 24 neo-faşistin oyu düşü- lünce dahi Zoli bir oy farkla güven o- laşılınca Zoli bir oy farkla azınlıkta kalmak durumuna düştü ve istifasını verdi. Bu istifa sonunda İtalyan siyaset sahnesinde bir ay ara ile ikinci bir kabine buhranı yordu. den farksızdı. Üstelik, Zoli tecrilbesi sadece Hristiyan Demokrat Partisi- ne dayanmağa kalkışacak_ bir kabi- nenin ömürlü olamıvacağını göster- miş bulunuyordu. erkez pertileri bu sefer de hükümet dışında kalmak- ta ısrar ettikleri takdirde İtalyan ka- ki koalisyonun diğer üç pa'rtisin!n hiç olmazsa çekimser kalmasını sağla- makla kazanacak cinsten bir kabine olmalıydı.İkinci şekil ise, önümüzde- ki Nisan ayında yapılacak seçimlere kadar, vazifesi bütceyi hazırla.mık- AKİS,28 HAZİRAN 1957