15 Mart 1958 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 33

15 Mart 1958 tarihli Akis Dergisi Sayfa 33

ATÇI İzmir Oyun başlıyor u hafta İzmirlilerin bir kısmı Bas. bakan Menderesin gelmesıyle baş. Tıyacak olan "imar amlesi"ni dik- katle takip ederken, diğer bir kısım İzmirliler de Pazar günü bağlıyacak olan yarışlar hakkında kafa yoruyor- lardı. 16 Mart günü izmirin harap girinyer . koşu meydanında başlıya- cak olan' yarışlarla 1958 at yarışları mevsimi fiilen açılmış olacaktı. At- lar, jokeyler» aylarca — evvel İzmire g ve yarışların başlangıcında iyi bir form tutmak için çalışmaya başlamışlardı. İzmirli, meraklılardan çoğu günlerden beri yağmur deme- miş, çamur dememiş her sabah koşu yerinin yolunu tutmuş ve bu çalışına, lan yakından takip etmişlerdi. İIdman galobu yapan — atların — derecelerini kronometrelerle tesbit etmişler, jo- keylerle, seyislerle, antrenörlerle konuşmuşlardı. Bütün bu çalışmala- rın neticesinde ilk hafta hangi atla- rın kazanacağı hakkında bir "fıkır" sahibi olmuşlardı. Şimdi iş bu "fikir" ilerin paraya çevrilmesine — kalmıştı. Yarışlar başlayınca bu dikkatli me- raklılar, bahsi müşterek biletlerinin satıldıgı gişelere yanaşacaklar, cep- lerindeki paracıkları — kâğıt parçala- rıyla değiştireceklerdi. Tabii, bu pa- raların 5-10 misli artacağı ümidi ile... Aylardan beri Şirinyerin çamuru içinde yuvarlanan at sahibi, antrenör, Jokey ve seyisler de kı bu me- raklılar gibi, bilgi ve emeklerini pa- raya tahvil etmek için — sabırsızlanı- yorlardı. Ama bu ümidlerin gerçek- leşmesini beklemek için en az yarış- Sadık Giz Yeni dost 34 L IK ılar ve yarış meraklıları kadar ha- yalperest olmak lâzımdı. Zira her ta- ih oyununda olduğu gibi, larda da asıl kazahçlı, oyunu o tan oluyordu. Türkiyede yarışçılar Üzerinde oyunu Jokey Klübü idare ediyordu ve neticede parayı kazanan da sadece oydu. Klübü idarecileri de tıpkı yarışçılar ve bahis meraklıları gibi yarışların başlamasını -ve kasaları- aralarının akmaya başlamasını- dört gözle bekliyorlardı. Onları sa- bırsızlandıran, diğerleri — gibi sadece ümid de degıldı kazanç muhakkaktı. Bütün mesele, bu kazancın miktarım, arttırmaktan ibaretti ve doğrusu bu bakımdan Jokey Klübünün elinden gelen her şeyi yapmadığını iddia et- mek haksızlık olurdu. Paranın, ya- rış yerine gelen meraklının cebinden Klübün kasasına akması için akla gelen ne varsa yapılmıştı ve yapılı- yordu. Meselâ bu sene C grubu arap atlarına mahsus koşulara da -geçen yıl öne sürülen bütün mahzurlar bir ânda unutularak . ikili ve çifte bahis konuluyordu. Bu kararın hedefi, "ha- sılatı arttırmak" tan başka bir şey olamazdı. , Batak!.. akikaten Jokey Klübü, kuruluşun- aki asıl gaye ve maksadı unutmuş gibi görünüyordu. İdarecilerin bütün dikkatleri satış bordroları üzerindeki yekünlara çevriliyor ve böylece asıl. meseleler gözden uzak kalıyordu. Me. selâ İzmirde, üzerinde yarış koşula- cak pistin