29 Mart 1958 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 26

29 Mart 1958 tarihli Akis Dergisi Sayfa 26

Dört yeni model: Atom Devri, Yalancı Döpiyes, Yalancı Tayyör, Trapez Paris son senelerde Fath, Dior, Pigu- et ve Rochaa gibi dört ıhtıyar hüküm- darını kaybetmişti. Geriye kalanlar hep gençlerdi. Gençler mazi ile olan bağları bir anda koparmasını hilâl- ler. Meselâ senelerden beri, bir tür- lü ortadan kaldırılamayan klasik tayyörü yok ediverdiler. modasının başlıca hususiyeti; oluşudur, zamanla beraber dur. Bu modada klâsik tayyör orta- dan kalkmıştır, şahane gece tuva- letleri de kalkmıştır: O kadar kalk- mıştır ki bunlar, çok yakında geçmiş bir devre, eski zamana aitmiş hissini verecektir. Gene 1958 modasında, genç terziler çalışan faal kadına bü- yuk bir önem vermişler, bu kadın için, sabahtan akşama kadar, elbise değiştirmeden şık olmak imkânım sağlayan — çeşitli * kıyafetler yarat- mışlardır. Ama bu kıyafetlere yal— nızca büroda çalışan kadınlar mı rağ- bet edeceklerdir? Hayır, çünkü bu- gün dışarda çalışmayan ev kadınının da birtakım sosyal vazifeleri, mec- buriyetleri, — meşgaleleri vardır, A- tom devri kadını sokağa çekmekte- dir. Parisli genç terziler, genç kızlar için de. gayet güzel modeller düşün- müşlerdir. Annelerini taklit ederek giyinen genç kızlar azalacaktır ama gaye biraz da annelerin genç kızları gibi giyinmelerini sağlamaktır 1958 modasının damarlarında a- kan kan. herşeyden evvel, genç bir kandır. Modanın ruhunu yapan işte bu gençliktir İsimsiz tayyorler 958 modasının en büyük hususiye-. tini sokak kıyafetleri teşkil — et- mektedir, Önümüz bahar olduğu için de, büyük terzilerin defilelerinde bu sokak kıyafetleri en ön plânda gel- mektedir. Bu sokak kıyafetleri ekse- AKİS, 20 MART 1958 bir tip. Tanrı erkek keselerine kuvvet versin Tİ tayyoı'e benzemıyen tayyorlerdır unlara "isimsiz tayyörler" deni mektedir. Ekserisi tayyörden zıyade döpiyes hissi vermektedir. Bunların etek boyları gibi ceket boyları da gayet kısadır. Kimisi tamamile yaka- sız, kimisi eşarplı yakarlara sahiptir. Yakasız tayyörlerin içine ekseri em- pirme bluzlar giyilmektedir. Bazı tay- yör ceketleri de bu empirmelerle as- tarlanmıştır veyahut aynı empirme- den veya puânlı kumaştan türban - şapkaları .vardır. Çok moda olan "Pie dö pul" bahar tayyorlermın ekserı be- yanı biyeden süsleri, aynı e dö pul" kumaştan kloş şapkaları vardır Ya- kasız dümdüz tayyörlerin yegâne sü- sü bazen saplı bir gül, bazen küçük cepler bazen de dikiş yerlerini gös- teren' beyaz biyelerdir Etekler ekseri çok dar ve kısadır fakat Diorun tale- besi İyes Saint - Laurent tarafından ortaya atılan bol etekli kısacık ce- ketli döpiyesler de büyük — rağbet görmüştür. Gittikçe bollaşan bu etek- ler, ya parçalı kloşlardan ya da ere- niş kanon ve plilerden yapılmıştır. Ceketler bazen .önden düğmeli, bazen kısmen kapalıdır. 1958 modasının e- sasını işte bu çok çeşitli genç ve ca- zip, isimsiz tayyörler teşkil etmekte- dir. Sabah için bu tayyörler flanel kumaşlardan, jarseden, yumuşak ve tüylü yünlülerden, gevşek dokunmuş tivedlerden, "pie .dö pul" ve "pren dö gal" den yapılmıştır. Öğleden son- ra aynı tayyölen muslinden şan- tungdan, ipeklilerden, empırmelerden yapmak lâzımdır. Akşam için en göz- de kıyafetler faylardan,. organzeden, dantelden, satenden yapılan abiye tayyörlerdir. Lâcivert - beyaz Tayyörlerde olsun, rob mantolarda veyahut sokak elbiselerinde olsun, baharda en gözde renk lâcivert ola- caktır. Fakat bu lâcivert daima be- yazla beraber, kullanılacaktır. Açık yakalı bir lâcivert tayyörün yakasın- dan gözüken beyaz bir "jabo", beyaz bir çiçek; beyaz şapka ve beyaz eldi- * ven, beyaz inciler fevkalâde modadır. Fakat büyük terziler bu beyazın ha- kiki beyaz olmasını şart koşmuşlar- dır. Kirli beyazlara veyahut kirlenmiş beyazlara modada yer yoktur. *Lâcivert - beyazdan başka, moda olan renkler Dior kırmızısı, küm ren- gi, ıhlamur rengi, pembe ve mavidir. Elbiseler İsimsiz tayyörler kadar sükse ya- pan birşey de sokakta giyilebile-, cek rob-manto şeklindeki elbiselerdir. Çuval biçimi, geçen seneki dümdüz hattını en çok, bu kıyafetlerde mu- hafaza etmiştir. —Bunlar elbise ile manto arası kıyafetler olduğu için çuval biçimini kolaylıkla kaldırmak- tadırlar. Bu tip çuval biçimi rob man- toların ekseri, umulmadık yerlerde cepleri, bazan da bebe yakaları var- dır. Önden düğmeli olanlar daha .zi- yade mantoyu hatırlatmaktadır. Gene sokak kıyafeti olarak, çok pratik bir buluş, yalancı dopıyesler— ir. Bunlar döpiyes hissi veren düm- düz elbiselerdir. Bel kesiği bazan ye- rinde, bazan yukarda bazan aksine aşagıdadır Ama mevcuttur ve elbise- ye tayyör edası yermektedir. Manto içinden, evde veyahut abi- ye olarak giyilecek elbiselere gelince, bunların ekserisinin eteği dardır. A kadan, sırt kısmında hafifçe — şişiril- mış olan bu elbiseler kadına bir "ka- şık” görünüşü vermektedir. Karın i- yice içerde sırt ise kabarıktır. Bel az. gösterilmiştir ve yerinde değildir.