26 Nisan 1958 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 11

26 Nisan 1958 tarihli Akis Dergisi Sayfa 11

YURTTA OLUP BİTENLER. Prof. Ragıp Sarıca İkinci - evlâd Onar, gazetecileri etrafına toplamış, bu mevzu hakkında konuşabilecek en büyük otorite olarak "Kubalı hak- kındaki idari tasarruf, selâhiyet ile şekil, esas ve maksat bakımından mevzuatımıza aykırıdır; Devlet Şü- rası Kanununun 23'üncü maddesi ge- reğince iptali Jlâzımdır" hükmünü vermişti. Müteakiben de Kubalı ile devamlı şekilde meşgul olmuş, onu teselli etmişti. Bir kaç defa, ta Suadi- yeye kadar gitmişti. Kubalının şah- sı değil, fakat Üniversite muhtariyeti için çarpışmaya gelince bütün ömrün- ce yaptığı gibi yaşım ve devasa hüvi- yetini, şahsiyetini hiçe «ayarak kolla- rını gene sıvamıştı. Kendisi ve İdare Hukuku kürsüsünün diğer mensupla- Kubalının fahri avukatlığını üzer- lerıne almışlardı. Evvelâ teker teker çalışmışlar, malzeme toplamışlardı. Sonra bir araya gelmişler, mahsulleri bırleştırmışlerdı Kubalı hakkındaki anlık emrine alınma kararı iptal edılmeseydı 20 Nısan 1958'de açıla- k dâva Türk ve Dünya hukuk ta- rılhlerıne geçecek fevkalâde bir dâva ola Sonra, "İkinci Kubalı hâdise- si" nde kaynaşmalar İstanbul Üni- versıtesı içinde ve — dışında — de- binada Hukuk Fakültesine tahsis edilmiş o- lan üçüncü kattaki 31 numaralı oda- nın önünde koridorları hıncahınç dol- duran yüzlerce talebe, heyecandan yüzleri kızarmış, tezahürat yapmış- lardı. 31 numaralı odanın sahihine hitaben, "Ya y şa şa şa, Sıddık Sami çok yaşa' tarzında haşlayan tezahürat daha sonra "Sıddık Sami, ıddık Sami!" diye tempolu bir şekil- 12 de bağırmalarla devam etmişti İdare Hukuku Ord. Profesörünün bütün ısrarlara rağmen dışarı çıkma- dığını görünce gençler sabırsızlan- mışlardı. Fakat 31 numaralı odanın kapısı açılmamıştı. Zira Onar, o sı- rada odasında değildi. Bir Hukuk İmparatoru Hukuk talebesi, Sıddık Sami Onarın odası önünde niçin toplanmış; u- mumi efkâr Sıddık Sami Onarın ağ- zına niçin bakmıştır? Bu teveccüh nedendir? Bu teveccüh bütün bir hayat boyunca sarfedilen — mesainin, toplanan ilmin ve belki hepsinden mühimdi Hiç sarsılmayan, değişme- yen bir davranış, bir medeni davra- nışın mükâfatıdı Sıddık Sami, 1897 de Istanbulda dünyaya gelmıştır Babası hekim yarbaylardan Abdullah Sami beydir. Fatih Rüştiyesini ve Vafa Sultanisini bitirdikten sonra İstanbul ve Paris Hukuk Fakültelerinde yüksek tahsi- lini yapmıştır. Bu sırada, Toulouse U- niversitesi kendine Hukuk Doktor- luğu payesini tevcih etmiştir. Fran- sadan döndükten sonra, İstanbul As- liye Hukuk ve Ticaret Mahkemesin- de hâkimlik etmiştir. 1925 senesinde, Mülkiye Mektebi hocalığına vekâle- ten. 1926'da da asaleten getirilmiştir. O zamanlar. Mülkiye Mektebi İstan- bulda Yıldızda bulunuyordu. Burada, evvelâ Devletler Hususi Hukuku sonra da Medeni Hukuk dersleri ver- miştir. 1933 senesinde İstanbul Üni- versitesi Hukuk — Fakültesine İdare Hukuku Profesörü olarak tâyin edil- miştir. '1951 senesinde, bugün hâlâ dırektorlugunu yaptığı İdare Hukuku e İdari İlimler Enstitüsünü kur- muştur Ek görev olarak, Yüksek Ti- caret ve Ekonomi Okulunda İcra — İf- lâs Hukuku dersleri vermektedir. Da- ha önce de Galatasaray Lisesinde ve Güzel Sanatlar Akademisinde hoca- lık yapmıştır. Görüldüğü gibi; huku- kun sadece tek dalında çalışmamış— tır. Ona bir "Hukuk İmparatoru" de- mek, doğru olur. Ama, Ord. Prof. Onarı ilim sahasında zirveye ulaştı- ran İdare Hukuku üzerindeki müna- kaşa kabul etmez ihtisası ve otoritesi Ord. Prof Onarın, 1924'den bugü- ne kadar muhtelif gazetelerde, ecne- bi ve yerli meslek mecmualarında çıkan makalelerının sayısını — he- saplamanın pek kolay olmıyacagı muhakkaktır. Kendisi, belki de fazla ders kitabı yazan ilim adamı— mızdır. Üç tanesi litografla basıl- mış, dokuz cilt ders kitabı kaleme almıştır. Sonuncusu olan 1406 safya lık İdare Hukukunun Umumi Esas- ları, Hukuk Fakültesinin ikinci sı- nıfında — okutulmaktadır. — Talebeler bu muhteşem., kitaba. "Gayrimen- kul" lâkabını takmışlardır. Ayrıca, düzinelerle konferansları, tetkikleri incelemeleri Ve monografık eserleri vardır. Ord. Onarın zihni mah- sulleri, üst uste dızıldıgı zaman kısa boyunu geçer. Milletlerarası bir şoh— rete sahip olan Ord. Prof. bancı memleketlerde aktedilen bir çok hukuki konferanslarda hazır bulun- muştur. İleri sürdüğü tezler ve yap- tığı savunmalarla dikkati çekmiş, takdir edilmiştir. FFransız — Devlet Onar, Ekrem Şerif Egeliyle sohbet ediyor Ord. lar karşı karşıya AKİS, 26 NİSAN 1958