12 Nisan 1958 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 17

12 Nisan 1958 tarihli Akis Dergisi Sayfa 17
Metin içeriği (otomatik olarak oluşturulmuştur)

AKİS'in Yazı Müsabakası Demokratik Rejim içinde Yaşamağa Azimli Milletler Ne Şekilde Hareket Etmelidirler ? D emokratik rejim içinde yaşama- ya azimli milletlerin ne şekilde hareket edeceklerini kestirebilmek İçin bazı meseleler üzerinde aydın bir görüşe varılması gerek. De- mokratik düzen dıyoruz, nedir de- mokratik düzen? önce bu soru! karşılığı tam olarak verilmeli. Ç k partili politika ve onun propagan- da unsurunu kullanmak demokra- tik düzenin kaçınılmaz zorunluluk- larıdır. Ama nedir bu politika, ne- dir bu pr: opaganda" Bir aldatm oyunu, bir somurme aracı mıdır bunlar Şüphesiz, demokrasi ve hurrıyetlerı baskı altınd tutan za- rarlı toplum kuvvetlerinin anlaşıl- ması, demokrasi ve halk kavramla- rı arasındakı sıkı bağıntının aydın- lıga çıkarılması, ileri bir halk ve : hü rrıyet anlayışına nlaşılması, bu meselenin önce üzerinde görüş bir- liği edilmesi gereken yönleridir. Demokrasi bir gerçekler bütü- nüdür. Tarih İğinde gelenekçı ka- nunlara, teplnma - zıt kanunlara, geri ve kalıtımsal İnançlara karşı akü ve bilim gü unun, faydaları ou ınançların sarsılmamasına, kurulu düzenin yıkılmamasına dayanan ta- bakalara karşı halk gücünün orta- ya koyduğu bir mutluluktur. Akla, gerçeğe ve halka karşıt zorlama bir düzenle demokrasi arasında ba- ğıntı kurulamaz Demokrası bütün ilkeleri İle insanlığı evrime götü- ren doğal bir düzen, bir hayat sek- lidir. Halkın hür, eşit ve kardeşçe hayat Hürriyet, eşitlik — ve karleşlık ınsanoglunu her nasılsa diline yapışmış, başıboş, ütopik kav- let ve guvenlıg n doğal sonuçlarıdır Demokrasiyi gerçekleştirme - fiili toplum yapısındakı her turlu çatış- maların tabak şmaların — gi ideril- k arın dındırım toplumsal adale tin — kurulm Toplumsal adalet, polıtık ekonomık ve kültürel bütün yön! o- larak yerleşmedikçe o ortamda de- mokrasinin varlığından söz açıla- maz. asinin Öz mayası ada- let duygusu ve adalet düşüncesidir. Halk Tanrıya adaletine inandığı ka- p dar bağlanır Bu, halkın önlenemez gücüdür. Tarih ıçınde giriştiği bin- bir kavga sonun alk, demokra- siyi bu karşı durulmaz otorıtesı İle çekip çıkarmıştır. Aklın, bilimsel 18 XLI - düşünüşün aydınlığında halk ger- çeklerinden ve halkın bağlandığı İl- kelerden hareket eden demokrasi- güçte- sağlamlığı ve üstünlüğü buradadır Onun İçindir ki, yapısın- a, amaçlarına ulaşmak — yolunda bağış vermek durumunda kalacağı hiç bir tabaka yoktur. Demokrasilerde halk, — toplum yararına yeteneklerini hür bir şe- kilde geli: ştırme şartlarını bulan, yetişkinlik düze gore, bir so- rumluluk taşıyan, emegı İşse veril - ği ve başarısı ölçüsünde yaşam hakkına ve guve liğine kavuşan kı- şilerin bütünüdür. anlamdaki halk, toplumsal zorunl klar çerce vesinde olan gerçek hürriyetini kul lanır. Bir memlekette — demokrasinin bu ırlarını aşan hürriyetler ba- zı ellerde bulunduruluyorsa, toplum- sal adaletin dengesini sarsan, top- lum yapısında kutupların yerleşm sini zorlayan bu hürriyetler doğal haklar