15 Mart 1958 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 19

15 Mart 1958 tarihli Akis Dergisi Sayfa 19

DÜNYADA OLUP BİTENLER, bu işte suç ortağı olduğunu göste- ren deliller vardı. Tunus Cumhurbaş- k urumun ciddi bir İzahı ya- pılmadıkça" memleketinin Mısır'la olan diplomatik münasebetlerini ke- secegını söylüyordu, Doğrusu, komp- Burgibanın tam zamanında imda- dına yetişmişti. Zira Saiket Ben Yu- sufun bombalanmasından beri Tunas- ta batı aleyhtarlığa kuvvetlenmekte ve Nasırın prestiji yükselmekteydi, Kahireden uzak kalmak kararında olan Burgibanın — Nâsırcı cereyanın ıstıkametını bir an evvel değiştirme- lazımdı. Tunuslular, canlarından çok sevdıklerı Cumhurbaşkanının ha- yatma kıymak isteyen Nasıra kar- şı elbette ki büyük bir sempati bes- lemiyeceklerdi. "Masumane" — siyasi oyunları çok iyi bilen Burgiba, komp- lo haberini gürültülü bir şekilde i- lân etmek fırsatım kaçırmadı. Bur- gibanın teşebbüsü muvaffak olmuşa benziyordu. Nasır aleyhtarı ası, Tu- nusluları herhalde uzun müddet son derece sâri Nasır hastalığından, ko- ruyacaktı. Burgibanın Doğu ve Ba- tı Arapları arasındaki farktan bah- setmesi Ve Nasıra ateş püskürmesi bu salâh alametinin neticesiydi. Cum- hurbaşkanı Tunusun hiç bir zaman Doğu Araplarına karşı ittifaklar yap- mayacağını — söylüyordu. Ama, Batı Araplarının meseleleri, Dogudakı kar. deşlerinin dertlerine — benzemiyordu. Doğu Arapları israile gözdağı ver- mekle meşguldüler. Halbuki İsrail düşmanlığı Tunusu ilgilendirmiyordu. onra Kahir sefaretinin yanıbaşında Burgiba aleyhtarı — bir karargâh barındıran Nasır bizzat- kendi söylediği sözleri hatırlamalıy- dı: "Biz dostlarımızın dostu düş- manlarımızın düşmanıyız. Tunus Mısır münasebetlerinin bozulması, Fransız . Tunus ihtilâfı- nın hâilini kolaylaştıracaktı. — Nite- kim, Burgiba Fransayla olan anlaş- mazlıkların bir haftaya kadar .ay- dınlanacağım düşündüğünü söyle- mekten çekinmiyordu. Batı — dostu Tunus Cumhurbaşkanı, bu —suikast rüzgârından faydalana- doğru hikayesinin rak, gemisini Batı sularına yurü Yeni hedef Suud Burgibanın oyununa gelen Nasır, aynı anda daha tehlikeli yeni bir senaryo hazırlamakla meşguldü. Kar hireli Albay, ilk defa olarak açıkça Suuda kargı cephe alıyordu. Suriye halkına hitabeden Nasır, bir komp- lodan bahsediyordu. Suriyenin; kuv- vetli adamı Yarbay Seraca,. Mısır- Suriye birleşmesini önlemek için beş küsur milyon dolarlık bir çek öden- mişti Serac tabit ki durumu hemen Nasıra bildirmişti. Kahireli numarasını okuduğu çekin, Arabistanın başkenti Riyad'dan gel- iz hediyı Cumhuriyetinin iktisadî için sarfolunacaktı Komplo hakkında daha fazla iza- hatı, bizzat hikâyenin kahramanı 20 Arap kalkınması. Kral İbni Suud Para, sen nelere kadirsin! Yanbay Serâc veriyordu. Suriye eya- letinin yeni içişleri bakanı devlet mi- safirhanesinde topladığı gazetecilere, udun hazırladığa komployu bütün