26 Nisan 1958 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 7

26 Nisan 1958 tarihli Akis Dergisi Sayfa 7

YURTTA OLUP BİTENLER rada -B. M. M. Pazartesi günü açı- lacaktır— D.P. milletvekilleri de se- çim bölgelerinin baş harfi sırasıy- la Genel İdare Kuruluna verecekleri izahatı ve müşahadelerini tamamla- maya çalışıyorlardı Genel İdare Ku- rulu bütün fikirleri dinledikten son- ra bazı kararlar almak niyetindedir. Büyük Kongrenin önümüzdeki son- baharın sonundan evvel yapılması- na fiilen imkân — görülmemektedir. Zaman zaman gazetelerde çıkan ve teşkilâta tamim yapıldığı yolundaki haberler doğru değildir. D.P. Merkezi henüz bir yol seçmiş bulun- mamaktadır. Mahalli kongrelere he- men başlanması da düşünülmemek- tedir Genel Başkan başkente dön- düğünde ilk iş olarak İstanbul teş- kilâtı meselesi ele alınacaktır. Ce- mil Bengünün ölümü, o teşkilâtı bir ©o Paf defa daha başsız bırakmıştır İstan- bul . P. çevrelerinde “ithal malı başkan istenmediği sesleri — yüksel- tilmekte ve Servet Sürenkökün pro- pagandası yapılmaktadır ama Men- deresin hizipleşmeyi önlemek için ge- ne dışardan bir aday bulacağı anla- şılmaktadır Mümtaz Tarhanın vali- likte muvaffak olamaması, bu adayın seçilmesindeki ehemm ıyetı arttır- maktadır. Belediye seçimlerinin İs- tanbulda kaybedilmesi, D.P. nin restijine darbelerin en büyüğü ola- bileceği hatırdan hiç çıkarılmamak- tadır. Teşkilât. Belediye Seçimlerin- den ziyade kısmi — milletvekilleri se- çimlerinde -bu seçimlerin hususiyeti dolayısıyle— D. P. ye daha fazla şans parti kurmayına bir göze alarak önce kısmi seçimlere girmesi ve meydan muha- rebesini orada vermesi, böylece pres- tij tazelemesi yanması bu hafta i- çinde Ankarada dolaşan bir kuvvetli ve muhtemel rivayettir. C. H P. Bekleyen vazife B u hafta içinde D. P. çevrelerinde milletin — belini — yokluğun mu, yoksa pahalılığın mı daha fazla bük- tüğü münakaşaları devam eder- ken yurt seyahatlerinden — dönen C. H. P. milletvekilleri Genel Baş- kanlarına parti bakımından ümitli haberler getirdiler. Doğrusu istenilir- . P. tutumunu radikal tarzda degıştırmedıgı takdirde önümüzdeki ilk seçimlerde, ne tedbır alınırsa a- lınsın iktidarın C. H. ye teveccüh edeceğini tahmin etmek için kahin olmaya lüzum yoktur. Milletvekille- rinin müşahadeleri bunu teyid etti. |Betimlerin C. . tarafından kay- bedildiği yerlerde bile büyük küt- leler daha bugünden selahı ancak "İsmet Paşanın partisi" nden bek- lemeğe başlamışlardı. Seçimlerde ya- pılan vaadlerin tahakkuk etmemesi, .P. nin prestijine darbe olmuştu Kuyruklar sıkmak üzere D.P. nin boğazına doğru yükseliyordu. Mil- letvekillerinin ekseriyeti bunları nak- letti. * » * . Fakat C.H.P. temsilcileri 1çınde daha dikkatli olanlar bir başka şahedede daha bulunmuşlardı. Mus— takbel İktidar olarak ümid bağlanan H. P. bugünün muhalefeti ola- rak tatmin etmiyorı du Pek çok kim- se milletvekillerine "ama canım, SİZ de bir şey yapmıyorsunuz" demıştı. Bu şikâyetlerde mübalâğa — payıyla birlikte bir hakikat payının bulun— duğu daiinkâr olunamaz. C. hakikaten, bilhassa — münevver kut— leleri, hareketsızlıgı hareketsizliğin- den de çok dağınıklığı, başıbozuk- luğu ile hayal sukutuna uğratılmak- tadır. Partide bir "idareci komite" nin bulunmaması hareketlerdeki mü- essiriyet faktörünü de feci şekilde zedelemektedir. Milletvekilleri maa- şı meselesı bunun en beliğ delılıdır C. H. P. Grubu bu meseleyi, kelim nin tam manasıyla dejenere etmış, yüzüne gözüne bulaştırmıştır maz derecede hafif kaldığı hiç kim- senin meçhulü değildir. Bu haller, P. nin kendısınden beklenilen Muhalefet fonksiyonunu müsbet şe- kilde yapmasına mani — olmaktadır. Partinin, münevveri tatmin etmeme- si bundandır. Halbuki bugün siyasi hayatımızda C. H. P. emsal ro- lü oynamakla — mükelleftir. — Rejim buhranının halli «cin mücadele eden bütün müesseseler ve şahıslar tu- tumlarını C. H. P. ye göre ayarlaya- caklardır. C. H. P. nin ön safta bu- lunması ve ne yaptığım bilir bir ta- vır takınması elzem hale gelmiştir. Milletvekilleri bu hafta içinde, mahal- li başarıların, daha — doğrusu D.P. nin başarısızlıklarının — üstüne çı- kınca böyle bir hakikatle karşı kar- şıya geldiler. Bu hakikat de Genel Başkanına anlatıldı. Fakat İs- met İnönü işin hayati ehemmiyetini Her zamanki gi- kavrar görünmedi. C. H. P. Meclisi toplantı halinde Küçük işlerden büyüklere sıra are arayanlar arti içinde bir grup bu derde çare aramakla meşguldür. Hiç kimse, bu gidişle iktidarın kendiliğin— den C H. P. ye geleceğinden şüphe memektedir. Fakat Muhalefet olarak partiye düşen vazife zafer gününü ta- cil etmek, kazanma şansını kuvvet- lendirmek ve siyasi hayatta, müsbet, faydalı bir rol oynamak değil mi- dir? Bunun için evvelâ meşhur şa- hıs ihtilâflarına bir perde çekmek lâzım geldiği ve bir ekip çalışma— sı sistemi ihdası zarureti C. P. de kendini belli etmektedir. Genel Baş- kanın, bütün devlet adamı vasıfla- rına rağmen toplayıcı parti İideri meziyetlerine sahip bulunmaması, ondan sonraki mevkii işgal eden Ge- nel Sekreterin ise şahıs çekişmeleri- nin tam mihrakını teşkil etmesi par- tinin sevki idaresini güçleştirmekte- dir. Üstelik Genel Sekreterin dev- let adamlığı bakımından da inanıl- kalmıyor ki!.. bi ya çok büyük, ya çok küçük me- selelerle meşguldü ve orta çapta bir gayret —göstermeye — yanaşmıyordu. Halbuki su anda C. H. P. her şeyden çok, orta çaptaki meseleler üzerine eğilmeye hazır bir insana veya bir ekibe muhtaçtır. Tutum tesbiti Mamafıhonumüzdekihafta C.H.P. için mühim bir hafta olmak is- tidadını göstermektedir. Haftanın sonunda Ankarada, partinin Ku- rultaydan sonra en selâhiyetli orga- nı olan Parti Meclisi toplanacak ve Kurultayın tarihini tesbit edecektir. Parti Meclisi, Parti Grubu kuvvetle- neliberi kendı fonksiyonunu kaybet- tiği kanaatindedir ve bunda tama- miyle haklıdır. Gerçi İsmet İnönü milletin temsilcilerine hariçten hük- medecek bir Genel Merkezi, İttihad ve Terakkiden ağzı yanmış bir tec- rübeli insan olarak, arzulamadığını i- fade etmiş ve bu fikri umumi tas- AKİS, 26 NİSAN 1958