olarak yasıyorsa; bir mem- lekette halk gerçeklerinin sanat fikir ve politika alanına çıkmas dan korku ve endişe duyuluyor, bun- ların halk önünde tartışılmaması bir tabu haline getiriliyorsa; örne- ğin bir memlekette günün her sa- attnda kahveler dolup taşıyorsa; üs- telik böyle bir memlekette demok- rasinin varlığından söz açılıyorsa, o memlekette demokrasinin bir sı- kıntısı var demektır. Demokrası bir halk düzenidir. mokrasinin ayaklarına atılan her çelmenın halk tabakalarının boğazına sarılan bir el olduğuna şüphe yo Demokrasinin ne oldugu anlaşıl- dıktan sonra, a gid un bü- â. * tünlüğünü koruyan polıtıka yolunun seçilmesi bir zorunluk olar: or- taya çıkar. Çok partılı politik duzen hür bir mahkeme, hür basın ve hur Unıversıte gibi halk, adalet, bilim e sanat kurumları bu lun ilk ve kaçınılmaz gereklerıdır una s kısıkıya baglıdr Çunku lıurrıyetler hiç bir devirde verilmemiştir; — a- lınmıştır Hürriyet ve demokrası kavgası kahramanlar Ama gerçek aydının davranışı bilinçsiz bir atılınanlık olam,; Zaten hürri- yetler biraz da kör kahramanlıkla- rın kurbanı değil midir? Aydın k. gacı sağlam bir daynağa halka da— Süleyman EGE .Halk gerçeklerinden ve onun baglandıgı İlkelerden hareket ede- rek kavgasında halk otoritesini kullanır. Bu bakımdan aydın kışı mutlu düzeni hazırlayan, onu savu nan gerçek politikanın — içinde dır Politika bilimsel bir davranıştır ve asıl unsuru propagandadır. dı lar politikanın dışında kalırsa, bi- limsel davranıştan uzak bir politi- ka ve halkın geriliklerinden kuvvet alan demagojik bir propaganda kök salar. Hürriyetleri tamamlayan hak- ların ve ödevlerin halk bilincinde anlaşılır duruma geldiği yerde de- oji .barınamaz. Aydın politika- . nm eregı, bu; bilincin Uyanışını ha- zırlayan çalışma prensıplerının yer- leştıgı bir toplum a koyma tır. Çalışma prensıplerıne kapalı kalan topluml çağının lup iki ayağı üzerine kalk sıdır Kurtuluş çalışma ser- bestisine kavuşan hür kafa ve kol- ların eseridir. Halkın bu butunlugu iş eğitimi- ne, İş prensıplerıne oplum hizmet- lerine giren her alandaki düzenli bir iş bölümüne ve iş ahlakına da- yanan bir organ zasyonda kendısını .gösterir. Geniş anlamda iş, toplum ihtiyaçlarının karşılanmasında rol oynayan her türlü insan çalışması- dır. Işın eğitimsel ve ekon n- am kendi fonksiyonel ayrıntıla- rı da ıçınde olduğu hakle- bu a - ramın çerçevesındedır, İşin a olan ü budur. De okrasılerde butunu ıle özel faydacılıga yönelti- len topluma - zıt, ahlaka - zıt 'ça- lışmalara yer yo ktur. Demokrasi kültür, bilim, sanat ve iş ahlakı gi- bi —toplumsal — değerlerin gerçek değerler olarak yerleştiği yerde var- olabılır Halkları büyük açıda eko- mik ve psikolojik geriliklere sü- rukleyen asalet, y ve servet de- ğerleri demokrasinin ölçüleri dinin dadır. Fep Bu anlamda; topta bir eğitim, İ raçlarının mal edilmesi, sendıkacılık çalış- i halkın kül- türel ve ekonomık guçlerını elinde bulunduran kurumların gerçekleş- tirilmesi, uğrunda kavgası — yapıl- ması gereken Ilk ve başarılı dâva- lardır. üretim —a kooperatifçilik ma ve grev AKİS, 12 NİSAN 1958

Bu sayıdan diğer sayfalar: