26 Nisan 1958 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 16

26 Nisan 1958 tarihli Akis Dergisi Sayfa 16

AKİS, 26 AKİS in Yazı Müsabakası Demokratik Rejim içinde Yaşamağa Azimli Milletler Ne Şekilde Hareket Etmelidirler? "Demokratık rejim içinde yaşa- mağa azimli milletler ne şekil- de hareket etmelidir?" — sualinden önce, azimli olan mılletlerın tarih- lerini incelemek vi rif du- rumlarına bir goz atmak herhalde faydalı bir iş olur. Bir millet düşü- ki yüzde seni okur yazar degıldır. Geriye kalmş olan de yirmiler, be yüksek kultıır- den mahrum ise o mılletın önüne gerilmiş olan mamalardan atlama- smhakkkkıg Şu halde yapılacak iş, müm kun oldugu kadar vatandaşları okur yazar hale ge- tirmek, bilâha demokrasinin ne demek oldugıınu, faydalarını, basın yoluyla, konferanslar tertip etmek suretıyle, memleketin en üc- ra köşelerine yayılıp broşürler da- ğıtmak suretiyle, ilim adamları toplayıp fikirlerini almak ve bu fikirleri de vatandaşlara duyura- rak harekete geçilebilir Ondan sonradır ki demokratik rejim için- de yaşamaya azımlı Ur millet hali- ne gelinmiş olunur. Bu rejimin başında bulunan 1li- derler, çok defalar halktan aldık- ları cesaret ve itimadı istismardan kaçınmayıp, rejimi soysuzlaştırma yoluna saparlar. öyle liderlere karşı, kollanılacak en kuvvetli si- lâh halkın oylarıdır. Kişiler, oyla- rını namusları değerinde tuttukla- rı müddetçe, Hükümet başında bu- lunanların, pek rahat uyuyamaya- cakları aşikardır. Halkı aldatıp, parlak vaadlerle işbaşına geldikten sonra parti nüfuzu, askeri kuvvet, iktisat, serbest tıcaret, üniversite sadece tek şahsın emrinde olursa ve tek şahıs tarafından kontrol e- dilirse, müsavat diye ortada birşey kalmaz. Ve buna muhalefet edebi- lecekler de ya susturulup ya da yok edilirse, o zaman bu rejimin adına totaliter rejim denir. Halbu- ki, demokrasinin asıl kuvveti ida- re edenlerin kendi keyiflerine de- ğil, idare edilenlerin men- faat ve — dileklerine — tabi — ol- masındadır. Dmokrasiyle idare e- dilecek hükümetler politika yahut hatır gönül düşüncelerine kanıldı- lar mı, Milli ruha karşı en büyük bir günah işlemiş olurlar. O zaman: Gözleri bağlı, yüzü azametli elin- de, yalnız Hak için harekete geç- meye hazır bir kılıç tutmak sure- -iyle adaleti tasvir eden o eski a- dalet perisi nerede kalır? Vah bu NİSAN 1958 XLİTI adaleti tanımıyan Hükümetlere! Bunlar ya yıkılır ya ölür. a diyebiliriz ki, Demokra kurul. blmesı ıçın, mel harçlarını karacak olanların, cehaletten kurtulm okur yazar kişiler olması ıcabe er. Kale nin etrafı da Hür basın, Hakim temi- natı, Üniversite muhtarıyetı, çıft meclisten teşekkül eden * surlarla çevrilecek olursa yıkılmayacak de- recede kuvvetli bir demokratik re- jim kurulmuş olur. Bi de madal- yonun ters taraf ma bakalım ki, bu- rada demokratik rejime hazırlanan milletlerin ne kadar uyanık olma- larının icabetti ıgını im. Hal- kın, özlediği rejim içinde Adalet, Hürriyet, Vicdan kanaati arayaca- ğı muhakkaktır. Fakat bunlar, po- litika gammazlarımn ışbaş ge- linceye kadar halka vermiş olduk ları yemden başka bir şey olm:; Kısa sı kalesını V4 artık Adalet yerine dısıplın Hurrıyet yerıne otorite, vicdan ve kanaat yerine de itaat Müsabaka Şartları 1 — AKİS'in bu seneki yan kagıdın bir in rulacak bir ç jüri tarafından incele ek, uygun görülen AKİ te neşredılecekt r. 4 zıların neşrine 1 Tem- muz 1957 de başlanacak ve 30 Nisan 1958 den sonra gelen yazı- müsabaka dışında bırakılacak 5 — AKİS'te neşredilen yazılar Mayısı lıaşında toplanacak tarafından ecmuası, yatı servisi 2 * adresine postalanması la— Rauf ÇETİN kaimdir. Aşağıya doğru: Em Yukarıya doğru: Gözü kapalı Ita- at! Muhalefet: Ayaklanma' Ten- kit: Hıyanet!... demektir. İşte bu ahval karşısında yapı- cak iş: Aldatıldığını anlayan hal- kın, kuvvetli bir muhalefet kur- masıdır. Milletler, çok defa Hür- riyetin, bir İdeal, Demokrasinin, bir prensip. Parlementarizmin de bir usul oldııgıınıı tefrik edemez- er. Ve içinden çıkılmaz bir gir- daba düşmüş olurlar. Meselâ, İn- tere Parlamenter ve Lıberal bir devlettır Lâkin asası kıs- emokratiktir,. Saltanat ve Lordla Kamarası tabiatları icabı Parlamentarizme muhaliftirler. - Böyle olmakla beraber, bölüm, bölüm, ayrılmış şekilleri ıle demok- raber korkunç bir merkezıyetçılıkle totalıter devletın şahısl. day: nan ıstıptadı dır Deme olu— aristokrat olan Ingılterede ılerı bir demokra- si, öbür yandan eşitlik prensibine dayanan korkunç bir diktatörlük.. Demokratik rejim içinde yaşa- maya azimli milletlerin — fertleri, ayrı ayrı üzerlerine duşen vazifele- ri yaptıkta da, bu dâvaya inan- mış, gonu vermış fedak r vatan çocukları! mücahitlerin, — bası mensuplarının her zaman yanla rın- da ve hizmetlerindedir. Mahkeme koridorlarında olsun, hapishane koşel rinde olsun onları yalnız bırakma Vefa ve kadırşı— krat bır rejimde y maya azımlı fertlerin önde mezıyet ve hasletleridir. cemiyetlerde ihmâl et- mek, unutulmak diye birş yok- tur. Bu karakterde olan insan- ların muvaffakiyet hakları olmaz mı? Şekilden ziyade —bir — millette fert be fert anlaşılmış bir demok- rasi ancak başarılmış sayılabilir. Ve çancak — böyle r — millet, böyle bir ideal sağ- lam adımlarla ılerleyebılır Bir ideali ancak ideal yürü- tebilir. Oysa ki, ıdealsızler ha Ko— un sürüsüne dalan bir kurt mi- sâli ancak kendi ihtiyaçlarından başka birşey yap . Demok- rasi beşeri kultıırle eşıttır Tanrı- sallığa varan Hürriyet gibi.