15 Mart 1958 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 11

15 Mart 1958 tarihli Akis Dergisi Sayfa 11

Vatan caddesi inşa halinde Vatan yoluna feda edilen binlerce yuva sinin, dersını iyi bilen bir talebe dasiyla "imar plânı gökten inmiş ir âyet degıldır ya.." demesı de ya- ırganmamalıydı. Hususibirteknik Başbakan Menderesin İstanbulun imarında finansmandan tutun da timlâka, yollara, meydanlara — ve inşaata kadar bütün meselelerde pek hususi bir teknik" kullandığı mu— akkaktı. O kadar hususi M, ircilik meseleleri üzerinde bir nebze sun kafa yoranların bu tekniğe a- erdirmeleri imkânsızdı. Bir defa hiç bir plân kati sekil- me bahis mevzuu değildi. Her şey hem de en ince teferruatına kadar- aşbakamn kafasında doğuyor, şe- killeniyor ve tatbik sabasına çıkıyor- İşler. hakikaten bir sihirbaz değ- meğinin esrarlı kuvvetile idare edili- yormuşcasınâ başdöndürttcü bir hız- la yuruyup gıdıyordu Kocaman bir lok bir kaç .gün'içinde bir el hare- etiyle ortadan kalkıyor, bir gün ev- sel kazılarak alçaltılan bir meydan İrtesi gün toprak doldurularak yük- eltiliyordu. Bir cadde evvelâ — otuz etre genişletiliyor, sonra, bu göze eldiğinden genişlik elli metreye kartılıyordu. Ne plân vardı, e program.. "Arkadaşlar plân — plân orlar... Sorarım şimdi size: Han- fabrikamızın plânı yoktur? di en zihniyet, sairin bır taşına yek— çare acem mülkünü feda" ettiği iİs- tanbul şehrinde buldozerleri ile taş üzerinde taş bırakmıyordu. Hızlı baş- imarın ilk görünüşü — buydu. prensipleri Başbakandan başka kim- se bilmiyor, her gün yeni." bir "ham- yâpılıyor ve plân. program istim isalı arkadan geliyordu, Ama isler durmadan genışlıyor büyüyordu. İk- tidarın sevgilisi imar, kısa zamanda o kadar gelişip boy atmıştı ki artık ükümet; onun malt idaresi için bir yeni bakanlık kurmak zorunda kalı- yordu. İşte Menderes V kabınesinde Medeni Berkin İmar Bakanı olarak ilânı ile kurulduğu öğrenilen bu ba- kardık, imar hamlesine haküm olan prensibi de açıklıyordu: önce "acti- on", sonra teşkilât... Fakat,, başta bizzat Bakan, hiç kimsenin, hayale kapılmaması lâzım- dı. İmar Bakanlığı her şeyden çok, işin finansman cephesini tedvir için kurulmuştu. Yoksa, birinci derecede söz sahibi olacağı, hele bir ihtisas kolu olarak çalışacağı ümid edilme- meliydi. Yeni bir imarcı İmar Bakanlığına getirilen Medeni Berk. dogrusu bu iş için biçilmiş kaftandı. 1957 Ekiminde Niğdeden milletvekili seçildiği güne kadar, Ge- nel Müdür olarak basında bulundugu Emlâk Kredi Bankasını, bilhassa i- mar mevzuunda, son derece büyük bir dirayetle idare etmiş ve İktida- rın başının hatırına gelen bütün pro- jelere gereken mali imkânları âdeta yoktan var etmişti. Medeni Berk, bu bakımdan imarcı başbakanın haklı takdirlerini kazanmıştı. mar, milyonları iştihla — yutan bir deve benziyordu ve her yeni te- şebbüs yeni — milyoncuklara ihtiyaç gösteriyordu. Halbuki İstanbul Bele- diyesinin kasasında eskiden yapılmış yolların tamirine yetecek kadar bile para yoktu. a Ba şbakan her sa- bah kalktığında parmağının ucuyla açılacak yeni bir meydan, yıkılacak yeni evler, dükkânlar gösteriyordu. Bu, para ıle yürüyecek bir işti. Bele- dıyeye kalsa, bir taşı bile yerinden oynatmaya imkân yoktu. Ama o si- hirli el İstanbulun imarına uzanınca manzara değişiyor, milyonlar oluk- tan boşanırcasına akmaya başlıyor- du. Kristof Kolombun yumurtası ka- dar basit olan bu marifetin gösteril- mesinde büyük rol oynıyanlardan bi- ri de şüphesiz Medeni Berk idi. Ba- şında bulunduğu Emlâk Kredi Ban- kasının tavassutuyla İşçi Sigortala- rı Kurumunun, Emekli Sandığının kuzu kuzu yatan milyoncukları İs- tanbul Belediyesine aktarılıyor — ve bir türlü doymak bilmeyen imar ej- derlerinin boğazına akıtılıyordu. Me- deni Berk bütün bu işler sırasında bir emireri şevkiyle Başbakanın göz- lerine bakıyor, ağzından çıkan her emri bır süratle yerine ge- tiriyordu. Böyle olunca da imar. göz- Beyazıt Meydanının Hâli pürmelâti Bombardımandan Ssonra AKİS, 15 MART 1959