15 Mart 1958 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 13

15 Mart 1958 tarihli Akis Dergisi Sayfa 13

YURITTA OLUP BİTENLER diği küvvetle girişilen bütün yeni bankacılık teşebbuslerı umumi şart" ların da son "derece "müsait olması sebebıyle iyi. neticeler-verdi, 'Demokrat Parti İktidarı zama- nında inşaat faalıyetı cidden hız ka- zanmıştı.. Büyük şehirlerde, bilhas- sa Ankara ve Istanbulda her gün ye- ni yeni apartmanlar — yükseliyordu. Bunları yükseltenlerin başlıca ugrak yerleri Emla redi Bankasıydı deni Berkin kapısının eşiği yuzler— ce 'Ziyaretçi tarafından aşındırılıyor- d Bunların çoğu inşaata, bilhassa apartmanlara son derece meraklı mıllet vekileriydi. Siyasi sahada isim: apmış — şahsiyetlerle — tanışmaktan bir zevk duyan Emlak Kredi Bankasının Genel Müdürü, bu müra- catçiların işleriyle bızzat alakala— nıyor, mümkün olan bütün kolaylığı gösteriyordu. Medeni Berk böylece, m de sık sık, bir vatandaşı mü sahibi etmenın ve adam tanımanın katmerli zevkını duyuyordu. erk, meslek hayatında gayet iyi adam seçmesini ve çalış- tırmasını, bilen, — maiyetindekilerin haklarına hürmet eden bir amir şöh- retini kazanmıştı. Çalışma esnasında Memurlarından ihata ve vukuf i yen Medeni Berkin bir diğer, şohretı de. bankasındaki bütün işleri tefer- ruatına kadar bilmesiydi. Bu suretle «memurlarına kendini sevdiren ve say-. dıran Medeni Berk, âmirlerine karşı gösterdiği .büyük hürmet ve bağlılık- lada temayüz etmişti. Bankacılığı sırasında, hükümet er- kaninin da katıldığı toplantıların he- men hepsinde hazır bulunmak için ih- timam sarf eder, bu gibi toplantılar- da mutlaka kendmı gosterırdık Sos- yal hayatâ aşırı olm raber düşkünlüğü vardı. Milletvekili seçilin. ceye kadar. Tenis Federasyonu Baş- kanlığı vazifesini görmi de vakit Bulmuş çok defa turnuvaların sonun- da galiplere kupalarını kendi eliyle vermişti. Yabancı — dillere — vakıf değildi; mekteplerde öğrenildiği kadar Fran- ilirdi. Gerek hususi, gerek meslek hayatındaki hızlı tempo ona başka sahalarda tetkik ve tetebbu im- kânı bırakmıyo eni Berk 1kı defa evlenmişti. Bir kız sahibi olduğu birinci evliliği ğinde — karısının rahatsızlığı yüzün- den aradığı saadeti bulamamış, ni- hayet, gecen sene şansını ikinci defa denemişti. Bu yeni evliliğin İmar Ba- kanı Medeni .Berke saadet getirdiği görülüyordu. Secim kampanyası Geçen senenin ekimine kadar, Em- lâk Kredi Bankasının, başında nieşleği ile — alâkalı 1şlerle uğraşan Medeni Berk, 1957 seçimlerinde Niğ- de adayı; olarak P. P. listesinde yer aldı. ve bu liste .içinden milletvekili Seçilen tek aday oldu. İçlerinde sabık Adatet Bakanı Hüseyin Avni Göktürk. de bulunau diğer altı arkadaşı, Mede i ,Berk kadar talihli çıkmamış ve Meclıse bunların yerine altı C. H. P milletvekili gelmeye hak kazanmış- Bu bakımdan Niğde seçimleri sür- prızlı bir netice vermiş oluyordu. Se- çimlerden, galıp çikan C.H.P., Niğde- de D. P yi yenmiş, ama Medeni Ber- ki' yenme işini başâramamıştı — Böyle- ce Emlâk Kredi Bankasının eskı Ge— nel Müdürü, Meclise altı li milletvekili arasında gelıyordu ıldıgı rey sayısına göre Medeni Berk, Niğ- denin yedi milletvekili arasında üçün- cüydü. Bu, şüphesiz umulmayan bir neticeydi ve sebebi de Niğde seçimle- rinde mücadelenin pek at başı git- mesi,. Aksaraylı G. H. P. ve C. M. lilerin P.P. adayı hemşerılerındfen reylerini.; esirgememe liste yapmalarıydı. u biraz da yem milletvekili ada- yının şartlara, intibak kabiliyetinin neticesiydi. Medeni — Berk, bir defa Ziraat Bankası müfettişi olarak git- tıgı baba memleketine, ikinci def a se- m kampanyası için gıttıgınde Mu- halefetın kuvvetini ve bilhassa Prof Göktürkün D. P için nasıl handikap teşkil ettıgıni görmüş, propagânda- sım listesinde yer aldığı D. P. den çok, bizzat kendi şahsı için yapmış- ti. Aksaraylılar ehemmiyetli bir mev- kiye