manzarası yürekler açışıy- dı. Bir çamur deryası haline gelen pistte, suların tesiriyle derin çukurlar açılmış ve bunlar Sadece bir kaç kam. yon kumla doldurularak — meseleye halledilmiş gözüyle bakmak tercih e- dilmişti. izmirde — çıkan bütün ga- zeteler - at yarışları muharriri Jo- key Klübünde vazifeli olan Yeni sır hariç . bu pistte yarış yapılmıya- cağını, yapılırsa bunca emekle ye- tiştirilen atlara çok yazık olacağım yazmışlardı. Bu iddialara Jokey Klü- bünün Umumi Kâtibi Sadık Giz, Za- fer gazetesine verdiği bir beyanatla sözde cevap veriyordu. Umumi Ka- tip, İzmir pisti hakkında "bu pistte yarış yapılamıyacağı — hakkında bazı rivayetler — dolaşmaktadır, ama Ka- naatımıza göre pist — yarışlara elve- rişlidir" demekle yetiniyor, müstak- bel İzmir Hipodromu mevzuunda ha- yallere güzel bir manzara çiziyordu. Dizginler kimin elinde? Durum, yarışlar mevzuunda en se- lahıyetlı makamın - Zıraat Ba- kanlığı . müdahalesini icap' ettirecek kadar ciddiydi. Ama bakanlık ta ya- rış işlerinin ıdaresınde dizginleri ta- mamile Joke lübüne bırakmış gi- bi gorunuyordu Ümitlerini böyle bir müdahaleye baglıyanları bekliyen sa dece hüsran olabilir. Menderes V. kabinesinin ilâm sı- rasında Ziraat Bakam olarak Nedim Ökmenin adı okununca, yarışçılık iş- Nedim Ökmen Eski — münekkit lerinin gidişinden şikâyetçi olanlar kendilerini yenı bir ümide kaptırmış- lardı. Zira Jokey Klübünün sondan bir evvelki kongresinde, o zamanlar bakanlık koltugundan ayrı. — düşmüş bulunan Nedi menin meseleye vukufunu gosteren çok yerinde ten- kitlerle takdir topladığı henüz unu- tulmamıştı. Nedim Ökmen. o zamanki tenkitlerinde meseleyi o kadar, açık- lıkla ve bütün acılığı ile ortaya koy- muştu ki, Jokey Klübü Umumi Kâti- bi Sadık Gız kendini tutamamış Ne- dim Ökmene karşı cok sert çıkışlar da bulunmuştu. Hattâ bir aralık * tık o devirler geçti. Nedim Bey?" bı le demişti. Geçtiği iddia edilen devir, Nedim Ökmenin bakanlığı idi ye Menderes V. kabinesinin ilânı ile bu devir yeniden ihya edilmiş oluyordu. Herkes Nedim —Ökmenin yarış işle- rindeki aksaklıkları düzeltmesini ve Jokey Klübünü , hizaya getirmesini beklıyordu Ama boşuna beklediler. ira bir” kaç gün sonra Ankara Hi- podromunun muhteşem Şeref loca- sında Nedim Ökmen ile Sadık Giz yan yana ve mütebessim görünce 1i- mitlerini gömme zamanının geldiğini anladılar. Nedim Ökmenin o tenkit- leri yaptığı gün ile yeniden bakan ol- duğu gün arasında geçen müddet ıçınde bır değişiklik olmuş, ya Sadık Giz dim Ökmenin seviyesine yük- selmış, ya da Nedim Ökmen Gızın sevıyesıne gelmişti." iki “"yarışsever"i yanyana görmenin başka izahı mevcut değildi. Yarış iş- lerinin Nadim Ökmen bakan olduk- tan sonraki gidişi, yeni bakanın Jo- ey Klübü Umumi Kâtibinin yanında yer aldığını gösteriyordu ve İzmir pistinin hali karşısında Ziraat Ba- kanlığının ses çıkarmaması, bu yer alışın delillerinden sadece biri idi. AKİS, 15 MART 1958