teferruatıyla ve delilleriyle an- latmaya çalı şıyordu Suud, Suriye ve Mısırın birleşeceği haberini duyar duymaz Suriyeli zevcesinin — babası Yarbay Serac Rüşvet — yememiş Esad İbrahimi, Serada konuşmaya memur etmişti. İbrahim Esad, Suu- dun hernepahasına olursa olsun bu birleşmeyi Öönlemek istediğim söyle- mekteydi. Meselâ ufak Suriye ordu- sunu elinde tutan Yarbay Serac bir hükümet darbesi yapabilirdi. Muka- bilinde Seraca, Suriye Cumhurbaş- kanlığı teklif edılmekteydi Ecnebi devletler Serac Cumhuriyetini der- hal tanıyacaklardı. merika Zzaten komplodan haberdardı. Eski gizli istihbarat şefi Serac, Suudun kayın- pederiyle kendi arasında geçtiğini id- dia ettiği bu konuşmayı tele aldırma- yı elbette ihmal etmemişti. Konuşma- yı gazetecilere dinletirken, genç su- bay ithamnamesi inkâr götürmez de- lillerle dolu bir savcı kadar keyifliydi. Cumhurbaşkanlığından başka otuz üç yaşındaki arbaya biraz da dünyalık ihsan — ediyordu. Hükümet darbesi için peşin 5,6 mil- yon dolar ödüyordu. Eğer , komplo muvaffak olursa Seraca 56 milyon olar daha verilecekti. 21 Şubat Ple- bisitinden bir gece evvel bir uçak, ilk parti olarak 2,8 milyon doları Se- raca getirmişti. Ama Nasır hayranı genç Yarbay, ceplerini Suudun. dol- durduğu bir Cumhurbaşkanı olmak- tansa. Birleşik Arap Cumhuriyetinin Surive eyaletının fakir İçişleri Ba- kanlıgını kabul etmeyi tercih et Suudi Arabistan şimdilik n faadaydı Radyo, hükümet darbesı id- diasının Kral Suudun nötrâlistpren- sipleriyle tenakuz halinde oldgunu söylüyordu. Suudun aynı gayeler içip çalışan Nasırı tasfiye etmesi, düşü- nülemezdi. Aynı gün Kahirede bir — askeri mahkemede Essamedin Halil adında- ki bir sanık da, Kral Suudua Nasırı öldürmek için kendisine para verdi- ğini iddia ediyordu. Kral Suudla Ha- lil arasında arabuluculuğu. Lübnanın milli emniyet şefi Ferid Şahap yap- maktaydı. Suikast muvaffak olmazsa Halil, Amerikan Sefarethanesine sı- ğınacaktı Veliaht Prens Abdühllah da, Nasırı devirmek için 280bin do- lar vermişti. Velhasıl Lübnan ve A- merika bile Birleşik Arap Cumhuri- yetinin ithamlarından kurtulamıyor» du. Nasırın Iraktan sonra, batarya larını Suudi Arabistana da çevirme- si, Orta Doğudaki mücadeleninaman sız bir safhaya girdiğim gösteriyor- du. Mücâdele herhalde çetin olacak- tı. Nasırın kuvvetli kozlara sahip ol- duğu muhakkaktı. Gerek Irak, gerek Suudi Arabistanda yeni yetişen ne- siller, doktoru olsun, mühendisi ol- sun, subayı olsun kendi Krallarından çok Nasıra bağlıydılar. Nasır onlar için orta çağdan modern çağa geçişi temsil ediyordu. Sonra son — derece milliyetçi olan bu gençler hakikaten müstakil bir Arap Birliği ideallerim ancak Nasırın — gerçekleştireceğini biliyorlardı. İktisadi bakımdan ve Suudi Arabistan Nasırın e- lindeydi. Talihsiz Süveyş seferi bunu göstermişti. Suriyenin petrol borula- rım tahrip etmesi üzerine — İralan AKİS, 15 MART 1958