genç yaşında yükselen bu hem- aerilerinin adım çoktan beri biliyor- lardı. Kendisini gören azdı. Fakat 13 Ekim ile 23 Ekim arasında Aksa. rayın içinde ve köylerinde yaptığı propaganda 'konuşmalarında şöhreti- ni duydukları Medeni Berki gözleriy- le de gördüler, sesini işittiler ve pek sevdiler. Sandık başına gittikleri za- man muhalif partiye rey vermekteki kararlarına rağmen bu sevimli ve şöhretli hemşerilerinin — ismini de listelerine ilâve etmekten kendilerim alıkoyamadılar. Böylece Medeni Berk, P. P. listesinde kendisi ile beraber yer alan altı arkadaşım atlatarak. Fikir Olmayınca Y eni Günde C.H.P. yi tenkid eden yazlarıma Akis'in ilk tepkiyi göstermiş olmasını ya- dırgayanlıar olabilir. Seviyesi, şahsiyata göre ayarlanmış bir dergide, şahsıma yapılagelen ta- rizlerin, asd saiklerini çok iyi anladığımı ve boaları hiç yadır- gamadığımı , belirtmek isterim. Bununla beraber, daha uha- lefetteyken, tenkide tahammül edemiyen '"hürriyet havarileri- nin", ileri sür düğüm fikirleri, şahsi tariz ve hücumlarla değil, fakat mukabil fikirlerle karşıla- maya çalışmaları hem gayret sarf ettikleri, hem de çok muh- taç oldukları 'iadei itibar" me- selesi bakımından daha İsabetli bir hareket alur. Aydın Yalçın muhaliflerinden — kopardığı — reylerle Niğde milletvekili seçilmiş oluyordu. Bu siyâsi hayata başlangıcıydı. Şahsi prestiji ile Meclise gelme- ye muvaffak olan Niğdenin yegâne P. P. li milletvekillerinin basındaki talih kuşu, Menderes V. hükümeti- nin .ilânına kadar geçen uzunca Za- man zarfında da uçmağa niyetlenme- di. Menderes V hükümeti ilân edildi- ği zaman görüldü ki İmar Bakanlığı adıyla yerii bir bakanlık tesis edili- yor ve bunun başına Medeni Berk ge- tiriliyordu. . Yeni bakanlığın İşi u,yeni bakanlığın ne maksatla kurulduğunu adından anlamak mümkündü. Ama doğrusu ya, bu ka- dar ufak bir işaret kimse için kâfi sayılamazdı. İmar işlerinin ana pren- sibi, bu bakanlığın - kuruluşunda da hükmünü yürütmüştü. Yani önce bir bakanlık kurulmuş ve başına bir ba- kan getirilmiş, sonra da teşkilât ka- nunu hazırlanarak bu bakanlığın fa- aliyet sahası ve çalışma şeklı tâyin olunmuştu! Yeni Bakan Medeni Berk, 11 Ocak 1958 günü Türk Muhendıs Odaları Birliğinin toplantısında ba- kanlığının kuruluş maksadım ve ça- lışma tarzım açıklayan konuşmasını yapıncaya kadar, kimse İmar Bakan- lığının — işinin ne olduğunu — doğru dürüst bılmıyordu Medeni Berk açıkladı ki İmar Bakanlığı iki büyük mevzu üze- rinde faaliyet gösterecektir: 1) Mem leketin bölge, şehir, kasaba ve köy imar plânları; 2) Topyekün mesken mevzua.. Medenî Berk o günkü toplantıda bakanlığının en mühim işinin imar plânlarının ele alınması olduğu üze- rinde ısrarla durdu ve bakanlığının ilk günlerinde şu itirafta bulunmağa mecbur kaldı: "Bu, şimdiye kadar yapılmakta olan mesainin tamamen birbirine bağlı, tamamen koordine vaziyette etüd edilmesi ve bunların tatbikata koyulması için . ça relerın araştırılmasıdır." Berk "şimdiye kadar yapılan mesait nin plânsız, programsız ve birbirle- riyle irtibatsız olduğunu elbette daha açık söyliyemezdi. Yeni Bakan mesken — mevzuunda da yuvarlak cümlelerin arkasında si- per almayı tercih ediyor ve diyordu ki: "Bu köyden kasaba ve şehre ka- dar bütün .mesken dâvalarım içinde, toplayacak olan bir mesken problemi- nin, halli ve Türkiyede şimdiye ka- dar muhtelif teşekkül ve müessese- ler tarafından tatbik edilegelen mes- ken politikasının toplu ve memleke- ,uygun bir politika şeklinde Bu sozler Menderes V. hükümeti- nin.bir mesken politikası takip edece- ği şeklinde anlaşılırsa elbette mem- nuniyet Uuyandıracaktı. Ama İmar. Bakanının o günkü . kon şmasında bu yeni mesken politikasının esas is- tikâmetinin ne olacağı hakkında tek kelime yoktu. İster, istemez insanın aklına P, P. İktidarının "herkese bir AKİS, 15 MART 1958